Урок на тему "Загальні відомості про Антарктиду. Географічне положення. Відкриття і дослідження материка"

Про матеріал
Коеспект уроку з географії для 7 класу на тему "Загальні відомості про Антарктиду. Географічне положення. Відкриття і дослідження материка"
Перегляд файлу

Конспект уроку з географії для 7 класу на тему «Загальні відомості про Антарктиду. Географічне положення. Відкриття і дослідження материка».

Мета:

– ознайомити учнів з поняттям “Антарктида” та «Антарктика», загальними відомостями про материк; сформувати розуміння своєрідності фізико-географічного положення материка; поглибити та систематизувати знання про відкриття Антарктиди, сучасні наукові дослідження материка; вдосконалювати уміння та навички визначати географічне положення.

– розвивати вміння складати опис об’єкта за типовим планом; будувати логічні міркування, робити висновки;

– виховувати пізнавальну активність, інтерес до наукової діяльності, екологічну культуру, ініціативність.

Обладнання:

карта Антарктиди, підручник, атласи, контурні карти, комп’ютер, мультимедійний проектор.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Очікувані результати: учні зможуть називати характерні ознаки географічного положення Антарктиди, першовідкривачів материка; розрізняти поняття Антарктика та Антарктида, наводити приклади міжнародного співробітництва та ролі України у дослідженні Антарктиди

 

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом  «Чи зможемо ми жити в Антарктиді?»

Демонстрування слайдів:

Слайд 1.

Слайд 2.

Слайд 3.

На південній верхівці нашої планети лежить надзвичайна земля. Це – найбільш холодний і віддалений материк нашої планети. Оскільки континент розташований на протилежному боці земної кулі відносно Арктики, йому дали назву Антарктида, що в перекладі з грецької мови буквально означає “протилежний Арктиці”.

Сучасний вигляд Антарктиди відрізняється від усіх інших материків та визначається потужним покривним заледенінням, товщина якого досягає 4000 м. В антарктичному льоду міститься понад 90 % усіх запасів прісної води на Землі. Завдяки льоду Антарктиду називають “холодильником планети”,-цей льодовий панцир впливає на клімат усієї Південної півкулі.

Антарктида – єдиний материк, який не має корінного населення. Його простори є ареною міжнародного співробітництва країн п’яти континентів.

Територію, до якої входить материк Антарктида, а також водні простори океанів з островами до 50 60 пд. ш., що прилягають до неї, називають Антарктикою. Природа Антарктики ще до кінця не досліджена. Можливо, кому-небудь з вас доведеться розкривати таємниці, які надійно сховані під товщею тисяч метрів льоду. Але для того, щоб зробити нові відкриття, потрібно детально ознайомитися з предметом дослідження.

Важко повірити, але колись Антарктида була зеленим, тропічним раєм з опосумами та бобрами.

Вчені стверджують, що близько 52 мільйонів років тому концентрація вуглекислого газу була удвічі вища, ніж сьогодні, і клімат був набагато суворішим.

Проте, на думку науковців, якщо поточні викиди СО2 будуть зростати, то кількість парникових газів в атмосфері, яка існувала мільйони років тому, може бути досягнута упродовж кількох сотень років.

А чи зможемо ми жити на материку Антарктида вияснимо на сьогоднішньому уроці.

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

Бесіда

– Чому Антарктида була відкрита пізніше інших материків?

– Які океани омивають береги Антарктиди?

– Які материки розташовані найближче до Антарктиди? Яке місце серед інших материків посідає Антарктида за площею?

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. (робота у групах)

1. Географічне положення Антарктиди

Робота з картою Антарктиди, планом географічного положення материка

 

 

1.Площа

14 млн км2 (V місце у світі)

2.Розташування щодо екватора, нульового меридіана, тропіків, півкуль

Майже повністю розташована всередині Південного полярного кола, лише півострів Антарктичний видається за його за межі; в Східній (більша частина) та Західній півкулях

3.Крайні точки

Майже в центрі материка розташований Південний полює, тому всі береги Антарктиди – північні. Найпівнічнішою точкою є мис Сіфре (63° 13′ пд. ш.) на Антарктичному півострові

4.Протяжність материка у градусах і кілометрах із півночі на південь, із заходу на схід

Робота за варіантами (1-2)

1) за меридіаном 90° зх. д. – 90° сх. д:

(90° – 73°) + (90° – 66°) = 17° + 24° = 41°;

41° • 111 = 4555 км;

2) за меридіаном 0° – 180° :

 

(90° – 70°) + (90° – 78°) = 20 + 12 = 32;

32 • 111 = 3 555 км

 

5.Океани й моря, що омивають материк, особливості берегової лінії

Антарктиду омивають води трьох океанів: Індійського, Тихого й Атлантичного. Врізаючись у береги материка, вони утворюють моря. Більшість морів названі за іменами мандрівників і дослідників Антарктики; море Веделла, море Беллінсгаузена, море Амундсена, море Росса. Береги – це стрімкі крижані кручі заввишки кілька десятків метрів

6.Найближчі за розташуванням материки та шляхи сполучення з ними

Антарктида значно віддалена від інших материків південної півкулі. Найкоротша відстань через протоку Дрейка до Південної Америки – 820 км, Австралії – 3100 км, Африки – 3980 км

 

Проблемне завдання для груп:

Що подібного і відмінного у географічному положенні Південної Америки та Антарктиди. Назвіть якнайбільше розбіжностей по кожному пункту плану.

Висновок 1. Антарктида має надзвичайне географічне положення, що й визначає ознаки її природних умов.

2. Відкриття й дослідження Антарктиди

Виступи учнів із випереджальними завданнями. Пошук відповіді на проблемне питання:

Чому Антарктида була відкрита найпізніше?

Висновок 2. Через віддаленість та суворі кліматичні умови Антарктида пізніше від інших материків стала відома людству, хоча припущення щодо її існування висловлювали вже в середні століття.

3. Сучасні дослідження Антарктиди

Робота з відео https://www.youtube.com/watch?v=wBaCvLmeyuo

Україна. Антарктида. Станція академіка Вернадського

Україна. Антарктида. Станція академіка Вернадського

Антарктична станція «Академік Вернадський» була відкрита в лютому 1996 року, коли Англійське Антарктичне Товариство передало Україні станцію «Фарадей».

Наукова база на Аргентинських островах поблизу Антарктичного півострова була заснована під час Британської експедиції на Землю Грейама в 1934-1937 роках. У 1947 році англійці вирішили заснувати повноцінну цілорічну метеорологічну станцію. Проект передбачав заснування станції на основі першої будівлі на острові Вінтер. Однак, коли експедиція висадилась в кінці січня на цей острів, то не виявила ніякої будівлі. Лише пізніше на протилежному березі протоки були знайдені залишки дерев'яної споруди, що дозволило припустити, що будівлю знесло гігантською хвилею. В зв'язку з цим перші зимівники були змушені будувати будинок для себе своїми силами з підручних засобів. Станція була названа базою F, і була призначена для зимівлі 4-6 чоловік. Аж до 53-го року люди зимували на цьому місці. І лише в 54-му році нова будівля була побудована на сусідньому острові Галіндез, де вже могли зимувати до 10-ти чоловік. Остання велика перебудова станції була в 1980 році, коли було прибудовано двоповерхову будівлю до старої одноповерхової. У 1977 році база F була перейменована в станцію "Фарадей".

На станції проводилися наукові дослідження за декількома напрямками. Спочатку основна увага приділялася метеорологічній програмі. Таким чином, дана станція має унікальний найдовший ряд безперервних метеорологічних спостережень в районі Антарктичного півострова. У 1957 році почалася програма геофізичних досліджень, що включає в себе магнітометричні і іоносферні дослідження.

У 1957 році на станції був встановлений спектрофотометр Добсона, що поклало початок вимірам вмісту озону в атмосфері.

У 1996 році за 300 км на південь від «Фарадея» відкрили нову, більш сучасну станцію «Розера», яку обладнали злітною смугою і можливістю одночасного розміщення близько 100 фахівців у літній сезон. Стало економічно невигідно утримувати в одному і тому ж районі дві станції. Закривати станцію теж досить дорого, крім того таку цінну.

У листопаді 1993 року Великобританія розповсюдила через свої посольства пропозицію про передачу станції «Фарадей» на острові Галіндез Аргентинського архіпелагу одній з «неантарктичних» країн.

У серпні 1994 року було прийняте рішення передати станцію «Фарадей» Україні. У серпні-вересні 1994 року проходила двадцять третя сесія SCAR, на якій Україну вступила у цю міжнародну організацію, яка займається науковими дослідженнями в Антарктиці.

У 1994 році стартував проект «Україна повертається в Антарктиду», на який фонд Сороса «Вiдродження» виділив грант у сумі $ 12 тис. Британці передали станцію разом з обладнанням, серед якого полярна реліквія - спектрофотометр Добсона - прилад для вимірювання озону, завдяки якому в 80-х роках була відкрита озонова діра над Антарктидою. Українські полярники підняли синьо-жовтий прапор над станцією 6 лютого 1996 року. Станція отримала назву «Академік Вернадський».

Чисельність української експедиції зазвичай не перевищує 15 осіб, в основному вчених. Тон задають геофізики і метеорологи - станція орієнтована насамперед на вивчення клімату.

Чим ясніша погода, тим більше роботи. Раз на тиждень - зв'язок з Києвом. Священний день в українських полярників є п'ятниця - генеральне прибирання, сауна, вечеря з вином. Обов'язково у вечірньому костюмі. Погожими літніми днями (в Україні в цю пору святкують Різдво) - підкорення льодових гір поблизу станції.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Практична робота 8

Завдання. Позначте на контурній карті моря: Уеддела, Росса, Лазарева, Ларсена, Дейвіса, Д’юрвіля, Амундсена, Беллінсгаузена, Співдружності; півострів Антарктичний; протоку Дрейка; мис Сіфре; течію Західних вітрів.

Прийом “Бліцопитування”

– У чому полягає незвичайність географічного положення Антарктиди?

– Які моря й океани омивають береги Антарктиди?

– Які причини перешкоджали відкриттю і дослідженню Антарктиди?

– Які мандрівники прагнули підкорити Південний полюс? Кого з них супроводжував успіх?

– Із якою метою проводять сучасні дослідження Антарктиди?

_ То чи зможемо ми жити в Антарктиді?

VI. ПІДСУМОК УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ

Висловіть власні враження від уроку, починаючі зі слів: “Сьогодні я дізнався…, Найбільше мене вразило…”,

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.Опрацювати відповідний параграф підручника.

2.  Ви – власник фірми, що отримала у повну власність Антарктиду... Як би ви її використали, щоб стати мільйонерами?

 

docx
Додано
5 січня 2023
Переглядів
935
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку