Повторити і закріпити знання про категорію роду і числа й практичні навички визначати їх і правильно використовувати; розвивати лінгвістичне мислення учнів; закріпити орфографічні навички; виховувати почуття поваги до рідної культури.
Дата:
Клас:11
Предмет: укр.мова
Тема: Стилістичне забарвлення граматичних понять і граматичних форм. Поняття роду, числа.
Мета: повторити і закріпити знання про категорію роду і числа й практичні навички визначати їх і правильно використовувати; розвивати лінгвістичне мислення учнів; закріпити орфографічні навички; виховувати почуття поваги до рідної культури.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
• Ми плакати - не плакали.
• Нам плакати нема коли.
I. Організаційний момент
II. Мотивація уроку
Під час заняття мені хотілося б побачити у вас те, що часом буває непомітним: - сміливість – у скромних; - комунікабельність – у мовчазних; - рішучість – у невпевнених; але жагу до знань хотіла б побачити у кожному з вас.
III Ознайомлення учнів із темою, завданнями та метою уроку
Тож говорит и ми сьогодні будемо про морфологію т а життєві цінност і людини, серед яких краса т а багат ство рідної мови. Любов до Бат ьківщини неможлива без любові до рідного слова. Тільки т ой може осягт и своїм розумом і серцем красу, велич і могут ність Бат ьківщини, хт о збагнув відт інки і пахощі рідного слова, хт о дорожит ь ним, як чест ю рідної мат ері, як колискою, як добрим іменем своєї родини. Українська мова ввібрала в себе все найкраще, найніжніше, найвеличніше, наймудріше, найблагородніше, найпоет ичніше і найболючіше.
IV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Бесіда. Спільно міркуємо і знаходимо відповіді
- Які розділи граматики ви знаєте?
- Що є основною одиницею їх вивчення?
- Що є спільного, а чим різняться розділи «Лексикологія» та « Морфологія»?
Лексикологія
«Дерево» — рослина з гілками і стовбуром.
«Годинник» — прилад для фіксування часу.
«Рука» — частина тіла.
Морфологія
Дерево, годинник, рука — слова належать до розряду слів із значенням предметності. Видозміни слова дають поняття про форми відмінків та форму числа. Це і буде граматичне значення слова.
Морфологія – розділ науки про мову, який вивчає слова як частини мови.
Частини мови
Частини мови – це граматичні класи слів, що характеризуються спільністю лексичного значення, морфологічних ознак і синтаксичної ролі.
Частини мови |
|||
Змінні |
Незмінні |
||
Самостійні |
Самостійні |
Службові |
Вигук |
Іменник Прикметник Числівник Займенник Дієслово (дієприкметник, дієприслівник) |
Прислівник |
Прийменник Сполучник Частка |
|
2.Скласти кластер до розділу частини мови
V.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
1. Робота з підручником Опрацювати теоретичний матеріал с__________________
ІМЕННИК
Іменник — це самостійна частина мови, що має значення предметні н її відповідає на запитання хто? що?. Наприклад: книжка, обрій, шппння, синь, біг.
Іменники поділяються на:
• назви істот (позначають назви людей і тварин) і неістот (решта назв): жінка, дитина, кицька — назви істот; квітка, совість, море — назви неістот;
• назви загальні (позначають групу однорідних предметів, пишуться з малої літери) і власні (позначають індивідуальні назви предметів, пишуться з великої літери): річка, система, захід — загальні назви; Україна, Міністерство освіти і науки України, Петренко — власні назви.
2.Вправи на повторення
1)усно
Вказати частину мови. 1) іменники, 2) прикметники, 3)займенники, 4) числівники.
Знайомий, будь-який, давній, одинадцять, обов’язок, інший, спритний, найкращий, думка, такий, два, дев’яносто, тридцятий, будь-хто, опуклий, великий, братів(зошит), школа, світлість, білий, скільки, будь-що, дихання, сімсот.
2) Розподільний диктант
Розподіліть слова з пів- в три колонки ( разом, окремо, через дефіс) Пів/зошита, пів/стола, пів/острова, пів/овала, пів/аркуша, пів/озера, пів/лимона, пів/Африки, пів/Європи, пів/Ялти, пів/огірка, пів/яблука, пів/річчя, пів/олівця, пів/року, пів/літра, пів/булки, пів/хлібини, пів/ пляшки, пів/вікна, пів/світу, пів/ящика, пів/ями, пів/юрти.
3)Вправа «Барон Мюнхаузен»
-Я стверджую, що всі записані слова мають лише форму однини: Коріння,малеча,Україна,добро,картопля.
-Я стверджую, що всі записані слова мають лише форму множини: Діти, пустощі,Карпати,надра,граблі
. -Я стверджую, що всі записані слова мають форму однини і множини: День, гора, стежка, строфа,діти
. -Я стверджую, що всі записані слова вживаються то в чоловічому, то в середньому роді: Купіль, харч, фальш, біль.
IV. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок
Мовленнєвий етикет
Утворіть щонайбільше офіційних формул звертання до таких слів: пані, товариш, тітка, братик, друг, люди, сонце
Пані,пане,панно, панове! Пане добродію, пане добродійко! Вельмишановний пане! Гречний пане! Шановне товариство! Товаришу! Громадянко! Добродійко! Утворіть щонайбільше родинних формул звертання. Хлопчику, дівчинко, донечко, синочку,мамочко, ненечко, тітонько, сестро, братику,онучко, чоловіче, друже, подруго! Люди добрі! Добра душе! Утворіть щонайбільше формул звертання до дітей. Сонечко, ясочка, щебетушко, пташечко, котику, зіронько, крихітко, зайчику! Які з наведених звертань вживаються у вашій родині?
Перепишіть речення. Виділені слова розберіть як частини мови. Поясніть правопис не.
1. Чурек і сапля — все твоє, воно не прошене, не дане, ніхто не візьме за своє (Т. Шевченко).
2. Земля, посивіла од війни, лежала велика, неміряна, без кінця і краю (О. Копиленко).
3. Під нерухомими деревами, довкола пізно розквітлих зимових яблунь, метушились бджоли, шурхали барвисті метелики (Є. Поповкін).
► Що вам відомо про категорію роду і числа? Наведіть приклади.
V. Підсумок уроку
► Перепишіть речення. Виділені слова розберіть як частини мови. Поясніть правопис не.
1. Чурек і сапля — все твоє, воно не прошене, не дане, ніхто не візьме за своє (Т. Шевченко).
2. Земля, посивіла од війни, лежала велика, неміряна, без кінця і краю (О. Копиленко).
3. Під нерухомими деревами, довкола пізно розквітлих зимових яблунь, метушились бджоли, шурхали барвисті метелики (Є. Поповкін).
► Що вам відомо про категорію роду і числа? Наведіть приклади.
VI. Домашнє завдання (варіативне)
► Виконати вправу за підручником.
► Підібрати приклади на всі правила правопису не з різними частинами мови. В одному-двох реченнях визначити рід і число слів, яким притаманні ці категорії.
► Підготувати невеликий текст на правопис не з різними частинами мови для взаємодиктанту з граматичним завданням.
Додаток до уроку
Роздатковий матеріал для учнів
1.Мовленнєвий етикет
Утворіть щонайбільше офіційних формул звертання до таких слів: пані, товариш, тітка, братик, друг, люди, сонце
2.Перепишіть речення. Виділені слова розберіть як частини мови. Поясніть правопис не.
1. Чурек і сапля — все твоє, воно не прошене, не дане, ніхто не візьме за своє (Т. Шевченко).
2. Земля, посивіла од війни, лежала велика, неміряна, без кінця і краю (О. Копиленко).
3. Під нерухомими деревами, довкола пізно розквітлих зимових яблунь, метушились бджоли, шурхали барвисті метелики (Є. Поповкін).
Цікаве (для вчителя)
Гештальт – це …? Гештальт-це образ що формується в наших думках, така собі мрія, чи ситуація яку ми уявили і дуже дуже хочемо щоб все відбулося саме так. Гештальт - (гештальт підхід сприяє встановленню справжнього контакту між людьми, розвитку творчого пристосування кожної унікальної людини до навколишнього середовища).
Філологічний експрес Назву іменник почали вживати з 1873 року. Її першим використав Омелян Партицький. Правопис 1926 року іменник називав речівником. Сучасна українська мова має близько 256 тисяч слів. Випередити іменник у кількості слів неспроможна жодна частина мови. В 11- томному„Словнику української мови” нараховується близько 135 тис. слів. Серед них іменників майже половина. Порівняно з іменниками дієслів удвічі менше. Терміни „чоловічий”, „жіночий”, „середній” рід дісталися нам у спадок ще з часів V ст.. до н. е. Філософ Протагор запропонував поділити всі імена на 3 роди: чоловічий, жіночий та речовий. Пізніше Аристотель запропонував замінити останній термін – „середній рід”. Граматична дисциплінованість виявляється й у відмінках. Іменник має 7 відмінків. Учені нараховують різну кількість відмінків у сучасних мовах світу. Учений Колесов вважає, що їх близько 30. А датський лінгвіст визначив, що теоретично у мові могло б бути 216 різних відмінків. Найчастіше серед іменників вживається слово «рука». Назви всіх дитинчат тварин є іменниками середнього роду: теля, котеня, жабеня. Українська мова багата на зменшувальні форми. Зменшувальну форму має навіть слово «вороги» – «вороженьки». В українській мові безліч синонімів. Наприклад, слово «горизонт» має 12 синонімів: обрій, небозвід, небосхил, крайнебо, круговид, кругозір, кругогляд, виднокруг, видноколо, виднокрай, небокрай,
1.Мовленнєвий етикет
Утворіть щонайбільше офіційних формул звертання до таких слів: пані, товариш, тітка, братик, друг, люди, сонце
2.Перепишіть речення. Виділені слова розберіть як частини мови. Поясніть правопис не.
1. Чурек і сапля — все твоє, воно не прошене, не дане, ніхто не візьме за своє (Т. Шевченко).
2. Земля, посивіла од війни, лежала велика, неміряна, без кінця і краю (О. Копиленко).
3. Під нерухомими деревами, довкола пізно розквітлих зимових яблунь, метушились бджоли, шурхали барвисті метелики (Є. Поповкін).
1.Мовленнєвий етикет
Утворіть щонайбільше офіційних формул звертання до таких слів: пані, товариш, тітка, братик, друг, люди, сонце
2.Перепишіть речення. Виділені слова розберіть як частини мови. Поясніть правопис не.
1. Чурек і сапля — все твоє, воно не прошене, не дане, ніхто не візьме за своє (Т. Шевченко).
2. Земля, посивіла од війни, лежала велика, неміряна, без кінця і краю (О. Копиленко).
3. Під нерухомими деревами, довкола пізно розквітлих зимових яблунь, метушились бджоли, шурхали барвисті метелики (Є. Поповкін).
1.Мовленнєвий етикет
Утворіть щонайбільше офіційних формул звертання до таких слів: пані, товариш, тітка, братик, друг, люди, сонце
2.Перепишіть речення. Виділені слова розберіть як частини мови. Поясніть правопис не.
1. Чурек і сапля — все твоє, воно не прошене, не дане, ніхто не візьме за своє (Т. Шевченко).
2. Земля, посивіла од війни, лежала велика, неміряна, без кінця і краю (О. Копиленко).
3. Під нерухомими деревами, довкола пізно розквітлих зимових яблунь, метушились бджоли, шурхали барвисті метелики (Є. Поповкін).
1.Мовленнєвий етикет
Утворіть щонайбільше офіційних формул звертання до таких слів: пані, товариш, тітка, братик, друг, люди, сонце
2.Перепишіть речення. Виділені слова розберіть як частини мови. Поясніть правопис не.
1. Чурек і сапля — все твоє, воно не прошене, не дане, ніхто не візьме за своє (Т. Шевченко).
2. Земля, посивіла од війни, лежала велика, неміряна, без кінця і краю (О. Копиленко).
3. Під нерухомими деревами, довкола пізно розквітлих зимових яблунь, метушились бджоли, шурхали барвисті метелики (Є. Поповкін).
1.Мовленнєвий етикет
Утворіть щонайбільше офіційних формул звертання до таких слів: пані, товариш, тітка, братик, друг, люди, сонце
2.Перепишіть речення. Виділені слова розберіть як частини мови. Поясніть правопис не.
1. Чурек і сапля — все твоє, воно не прошене, не дане, ніхто не візьме за своє (Т. Шевченко).
2. Земля, посивіла од війни, лежала велика, неміряна, без кінця і краю (О. Копиленко).
3. Під нерухомими деревами, довкола пізно розквітлих зимових яблунь, метушились бджоли, шурхали барвисті метелики (Є. Поповкін).
1.Мовленнєвий етикет
Утворіть щонайбільше офіційних формул звертання до таких слів: пані, товариш, тітка, братик, друг, люди, сонце
2.Перепишіть речення. Виділені слова розберіть як частини мови. Поясніть правопис не.
1. Чурек і сапля — все твоє, воно не прошене, не дане, ніхто не візьме за своє (Т. Шевченко).
2. Земля, посивіла од війни, лежала велика, неміряна, без кінця і краю (О. Копиленко).
3. Під нерухомими деревами, довкола пізно розквітлих зимових яблунь, метушились бджоли, шурхали барвисті метелики (Є. Поповкін).