Єременко Лілія Федорівна
Запорізький ліцей «Промінь» Запорізької міської ради
Українська мова
ТЕМА. Звертання. Поширені та непоширені звертання. Інтонування речень
зі звертаннями
Мета: засвоїти основні відомості про звертання; формувати практичні уміння і навички: розпізнавати звертання в готовому тексті, розмежовуючи їх з підметами, вимовляти звертання з кличною інтонацією, вживати розділові знаки при звертанні відносно його місця в реченні, конструювати речення зі звертанням відповідно до комунікативного завдання, використовуючи їх в усному і писемному мовленні.
Виховувати в учнів любов до рідного краю та мови.
РЗМ: виразність читання, логічне мислення, самостійність, творчі нахили, естетичні смаки, вміння аналізувати, робити висновки.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: підручник, картки-опори, збірка «Письменники рідного краю» 2002 р.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організація навчальної діяльності учнів
Бесіда.
«Ти жива ще, Вкраїно, поглянь,
Ще степи твої щедрі у повні…»
Хто головний герой цих рядків? Чому? (той, до кого поет звертається – до України)
Яким словом звертається? (Вкраїно)
Чому не «Вкраїна», а «Вкраїно»? (Щоб звернути увагу, тому й вживається слово «звертання»)
Форма закінчення в звертанні й визначає головну відмінність від підмета у реченні (іменник або власна назва)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Щоб відчути себе впевнено у будь-якій життєвий ситуації, треба вміло спілкуватися. А спілкування найчастіше починається зі звертань.
(до учня) Андрію, звернись до Наталки з проханням передати тобі книжку, а ти, Наталко, відповіси йому також використовуючи звертання (розігрується наведений діалог ще з 2-3 учнями)
Вчитель разом із учнями виправляють помилкі усного мовлення, якщо вони виникають під час вправи.
ІІІ. Відтворення теоретичних відомостей, застосування яких потрібне на уроці. Робота з навчальною карткою-пам’яткою
Письмове завдання
За допомогою навчальної картки учні складають міні-конспект.
IV. Опрацюваннянавчальногоматеріалу
Робота біля дошки
Учень пише на дошці з голосу вчителя речення:
«І ви красиві, дівчино, і ви.
О, світе мій, які ви всі прекрасні!» (Григорій Лютий)
У цьому прикладі наведено два типи звертань. Хто їх бачить? (учні знаходять та вказують звертання). Поети – вправні майстри з вживання звертань. Саме поезія надає широке поле використанню звертань завдяки своїй структурі.
Такі митці, як Григорій Лютий, Петро Ребро та інші наші земляки, дарують нам можливість насолодитися прикладами співучої мови:
«Україно, полин мій гіркий» (Григорій Лютий)
«О, Дніпрогесе мій! Якщо на світі є сім чудес, то ти одне із них» (Петро Ребро)
Застосування теоретичних знань у процесі практичної роботи.
Робота в зошиті.
Спишіть речення. Звертання підкресліть. Визначить тип звертання (поширене – непоширене).
Земле, рідназемличенько,
Тивідкрийсвоєличенько.
Я візьмуйого в душу,
Щоб родила душа. (Г. Лютий)
Маріє, чуєш, матінко Господня,
Чи то не люди, а самівітри
Наш степ увесь пронизуютьсьогодні:
Маруся, раз. Маруся, раз, два, три... (Г. Лютий)
Лишкісвінкипоблискували в сонці
Сталево-смертнимблиском вороним...
— Ой, дітки-дітки, щастяоборонці,
Невже не можнажити без війни? (Г. Лютий)
V. Рефлексивно-оцінювальнийетап
Чого навчилися на уроці?
В яких стилях мовлення використовуються звертання?
Які завдання були складними?
Що цікавого запам’яталось з уроку?
VI. Домашнє завдання:
виписати з творів поетів-земляків 5 речень зі звертаннями. Вживати у повсякденному спілкуванні українське звертання. Скласти вірш на тему: «Запоріжжя моє, Запоріжжя!..» з використанням звертань.