План-конспект уроку з хімії
Калашникової Тетяни Олександрівни, учителя хімії Харківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №78 Харківської міської ради Харківської області
Клас: 9
Тема: Швидкість хімічних реакцій. Залежність швидкості реакцій від різних чинників
Мета:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: заготовки для опорних конспектів, інструкції для виконання лабораторної роботи, набір лабораторного посуду й хімічних реактивів згідно інструкції, оціночний лист, підручник, презентація по темі уроку, ноутбук, проектор, набір реактивів для демонстраційного експерименту – розчини барій хлориду, натрій тіосульфату, сульфатної кислоти, хлоридної кислоти з масовою часткою гідроген хлориду 10% і 5%, магній, цинк у гранулах і порошку.
Міжпредметні зв’язки: англійська мова, математика, біологія
Очікувані результати:
знаннєвий компонент: учні дають визначення швидкості хімічних реакцій, називають чинники, що впливають на швидкість й розуміють характер їх дії;
діяльнісний компонент: розв’язують найпростіші задачі на визначення швидкості хімічних реакцій, виконують нескладний хімічний експеримент за інструкцією, обробляють результати експерименту, формулюють за допомогою вчителя висновки, співпрацюють у парах
The person, whо really thinks,
learn quite as much from his
failures as from his success
John Dewey
Хід уроку:
Організаційний момент. Привітання. Звертаю увагу учнів на епіграф (слова Джона Дьюї англійською мовою) (слайд 1). Учні читають епіграф, перекладають. Обговорення.
Порада від вчителя: робити помилки – природньо для процесу навчання.
Мотивація. Учням пропонується виконати міні-квест з метою визначення номеру параграфа, з яким будемо працювати на уроці. Умови виконання завдання: хто перший вірно розв’яже задачу, отримує 10 балів, при подальшій активній роботі оцінка збільшується.
Текст завдання: Визначте мінімальну ступінь окиснення елемента з відносною атомною масою 32. До знайденої величини додайте його максимальну ступінь окиснення. Отримане значення помножте на ступінь окиснення металічного елемента у кальцій гідроксиді Са(ОН)2. Додайте ступінь окиснення Нітрогену в нітратній кислоті HNO3. Додайте ступінь окиснення Карбону в вуглекислому газі. Яке число ви отримали?
Перевірка правильності виконання (слайд 2).
- Ми визначилися з номером параграфа, а тепер спробуємо самостійно сформулювати тему. Для цього пропоную вам переглянути хімічний експеримент.
Учитель проводить експеримент: у дві пробірки (перша - з розчином барій хлориду, друга - з натрій тіосульфатом) додаємо розчин сульфатної кислоти (слайд 3).
- Спостерігаємо, порівнюємо, визначаємо типи реакцій. Що спільного, а що відмінного у цих реакціях?
Учні за допомогою вчителя роблять висновок про різну швидкість реакцій: реакція йонного обміну відбулася миттєво, окисно-відновна реакція йшла повільніше.
- Для чого ми вивчаємо швидкість реакцій? А чи можемо керувати реакціями? Що потрібно для цього знати?
Спільне з учнями формулювання теми й завдань уроку (слайд 4).
Вивчення нового матеріалу. Запис теми і завдань в опорний конспект. Визначення поняття «Швидкість хімічних реакцій» за допомогою матеріалів презентації (слайд 5), перевірка по підручнику. Знайомство з математичним і графічним виразами швидкості реакцій (слайди №№ 5,6,7). Запис визначення й формули в опорний конспект. Розв’язання задачі (слайд8). Акцент на уважне ставлення до одиниць вимірювання й наявність подібних задач серед завдань ЗНО.
- Зараз Ви самостійно спробуєте визначити чинники, що впливають на швидкість реакцій (слайди 9-13).
Фіксація визначених чинників у опорному конспекті (слайд14).
Закріплення вивченого матеріалу.
- Ми визначились із чинниками, що впливають на швидкість хімічних реакцій теоретично, зараз переконаємося в їх дії на практиці. Прошу уважно прочитати інструкцію щодо виконання лабораторної роботи (слайд 15). (Роботу бажано проводити в групах. Кількість груп залежить від чисельності класу. Оптимальним є групи по 4 учні. Напрямків дослідження два: вплив температури та вплив поверхні контактів і концентрації реагуючих речовин. (Пояснення щодо виконання експерименту з вивчення впливу температури: розчини натрій тіосульфату мають різну температуру - один знаходиться в склянці з гарячою водою, інший має кімнатну температуру.)
!Обговорюємо правила техніки безпеки.
Учитель демонструє залежність швидкості реакцій від природи речовин. Під час досліду акцентує увагу на правилах виконання експерименту. Далі пропонує виконати досліди учням.
Кожна група має детальну інструкцію щодо виконання роботи. Учитель допомагає учням у виконанні роботи, консультує. Результати експериментів заносяться в таблицю. Учні самостійно намагаються формулювати висновки.
Після виконання роботи одна з груп, що досліджувала вплив температури, доводить результати й свої висновки до відома присутніх. Те саме робить одна з груп, що досліджували вплив концентрації.
Рефлексія. За наявності часу учням пропонується невеличка естафета (завдання додаються). Змагаються ряди. Кількість питань дорівнює кількості парт. По закінченню повинна вийти дата уроку.
Підбиття підмумків: Коментар домашнього завдання (домашнє завдання зазначено в опорних конспектах). Пропозиція скласти сенкан, який починається зі слова «Урок» (слайд 16).
Подяка учням.
Додаток 1
Лабораторна робота № 10
Тема: Вплив концентрації, поверхні контакту й температури на швидкість хімічних реакцій.
Мета: З’ясувати чи є залежність і яка саме швидкості хімічних реакцій від концентрації реагуючих речовин, поверхні контакту й температури; удосконалювати навички безпечної роботи з хімічними речовинами; учитися спостерігати, шукати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки.
Рекомендації перед початком роботи:
! ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ ПРИ ВИКОНАННІ РОБОТИ
Бажаю успіху!
Інструкція
щодо проведення експерименту з визначення впливу концентрації й поверхні контакту на швидкість хімічної реакції
Дослід № 1. У дві пробірки покладіть по одній гранулі цинку. В одну пробірку додайте 1 мл розчину хлоридної кислоти з масовою часткою 5%. В іншу – такий саме об’єм розчину хлоридної кислоти з масовою часткою 10%.
Результати внесіть у таблицю:
Розчин НСl |
спостереження |
5% |
|
10% |
|
__________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________
Дослід № 2. В одну пробірку покладіть гранулу цинку, в другу трохи цинкового порошку. В обидві пробірки додайте по 1 мл розчину хлоридної кислоти з масовою часткою 10 %.
Результати внесіть у таблицю:
|
спостереження |
Порошок цинку |
|
Гранули цинку |
|
__________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________
Лабораторна робота № 10
Тема: Вплив концентрації, поверхні контакту й температури на швидкість хімічних реакцій.
Мета: З’ясувати чи є залежність і яка саме швидкості хімічних реакцій від концентрації реагуючих речовин, поверхні контакту і температури; удосконалювати навички безпечної роботи з хімічними речовинами; учитися спостерігати, шукати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки.
Рекомендації перед початком роботи:
! ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ ПРИ ВИКОНАННІ РОБОТИ
Бажаю успіху!
Інструкція
щодо проведення експерименту з визначення впливу температури на швидкість хімічної реакції
Дослід №1. У Вас є дві пробірки з розчинами натрій тіосульфату з однаковою концентрацією. У розчини занурені термометри. З їх допомогою визначте температуру розчинів і зафіксуйте показники в таблиці. Додайте в першу пробірку 5 крапель розчину сульфатної кислоти. За допомогою секундоміра визначте час, за який утвориться осад. Повторіть усі дії з другою пробіркою. Так само зафіксуйте час, який буде витрачено на утворення осаду в другій пробірці.
Запишіть результати в таблицю:
№ пробірки |
Температура розчину(0 С) |
Час утворення осаду (сек) |
1 |
|
|
2 |
|
|
Дайте відповіді на питання:
Ваші висновки: ________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________
Додаток 2
Естафета
А) таким чином вона знижує температуру тіла, яке розігрівається від протікання екзотермічних реакцій;
Б) збільшує концентрацію кисню, необхідного для проведення окисно-відновних реакцій;
В) цей процес активізує діяльність ферментів нашого організму.
2. Листкова мозаїка рослин (листки рослин розташовуються так, щоб якомога менше затіняти один одного) пов’язана зі:
А) збільшенням поверхні контакту;
Б) забезпеченням однакового впливу температури на листкову поверхню;
В) забезпеченням однакового впливу вологи на листкову поверхню.
А) зниженням температури на висоті;
Б) збільшенням поверхні контакту з молекулами кисню в умовах зниження тиску повітря;
В) чистим повітрям.
4. У результаті застосування водного розчину гідроген пероксиду для обробки ран утворюється піна з бульбашок кисню. Це є наслідком процесу:
А) гідроген пероксид каталізує розклад деяких компонентів крові;
Б) при t=370C починається бурний розклад гідроген пероксиду;
В) фермент крові каталізує розклад гідроген пероксиду.
5. Колібрі має вагу 3 грами, за добу вона з’їдає 6 грамів їжі. Слон важить 5 тон й за добу вживає 450 кг їжі й води. Швидкість перетравлювання їжі в цих тварин:
А) однакова;
Б) у колібрі більше;
В) у слона більше.
6. При консервації овочів додають сіль. Її роль:
А) знижує температуру, при якій ідуть реакції бродіння;
Б) виступає в ролі інгібітора;
В) зменшує поверхню контакту.
Додаток 3
Дата_________
Опорний конспект
Тема:________________________________________________________
_____________________________________________________________
Завдання уроку:______________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Швидкість хімічної реакції - __________________________________________________________________________________________________________________________
Математичний вираз швидкості -_____________________________________________________________
Розв’яжіть задачу: Реакція відбувається за схемою:
CH4 + 2O2 = CO2 + 2H2O
На початку реакції концентрація метану складала 2,4 моль/л. Через 4 хвилини вона стала 1,2 моль/л. Знайдіть швидкість реакції горіння метану.______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Чинники, що впливають на швидкість
1.____________________________________________________________
2.____________________________________________________________
3.____________________________________________________________
4.____________________________________________________________
5.____________________________________________________________
Виконання лабораторної роботи (див. інструкцію)
Домашнє завдання: § 17, №№ 134, 136
Оберіть, що вам цікаво: