Урок на тему "Загадка як вид усної народної творчості".

Про матеріал
Конспект уроку української літератури для учнів 5 класу. Урок включає всі необхідні складові. Кожний етап уроку детально описано. Надано приклади. Використані різні методи та форми навчальної діяльності. На основі уроку сформовано презентацію.
Перегляд файлу

Тема. Загадка як вид усної народної творчості.

Мета:

навчальна – ознайомитися з чарівним світом народних загадок;

розвиваюча – розвивати логічне мислення, пам”ять;

виховна – виховувати любов до рідного слова, допитливість.

Формувати компетентності: спілкування державною мовою, підприємливість, математична грамотність, загальнокультурна грамотність, комунікативна.

Тип уроку: формування компетентностей.

Обладнання: презентація, кольорові кружечки, картинки.

 

Хід уроку

 

  1. Організаційний момент (учні класу діляться на три групи та сідають у три кола).

Рефлексія.

Слова вчителя. Діти, перед вами на столі знаходяться кольорові кружечки. Виберіть від кожної групи по два кружечки того кольору, з яким асоціюється ваш настрій. Прикріпіть на дошці до жовтого кружечка. Утворилася квіточка вашого настрою. Яка вона? (яскрава, весела, сонячна).

  1. Актуалізація опорних знань.

     Слова вчителя. Пригадайте, що таке фольклор? Які жанри фольклору ви знаєте? Сьогодні на уроці ми познайомимося ще з одним жанром – загадками.

III. Оголошення теми уроку.

Слайд 1 (тема уроку). Запишіть тему у зошиті.

Слайд 2 (мета уроку). Ознайомитися із загадками, розглянути їх тематику, з”ясувати роль метафори в них, навчитися придумувати загадки.

IV. Вивчення нового матеріалу.

Слайд 3 (мозковий штурм).

  1. Чому слово “загадка” має таку назву?
  2. Яка будова загадки?

Слова вчителя. Умінню відгадувати загадки колись надавали великого значення. Вони були мірилом мудрості й розуму. Від цього вміння інколи залежала подальша доля людини. 

  • Пригадайте казки, де персонажі рятуються від лиха розгадуванням загадок (“Мудра дівчина”, “Летючий корабель”).

Слайд 4 (побудова загадок). Розглянемо побудову загадок.

  • Кого ми бачимо на картинці? (півня)
  • Який він?
  • А гребінь який?

Загадка: стоїть півень на току у червонім ковпаку (Мак).

  • Що подібне у півня і маку?
  • Які слова в загадці вказують на схожість півня з маком? (червоний ковпак).

Слайд 5

Ще одна картинка.

  • Що ми бачимо? (вікно)
  • Яке воно? (рама і скло)

Загадка: що то за віконця, що допомагають бачити сонце? (окуляри)

  • Яка схожість між вікном та окулярами?

Слайд 6

Отже, загадку створюємо на основі подібності та приховування задуманих предметів.

  • То що називається загадкою?

Слова вчителя. Відкрийте підручник, прочитайте правило, запишіть його в зошит (ст.143).

Робота з підручником.

  • Читаємо по дві загадки від кожної групи. Називаємо відгадки – на яку тему ці загадки? (Записуємо тематику загадок у зошит).
  1. Природа. 2. Рослини. 3. Тварини. 4. Людина. 5. Предмети побуту. 6. Почуття.

Слайд 7. Дослідження.

  • А зараз спробуємо дослідити у чому полягає особливість загадки?

Чорна корова всіх поборола, біла корова всіх звела (ніч, день).

  • Про що йдеться в загадці? (про ніч і день говориться не прямо, а в переносному значенні. Ніч – чорна, день – білий)

Цей художній засіб називається метафора.

Слайд 8.

Метафора – перенесення рис одного предмета на інший на основі подібност (записати в зошит).

Отже, в загадках є метафори (приклади метафор).

Слайд 9.

Форми загадок.

  1. Віршик. 2. Метафоричне запитання. 3. Картина – загадка. 4. Загадка – задача.

Приклади.

  1. Ніч настала- зерно розсипає, глянули вранці – нічого немає. (зорі)
  2. Що дужче за сонце, слабше за вітер? (хмара)
  3. Картини-загадки (слайд 10, 11)
  4. Записати число 100 п”тьма одиницями. (111-11)

V. Закріплення вивченого.

Робота в групах. Слайди 12, 13, 14.

Перша група  “Кмітливі”

Друга група “Допитливі”

Третя група “Мудреці”.

Слайд 15.

 Читання-пила. Складіть загадку, розгадайте її.

1 група. Можна, що, із очима, заплющеними, побачити.

2 група. На, на, на, по, по, кожній, кожній, чотири гілки, ще, три, гілці, березі, вісім, яблук. Яблук, разом, скільки, висить.

3 група. Не, хоч, він, кравцем, має, голок, доволі, ніколи.

Ключ-відповідь.

  1. Що можна побачити із заплющеними очима? (сон)
  2. На березі чотири гілки, на кожній гілці ще по чотири гілки, на кожній гілці по вісім яблук. Скільки яблук висить разом? (ніскільки, бо на березі яблука не ростуть).
  3. Хоч кравцем не був ніколи – голок має він доволі. (їжак).

Слайд 16.

Відгадай загадку.

Слайд 17 перша група (чотири загадки).

Слайд 18 друга група (п”ять загадок).

Слайд 19 третя група (п”ять загадок).

VI. Слайд 20 Підсумки уроку.

  • Діти, чого ви навчилися протягом уроку?
  • Чи досягли поставленої мети?
  • Метод-прес

Я знаю...

Я вмію...

Я можу...

- А тепер ще раз виберіть колір кружечка, який виражає ваш настрій. Прикріпіть до другого жовтого кружечка на дошці.

- Якою вийшла друга квіточка? (ми стали добрішими, кмітливішими, мудрішими).

VII. Поки капітани записують на листочок бали членів своєї групи, запишіть домашнє завдання.

(оцінки за роботу на уроці виставляю в щоденники на перерві)

Слайд 21.

Дякую за увагу.

 

 

doc
Додано
16 лютого 2021
Переглядів
761
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку