Таврійський НРЦ Херсонської обласної ради.
Відкритий урок з квітникарства.
Провела вчитель-дефектолог Базикіна О.В.
Тема: Зовнішній вигляд і будова кімнатних рослин.
Мета: Узагальнити та систематизувати знання про зовнішній вигляд та будову кімнатних рослин; продовжити формувати уявлення про будову кімнатних рослин і значення її органів, дати поняття «орган».Закріпити назви кімнатних рослин. Розвивати уміння аналізувати, спостерігати, порівнювати, пам’ять, мислення, мову; уміння бачити красу природи. Виховувати любов до природи, зацікавленість, дбайливе відношення до рослин.
Обладнання: ілюстрації, підручник „Природознавство” 7 кл., кімнатні рослини, цибуля, лупи, аркуші паперу, листя кімнатних рослин, карта світу, ноутбук.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Міжпредметний зв’язок з географією та біологією.
Словник:орган, підземна частина, надземна частина, мінеральні, органічні речовини, хлорофіл.
Хід уроку.
Вступна частина.
І. Організація класу. Нервово-психологічна підготовка учнів до уроку.
Розповідь вчителя.
- Погляньте довкола нашої класної кімнати. Що її прикрашає? Кімнатні рослини - наші великі друзі. Вони прикрашають приміщення, поліпшують склад повітря, зволожують його, полегшуючи тим самим дихання людям. Коли за вікном зима, сніг, - квітучий сад на підвіконні нагадує нам про тепле літо. Квіти створюють святковий настрій, заспокоюють нервову систему, відволікають від важких думок, наповнюють приємним запахом приміщення.
Ми вивчали походження кімнатних рослин. Розкажіть звідки прибули до нас кімнатні рослини.
Основна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
Розповіді учнів про кімнатні рослини:
- Кактус. На батьківщині, у Мексиці, кактуси - велетенські дерева, завтовшки 1,5 м, заввишки - 15 м. Колись мандрівники підпалювали сухі кактуси і освітлювали пустелі на велику відстань. Тому їх ще називають факелами пустель.
- Алое. Батьківщина - пустеля Карру в Африці. Там ця рослина виростає до 20 м. Листя товсте, зубчасте, якщо його полити водою, вода скочуватиметься кульками, а листя залишиться сухим. Це тому, що лист алое вкритий воском. Якщо відрізати шматочок листка, то можна побачити речовину, схожу на желе.
- Фіалка. Батьківщина - гори Африки. Фіалка - невеличка трав’яниста рослина. Листки бархатисті, округлої форми. Квітки невеликі. На одній квітці можуть цвісти одночасно від 80 до 100 квіток.
- Аспідистра. У природі росте в лісах Китаю і Японії. Добре росте на сонці і в темному кутку. Має кореневище, від якого відростають великі листки. Кожний листок може жити кілька років.
- Сансєв’єра. У природі росте в Азії та Африці. Має коротке кореневище і м’ясисті листки. Розмножується поділом куща і поділом листка.
- Монстера походить з Америки. Це ліана, на стеблі якої утворюються повітряні корені. Листки великі, овальні. Стара монстера досить гарна.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
Усі кімнатні рослини - «мандрівники», які прибули до нас із різних країн світу. Це маленькі, але справжні рослини тропічних лісів Бразилії, пустель Африки та Мексики. Якщо ми детально розглянемо їх, то побачимо спільні риси: зелене листя, стебла, квіти. Але кожна рослина має щось своє, чим вона відрізняється від інших, тобто свою будову.
ІV. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні на уроці ми дізнаємось, що спільного між цими рослинами і чим вони відрізняються один від одного, які органи є в цих рослинах. Знання отримані на уроці можна використовувати при вирощуванні кімнатних рослин, розмноженні, догляді за рослинами, оформленні інтер’єру.
Запишіть в зошитах тему уроку.
V. Вивчення нового матеріалу.
Всі рослини мають схожу будову. Кожна рослина складається з частин, які називаються органами.
Орган – це частина організму, що має певну будову, займає певне місце та виконує відповідні функції.
1-- Корінь, спробуйте витягнути рослину з грунту. Чому зробити це важко? Її утримує корінь , він знаходиться в ґрунті (підземний орган). Як ви думаєте, чи є надземні корені? Є повітряні корені якими рослини дихають (монстера, орхідея). За допомогою кореня рослина дихає, всмоктує воду та мінеральні речовини. Після поливання рослин треба видаляти воду з піддонника та розпушувати грунт. Чому?
2 – Стебло, на ньому є листки, квіти, плоди; вони знаходяться над поверхнею ґрунту( надземні органи); по стеблу рухаються поживні речовини до листків, квітів і плодів; стебло може бути прямостоячим зеленого і коричневого кольору, а також може бути вкороченим (хлорофітум, цибулина амарилісу), витким, ампельним. Як треба доглядати за рослинами з високим (ампельним) стеблом? Порівняємо герань і хлорофітум.
Дослід: розглянути вкорочене стебло цибулини, зробити висновок.
3 – Листки, більшості рослин мають зелене забарвлення, яке надає їм речовина-хлорофіл. Вони можуть бути різної форми, гладкі, шорсткі, округлі чи зазубрені. А які листки у кактуса? Листками рослина дихає, розмножується. Чому треба видаляти пил з листків?
Дослід: між аркушами паперу розтерти листок рослини. Що спостерігається?
4 – Квітка. Чи у кожної кімнатної рослини утворюється квітка? На які дві групи поділяються кімнатні рослини? (гарноквітучі та декоративно-листяні) Отже не всі кімнатні рослини цвітуть. Квітка це орган розмноження, коли вона відцвітає, на її місці утворюється плід з насінням.
Дослід: розглянути квітку рео.
5 – Плід також буває різний за кольором і виглядом, за допомогою насіння з плодів рослини розмножуються.
Хвилинка-цікавинка. Відеофільм про монстеру.
Висновок. Отже, кожна квіткова рослина складається з кореня, стебла, листків, квіток і плодів з насінням, органи рослин різних видів різняться довжиною, висотою, формою, розміщенням у просторі, кольором, розміром.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Самостійна робота: записати в зошиті органи рослини.
2. Завдання. Діти отримують листок: описати його та відгадати з якої він рослини. (хлорофітум, фіалка, герань, сансевєра, алоє, рео)
3. Робота в парах. Розповісти про будову кімнатних рослин: фіалка, герань, гібіскус.
Заключна частина.
VІІ. Підсумок уроку. Аргументована оцінка знань, умінь, навичок.
VIII. Рефлексія.
Розповідь «Будова рослини».
Корінь. Я найголовніший! Я закріплюю рослину в ґрунті, я напуваю її водою і годую поживними речовинами. А те, що я першим з насіння з’являюся, говорить про мою важливість.
Листок. Ти, корінець, живеш у темноті. Це я готую поживні речовини, мені допомагає сонечко. Це я підказую людям, коли рослину потрібно полити, підживити.
Стебло. Що б ви без мене робили? Ні кореню без мене не жити, ні листю. Це ж я допомагаю рухатися воді і поживним речовинам по всій рослині.
Квітка. Не сперечайтеся. Все, що ви робите, — для мене. Якщо мене не буде — не буде й насіння. Буде квітка — буде насіння, а значить буде рослина.
Насіння. Я, я найголовніше! Усе, що ви взяли з ґрунту, повітря, воду— усе це для мене, щоб я зріло, дало життя новій рослині.
- То який же орган найголовніший? (Для рослини кожний орган важливий)