Тема. Здоров’я і харчування.
Мета. Створити умови для поглиблення знань учнів з основних правил харчування. Сприяти розвитку вмінь розподіляти види харчових продуктів та який вміст вітамінів вони мають; формувати мотиваційну установку на споживання корисної для здоров’я їжі. Сприяти вихованню навички культури і гігієни правильного харчування, бережливого ставлення до свого здоров’я.
Хід уроку
І. Етап створення позитивного настрою.
1. Організація класу.
Встаньте всі скоріше, діти,
Посміхніться всім миліше.
Пролунав дзвінок: «Дзелень».
Привітайтесь: «Добрий день».
2. Створення емоційного фону уроку.
Вправа «Чарівні слова».
Вчитель дає установку, що за його словесною командою дітям потрібно виконати рухи, але їх можна виконати тільки у тому випадку, якщо вчитель скаже «Будь ласка».
1. Поплескайте, будь ласка, в долоні.
2. Стукніть лівою ногою.
3. Плигніть на місці.
4. Помахайте сусідові по парті, будь ласка.
5. Покажіть язика.
6. Присядьте на стільці.
7. Посміхніться, будь ласка.
- Подивіться на пухнастиків і покажіть , який настрій відповідає вашому?
- Отож розпочнемо наш урок.
II Етап орієнтації
1. Гра «Мікрофон» .
Вправа «Закінчіть речення»:
– «З минулого уроку мені запам’яталось …»
– «Я навчився …»
– «Дотримуватись чистоти потрібно, щоб …»
2. Гра «Мовчанка!»
Учні за допомогою сигнальних карток мають показати, чи є названі предмети засобами особистої гігієни.
Слова для гри: мило, викрутка, гребінець, рушник, яблуко, зубна паста, книжка, зубна щітка, одеколон, шампунь, лялька, ножиці манікюрні, носовичок, дзеркало, ручка, шоколадка, ложка, губка, одежна щітка.
А чому це в нашої Тані
(Від спадковості; від стану навколишнього середовища, від способу життя людини; від якості медичного обслуговування; від правильного повноцінного харчування).
III Етап покладання мети і проектування.
1.Вправа « Очікування».
– Щоб ви хотіли дізнатись на цьому уроці?
– Чого би хотіли навчитися?
2. Мотивація до уроку.
–Послухайте вислів давньогрецького філософа Сократа «Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб жити».
Усе в житті піде чудово,
Якщо будеш ти здоровим.
І духовно, і фізично
Будеш людям симпатичним.
IV Етап організації навчальної діяльності.
1. В гостях у Лося-дослідника.
Робота з підручником.
– Що їсть кожна тварина?
– А що їсте ви?
- Чи може людина жити без їжі? (Людина без їжі жити не може. Якщо людина не їсть 2-3 дні, вона стає блідою, слабшає, їй важко працювати. Ще через декілька днів голодування людина майже зовсім втрачає сили, ледве рухається. А від більш тривалого голодування може померти.)
- Чи знаєте ви, скільки часу без їжі витримують тварини?
Учитель показує фотографії цих тварин і розповідає:
- Наприклад, гадюка витримує 20 днів, крокодил - 100, жаба - 1 рік, черепаха 1,5 року.
- Харчування - необхідна умова нашого життя. Без їжі людина не може жити. З їжею ми отримуємо речовини, необхідні для нормального росту й розвитку. Їжа забезпечує наш організм енергією, яка міститься в продуктах харчування. Дітям їжа потрібна не тільки для того, щоб рухатись, працювати. Вона потрібна їм також для того, щоб вони виросли міцними, здоровими.
Енергія, яку витрачає наш організм у процесі життєдіяльності, відновлюється лише за рахунок їжі, тому вона має бути поживною, з достатньою кількістю білків, жирів, вуглеводів, вітамінів.
2. Робота за таблицею «Складові їжі».
ЇЖА
Білки Вітаміни Вуглеводи Жири Мінеральні речовини
Білки – основний будівельний матеріал, організму. З них утворюються і ростуть нові клітини, завдяки чому людина росте.
Жири – відновлюють витрати теплової енергії (тепла). Вони йдуть на зігрівання організму.
Вуглеводи – витрачаються на роботу м’язів (фізична праця, рух, дихання, робота серця та інших органів).
Вітаміни – речовини, необхідні для життя людини, її росту та розвитку. Особливо необхідні вітаміни для дитячого організму. Якщо вітамінів не вистачає, людина важко хворіє. Вітаміни потрібні для нормального росту і розвитку дитячого організму. В організм вітаміни потрапляють з їжею. Отже, потрібно знати, в яких продуктах є необхідні вітаміни.
2. Група акторів «Бджілки» приготували сценку:
Сценка “Ми — корисні для людини ваші друзі вітаміни”.
Дійові особи: діти з коронами, на яких написано: “Вітамін А”, “Вітамін В”, “Вітамін С”, “Вітамін D”.
«Вітаміни» (разом). Добрий день! Впізнали нас?
Ми — вітаміни,
Дуже корисні для людини.
Вітамін А. Я — вітамін А, сприяю росту, допомагаю зберегти нормальний зір. Мене багато в моркві, маслі, сирі, яйцях, печінці, помідорах, зеленій цибулі, гарбузі, риб’ячому жирі.
Вітамін В. А я — вітамін В, дуже потрібний для розумової і фізичної праці, поліпшення травлення. Шукайте мене в житньому хлібі, вівсяній та гречаній крупах, у горосі, квасолі, жовтку яєць, печінці, м’ясі.
Вітамін D. А я — вітамін D, зміцнюю кістки, запобігаю рахітові. Живу в молоці, печінці, риб’ячому жирі, житньому хлібі.
Вітамін С. А я — вітамін С, запобігаю застуді, поліпшую кровообіг, сприяю росту, лікую цингу. Багата на мене капуста, картопля, помідори, цибуля, щавель, шипшина, хрін, часник, лимони, настій хвої, чорна смородина.
«Вітаміни» (разом). Хто дружить із нами буде,
Всі незгоди позабуде.
Виросте міцним, здоровим,
Переможе всі хвороби.
Підсумок.
— Отже, діти, треба вживати різноманітну їжу, щоб збагатити свій організм вітамінами та корисними речовинами, так необхідними для нормального росту і розвитку.
Але з їжею ми отримуємо не тільки вітаміни, а й мінеральні речовини.
Серед мінеральних речовин найважливіше місце посідає йод. Йод потрібен для росту, гарної пам’яті людини. Тільки не плутайте з йодом, яким лікують ранки.
Ви вже знаєте, що овочі та фрукти – вітамінові продукти. Овочі увійшли в їжу людини понад тисячу років тому. На земній кулі відомо понад сто різновидів овочевих культур. Але не всі вони містять у собі йод.
Відгадавши загадки, ви дізнаєтесь, які саме овочі багаті на йод.
1 |
У земляній сиджу коморі, А коса моя на дворі |
|
|
|
|
3 |
Довгий, зелений, Добрий солений, Добрий і сирий. Хто він такий? |
|
|
|
|
5 |
Переплутав ноги, Переплутав вуса, Ліг біля дороги Для нашої спокуси. І тяжко обминути, щоб не скубонути |
|
Багато йоду міститься ще й у продуктах харчування. А в яких саме, вам треба відгадати.
1 |
У воді вона живе, немає дзьоба, а клює. (риба)
|
|
2 |
Розколеш лід – візьмеш золото |
|
|
|
|
Та не всі ці продукти ви вживаєте завжди. А щоб рости, добре вчитися, йод повинен поступати в ваш організм кожного дня. Є дуже хороше вирішення цієї проблеми.
Поміркуйте, без чого, ваша матуся не може приготувати їжі?
(Відповіді дітей)
Відгадайте загадку.
Мене саму не їдять,
Та й без мене не їдять.
Так, сіль. Тільки сіль, в яку додають йод – йодована сіль. У багатьох країнах світу, щоб не хворіти, швидше рости, краще вчитися, дітям в їжу додають йодовану сіль. Вона продається не в аптеках, а в продовольчих магазинах.
3. Відгадування загадок.
Цього фрукту по шматку В чай добавлю для смаку. Запашистий та кисленький, Наче сонечко жовтенький. (Лимон)
|
Борщ із нього варить ненька, В нього шкурочка тоненька, Солодкуватий він на смак, Фіолетовий _ _ _ _ _. (Буряк)
|
На сметану, масло, сир Нам воно згодиться. І корисне, і смачне, Тече, як водиця. Колір в нього, наче сніг, Пригощу їм вас усіх! (Молоко)
|
Можна смажити, варити, Можна і сирими пити. Їх несе нам курочка, Птаха-чеботурочка.
(Яйця)
|
|
|
З мене листя обдирають, Мене квасять, в борщ кидають, В пирогах мене печуть І в салат мене січуть! (Капуста) |
Мов маленький м’ячик, Висить, а не скаче, Рум’яне, гладеньке, На смак солоденьке. (Яблуко) |
|
|
Сидить Марушка в семи кожушках. Хто її роздягає, той сльози проливає. (Цибуля)
|
Має хвіст, та не літає, має рот — не розмовляє. Можеш вудкою спіймати і загадку відгадати. (Риба) |
4. Практична робота. Вибір корисної і шкідливої іжі.
Формування уявлення про корисну їжу.
Розповідь учителя.
- Щоб їжа, яку ми споживаємо зміцнювала наше здоров’я, давала організму поживні речовини, забезпечувала силою енергією, приносила емоційне задоволення потрібно вибирати тільки корисні продукти. Іноді, повністю довіряючись рекламі харчових продуктів, багато хто з нас дійсно починає вірити в те, що ті самі чіпси наповнюють організм корисними вітамінами або продукти швидкого приготування зовсім не шкодять організму. Однак, це не так. Якщо добре ознайомитись зі складовим «штучних» продуктів, можна зрозуміти, що «штучна» їжа може просто шкодити здоров’ю.
- Отже, треба вміти вибирати продукти для споживання та, звичайно, віддавати перевагу продуктам натурального походження: фрукти, ягоди, овочі, соки, каші з круп, м’ясо, риба, молочні продукти.
На дошці малюнки двох хлопчиків-худого і товстого. Між ними різні види їжі. (На дошці прикріплені малюнки із зображенням харчових продуктів: молоко, яблуко, сік, сир, картопля, чіпси, мівіна, сухарики, копчена ковбаса, компот, газований напій, кока-кола, солодощі, мед, риба, олія, морозиво, смажене м’ясо, солоний огірок, гамбургер).
Завдання: вийти до дошки і розділити їжу між хлопчиками-хто ,чим харчувався. Довести свою думку.
Крош- кролик-непосида організовує руханки.
Руханка «Шкідливе – корисне».
- Харчування – неодмінна умова нашого життя. Без їжі людина не може жити. З їжею ми отримуємо поживні речовини, необхідні для роботи мозку, серця, легенів, м’язів та інших органів. Їжа забезпечує наш організм енергією, яка міститься в продуктах харчування. А ще здоров’я залежить від того, як швидко і часто ми їмо, наскільки ретельно пережовуємо їжу. Отже, щоб бути здоровим, потрібно знати правила харчування.
Правила харчування від групи «Пізнайки».
1. Харчування має бути різноманітним. Вживайте більше овочів, фруктів, молочних продуктів, а менше – солодкого, копченого , солоного. 2. Мий руки перед їдою.
|
1. Дотримуйся режиму харчування, снідай, обідай і вечеряй в один і той же час. 2. Ніколи не їж на ходу.
|
1. Намагайся не переїдати. 2. Їжу добре пережовуй.
|
1. Не їж незнайомих страв чи продуктів у яких закінчився термін придатності. 2. Не розмовляй з наповненим ротом.
|
1. Повідомляй дорослих про своє погане самопочуття. 2. Їж красиво, культурно.
|
Вчитель називає різні назви їжі, якщо корисне, то діти кажуть «О» і піднімають руки вгору, якщо – шкідливе, то присідають.
7. Робота в парах.
Пари 1 ряду.
Кожна пара отримує аркуш з наклеєним стовбуром і вирізаними листочками, на яких зображено ілюстрації корисних і шкідливих продуктів. Учням потрібно наклеїти на гілочки дерева листочки з зображенням корисних продуктів харчування. Утворити галявину корисної їжі.
-Які листочки ви вибрали ? Чому?
- Листочки на яких намальовано молоко,буряк, капуста,сік,сир, риба, гречана каша,яблуко, морква,яйця,лимон,шипшина. Тому що у цих продуктах є багато вітамінів і вони є корисними для здоров’я людини.
Пари 2 ряду.
Обведіть овочі і фрукти, які люди вживають у їжу в сирому вигляді.
Пари 3 ряду.
Гра «Українські кухарі» .
( На окремих картках подані продукти харчування та страва, яку дітям потрібно «приготувати» - голубці, борщ, вареники. Завдання вибрати корисні продукти та з‘єднати їх з каструлею)
Перевірка робіт груп. Підведення підсумків.
8. Повідомлення групи «Капітошки» «Що споживали наші предки» .
- Значний вплив на харчування людей в Україні мають народні традиції.
Наші предки знали, що споживали.
5 учень. М’ясні страви були рідкістю, натомість споживали багато сала.
6 учень. Страви з птиці готували лише в неділю. Яйця споживали на свята. Молочні страви вживали частіше.
7 учень. В давнину українці очищали свій організм — постилися. Перед великими святами завжди є піст. Постили також у середу та п’ятницю щотижня. У ці дні люди не вживали м’ясної і молочної
V Контрольно-оцінювальний етап.
1. Підсумок уроку.
- Що нового ви дізналися?
- Для чого людині потрібно їсти?
- Якою має бути їжа?
- Чому види їжі треба змінювати в залежності від пори року?
- Яка їжа належить до здорової і корисної?
2.
Інтерактивна технологія «Асоціативний кущ» - «Що дає їжа людині?»
На дошці прикріплено фото малюка, який сидить у капусті.
Емоційне задоволення Сила та енергія Поживні речовини Зміцнення здоров'я Узгоджена робота органів людини .