Мета: розширити знання учнів про склад і наголос, вчити визначати наголошені й ненаголошені звуки, закріплювати вміння ділити слова на склади; розвивати вміння розпізнавати в слові наголошений і ненаголошений склади, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати творче мислення та уяву; виховувати уважність, любов до природи.
Обладнання: ілюстрації, мікрофон, картки із завданнями, трикутники.
Тема: Наголошені й ненаголошені голосні. Визначення наголосу в словах. Звуко-буквений аналіз слів.
Мета: розширити знання учнів про склад і наголос, вчити визначати наголошені й ненаголошені звуки, закріплювати вміння ділити слова на склади; розвивати вміння розпізнавати в слові наголошений і ненаголошений склади, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати творче мислення та уяву; виховувати уважність, любов до природи.
Обладнання: ілюстрації, мікрофон, картки із завданнями, трикутники.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Продзвенів дзвінкий дзвінок,
Нам пора вже на урок.
Час роботи вже настав,
Біля парти кожен став.
І за неї тихо сядем,
В двері знань разом заглянем.
Будемо старатися,
Вчитися, навчатися.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
правила С. 44, 45, вправа 104.
1 варіант (для хлопчиків).
1. Прочитайте текст.
Пройде небагато років — одинадцять-дванадцять. І ти, хлопчику, станеш солдатом. Не для того, щоб нападати на інші країни. А для того, щоб захищати свою. Ти станеш захисником свого народу.
2. Як ви перебудували останнє речення? (Я стану захисником свого народу.)
3. Поділили слова на склади, позначили наголошений склад? (Ста-, -ком, -го, -ро-)
4. А ким ви хочете служити в армії?
II варіант (для дівчаток).
1. Прочитайте вірш.
ПИШЕ БРАТ МЕНІ
«Хай мороз лютує й сніг, немов лавина, я стою в дозорі,— пише брат мені.—
Бо як за плечима в тебе Батьківщина, небезпеки жодні в світі не страшні».
2. У яких рядках листа солдат пише про свою відданість Батьківщині і
про почуття військового обов'язку, скажіть, будь ласка? (Як за плечима в тебе Батьківщина, небезпеки жодні в світі не страшні.)
3. Списали виділені слова, поділяючи їх на склади? Позначили наголошений склад? (-ту-, -ю, -чи-)
- Яке з цих слів не можна поділити для переносу? Чому? (Свою, тому що склад з однією буквою переносити в інший рядок не можна)
4. Чи хотіли б ви служити в армії? Ким?
- Сьогодні у нас незвичайний урок, а урок - казка. Ми сьогодні завітаємо у гості до героїв улюблених мультфільмів та казок.
- Але що це? (йде дощ)
- Нас супроводжувати буде герой одного із мультфільмів, який народився з дощу. Хто це? (Капітошка)
- Що ви знаєте про Капітошку?
- Який у нього настрій? Я бажаю вам протягом уроку мати хороший настрій, гарно працювати та отримати чудові оцінки.
- Тому девізом на урок ми візьмемо такі слова:
Думати швидко.
Виконувати чітко.
Творчо працювати.
Каліграфічно писати.
- А щоб розпочати нашу подорож, Капітошка пропонує подумати. Тому він підготував вам розминку.
2) «Мозкова атака».
- З чого складаються речення? (Зі слів)
- На що можемо поділити слова? (На склади)
- Може хтось знає, який склад називається наголошеним? (Склад, який вимовляється з більшою силою голосу)
- Як називаються склади, на які не падає наголос? (Ненаголошений)
- Що ж, із цим завданням ви справились. Розпочнемо нашу подорож.
Подорожувати будемо на рідній хмаринці Капітошки.
2) Каліграфічна хвилинка.
- А ось і перший будиночок. Але ми не можемо ввійти, бо щоб отримати дозвіл відчинити двері, ми маємо виконати бажання господаря і провести каліграфічну хвилинку.
Написання букв та буквосполучень (написання в повітрі, у зошиті)
В ід мі де ед
- Які з'єднання у буквосполучень? (нижнє)
- Назвіть склади, які ми записали. Введіть ці склади у слова.
- Визначте наголос у слові. На який склад падає наголос? (на другий)
- Ось ми і відчиняємо двері, а перед нами господар дому. Хто це? (Ведмідь)
- Що цікавого у слові Ведмідь? (це словникове слово)
- Як ми будемо писати Ведмідь чи Видмідь?
- Запишіть у зошити слово Ведмідь правильно, з буквою е.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
ІV. Сприймання і усвідомлення навчального матеріалу.
1) Гра «Що говорить бубон».
Учитель плескає у долоні один раз. Діти повинні назвати слова, що складаються з одного складу. Учитель плескає в долоні двічі — діти називають слова з двох складів. Тричі — з трьох.
— Спишіть прислів’я. Позначте в кожному слові наголос. Чи треба ставити наголос в односкладових словах? Чому? (Тому що там одна голосна)
З доۥ брим дружиۥ сь, а лихиۥ х стережиۥ сь.
Друг-боягуۥ з — гіۥ рше воۥ рога.
— Назвіть в прислів’ях двоскладові слова, трискладові.
— Назвіть слова, в яких наголос падає на перший склад, на другий.
— Ведмедик пропонує вам погратися в гру «Заміни букву». Прочитайте слово, доберіть і запишіть у зошит нові слова, які будуть відрізнятися від поданого в картці першим звуком. Наприклад: рік — сік, бік, лік. Щоб швидко справитись із завданням, можете користуватися алфавітом. Позначте наголос в утворених вами словах.
Учитель роздає картки із одним записаним словом.
Рак — … (мак, так, бак...)
Чайка — … (майка, гайка, байка, лайка...)
Жук — … (бук, сук, гук, лук, тук...)
Сила — … (вила, шила, мила, била...)
Пити — … (мити, лити, шити, рити...)
Каша — … (наша, ваша, Маша, Саша...)
Син — … (лин, тин, чин...)
Хата — … (вата, дата, лата, фата...)
Дуб — … (зуб, дуб, чуб...)
— Назвіть звуки, якими відрізняються підібрані вами слова. Які це звуки? (Приголосні.)
— Прочитайте слова, подані у вправі 105 (с. 47 підручника). Запам’ятайте, як вони наголошуються.
— Спишіть спочатку слова, у яких наголошений перший склад, потім — другий, далі — третій. Підкресліть наголошені склади.
(дрова, столяр, шофер, дочка, старий, новий. український, одинадцять, чотирнадцять, вовк)
- Ім'я друга Капітошки заховалось серед цих слів. Це назва тваринки. (Вовк)
- Отже ми прийшли у гості до Вовчика (малюнок)
5) Ознайомлення з правилом ( с.47)
Вовчик дуже любить читати книги і зараз нам пропонує попрацювати з нашим підручником. Він хоче, щоб ви прочитали правило і запам`ятали його.
Правило. Голосний звук у наголошеному складі називається наголошеним. Голосний звук у ненаголошеному складі називається ненаголошеним.
6) Робота в групах.
- Ми з вами прибуваємо до наступного будиночка.
- Подивіться, тут навіть написано, хто в ньому живе.(Кулубок)
- Ви здогадалися хто це? А як ви вважаєте чи правильно написано його ім'я? Як правильно?
- Від якого слова походить назва цього казкового героя? (коло, і він круглий)
- На який склад падає наголос у слові Колобок? (на останній, третій)
- Давайте навчимо Колобка правильно записувати слова і ставити наголоси у них.
- Поділіться у групи за кольором трикутничка, що лежить у вас на парті.
1 група - Прочитати слова, поставити у них наголос, відшукати зайве слово, пояснити чому воно зайве, склади з ним питальне речення.
Золотий, кам'яний, олені, новий, портфель, Галинка.
2 група - Вставити пропущені букви у словах, знайти слово, у якому змінивши наголос, зміниться значення слова. Скласти спонукальне речення із цим словом.
М..лоток, кал..ндар, з..ма, з..мок, мрі.., чита..ня.
(коли діти відповідають, прикріпити малюнок замка, замка)
3 група - Постав у словах наголос, назви наголошений склад. Знайди слово у якому звуків менше, ніж букв. Поясни чому?
Колобок, понеділок, вбрання, льон, брунька, холодний.
- Ось тепер Колобок не буде допускати помилок у словах, а його ім'я на табличці ми замінимо.(прикріпити правильно написане).
- Ми з вами так багато говоримо про наголос. А можливо він і не обов'язково має бути у словах? Чи все-таки він важливий? Як ви вважаєте?
7) Фізкультхвилинка.
- Ви, напевно, трішки стомилися. Ще одна подруга Капітошки – Пташка - велика прихильниця спорту і активного відпочинку. Тож давайте для розрядки зробим кілька вправ зарядки!
Хмара сонечко закрила,
Слізки дрібнії зронила.
Ми ті слізки позбираєм,
У травичці пошукаєм.
Пострибаєм, як звірята,
Політаєм, як пташата.
Потанцюємо ще трішки,
Розімнемо ручки, ніжки.
Всі веселі, от чудово!
За роботу сіли знову!
- Ось ми і відпочили. Ви готові продовжити нашу мандрівку?
-Рушаємо далі!
8) Виконання вправи 106, с. 47.
— Прочитайте виразно веснянку.
— Спишіть перше речення. Яке воно? На що вказує знак оклику? Підкресліть звертання.
(Благословиۥ, маۥти, веснуۥ закликаۥти!)
— Позначте наголос в словах.
9) Гра «Упізнай слово за наголосом» (вправа 107) Ще одне завдання від Капітошки.
— Я буду називати частину слова без першого звуку, а ви будете називати слово повністю:
(з)олото — (б)олото (с)іно — (к)іно (д)очка — (б)очка |
(п)оля — (в)оля на (б)ерезі — на (б)ерезі (д)орога — (д)орога |
-Запишіть утворені слова. Визначте наголос. Як називається склад, у якому є наголошений звук?
10) Вправи на усвідомлення важливості наголосу (усно).Робота біля дошки.
— Прочитайте слова, записані на дошці.
Замок, дорога, музика, ступа.
— Поставте в них наголоси.
— А тепер змініть в кожному слові наголос. Чи змінилося значення слів?
- Чи зрозуміли ви, наскільки важливим є наголос у слові?
11) Звуко-буквений аналіз слова.(вправа 108, с. 48,завдання від Пташки)
— Прочитайте і відгадайте загадку.
— Зробіть звуко-буквений аналіз слова-відгадки за поданим планом на с. 48.(Дятел)
Вірно людям я служу,
їм дерева стережу.
Дзьоб міцний і гострий маю,
шкідників ним добуваю.
Дятел – оۥ –о- - 2 скл., 5 б., 5 зв.
12) Виконання вправи 109, с. 48.
— Прочитайте текст, правильно наголошуючи виділені слова. Спишіть перші два речення. У виділених словах позначте наголос.
Вишитий рушник – незмінний предмет україۥ нського поۥбуту. Він оспіваний у багатьох піснях і віۥ ршах.
V. Підсумок уроку. Інтерактивна технологія «Мікрофон».
— Як визначати кількість складів у слові?
— Який склад називається наголошеним?
- Як називаються склади, на які наголос не падає?
— Де на письмі позначається наголос?
- Які завдання були найцікавішими?
- Наші герої залишають нам послання і я пропоную вам його прочитати.(З пропусками букв)
Б..ЖА..МО У..ПІХ..В У Н..В..АННІ!
VI. Домашнє завдання.
— У вправі 110, с. 49 випишіть виділені слова, позначте в них наголос і підкресліть наголошені склади.
1