Конспект уроку з географії для 7 класу на тему «Загальні відомості про Антарктиду. Географічне положення. Відкриття і дослідження материка».
Мета:
– ознайомити учнів з поняттям “Антарктида” та «Антарктика», загальними відомостями про материк; сформувати розуміння своєрідності фізико-географічного положення материка; поглибити та систематизувати знання про відкриття Антарктиди, сучасні наукові дослідження материка; вдосконалювати уміння та навички визначати географічне положення.
– розвивати вміння складати опис об’єкта за типовим планом; будувати логічні міркування, робити висновки;
– виховувати пізнавальну активність, інтерес до наукової діяльності, екологічну культуру, ініціативність.
Обладнання:
карта Антарктиди, підручник, атласи, контурні карти, комп’ютер, мультимедійний проектор.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Очікувані результати: учні зможуть називати характерні ознаки географічного положення Антарктиди, першовідкривачів материка; розрізняти поняття Антарктика та Антарктида, наводити приклади міжнародного співробітництва та ролі України у дослідженні Антарктиди
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Чи зможемо ми жити в Антарктиді?»
Демонстрування слайдів:
Слайд 1.
Слайд 2.
Слайд 3.
На південній верхівці нашої планети лежить надзвичайна земля. Це – найбільш холодний і віддалений материк нашої планети. Оскільки континент розташований на протилежному боці земної кулі відносно Арктики, йому дали назву Антарктида, що в перекладі з грецької мови буквально означає “протилежний Арктиці”.
Сучасний вигляд Антарктиди відрізняється від усіх інших материків та визначається потужним покривним заледенінням, товщина якого досягає 4000 м. В антарктичному льоду міститься понад 90 % усіх запасів прісної води на Землі. Завдяки льоду Антарктиду називають “холодильником планети”,-цей льодовий панцир впливає на клімат усієї Південної півкулі.
Антарктида – єдиний материк, який не має корінного населення. Його простори є ареною міжнародного співробітництва країн п’яти континентів.
Територію, до якої входить материк Антарктида, а також водні простори океанів з островами до 50 60 пд. ш., що прилягають до неї, називають Антарктикою. Природа Антарктики ще до кінця не досліджена. Можливо, кому-небудь з вас доведеться розкривати таємниці, які надійно сховані під товщею тисяч метрів льоду. Але для того, щоб зробити нові відкриття, потрібно детально ознайомитися з предметом дослідження.
Важко повірити, але колись Антарктида була зеленим, тропічним раєм з опосумами та бобрами.
Вчені стверджують, що близько 52 мільйонів років тому концентрація вуглекислого газу була удвічі вища, ніж сьогодні, і клімат був набагато суворішим.
Проте, на думку науковців, якщо поточні викиди СО2 будуть зростати, то кількість парникових газів в атмосфері, яка існувала мільйони років тому, може бути досягнута упродовж кількох сотень років.
А чи зможемо ми жити на материку Антарктида вияснимо на сьогоднішньому уроці.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Бесіда
– Чому Антарктида була відкрита пізніше інших материків?
– Які океани омивають береги Антарктиди?
– Які материки розташовані найближче до Антарктиди? Яке місце серед інших материків посідає Антарктида за площею?
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. (робота у групах)
1. Географічне положення Антарктиди
Робота з картою Антарктиди, планом географічного положення материка
|
|
1.Площа |
14 млн км2 (V місце у світі) |
2.Розташування щодо екватора, нульового меридіана, тропіків, півкуль |
Майже повністю розташована всередині Південного полярного кола, лише півострів Антарктичний видається за його за межі; в Східній (більша частина) та Західній півкулях |
3.Крайні точки |
Майже в центрі материка розташований Південний полює, тому всі береги Антарктиди – північні. Найпівнічнішою точкою є мис Сіфре (63° 13′ пд. ш.) на Антарктичному півострові |
4.Протяжність материка у градусах і кілометрах із півночі на південь, із заходу на схід |
Робота за варіантами (1-2) 1) за меридіаном 90° зх. д. – 90° сх. д: (90° – 73°) + (90° – 66°) = 17° + 24° = 41°; 41° • 111 = 4555 км; 2) за меридіаном 0° – 180° :
(90° – 70°) + (90° – 78°) = 20 + 12 = 32; 32 • 111 = 3 555 км
|
5.Океани й моря, що омивають материк, особливості берегової лінії |
Антарктиду омивають води трьох океанів: Індійського, Тихого й Атлантичного. Врізаючись у береги материка, вони утворюють моря. Більшість морів названі за іменами мандрівників і дослідників Антарктики; море Веделла, море Беллінсгаузена, море Амундсена, море Росса. Береги – це стрімкі крижані кручі заввишки кілька десятків метрів |
6.Найближчі за розташуванням материки та шляхи сполучення з ними |
Антарктида значно віддалена від інших материків південної півкулі. Найкоротша відстань через протоку Дрейка до Південної Америки – 820 км, Австралії – 3100 км, Африки – 3980 км |
Проблемне завдання для груп:
Що подібного і відмінного у географічному положенні Південної Америки та Антарктиди. Назвіть якнайбільше розбіжностей по кожному пункту плану.
Висновок 1. Антарктида має надзвичайне географічне положення, що й визначає ознаки її природних умов.
2. Відкриття й дослідження Антарктиди
Виступи учнів із випереджальними завданнями. Пошук відповіді на проблемне питання:
Чому Антарктида була відкрита найпізніше?
Висновок 2. Через віддаленість та суворі кліматичні умови Антарктида пізніше від інших материків стала відома людству, хоча припущення щодо її існування висловлювали вже в середні століття.
3. Сучасні дослідження Антарктиди
Робота з відео https://www.youtube.com/watch?v=wBaCvLmeyuo
Україна. Антарктида. Станція академіка Вернадського
Антарктична станція «Академік Вернадський» була відкрита в лютому 1996 року, коли Англійське Антарктичне Товариство передало Україні станцію «Фарадей».
Наукова база на Аргентинських островах поблизу Антарктичного півострова була заснована під час Британської експедиції на Землю Грейама в 1934-1937 роках. У 1947 році англійці вирішили заснувати повноцінну цілорічну метеорологічну станцію. Проект передбачав заснування станції на основі першої будівлі на острові Вінтер. Однак, коли експедиція висадилась в кінці січня на цей острів, то не виявила ніякої будівлі. Лише пізніше на протилежному березі протоки були знайдені залишки дерев'яної споруди, що дозволило припустити, що будівлю знесло гігантською хвилею. В зв'язку з цим перші зимівники були змушені будувати будинок для себе своїми силами з підручних засобів. Станція була названа базою F, і була призначена для зимівлі 4-6 чоловік. Аж до 53-го року люди зимували на цьому місці. І лише в 54-му році нова будівля була побудована на сусідньому острові Галіндез, де вже могли зимувати до 10-ти чоловік. Остання велика перебудова станції була в 1980 році, коли було прибудовано двоповерхову будівлю до старої одноповерхової. У 1977 році база F була перейменована в станцію "Фарадей".
На станції проводилися наукові дослідження за декількома напрямками. Спочатку основна увага приділялася метеорологічній програмі. Таким чином, дана станція має унікальний найдовший ряд безперервних метеорологічних спостережень в районі Антарктичного півострова. У 1957 році почалася програма геофізичних досліджень, що включає в себе магнітометричні і іоносферні дослідження.
У 1957 році на станції був встановлений спектрофотометр Добсона, що поклало початок вимірам вмісту озону в атмосфері.
У 1996 році за 300 км на південь від «Фарадея» відкрили нову, більш сучасну станцію «Розера», яку обладнали злітною смугою і можливістю одночасного розміщення близько 100 фахівців у літній сезон. Стало економічно невигідно утримувати в одному і тому ж районі дві станції. Закривати станцію теж досить дорого, крім того таку цінну.
У листопаді 1993 року Великобританія розповсюдила через свої посольства пропозицію про передачу станції «Фарадей» на острові Галіндез Аргентинського архіпелагу одній з «неантарктичних» країн.
У серпні 1994 року було прийняте рішення передати станцію «Фарадей» Україні. У серпні-вересні 1994 року проходила двадцять третя сесія SCAR, на якій Україну вступила у цю міжнародну організацію, яка займається науковими дослідженнями в Антарктиці.
У 1994 році стартував проект «Україна повертається в Антарктиду», на який фонд Сороса «Вiдродження» виділив грант у сумі $ 12 тис. Британці передали станцію разом з обладнанням, серед якого полярна реліквія - спектрофотометр Добсона - прилад для вимірювання озону, завдяки якому в 80-х роках була відкрита озонова діра над Антарктидою. Українські полярники підняли синьо-жовтий прапор над станцією 6 лютого 1996 року. Станція отримала назву «Академік Вернадський».
Чисельність української експедиції зазвичай не перевищує 15 осіб, в основному вчених. Тон задають геофізики і метеорологи - станція орієнтована насамперед на вивчення клімату.
Чим ясніша погода, тим більше роботи. Раз на тиждень - зв'язок з Києвом. Священний день в українських полярників є п'ятниця - генеральне прибирання, сауна, вечеря з вином. Обов'язково у вечірньому костюмі. Погожими літніми днями (в Україні в цю пору святкують Різдво) - підкорення льодових гір поблизу станції.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Практична робота 8
Завдання. Позначте на контурній карті моря: Уеддела, Росса, Лазарева, Ларсена, Дейвіса, Д’юрвіля, Амундсена, Беллінсгаузена, Співдружності; півострів Антарктичний; протоку Дрейка; мис Сіфре; течію Західних вітрів.
Прийом “Бліцопитування”
– У чому полягає незвичайність географічного положення Антарктиди?
– Які моря й океани омивають береги Антарктиди?
– Які причини перешкоджали відкриттю і дослідженню Антарктиди?
– Які мандрівники прагнули підкорити Південний полюс? Кого з них супроводжував успіх?
– Із якою метою проводять сучасні дослідження Антарктиди?
_ То чи зможемо ми жити в Антарктиді?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ
Висловіть власні враження від уроку, починаючі зі слів: “Сьогодні я дізнався…, Найбільше мене вразило…”,
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1.Опрацювати відповідний параграф підручника.
2. Ви – власник фірми, що отримала у повну власність Антарктиду... Як би ви її використали, щоб стати мільйонерами?