Тип матеріалу: розробка уроку
Урок на тему «Застосування вуглеводнів, їхня біологічна роль» Предмет : хімія , 9 клас
Про матеріал : метою даного уроку є ознайомлення учнів з поняттям насінина та плід, особливостями їх зовнішньої і внутрішньої будови плодів; різноманітністю і класифікувати та значенням в житті людини.
Підготувала : Шевченко С. М., вчитель біології та хімії
Тема : Застосування вуглеводів, їхня біологічна роль
Цілі і компоненти уроку :
Знаннєвий компонент -систематизувати знання учнів із теми «Вуглеводи», закріпити знання про їх будову, фізичні та хімічні властивості; показати поширення в природі та їх біологічну роль вуглеводів; формувати здатність до самостійного здобуття знань, розвивати вміння робити висновки на основі порівняння, працювати з додатковою літературою, реактивами;
Діяльнісний компонент -розвивати навички критичного мислення через установлення причинно-наслідкових зв'язків «будова - властивості -застосування»;
Ціннісний компонент - виховувати комунікабельність, дбайливе відношення до обладнання, акуратність при роботі з реактивами, вміння працювати в команді .
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, формування компетентностей ініціативності й підприємливості, інформаційно-цифрові, загальнокультурні, соціальні, комунікативні, здоров’язбережувальні, природничо-наукові компетентності, екологічна грамотність та уміння вчитися впродовж життя.
Базові поняття і терміни: вуглеводи, гліциди, моносахариди, дисахариди, полісахариди,молочно-кисле, масляно-кисле та спиртове бродіння.
Тип уроку: комбінований; форма проведення - екскурсія в музей органічних речовин. Міжпредметні зв'язки: природознавство, фізика, біологія, основи здоров’я, екологія.
Обладнання : підручник, ноутбук, презентації по темі «Вуглеводи та їх застосування та біологічна роль»; для демонстрації дослідів - мед, водний розчин меду, оцтова кислота, спиртовий розчин йоду, крохмаль, цукрова пудра, вода . йод, ; карточки із завданням, ватман , маркери.
Очікувані результати:
учень/учениця знає:суть поняття вуглеводи;
характеризує: будову, властивості вуглеводів;
обгрунтовує :роль вуглеводів у живій природі;
вміє : розв,язувати розрахункові задачі з теми;
висловлює судження :щодо значення вуглеводів у суспільному господарстві, побуті,харчуванні, охороні здоров,я;
дотримується :правил безпечного проведення лабораторних дослідів
може :ефективно працювати в групі;бути відповідальним;швидко приймати рішення;проявляти ініціативність . підприємливість, лідерські якості та екологічне мислення; спілкуватись, висловлювати власну думку та обстоювати її.
Епіграф уроку
« Розум полягає не тільки у знанні,
але й у вмінні застосувати знання на ділі»
( Арістотель)
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.
У світі є різні музеї: музеї історії, музеї архітектури, музеї, присвячені видатним особистостям, певним подіям… Але чи знаєте ви, що є музеї, присвячені окремим речовинам.. Наприклад, в Києві діє відомий музей води.
У деяких країнах – Китаї, США існують музеї, присвячені оцту.
Ми ж вирішили створити свій власний музей органічних речовин у нашій школі.
Засновники музею –учні 9го класу . Вони протягом певного часу збирали інформацію про речовини, їх історію, виробництво, застосування, значення.
На основі зібраних матеріалів створили невеличкий музей, у який і запрошують всіх.
Щоб увійти до кожного музею слід придбати квиток. Цим квитком буде
виконане завдання нашими учнями (у дітей на партах карточка для виконання)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Експрес-контроль за підтемою «Вуглеводи» (вчитель хімії)
1. До якого класу органічних сполук належить речовина, формула якої
С6Н12О6
а) алкани;
б) вуглеводи;
в) спирти.
2. Серед наведених нижче формул укажіть формулу сахарози.
а) С6Н12О6
б) С12Н22О11
в) (С6Н10О5)n
3. Які з наведених нижче вуглеводів утворюються при гідролізі сахарози?
а) глюкоза;
б) рибоза;
в) фруктоза.
4. Укажіть назву речовини, формула якої С12Н22О11
а) глюкоза;
б) гексоза;
в) сахароза.
5. Серед наведених нижче речовин укажіть природний полімер:
а) целюлоза;
б) глюкоза;
в) етиловий спирт.
6. Реактив, за допомогою якого можна визначити наявність крохмалю
в досліджуваній речовині:
а) амоніачний розчин аргентум(І) оксиду;
б) розчин сульфатної кислоти;
в) спиртовий розчин йоду.
Слайд Відповіді: 1 – б
2 – б
3 – а, в
4 – в
5 – а
6 - в
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Ну, що ж всі справились із завданням, отримали квиточки тож запрошуємо до музею, а до якого саме , дізнаємся із вірша…
Поглянь – на городі картопля цвіте,
Зелені листочки до сонця несе.
Картопелька гарна у серпні поспіє –
Фотосинтез чудовий – врожаю надія.
Край поля пшеничного стежечка в’ється,
Сил від землі колосочок нап’ється.
В кожній зернині – крохмаль і білки.
Рум’яного хліба спечемо з муки.
Спечем пироги і заваримо чай,
Поставимо фрукти… А ти, друже, знай –
У цукрі і фруктах є вуглеводи –
Усе на картинах- дарунки природи.
І меду пахудого в бочці дубовій
Добавимо ми - щоб були всі здорові.
Про які речовини йдеться мова вірші?
Звичайно ж про вуглеводи –
І це знають усі.
-Чому саме музей вуглеводів ?
Значення вуглеводів можна описати одним реченням: це речовини, без яких життя на планеті Земля не було б таким солодким.
І не лише тому,судіть самі: вуглеводи допомагають нам розв'язати безліч проблем. Вони живлять, вдягають, лікують, зігрівають, забезпечують рух, зберігають сталість внутрішнього середовища організму, беруть участь у збереженні й відтворенні спадкової інформації тощо. Тож вони по праву достойні мати свій музей.
ІV . Систематизація вивченого матеріалу
Тож ознайомимося із виставковими залами:
щоб дізнатися , які виставкові зали є в нашому музеї слід пригадати вивчений матеріал і заповнити схему класифікації вуглеводів(схема надрукована у маршрутному листі, який у кожного лежить на парті).(Заготовка на дошці)
Вуглеводи
___________ _____________ ___________
___________ _____________ ___________
___________ _____________ ___________
_____________
Вуглеводи
Моносахариди Дисахариди Полісахариди
Глюкоза Сахароза Крохмаль
Фруктоза Лактоза Целюлоза
Мальтоза
Кодом до відкриття виставки є загальна формула вуглеводів – Сn(Н2О)m
Оскільки ми з вами у музеї вуглеводів . то давайте пригадаємо , а що ж ми знаємо про них? (Актуалізація опорних знань учнів: метод «закінчи речення»)
-Вуглеводи –це сполуки Карбону, Гідрогену, Оксигену, в яких співвідношення між Гідрогеном і Оксигеном таке, як у води Сn(H2O)m.
-друга назва вуглеводів –сахариди.
-Вуглеводи як правило містять декілька гідроксогруп ОН.
- Завдяки наявності групи ОН всі вуглеводи солодкі на смак.
-Вони є складовою частиною клітин усіх живих організмів
-Найвідомішими представниками вуглеводів є целюлоза, к р о х м а л ь , г л ю к о з а , ф р у к т о з а , с а х а р о з а .
-Вперше термін "вуглеводи" запропонував професор Тартуського університету Карл Шмідт в 1844 р.
- У 1927 р. Міжнародна комісія по реформі хімічної номенклатури запропонувала термін "вуглеводи" замінити терміном "гліціди", однак стара назва "вуглеводи" вкоренилася і є загальноприйнятою.
Привітання. ( презентація. вступ )
«В нашім музеї ми вітаєм
тих, хто любить солодку …»
Також вітаєм тих, хто любить смачний солодкий …
Тож на екскурсію ти вирушай
Робиш ти важливу справу-
Випий друже смачну каву,
А якщо прийшов з морозу -
Наливай у склянку чай,
Та гарненько сахарозу
В чашці ложкою мішай.
І енергії заряд
Ти отримаєш ураз.
А дорослі , і малі
І глюкозу в винограді,
І лактозу в молоці,
Повсякденно люблять всі.
А крохмаль і целюлоза
Зовсім-зовсім не такі.
Якщо в чай ти їх положиш,
Несолодкі, не гіркі.
Тож в мандрівку по музею вирушаєм
І світ цікавий вуглеводів,
Сьогодні друзі ми пізнаєм
Сьогодні нашими екскурсоводами будуть , ________________,
Які підготували до нашого уроку презентацію «Вуглеводи : їх застосування та біологічна роль»;
Екскурсія
І так зараз ми з вами перебуваємо у першому виставковому залі –
Моносахариди
( Презентація №1, представляють два учні)
Моносахариди — прості вуглеводи, вони не піддаються гідролізу — не розщеплюються водою на простіші вуглеводи, у них число атомів вуглецю дорівнює кількості атомів кисню. Загальна формула СnН2nОn. До моносахаридів відносять глюкозу і фруктозу.
До вашої уваги експозиція «Глюкоза »
Глюкоза – формула -С6Н12О6
– біла кристалічна речовина ,
солодка на смак, добре розчинна у воді.
Легкоплавка, tпл. = 146˚С.
Альдегідоспирт.
Входить до складу клітинного соку рослин. Особливо багаті на глюкозу плоди винограду, з яких у 1802 р. Жозеф Пруст добув глюкозу , яку і дотепер часто називають виноградним цукром. У чистому вигляді глюкоза міститься в солодких ягодах і фруктах.
У природі глюкоза поряд з іншими вуглеводами утворюється в листі
рослин у процесі фотосинтезу, що відбувається під дією сонячного світла за такою схемою:
6СО2 +6Н2О – С6Н12О6 +6О2
У процесі цієї реакції акумулюється енергія Сонця.
Глюкоза є цінним поживним продуктом. В організмі вона піддається
складним біохімічним перетворенням, у результаті яких утворюються вуглекислий газ і вода :
С6Н12О6+6О2- 6СО2 +6Н2О( при цьому виділяється 2870кдж/моль енергії)
Цей процес перебігає поступово, і тому енергія виділяється повільно.
Оскільки глюкоза легко засвоюється організмом, її використовують
-у медицині як лікарський засіб при явищах серцевої слабкості та входить до протишокових рідин;
- широко застосовують глюкозу в кондитерській справі для виготовлення
мармеладу, карамелі, пряників тощо,
-у текстильній промисловості як відновник, як вихідний продукт при виробництві аскорбінової і гліконових кислот,
-для синтезу ряду похідних цукрів .
Велике значення мають процеси бродіння глюкози.
Так, наприклад, при квашенні капусти, огірків, молока відбувається молочнокисле бродіння глюкози, так само як і при силосуванні кормів
В даному випадку утворена молочна кислота є природнім консервантом.
-Якщо ж масу, що піддається силосуванню, недостатньо ущільнити, то під впливом повітря відбувається масляно-кисле бродіння і корм стає непридатним до застосування.
- На практиці часто використовується також спиртове бродіння глюкози, наприклад, при виробництві вина та пива.
Експозиція «Фруктоза» :
У рослинному світі широко поширена фруктоза або фруктовий (плодовий) цукор. Формула якого С6Н12О6 — безбарвна кристалічна речовина солодкого смаку (солодше сахарози в 1,5 разу і глюкози в 3 рази), t пл 102–104°С; розчинна у воді. Кетоноспирт.
Фруктоза міститься в солодких плодах, меді. Витягуючи з кольорових солодких плодів соки, бджоли готують падовий мед, який за хімічним складом являє собою в основному суміш глюкози і фруктози. Також фруктоза входить до складу складних цукрів, наприклад тростинного та бурякового. Калорійність фруктози аналогічна до глюкози і складає близько 4 ккал/г. Фруктозу ,в невеликих дозах, можна рекомендувати для харчування хворим на цукровий діабет, оскільки її засвоєння не супроводжується значним підвищенням рівня цукру у крові.
Вчитель :
*Щоб перейти до слідуючого виставкового залу нам слід виконати декілька завдань відповідно до маршрутного листа, який у кожного на парті:
Завдання №1 : написати структурні формули глюкози і фруктози та вказати на їх відмінність.(робота біля дошки-два учні);
Питання усно: Які речовини ми називаємо ізомерами ?
Завдання №2: написати рівняння спиртового та молочно-кислого бродіння глюкози.
Завдання №3: написати рівняння якісної реакції на глюкозу.
Що спостерігається в процесі реакції
Вчитель: Продовжуємо нашу екскурсію.
У другому виставковому залі представлені дисахариди:
Які речовини ми називаємо дисахаридами ? (метод мікрофон)
- Дисахариди – органічні речовини, які складаються із двох молекул моносахаридів
-Це вуглеводи, які при нагріванні з водою в присутності мінеральних кислот чи під дією ферментів піддаються гідролізу, розкладаючись на дві молекули моносахаридів.
-Легко розчиняються у воді, добре кристалізуються, солодкі на смак.
-Як у вільному стані, так і в складі інших молекул дуже поширені в тваринних і рослинних організмах.
- Найпоширеніші дисахариди: сахароза (цукор), лактоза, мальтоза.
- Дисахариди – цінні харчові й смакові речовини.
Експозиція «Сахароза, або цукроза»
( Презентація №2, представляють два учні)
Найважливіша з дисахаридів – сахароза або цукроза С12Н22О11 – дуже поширена у природі. Це хімічна назва звичайного цукру, який ще називають тростинним чи буряковим. Біла кристалічна речовина, солодка на смак. Добре розчинна у воді: в 100г Н2О при 0˚С – 179г сахарози,
а при100˚С – 487г сахарози.
tпл. =186˚С;
при 190 - 200˚С утворюється карамель.
Застосування сахарози
Сахароза застосовується:
а) як продукт харчування;
б) у кондитерській промисловості;
в) для одержання штучного меду ;
г) для приготування вин, пива.
Експозиція : Історія виникнення цукрової промисловості
Історія цукру сягає корінням до глибокої давнини. Спочатку його добували тільки з цукрової тростини, батьківщина якої Індія, Китай, острови Океанії. У ті часи з тростини вміли одержувати тільки солодкий сироп. Вже тисячу років тому розповсюджувалися чутки, що в Індії є «кам'яний мед». Це дає підставу вважати, що до того часу індійці навчилися робити твердий цукор.
Від індійців цукрова тростина перекочувала до персів, а потім до арабів. Згодом її почали обробляти на Канарських островах поблизу північно-західних берегів Африки. Звідси Колумб завіз її на Антильські острови, тропічний клімат яких виявився цілком сприятливим для проростання тростини. Вже у 18 столітті ці острови стали центром виробництва цукру.
До початку 19 століття Європа споживала тростинний цукор, що ввозився з англійських колоній. Цукробурякова промисловість на європейському континенті виникла на початку 19 століття і набула швидкого поширення, особливо в Франції та Німеччині.
Перший цукровий завод в Росії виник у 1802 році в с. Алаб,єві Чернського повіту Тульської губернії. Дуже швидко цукроваріння поширилося на територію України. Так на початок 20-х років у 19ст. у Подільській, Чернігівській і Київській губерніях були засновані перші цукроварні.
У 1827 році був заснований перший цукроварний завод у Бершаді Подільської губернії графом Машковським , який дуже ретельно вивчав дану галузь промисловості у Франції у 1826 році (місцевий завод). В 30-х роках на Україні вже працює 6 цукроварень, а в 40-х - на Україні налічується 2/3 усіх цукрових заводів тодішньої царської Росії.
Слідуюча експозиція «Лактоза і мальтоза»
Лактоза, що виражається формулою C12H22O11, є вуглеводом, який міститься в молоці ссавців, вона присутня в ньому в кількості близько 2 - 8%. Вперше лактоза була виявлена Фабріціо Бартолетті в 1619 році. Лактоза відрізняється від інших цукрів відсутністю гігроскопічності. Значення лактози дуже велике, тому що вона є важливою живильною речовиною, особливо для організму людини і тварин.
Мальтоза (від англ. Malt — солод) - солодовий цукор, природний дисахарид, що складається з двох залишків глюкози; міститься у великих кількостях в пророслих зернах (солоді) ячменю, жита та інших зернових; виявлена також у томатах, в пилку та нектарі ряду рослин. Входить до складу деяких марок пива.
Вчитель :
**Звернемося знову до нашого маршрутного листа і виконаємо завдання:
Завдання №4.Вказати основну відмінність між сахарозою та лактозою.
Завдання №5.Здійснити перетворення:сахароза - глюкоза – етанол – хлор етан
Завдання №6. «Здивуй мене» Цікаві факти про цукор (підготовлені дома)
-У Індії ще 2000 років тому виробляли кристалічний цукор з очерету. Коли Олександр Македонський дістався до індійської території, він був здивований процесом отримання меду без використання бджіл (тобто, штучного меду з цукру).
-У 1747 році німецький хімік Андреас Маргаф виявив, що цукор в цукровому буряці ідентичний такому в цукровій тростині. Це відкриття відкрило дорогу виробництву цукру в північних регіонах – перший цукровий завод, одержуючий цукор з буряка, запрацював в 1802 році.
-Вживання зайвої кількості цукру може привести до появи зморшок через те, що цукор відкладається про запас в колаген шкіри, роблячи її менш еластичною. Хороша новина – якщо зменшити споживання цукру, то цей процес звертається назад.
-Цукор зміцнює асфальт. Також він уповільнює застигання готового бетону і клею.
-Цукор використовується при виготовленні чорнила і фарб для принтерів.
-Ви можете за один присід з’їсти 16 кубиків цукру? А знаєте, що в 500 мл кока-коли знаходиться еквівалент 16 кубиків цукру, і при її вживанні увесь цей цукор в розчиненому виді потрапляє у ваш шлунок.
-Якщо змішати глюкозу, кукурудзяний сироп і селітру, вийде один з видів ракетного палива, яке використовується любителями модельного ракетобудування.
Завдання №7. Задача. Яка маса спирту утвориться при спиртовому бродінні 360г глюкози.
Слідуючий - виставковий зал «Полісахариди»
Які речовини ми називаємо полісахаридами?
-Полісахариди , це природні полімери , загальна формула яких (С6Н10О5)п
-Полісахариди -волокнисті або аморфні речовини,без смаку, нерозчинні у воді.
-Важливі представники полісахаридів — крохмаль і целюлоза.
-Їх молекули побудовані з мономерних ланок — (С6Н10О5)n- які є залишками молекул глюкози, що втратили молекулу води.
Експозиція «Крохмаль»
( Презентація №3, представляють два учні)
Формула (С6Н10О5)п . Крохмаль являє собою білий сипучий порошок, не має смаку, при стиску видає характерний скрип. Крахмалю властива добра розчинність в гарячій воді. У холодній воді не розчиняється. Має властивості клейстеру або гелю.
Крохмаль-рослинний полісахарид, утворюється в рослинах із глюкози і накопичується в коренях, бульбах і насінні. Він є основним вуглеводом продуктів харчування.
Так, у борошні міститься 75–80 % крохмалю, в картоплі — 25 % і т. д.
Безпосередньо він організмом не засвоюється, його енергетична цінність
складає близько 16,8 кДж/моль.
Крохмаль є цінним поживним продуктом. Щоб полегшити його за -своєння, продукти, що містять крохмаль, піддають дії високої температури, тобто картоплю варять, хліб печуть. Під дією ферментів відбувається гідроліз крохмалю, який починається вже при пережовуванні їжі в роті, триває в шлунку й кишечнику. Глюкоза, що утворюється в результаті гідролізу, усмоктується в кров і надходить у печінку, а звідти — в усі тканини організму. Надлишок глюкози відкладається в печінці у вигляді високомолекулярного вуглеводу глікогену («тваринний крохмаль»), що знову гідролізується до глюкози у міру витрати її клітинами організму.
У промисловості крохмаль шляхом гідролізу перетворюють на патоку
і глюкозу.
-Якщо гідроліз крохмалю не доводити до кінця, то утворюється
суміш декстрину з глюкозою — патока, яку застосовують у кондитерській
промисловості.
- Отримані за допомогою крохмалю декстрини використовуються як клей, для загустіння фарб при нанесенні малюнків на тканину.
- Крохмаль застосовують для накрохмалювання білизни.
- Крохмаль і його похідні також застосовуються при виробництві паперу, текстильних виробів, у ливарному та інших виробництвах, а також
у фармацевтичній промисловості.
- Великі об’єми крохмалю витрачаються на виробництво етилового спирту. У цьому процесі спочатку крохмаль піддають гідролізу під дією ферментів солоду, а продукт гідролізу — бродінню в присутності дріжджів
з утворенням спирту.
Експозиція «Целюлоза»
- Целюлоза, формула(С6Н10О5)п — основна речовина рослинних клітин:
деревина складається з неї на 50 %, а бавовна і льон — це майже чиста целюлоза.
- Організм людини і багатьох інших тварин (окрім жуйних тварин і кроликів) не здатні перетравлювати целюлозу.
- Хоча крохмаль і целюлоза мають однаковий хімічний склад, завдяки різній будові молекул вони виконують різні функції в організмі: крохмаль — поживна речовина, а целюлоза — міцний будівельний матеріал.
Целюлоза використовується людиною з дуже давніх часів.
- Спочатку застосовували деревину як горючий і будівельний матеріал;
- потім бавовняні, лляні та інші волокна почали використовувати як текстильну сировину.
- Основна галузь, у якій використовується целюлоза,— паперова. Папір
складається в основному з целюлози, яку з цією метою виділяють із дере-вини. Це тонкий шар волокон клітковини, спресованих і проклеєних для
створення механічної міцності та гладкої поверхні.
- Целюлозу використовують також у виробництві штучних волокон і вибу-хових речовин.
- Із майже чистої целюлози виготовляють дуже міцну плівку — целофан.
- Обробкою целюлози оцтовою кислотою добувають ацетилцелюлозу,
з якої виготовляють ацетатне волокно (штучний шовк) та кіно- і фотоплівку.
- Целюлоза використовується також для отримання скипидару, деревного
вугілля, оцтової кислоти, метану, каніфолі, смоли, глюкози, кормових дріж-джів, бездимного пороху та ін.
Вчитель
*** Звернемось знову до нашого маршрутного листа та виконаємо завдання
Завдання №7 Написати реакцію горіння целюлози
Завдання №8 Добування етилового спирту із крохмалю
Задача: на святкуванні дня народження у подруги Наталка з,їла два кусочки торта, вміст цукру у них складав 50г цукру. Обчисліть кількість енергії, яку отримав організм дівчинки якщо 1 г глюкози вивільняє 4 ккал енергії
Вжитковий експеримент – визначення якості меду: Зараз ми проведемо дослід по визначенню якості меду.
Мед – цінний харчовий продукт ,до складу якого входять глюкоза та фруктоза. Є кілька способів розрізнити неякісний мед. Щоб визначити якість меду слід опустити в мед ложку, справжній - накручується на неї, а розбавлений обтікає.
Але густоти деякі продавці можуть досягати за рахунок додавання крохмалю ,борошна чи крейди. Тоді фальсифікат видасть або крапля йоду - мед посиніє, або оцтова есенція - коли її крапнути в розведений у воді мед, підробка зрадницьки зашипить.
Беремо пробірку №1 і додаємо до розчину меду декілька крапель спиртового розчину йоду що спостерігаємо - розчин посинів, що свідчить про наявність крохмалю у розчині.
Беремо пробірку №2 і додаємо теж декілька крапель йоду – видимих змін немає
Беремо пробірку №3 і додаємо декілька крапель оцтової кислоти , що спостерігаємо – розчин шипить, що говорить про наявність крейди у розчині.
Беремо пробірку №4 і додаємо теж декілька крапель оцтової кислоти – ознак реакції немає
Висновок : у пробірці №1 і №3 були домішки, про що свідчить зміна забарвлення та виділення газу.
Цікаво?
Глюкоза - одна з головних складових меду. У весільному обряді на Україні батьки молодих на другий день весілля частували всіх паточним медом як символом солодкого життя та міцного здоров'я.
Вчитель
Ось і закінчилася наша екскурсія по музею, зараз запрошую вас до конферец-залу для обговорення теми
«Користь і шкода вуглеводів»
Історик: Потреба в солодких речовинах завжди існувала в людській природі, і з найвіддаленіших часів жителям теплих країн були відомі рослини, що мали солодкий смак. Але першим у часі цукристим матеріалом, який вживали в їжу ще в доісторичні часи та який був предметом обміну, а потім торгівлі, був мед - продукт, який бджоли вилучають із квітів рослин.
З часом на зміну йому прийшов цукор. Історичні джерела свідчать, що виробництво кристалічного цукру із цукрової тростини виникло в Східній Індії ще в 4 ст. до н. є. До речі, сам термін «цукор» або сахар походить від індуського «саркара».
Кондитер : Цукор — незамінний продукт і за обіднім столом, і в туристському поході, і під час занять спортом. Це не тільки постійний супутник уранішнього чаю чи кави, а й важливий компонент тістечок, тортів, печива, цукерок на будь-якому святі. Задоволення від споживання цих страв зумовлено значною мірою солодким смаком цукру. Цукор є харчовим продуктом і сировиною в кондитерській, хлібопекарській, консервній, молочній та інших галузях харчової промисловості.
Фізіолог :В організмі вуглеводи виконують такі функції:
-Є основним джерелом енергії в організмі. Під час окиснення 1г глюкози виділяється 16,9 кДж (4ккал) енергії.
-Забезпечують всі енергетичні витрати мозку (мозок поглинає близько 70% глюкози, що виділяється печінкою)
-Беруть участь у синтезі молекул АТФ, ДНК і РНК.
-Регулюють обмін білків і жирів. -У комплексі з білками вони утворюють деякі ферменти і гормони, секрети слинних та інших утворюючих слиз залоз, а також інші сполуки.
-Харчові волокна покращують роботу травної системи і виводять з організму шкідливі речовини, пектини стимулюють процес травлення.
-Вуглеводи у комплексі з білками входять до складу хрящових тканин, виконуючи опорну функцію.
Лікар: Як уважають фахівці, солодкий смак за лікувальним впливом на організм людини — найсильніший, він сприяє травленню, загоюванню ран, довголіттю.
-Здатність засвоювати глюкозу притаманна всім клітинам тваринних організмів. Ця сполука - універсальна поживна речовина й протиотрута водночас. Тому її використовують для ін'єкцій під час харчових отруєнь, інфекційних захворювань тощо, зокрема шлунково-кишкових.
-Збереження стабільного рівня глюкози в крові дуже важливе для нормальної життєдіяльності організмів. Тому в людини й багатьох тварин снує складна система гормональної регуляції вуглеводного обміну. Його порушення є причиною виникнення важких хвороб, насамперед цукрового діабету. Тому важливо не лише збалансувати вживання вуглеводів, а й регулярно перевіряти рівень глюкози в крові. Для цього слід періодично звертатися до лікарів.
Фармацевт :
Також слід пам'ятати, що при надмірному надходженні в організм вуглеводи можуть виконувати і негативну роль.
- Надлишок даних речовин здатний перетворюватися в жири і відкладатися у вигляді жирової тканини, формуючи надлишкову вагу тіла. Особливо легко сприяє ожирінню такий вуглевод як цукор,
- Встановлено, що при надмірному надходженні цукру посилюється перетворення в жир всіх харчових речовин (крохмалю, жиру, їжі, частково і білка).
- Надмірне надходження цукру при харчуванні веде до підвищення рівня холестерину в крові, а також сприяє розвитку карієсу зубів.
- Негативну роль солодких продуктів харчування, що містять цукор, можна зменшити за рахунок їх заміни стравами, приготованими на основі інших вуглеводів, що становлять основу солодкуватого смаку меду, фруктів і ягід.
Дієтолог:
-Частка вуглеводів у харчуванні людини вважається оптимальною в кількості 56% від усієї калорійності добового раціону.
-Враховуючи, що 1 грам вуглеводів дає при розщепленні в організмі 4 кілокалорії, а меню для дорослої людини має забезпечувати 2600 - 3000 кілокалорій на добу, то, відповідно, за рахунок вуглеводів повинно поставлятися приблизно 1500-1700 кілокалорій. Дана енергетична цінність відповідає 375 -425 грам вуглеводів.
Отже, роль вуглеводів в справі формування раціонального харчування при веденні здорового способу життя дуже висока. Грамотне складання раціону з урахуванням необхідної кількості даних компонентів харчування забезпечить хороше самопочуття і сприятиме профілактиці ряду захворювань.
V. Осмислення об’єктивних зв’язків і взаємозалежності у вивченому матеріалі
Інтерактивна вправа -«Дерево пізнання»
- спільний пошук членами групи ( історик, фізіолог, лікар, фармацевт, дієтолог) узгодженого рішення про значення вуглеводів, їх роль :шкоду від надмірного вживання та раціональне, дієтичне харчування (виготовлення схеми на ватмані та презентація біля дошки)
VІ. Підсумки уроку
Одним словом – зрозуміло, цікаво, доступно, практично, пізнавально, трішки хвилююче, дружньо(бо ми працювали разом).
VІІ. Повідомлення домашнього завдання
-повторити §37-39, підручник О.Г.Ярошенко. Письмово 5 завдань за вибором , ст 198-200,
- творче завдання: хімія борщу.(повторити загальновживані формули органічних і деяких неорганічних речовин)
- за бажанням: скласти кросворд про використання вуглеводів
Додаток 1
Сенкан
Вуглеводи
Органічні. Практичні.
Годують, одягають, лікують.
Вуглеводи забезпечують нас енергією.
Джерело життя.
Додаток 2
Завершити вправу «Хімія борщу»
Щоби добрий борщ зварити-
В каструлю воду слід налити (ф-ла води __________________),
Ту воду трішки підсолити (ф-ла кухонної солі______________),
І м'ясо в борщик положити (які речовини цінні у м,ясі __________).
Газ блакитний підпалити (ф-ла пропану, бутану _______________),
І все гарненько скип,ятити ( Ткип води ________________).
Додамо картопельки багато (ф-ла крохмалю-______________),
Буде борщ смачний , як в свято.
Ще бурячок, морквину і капусту(ф-ла целюлози_______________)-
Не буде у каструлі нашій пусто.
Хай вариться, а як вмліє,
Знов візьмемося за діло.
Щоб борщик наш підкислити
Слід оцтової кислоти трішки влити (ф-ла оцтової к-ти __________),
Щоб кислота та не порушила гармонію смаку,
Ми трішечки добавим цукорку(ф-ла сахарози ________________),
А щоб наш борщик присмачити,
То ще зажарку слід зробити:
Розтопити славно сало(ф-ла тристеарату _____________________),
Щоб в сковороді шкварчало,
Та олії додати трішки (ф-ла триолеату ___________________),
Щоби був наш борщ ніжніший.
Додаємо кріп, приправи –
Буде борщик наш на славу.
Тільки ,друже , добре знай-
Попадання розжарених жирів на шкіру
Може спричинити опік- про це не забувай.
Рану слід холодною водою промити
І етиловим спиртом полити(формула спирту ________________).
Будь обережний на кухні щораз,
і не забудь ти виключить газ.
Додаток 3
Маршрутний лист екскурсії _________________________
Завдання |
Зміст |
Записати схему класифікації вуглеводів |
Вуглеводи _____________ ______________ ______________ ______________ ______________ ______________ ______________ ______________ ______________ ______________
|
Записати загальну формулу вуглеводів |
|
Завдання №1: Написати молекулярні і структурні формули глюкози і фруктози, вказати на їх вімінність |
|
Завдання №2 Написати рівняння спиртового та молочнокислого бродіння глюкози |
Спиртове бродіння
_______________________________________________
Молочнокисле бродіння
_______________________________________________
|
Завдання №3 Написати рівняння якісної реакції на глюкозу |
_______________________________________________
|
Завдання №4 Вказати основну відмінність між сахарозою і лактозою |
|
Завдання №5 Здійснити перетворення |
Сахароза-глюкоза-етанол-хлоретан
______________________________________________
______________________________________________
______________________________________________
|
Завдання №6 Задача |
Задача: яка маса спирту утвориться при спиртовому бродінні 360 г глюкози
Відповідь: |
Завдання №7 Написати рівняння горіння глюкози |
______________________________________________
|
Завдання №8 Написати рівняння реакцій добування етилового спирту із крохмалю |
Крохмаль- глюкоза – спирт
1)_______________________________________________
2)_______________________________________________
|