Урок на тему "Звичайні дроби."

Про матеріал
Мета уроку: Закріпити поняття звичайного дробу, знаменника, чисельника, дробової риски. Формувати вміння і навички запису звичайних дробів, читання та застосування поняття звичайного дробу для розв’язування первинних задач на дроби. Виховувати інтерес до математики, історії математики. Показати безпосередній зв'язок математичних понять з оточуючим світом. Застосовувати активні, наочні форми навчання.
Перегляд файлу

Тема уроку: Звичайні дроби.

Мета уроку:

 

 Закріпити поняття звичайного дробу, знаменника, чисельника, дробової риски. 

 Формувати вміння і навички запису звичайних дробів, читання  та  застосування поняття звичайного дробу для розв’язування первинних задач на дроби.

 Виховувати інтерес до математики, історії математики. Показати безпосередній зв'язок математичних понять з оточуючим світом.  Застосовувати активні, наочні  форми навчання.

 

Обладнання: Моделі дробів, педагогічний програмний засіб «Математика, 5 клас» (ППЗ), презентація Microsoft Power Point.

 

Хід уроку:

І. Мотивація навчальної діяльності. Перевірка домашнього завдання.

 Швидко вирішуються організаційні питання, щодо початку уроку.

 

 

 

 

Вчитель повідомляє тему уроку, мету.

Робляться відповідні записи на дошці і в зошиті.

 

 

 

Перевіряємо домашнє завдання.

Висвітлюється відповідний слайд.

Учень читає умову та розв’язок, виправляються помилки

 

 

 

 

Під час перевірки вчитель швиденько перевіряє наявність домашнього завдання.

 

 

Під час перевірки останнього завдання можна попросити дітей піднімати руку, якщо вони виконали правильні обчислення, встати тим учням, які виконали домашнє завдання без помилок.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

 

 

Вчитель: А тепер, щоб повернутися до звичайних дробів, розв’яжемо нескладну задачу і допоможемо  Вінні – Пуху зробити свій вибір.

 

Читають умову, дають відповідь та відповідні роз’яснення.

 

 

 

 

  • То що таке звичайний дріб?
  • Як записується дріб?
  • Як називається число над дробовою рискою?
  • … під дробовою рискою?

ІІІ. Повторення матеріалу початкової школи.

  • Святковий пиріг розрізали на 10 рівних частин..
  • Яку частину цілого пирога становить 1 отримана частина?
  • А  як один цілий пиріг можна записати за допомогою цих десятих?
  • Частину пирога взяли. Яка частина пирога залишилась?
  • А яку частину становить решта?
  • На що вказує знаменник дробу?
  • …чисельник?

Вчитель повторює ще раз:

  • Числа і є дробовими, які записані за допомогою натуральних чисел і дробової риски.
  • Знаменник дробу показує на скільки рівних частин поділили щось ціле, а
  • Чисельник – скільки таких частин взяли.

ІV. Закріплення поняття дробу.

 

  • Прочитати дроби, назвати чисельник і знаменник кожного дробу.

Після того як дроби прочитали, вчитель на вибір показує дріб і пропонує назвати чисельник або знаменник дробу.

 

 

Розв’язання наступних завдань записують в зошит.

Завдання розв’язують самостійно, з наступною перевіркою.

 

 

а) ; б) ; в) ; (Коло розрізано на 8 рівних частин, а заштриховано – 3).

г) ;  д)  ; е) або .

 

 

 

Наступна задача  розв’язується усно.

 

(Динаміка слайду допомагає унаочнити перевірку.)

 

V. Застосування поняття звичайних дробів.  Математичні цікавинки.

Вчитель: До речі, яка частина уроку вже пройшла? Чи встигнемо ми дізнатися на уроці ще щось цікаве?

  • Учні називають скільки хвилин уроку минуло, залишилось.
  • Яка частина уроку пройшла? Залишилась? ( Наприклад, і ).

 

Робота з ППЗ (педагогічний програмний засіб «Математика, 5 клас» .

Фрагмент 1 –урок 67 З історії виникнення дробів.

 

 

 

До речі про час: 1хв теж можна записати у вигляді дробу.

1хв = год.

  • Правильно. Ще в Стародавньому Вавілоні використовували шістдесяткові дроби. Саме з ними пов'язаний сучасний поділ години на 60 хвилин (1год = 60 хв), а хвилини на 60 секунд (1 хв = 60 с).
  • А я чула, що найдавнішою цивілізацією був Єгипет. Хіба там не використовували дроби?
  • У стародавньому Єгипті дробами оперували ще 4 тисячі років тому. Проте загальної форми запису дробів, як це прийнято нині у єгиптян не було. Запис дробу за допомогою дробової риски став відомим вже в 16 столітті.
  • Дроби потрібні лише для того, щоб правильно ділити щось на частини?
  • Не лише. Появу зумовили також потреби вимірювання. Коли одиниця вимірювання не вкладалась у величині, що вимірюється ціле число разів, то цю одиницю вимірювання ділили на кілька рівних частин і отримували нову, меншу одиницю вимірювання.
  • Саме так, напевно виникли сантиметри, міліметри і так далі.

Робота на дошці:

 

   До дошки викликають 2 учнів, які за допомогою вчителя і класу заповнюють відповідями колонки прикладів.

Виразити

  1. у метрах:

1см =

5см =

24см =

1дм =

7дм =

1мм =

 

2) у годинах:

1хв =

7 хв =

19 хв =

39 хв =

1с =

4с =

 

Робота з ППЗ (педагогічний програмний засіб «Математика, 5 клас» .

Фрагмент 2 –урок 67 З історії виникнення дробів.

 

 

Вчитель:

Ну добре, ми сьогодні почули про Єгипет, Вавілон, а що говорили про звичайні дроби наші предки?

У Київській Русі дроби називали частинами. Найпоширенішими з них були:

- полтинник, - четь, - півчеть, - треть, - півтреть, - півпівтреть.

 

  1. Накресліть квадрат із стороною 4см.

(учні виконують побудову в зошиті самостійно, вчитель проходить по класу, допомагає, виправляє помилки).

Заштрихуйте полтинник квадрату. Обчисліть площу заштрихованої фігури.

Можливі побудови:

 

 

 

 

 

 

44 = 16 (см2) – площа квадрату.

16:2 = 8 (см2) – площа заштрихованої частини.

  1. Накреслити відрізок 6см . Побудувати треть і півтреть (півпівтреть.)

 

                                                     6 см

 

 

 

 

                                           

 

Робота з ППЗ (педагогічний програмний засіб «Математика, 5 клас» .

Фрагмент 1 –урок 70 Числовий промінь.

  •   Угу, не рухайся. Біля тебе отруйна змія.
  • Не панікуй. Це цілком безпечна змія. Лише схожа на отруйну.
  • Я б сказала, що аж занадто схожа. Як її відрізнити від отруйної?
  • Дуже просто. Укус цієї змії не смертельний.
  • Суттєва відмінність.
  • Крім того вона доброзичлива і слухняна. Угу приручив її і використовує її як рулетку.
  • Рулетка? Це така гнучка лінійка, яку можна згортати.
  • Так. Подивись уважно: тіло цієї змії вкрито смужками. Вони відокремлюють рівні проміжки, подібні до поділок на лінійці.
  • Я нарахувала десять поділок: 0, , , , , , , , , , .
  • Отже кожна поділка – це цілої змії.
  • Тепер вождь міряє відстань змією?
  • Так.

Вчитель виконує побудову числового променя на дошці, нагадуючи дітям, що таке числовий промінь, показує як на числовому промені відмічаються дроби: , , , , , , , , , . ( Одиничний відрізок – 10 клітинок)

  • Чи можна на цьому промені відмітити дроби більші за перелічені?
  • Так. (Відмічають декілька дробів додатково).

Вчитель: Тепер прийшов час відкрити підручник. (Робота з підручником. Розв’язування задачі з коментуванням )

№ 906

 

№ 907

 

№ 908

 

 

V. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.

 

 

 

 

В підсумку уроку вчитель дає оцінку всьому класу та називає оцінки конкретним учням.

 

 

 

 

Домашнє завдання: (За підручником ) п.23;    № 904, 905, 909.

 

doc
Додано
2 листопада 2019
Переглядів
1133
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку