Урок на тему:Звертання. Поширені та непоширені звертання. Інтонування речень зі звертаннями

Про матеріал
Засвоїти основні відомості про звертання; формувати практичні уміння і навички: розпізнавати звертання в готовому тексті, розмежовуючи їх з підметами, вимовляти звертання з кличною інтонацією, вживати розділові знаки при звертанні відносно його місця в реченні, конструювати речення зі звертанням відповідно до комунікативного завдання, використовуючи їх в усному і писемному мовленні. Виховувати в учнів любов до рідного краю та мови.
Перегляд файлу

Єременко Лілія Федорівна

Запорізький ліцей «Промінь» Запорізької міської ради

 

Українська мова

 

ТЕМА. Звертання. Поширені та непоширені звертання. Інтонування речень

   зі звертаннями

 

Мета: засвоїти основні відомості про звертання; формувати практичні уміння і навички: розпізнавати звертання в готовому тексті, розмежовуючи їх з підметами, вимовляти звертання з кличною інтонацією, вживати розділові знаки при звертанні відносно його місця в реченні, конструювати речення зі звертанням відповідно до комунікативного завдання, використовуючи їх в усному і писемному мовленні.

Виховувати в учнів любов до рідного краю та мови.

 

РЗМ: виразність читання, логічне мислення, самостійність, творчі нахили, естетичні смаки, вміння аналізувати, робити висновки.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: підручник, картки-опори, збірка «Письменники рідного краю» 2002 р.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

 

І. Організація навчальної діяльності учнів

 

Бесіда.

 

«Ти жива ще, Вкраїно, поглянь,

Ще степи твої щедрі у повні…»

 

Хто головний герой цих рядків? Чому? (той, до кого поет звертається – до України)

 

Яким словом звертається? (Вкраїно)

 

Чому не «Вкраїна», а «Вкраїно»? (Щоб звернути увагу, тому й вживається слово «звертання»)

 

Форма закінчення в звертанні й визначає головну відмінність від підмета у реченні (іменник або власна назва)

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

Щоб відчути себе впевнено у будь-якій життєвий ситуації, треба вміло спілкуватися. А спілкування найчастіше починається зі звертань.

 

(до учня) Андрію, звернись до Наталки з проханням передати тобі книжку, а ти, Наталко, відповіси йому також використовуючи звертання (розігрується наведений діалог ще з 2-3 учнями)

 

Вчитель разом із учнями  виправляють помилкі усного мовлення, якщо вони виникають під час вправи.

 

 

 

ІІІ. Відтворення теоретичних відомостей, застосування яких потрібне на уроці. Робота з навчальною карткою-пам’яткою

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Письмове завдання

За допомогою навчальної картки учні складають міні-конспект.

 

IV. Опрацюваннянавчальногоматеріалу

 

Робота біля дошки

Учень пише на дошці з голосу вчителя речення:

«І ви красиві, дівчино, і ви.

О, світе мій, які ви всі прекрасні!» (Григорій Лютий)

 

У цьому прикладі наведено два типи звертань. Хто їх бачить? (учні знаходять та вказують звертання). Поети – вправні майстри з вживання звертань. Саме поезія надає широке поле використанню звертань завдяки своїй структурі.

 

Такі митці, як Григорій Лютий, Петро Ребро та інші наші земляки, дарують нам можливість насолодитися прикладами співучої мови:

 

«Україно, полин мій гіркий» (Григорій Лютий)

«О, Дніпрогесе мій! Якщо на світі є сім чудес, то ти одне із них» (Петро Ребро)

 

Застосування теоретичних знань у процесі практичної роботи.

Робота в зошиті.

Спишіть речення. Звертання підкресліть. Визначить тип звертання (поширене – непоширене).

 

Земле, рідназемличенько,
Тивідкрийсвоєличенько.
Я візьмуйого в душу,
Щоб родила душа.    (Г. Лютий)

 

Маріє, чуєш, матінко Господня,
Чи то не люди, а самівітри
Наш степ увесь пронизуютьсьогодні:
Маруся, раз. Маруся, раз, два, три... (Г. Лютий)

 

Лишкісвінкипоблискували в сонці 
Сталево-смертнимблиском вороним... 
— Ой, дітки-дітки, щастяоборонці, 
Невже не можнажити без війни?  (Г. Лютий)

 

V. Рефлексивно-оцінювальнийетап

 

Чого навчилися на уроці?

В яких стилях мовлення використовуються звертання?

Які завдання були складними?

Що цікавого запам’яталось з уроку?

 

VI. Домашнє завдання:

виписати з творів поетів-земляків 5 речень зі звертаннями. Вживати у повсякденному спілкуванні українське звертання. Скласти вірш на тему: «Запоріжжя моє, Запоріжжя!..» з використанням звертань.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова (профільний рівень) 10 клас (Плющ М.Я. та ін.)
Додано
15 березня 2021
Переглядів
595
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку