Урок "Наголошені й ненаголошені голосні. Визначення наголосу в словах. Звуко-буквений аналіз слів"

Про матеріал

Мета: розширити знання учнів про склад і наголос, вчити визначати наголошені й ненаголошені звуки, закріплювати вміння ділити слова на склади; розвивати вміння розпізнавати в слові наголошений і ненаголошений склади, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати творче мислення та уяву; виховувати уважність, любов до природи.

Обладнання: ілюстрації, мікрофон, картки із завданнями, трикутники.

Перегляд файлу

 

Тема: Наголошені й ненаголошені голосні. Визначення наголосу в словах. Звуко-буквений аналіз слів.

Мета: розширити знання учнів про склад і наголос, вчити визначати наголошені й ненаголошені звуки, закріплювати вміння ділити слова на склади; розвивати вміння розпізнавати в слові наголошений і ненаголошений склади, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати творче мислення та уяву; виховувати уважність, любов до природи.

Обладнання: ілюстрації, мікрофон, картки із завданнями, трикутники.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Продзвенів дзвінкий дзвінок,

Нам пора вже на урок.

Час роботи вже настав,

Біля парти кожен став.

І за неї тихо сядем,

В двері знань разом заглянем.

Будемо старатися,

Вчитися, навчатися.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1.          Перевірка домашнього завдання.

правила С. 44, 45, вправа 104.

1 варіант (для хлопчиків).

1.    Прочитайте текст.

Пройде небагато років — одинадцять-дванадцять. І ти, хлопчику, станеш солдатом. Не для того, щоб нападати на інші країни. А для того, щоб захищати свою. Ти станеш захисником свого народу.

2.   Як ви перебудували останнє речення? (Я стану захисником свого народу.)

3.    Поділили слова на склади, позначили наголошений склад? (Ста-, -ком, -го, -ро-)

4.    А ким ви хочете служити в армії?

II варіант (для дівчаток).

1.    Прочитайте вірш.

ПИШЕ БРАТ МЕНІ

«Хай мороз лютує й сніг, немов лавина, я стою в дозорі,— пише брат мені.—

Бо як за плечима в тебе Батьківщина, небезпеки жодні в світі не страшні».

2.    У яких рядках листа солдат пише про свою відданість Батьківщині і

про почуття військового обов'язку, скажіть, будь ласка? (Як за плечима в тебе Батьківщина, небезпеки жодні в світі не страшні.)

 

3.    Списали виділені слова, поділяючи їх на склади? Позначили наголошений склад? (-ту-, -ю, -чи-)

- Яке з цих слів не можна поділити для переносу? Чому? (Свою, тому що склад з однією буквою переносити в інший рядок не можна)

4.    Чи хотіли б ви служити в армії? Ким?

 

- Сьогодні у нас незвичайний урок, а урок - казка. Ми сьогодні завітаємо у гості до героїв улюблених мультфільмів та казок.

- Але що це? (йде дощ)

- Нас супроводжувати буде герой одного із мультфільмів, який народився з дощу. Хто це? (Капітошка)

- Що ви знаєте про Капітошку?

- Який у нього настрій? Я бажаю вам протягом уроку мати хороший настрій, гарно працювати та отримати чудові оцінки.

- Тому девізом на урок ми візьмемо такі слова:

 Думати швидко.

 Виконувати чітко.

 Творчо працювати.

 Каліграфічно писати.

- А щоб розпочати нашу подорож, Капітошка пропонує подумати. Тому він підготував вам розминку.

2) «Мозкова атака».

- З чого складаються речення? (Зі слів)

- На що можемо поділити слова? (На склади)

- Може хтось знає, який склад називається наголошеним? (Склад, який вимовляється з більшою силою голосу)

- Як називаються склади, на які не падає наголос? (Ненаголошений)

- Що ж, із цим завданням ви справились. Розпочнемо нашу подорож.

Подорожувати будемо на рідній хмаринці Капітошки.

2) Каліграфічна хвилинка.

- А ось і перший будиночок. Але ми не можемо ввійти, бо щоб отримати дозвіл відчинити двері, ми маємо виконати бажання господаря і провести каліграфічну хвилинку.

Написання букв та буквосполучень (написання в повітрі, у зошиті)

В ід мі де ед

- Які з'єднання у буквосполучень? (нижнє)

- Назвіть склади, які ми записали. Введіть ці склади у слова.

- Визначте наголос у слові. На який склад падає наголос? (на другий)

- Ось ми і відчиняємо двері, а перед нами господар дому. Хто це? (Ведмідь)

- Що цікавого у слові Ведмідь? (це словникове слово)

- Як ми будемо писати Ведмідь чи Видмідь?

- Запишіть у зошити слово Ведмідь правильно, з буквою е.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  •              Сьогодні на уроці ми будемо визначати наголошені і ненаголошені склади та звуки. І допоможе нам в цьому наш друг – Капітошка.
  •              А для чого нам знати це? (Щоб правильно наголошувати слова)

ІV. Сприймання і усвідомлення навчального матеріалу.

1) Гра «Що говорить бубон».

Учитель плескає у долоні один раз. Діти повинні назвати слова, що складаються з одного складу. Учитель плескає в долоні двічі — діти називають слова з двох складів. Тричі — з трьох.

  1.          Фонетична вправа.

— Спишіть прислів’я. Позначте в кожному слові наголос. Чи треба ставити наголос в односкладових словах? Чому? (Тому що там одна голосна)

З доۥ брим дружиۥ сь, а лихиۥ х стережиۥ сь.

Друг-боягуۥ з — гіۥ рше воۥ рога.

— Назвіть в прислів’ях двоскладові слова, трискладові.

— Назвіть слова, в яких наголос падає на перший склад, на другий.

  1.          Гра «Заміни букву».

— Ведмедик пропонує вам погратися в гру «Заміни букву». Прочитайте слово, доберіть і запишіть у зошит нові слова, які будуть відрізнятися від поданого в картці пер­шим звуком. Наприклад: рік сік, бік, лік. Щоб швидко справитись із завданням, можете користуватися алфавітом. Позначте наголос в утворених вами словах.

Учитель роздає картки із одним записаним словом.

Рак — … (мак, так, бак...)

Чайка — … (майка, гайка, байка, лайка...)

Жук — … (бук, сук, гук, лук, тук...)

Сила — … (вила, шила, мила, била...)

Пити — … (мити, лити, шити, рити...)

Каша — … (наша, ваша, Маша, Саша...)

Син — … (лин, тин, чин...)

Хата — … (вата, дата, лата, фата...)

Дуб — … (зуб, дуб, чуб...)

— Назвіть звуки, якими відрізняються підібрані вами слова. Які це звуки? (Приголосні.)

  1.                             Пошукова робота.(слова з вправи записані на дошці)

  Прочитайте слова, подані у вправі 105 (с. 47 підручника). Запам’ятайте, як вони наголошуються.

  Спишіть спочатку слова, у яких наголошений перший склад, потім — другий, далі — третій. Підкресліть наголошені склади.

(дрова, столяр,   шофер, дочка, старий, новий.  український, одинадцять, чотирнадцять, вовк)

- Ім'я друга Капітошки заховалось серед цих слів. Це назва тваринки. (Вовк)

- Отже ми прийшли у гості до Вовчика (малюнок)

5) Ознайомлення з правилом ( с.47)

Вовчик дуже любить читати книги і зараз нам пропонує попрацювати з нашим підручником. Він хоче, щоб ви прочитали правило і запам`ятали його.

Правило. Голосний звук у наголошеному складі називається наголошеним. Голосний звук у ненаголошеному складі називається ненаголошеним.

6) Робота в групах.

- Ми з вами прибуваємо до наступного будиночка.

- Подивіться, тут навіть написано, хто в ньому живе.(Кулубок)

- Ви здогадалися хто це? А як ви вважаєте чи правильно написано його ім'я? Як правильно?

- Від якого слова походить назва цього казкового героя? (коло, і він круглий)

- На який склад падає наголос у слові Колобок? (на останній, третій)

- Давайте навчимо Колобка правильно записувати слова і ставити наголоси у них.

- Поділіться у групи за кольором трикутничка, що лежить у вас на парті.

1 група - Прочитати слова, поставити у них наголос, відшукати зайве слово, пояснити чому воно зайве, склади з ним питальне речення.

Золотий, кам'яний, олені, новий, портфель, Галинка.

 

2 група - Вставити пропущені букви у словах, знайти слово, у якому змінивши наголос, зміниться значення слова. Скласти спонукальне речення із цим словом.

М..лоток, кал..ндар, з..ма, з..мок, мрі.., чита..ня.

 

(коли діти відповідають, прикріпити малюнок замка, замка)

3 група - Постав у словах наголос, назви наголошений склад. Знайди слово у якому звуків менше, ніж букв. Поясни чому?

Колобок, понеділок, вбрання, льон, брунька, холодний.

- Ось тепер Колобок не буде допускати помилок у словах, а його ім'я на табличці ми замінимо.(прикріпити правильно написане).

- Ми з вами так багато говоримо про наголос. А можливо він і не обов'язково має бути у словах? Чи все-таки він важливий? Як ви вважаєте?

7) Фізкультхвилинка.

- Ви, напевно, трішки стомилися. Ще одна подруга Капітошки – Пташка - велика прихильниця спорту і активного відпочинку. Тож давайте для розрядки зробим кілька вправ зарядки!

Хмара сонечко закрила,

Слізки дрібнії зронила.

Ми ті слізки позбираєм,

У травичці пошукаєм.

Пострибаєм, як звірята,

Політаєм, як пташата.

Потанцюємо ще трішки,

Розімнемо ручки, ніжки.

Всі веселі, от чудово!

За роботу сіли знову!

- Ось ми і відпочили. Ви готові продовжити нашу мандрівку?

-Рушаємо далі!

8) Виконання вправи 106, с. 47.

— Прочитайте виразно веснянку.

— Спишіть перше речення. Яке воно? На що вказує знак оклику? Підкресліть звертання.

(Благословиۥ, маۥти, веснуۥ закликаۥти!)

— Позначте наголос в словах.

9)  Гра «Упізнай слово за наголосом» (вправа 107) Ще одне завдання від Капітошки.

— Я буду називати частину слова без першого звуку, а ви будете на­зивати слово повністю:

(з)олото — (б)олото

(с)іно — (к)іно

(д)очка — (б)очка

(п)оля — (в)оля

на (б)ерезі — на (б)ерезі

(д)орога — (д)орога

 

-Запишіть утворені слова. Визначте наголос. Як називається склад, у якому є наголошений звук?

10) Вправи на усвідомлення важливості наголосу (усно).Робота біля дошки.

— Прочитайте слова, записані на дошці.

Замок, дорога, музика, ступа.

— Поставте в них наголоси.

— А тепер змініть в кожному слові наголос. Чи змінилося значення слів?

 - Чи зрозуміли ви, наскільки важливим є наголос у слові?

11) Звуко-буквений аналіз слова.(вправа 108, с. 48,завдання від Пташки)

— Прочитайте і відгадайте загадку.

— Зробіть звуко-буквений аналіз слова-відгадки за поданим планом на с. 48.(Дятел)

Вірно людям я служу,

їм дерева стережу.

Дзьоб міцний і гострий маю,

шкідників ним добуваю.

Дятел   – оۥ  –о-  - 2 скл., 5 б., 5 зв.

 

12) Виконання вправи 109, с. 48.

— Прочитайте текст, правильно наголошуючи виділені слова. Спишіть перші два речення. У виділених словах позначте наголос.

Вишитий рушник – незмінний предмет україۥ нського поۥбуту. Він оспіваний у багатьох піснях і віۥ ршах.

V. Підсумок уроку. Інтерактивна технологія «Мікрофон».

— Як визначати кількість складів у слові?

— Який склад називається наголошеним?

- Як називаються склади, на які наголос не падає?

— Де на письмі позначається наголос?

- Які завдання були найцікавішими?

- Наші герої залишають нам послання і я пропоную вам його прочитати.(З пропусками букв)

Б..ЖА..МО У..ПІХ..В У Н..В..АННІ!

VI. Домашнє завдання.

— У вправі 110, с. 49 випишіть виділені слова, позначте в них наголос і підкресліть наголошені склади.

  •              Якщо виникають сумніви в правильності визначення наголосу? (Звернутися до словника)

1

 

doc
Додано
26 березня 2018
Переглядів
3473
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку