Тема. Загадка як вид усної народної творчості.
Мета:
навчальна – ознайомитися з чарівним світом народних загадок;
розвиваюча – розвивати логічне мислення, пам”ять;
виховна – виховувати любов до рідного слова, допитливість.
Формувати компетентності: спілкування державною мовою, підприємливість, математична грамотність, загальнокультурна грамотність, комунікативна.
Тип уроку: формування компетентностей.
Обладнання: презентація, кольорові кружечки, картинки.
Хід уроку
Рефлексія.
Слова вчителя. Діти, перед вами на столі знаходяться кольорові кружечки. Виберіть від кожної групи по два кружечки того кольору, з яким асоціюється ваш настрій. Прикріпіть на дошці до жовтого кружечка. Утворилася квіточка вашого настрою. Яка вона? (яскрава, весела, сонячна).
Слова вчителя. Пригадайте, що таке фольклор? Які жанри фольклору ви знаєте? Сьогодні на уроці ми познайомимося ще з одним жанром – загадками.
III. Оголошення теми уроку.
Слайд 1 (тема уроку). Запишіть тему у зошиті.
Слайд 2 (мета уроку). Ознайомитися із загадками, розглянути їх тематику, з”ясувати роль метафори в них, навчитися придумувати загадки.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Слайд 3 (мозковий штурм).
Слова вчителя. Умінню відгадувати загадки колись надавали великого значення. Вони були мірилом мудрості й розуму. Від цього вміння інколи залежала подальша доля людини.
Слайд 4 (побудова загадок). Розглянемо побудову загадок.
Загадка: стоїть півень на току у червонім ковпаку (Мак).
Слайд 5
Ще одна картинка.
Загадка: що то за віконця, що допомагають бачити сонце? (окуляри)
Слайд 6
Отже, загадку створюємо на основі подібності та приховування задуманих предметів.
Слова вчителя. Відкрийте підручник, прочитайте правило, запишіть його в зошит (ст.143).
Робота з підручником.
Слайд 7. Дослідження.
Чорна корова всіх поборола, біла корова всіх звела (ніч, день).
Цей художній засіб називається метафора.
Слайд 8.
Метафора – перенесення рис одного предмета на інший на основі подібност (записати в зошит).
Отже, в загадках є метафори (приклади метафор).
Слайд 9.
Форми загадок.
Приклади.
V. Закріплення вивченого.
Робота в групах. Слайди 12, 13, 14.
Перша група “Кмітливі”
Друга група “Допитливі”
Третя група “Мудреці”.
Слайд 15.
Читання-пила. Складіть загадку, розгадайте її.
1 група. Можна, що, із очима, заплющеними, побачити.
2 група. На, на, на, по, по, кожній, кожній, чотири гілки, ще, три, гілці, березі, вісім, яблук. Яблук, разом, скільки, висить.
3 група. Не, хоч, він, кравцем, має, голок, доволі, ніколи.
Ключ-відповідь.
Слайд 16.
Відгадай загадку.
Слайд 17 перша група (чотири загадки).
Слайд 18 друга група (п”ять загадок).
Слайд 19 третя група (п”ять загадок).
VI. Слайд 20 Підсумки уроку.
Я знаю...
Я вмію...
Я можу...
- А тепер ще раз виберіть колір кружечка, який виражає ваш настрій. Прикріпіть до другого жовтого кружечка на дошці.
- Якою вийшла друга квіточка? (ми стали добрішими, кмітливішими, мудрішими).
VII. Поки капітани записують на листочок бали членів своєї групи, запишіть домашнє завдання.
(оцінки за роботу на уроці виставляю в щоденники на перерві)
Слайд 21.
Дякую за увагу.