Конспект уроку з географії у 7 класі на тему "Води суходолу Північної Америки. Основні річкові системи. Великі озера та їх походження"

Про матеріал
Конспект уроку з географії у 7 класі на тему "Води суходолу Північної Америки. Основні річкові системи. Великі озера та їх походження" у ігровій формі з використанням ТЗН.
Перегляд файлу

Конспект уроку з географії у 7 класі на тему «Води суходолу Північної Америки. Основні річкові системи. Великі озера, їх походження».

 

Мета: сформувати в учнів систему  знань про внутрішні води Північної      

            Америки, розкрити загальні особливості вод суходолу, показати їх 

             залежність від рельєфу та клімату, нерівномірність розподілу на

             території материка; охарактеризувати найголовніші системи річок і

             озер та показати екологічні проблеми вод материка; формувати

             вміння роботи з картами атласу; виховувати турботливе ставлення

             до природи.

Обладнання: фізична карта Північної Америки, атласи, підручники, музичний супровід, мультимедійне обладнання, ТЗН.

Тип уроку:вивчення нового матеріалу.

Форма проведення: урок- подорож

                                              Хід уроку

І. Організаційний момент

Добрий день. Візьміться за руки. Усміхніться всім і подумки побажайте успіху один одному.

Девізом нашого уроку сьогодні будуть такі слова:

                                                                   Зібратися разом- це початок,

                                                                   Триматися разом- це прогрес,

                                                                   Працювати разом- це успіх.

                                                                                                          Генрі Форд

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

                            А про Америку ви чули?

                            А в Америці бували?

                            Та невже ви так ніколи і не їздили туди?

                            А ось трапилась нагода

                             Побувати там всім нам,

                             Групам внутрішні води дослідити,

                             Повідомлення зробити,

                             Щоб про те, де побували,

                             Всі присутні також знали.

Тому тема нашого уроку: …………(записуємо в зошит)

Ми продовжуємо  нашу подорож материком Північна Америка. У таку далеку мандрівку ми будемо вирушати, звичайно водним видом транспорту, ось цим кораблем (фото річкового судна на дошці)). Помандруємо ми до Північної Америки з метою вивчення найбільших річок і озер материка, спробуємо пояснити особливості водного режиму річок, походження озер, помилуємося величною красою відомого у світі Ніагарського водоспаду.

Що ви очікуєте від сьогоднішньої подорожі?(учні записують на стікерах і прикріплюють до корабля)

 

ІІІ.Актуалізація опорних знань і вмінь

Вчитель: Але наш корабель зможе відчалити лише за однієї умови. Я повинна переконатися, що у вас є певні знання з цієї теми.  Тож давайте перевіримо знання наших мандрівників. Це і буде зупинкою № 1 «Багаж знань»   

 

Прийом «Так – ні»

1. Північну Америку від Євразії відділяє Берінгова протока.( Так)

2.Крайньою північною точкою материка є мис Сент – Чарльз. (Ні)

3. З півночі глибоко вдається в сушу материка Мексиканська затока.(Ні)

4. Історія відкриття Америки почалася з плавань норманнів.(Так)

5. Рельєф внутрішніх районів материка переважно рівнинний.(Так)

6. Гори Аппалачі багаті родовищами нафти та газу.(Ні)кам.вуг.

7. В основі материка лежить молода Північноамериканська платформа.(Ні)

8. Зона вулканізму та землетрусів у Північній Америці знаходиться в горах Аппалачі.(Ні)

9. Примексиканська низовина утворилася в межах молодої платформи.(Так)

10. Найменша відстань між двома океанами через Панамський канал становить 48 км.(Так)

 

Наступною нашою зупинкою буде зупинка № 2 «Кліматична»

Закінчіть речення:

1.Північна Америка розташована в кліматичних поясах: субекваторіальному…(тропічному, субтроп., помірному, субарктичному, арктичному)

2. У Північній Америці переважає перенесення повітряних мас не пасатне, а…(західне)

3. Перешкодою для західного потоку повітря є гірська система…(Кордільєр)

4.Найбільший вплив Атлантики в Північній Америці відчувається на …

(Південному сході)

5.Дуже мало опадів на материку випадає на…(Південному заході та у між гірських улоговинах)

6.У помірному кліматичному поясі материка виділяють такі типи клімату…(Морський, континентальний, помірно конт., мусонний)

7.Типи клімату: середземноморський, континентальний та мусонний виділяють в кліматичному поясі…(Субтропічному)

8.Мексиканське нагір’я та півострів Каліфорнія мають тип клімату…(Тропічний пустельний)

9.Узбережжя Мексиканської затоки та острови Центральної Америки характеризуються типом клімату…(Вологим тропічним)

10.Крайня південна вужча частина континенту розміщена в кліматичному поясі…(Субекваторіальному)

 

 ІV. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Вчитель: Тож ми переконалися, що у вас є певні знання і ми рушаємо далі. Давайте згадаємо який маршрут ми з вами вже проклали, під час вивчення даного материка.(Разом з дітьми слід згадати план вивчення материка і що вже вивчили.)

Сьогодні ми з вами зійдемо на високі гори, скелясті шпилі, увінчані білими шапками. Тут часто-густо творяться таємниці народження найбільших річок. Глибокими ущелинами річки поведуть нас у царство гір, і ми побачимо, як струмочки води, ледь зародившись, поступово ростимуть, мужнітимуть. Далі залишивши гори, попливемо на хвилях, але вже дуже постарілих потоків до далеких морів і океанів.

      Крок за кроком ми простежимо життя річки від витоків до місця, де вона закінчує свій біг, розчинившись у лоні морських чи океанічних хвиль. Я хочу, щоб ви твердо запам’ятали, усі річки Землі- чудовий дар природи. Їх треба берегти, про них треба турбуватися, бо без цих живих джерел дорогоцінної вологи неможливе життя на нашій планеті.

 

V. Перевірка раніше засвоєних знань

Перед вивченням нової теми пригадаймо матеріал, який ви вивчали ще в 6 класі з теми «Води суходолу». Для цього проведемо географічну розминку. Я зачитую запитання, а ви даєте відповідь на них.(письмово у зошитах)

1. Природний водний потік, що протікає в зниженнях рельєфу, створений  її рухом (річка).

2. Місце, де річка бере свій початок (витік).

3. Місце, де річка впадає в океан, море, чи іншу річку (гирло).

4. Падіння ріки з високого уступу (водоспад). 

5.Виділяють такі види живлення ріки (дощове, льодовикове, підземними водами).

 6. Зміна рівня води у річці протягом року (режим живлення).

 

VІ. Вивчення нового матеріалу

Вчитель: Північна Америка багата на внутрішні води, але розподілені вони по території материка дуже нерівномірно. У пд.-зх. частині континенту мережа річок або дуже слабо розвинена, або зовсім відсутня. І, навпаки, на пд.сх. можна побачити густу річкову мережу.

Більша частина річок належить до басейнів Атлантичного і Північного Льодовитого океанів. Річки Кордільєр несуть свої води до Тихого океану. Невелика територія на пд.зх. материка належить до басейну внутрішнього стоку.

Наша з вами подорож обмежена у часі тривалістю один урок і тому, щоб краще вивчити внутрішні води ви заздалегідь були обєднані в 4 групи і кожна з яких мала випереджальне завдання.

1 гр.-Подорож  річками басейну Атлантичного океану- Зупинка № 3

2 гр.- Північного Льодовитого океану - Зупинка № 4

3 гр. –Тихого океану -Зупинка № 5

4 гр. –озерами материка - Зупинка № 6

А зараз до вашої уваги відео про поверхневі води материка  https://www.youtube.com/watch?v=ESMclBRTYGI

 

VІІ. Хвилина відпочинку. Елемент сугестопедичного навчання (звучить музика релакс).

                                Подорож нас трохи втомила,

                                 Ну а зараз відпочинемо разом.

Сядьмо зручно, поглянемо на картину і проникнемо в чарівний світ природи, заплющивши очі простежимо: як ми вдихаємо чисте повітря, вітерець гладить наші голівки, нам вслід усміхається сонечко і дзюркоче струмок, ніби розмовляє з нами. Наші руки торкаються рослин, і ми чуємо мелодійні голоси птахів. Це неповторний світ, в якому живемо ми.

А зараз прокидаймось, любі друзі, від цих прекрасних емоцій.

Вчитель: Крім річок і озер до вод суходолу належать льодовики, болота, підземні води, штучні водойми. Все це є в Північній Америці.

Льодовиків найбільше у Гренландії та на Канадському Арктичному архіпелазі. За своєю площею північноамериканські льодовики поступаються лише льодовикам Антарктиди, загальна площа їх 2 млн.км.²  А  гірський льодовик Упернавік, що в Гренландії, рекордсмен з-поміж льодовиків світу за швидкістю руху- 38 м на добу, або 14 км. на рік. Щороку від льодовиків Гренландії відколюється 10-15 тис. айсбергів.

Є в Північній Америці і перезволожені території- болота. Найбільше їх у верхів’ях річки Міссісіпі, біля Великих озер та озера Вінніпег, та на півостровах Флоріда та Юкатан.

Багатий материк і на запаси підземних вод. Але зростання господарського використання вод суходолу спричинило їхнє забруднення. Ще зовсім недавно Великі озера відрізнялися дивною чистотою. Але зараз забруднені і вони, особливо постраждало озеро Ері. Унаслідок забруднення  його вод тут розмножилися бактерії, а цінні породи риб зникли. Тому США прийняли спеціальну програму з очищення внутрішніх вод, але навіть за рахунок значних коштів, що їх виділила держава, не можна повністю очистити водойми суходолу.

VІІ. Закріплення нових знань і умінь

Пройти тестування  «Води Північної Америки» за посиланням. https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdBR0VzheKZxdHRsZ5T7IiAtWKtMnCeKdS_WJuwlrwGo9F_fg/viewform

VІІІ. Підсумок уроку

Вчитель: Ось і добігла до кінця наша невеличка подорож нашим кораблем, упродовж якої ми дізналися, що Північна Америка багата на внутрішні води. Її річки належать до басейнів 3 океанів і басейну внутрішнього стоку. Найбільше річок мають басейни Атлантичного та Північного Льодовитого океанів. Найгустіша сітка  річок і озер у північній частині материка.На материку розташована система Великих озер- найбільше на Землі сховище прісних вод.

Внутрішні води Північної Америки значно забруднені внаслідок господарської діяльності людини. Країни материка працюють над вирішенням цієї проблеми.

Бесіда за запитаннями:  

- Яка річка материка є однією з найбільших на земній кулі? (Міссісіпі)

- Яке озеро є найбільшим прісноводним озером Землі?(Верхнє)

- Яка висота Ніагарського водоспаду?(Канадський-48 м. США-51 м.)

Я думаю, що попрацювавши на уроці ми досягли своєї мети. А чи справдилися очікування від уроку?

Рефлексія

-Чого ви навчилися під час подорожі?

- Які труднощі виникли?

- Що сподобалося на уроці?

- Які запитання залишилися після уроку?

- Яке з місць хотіли б відвідати?

Хочу сподіватися, що мандрівка Північною Америкою і сторінками підручника настільки вас захопить, що ви неодмінно захочете у майбутньому подорожувати просторами цього материка. І вірю, що кожен з вас відкриє для себе щось нове і корисне.

ІХ. Оцінювання навчальних досягнень

Х. Домашнє завдання

- Опрацювати § підручника.

- Скласти кросворд з теми «Внутрішні води Північної Америки».

 

docx
Додано
8 січня 2023
Переглядів
592
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку