Урок "Написання не з дієприслівником"

Про матеріал
Дана розробка уроку містить теоретичний матеріал з даної теми (таблиці) для засвоєння та порівняння правил), різні форми роботи; мовний диктант, робота в парах, групах, вправи-ігри "Ланцюжок", "Загадкова скринька", тестові завдання .
Перегляд файлу

 

7 клас

Тема уроку : Написання не з дієприслівником.

Мета уроку : ознайомити учнів з правилами написання не з дієприслівником , формувати орфографічну грамотність ; розвивати увагу ,пам 'ять , удосконалювати вміння здійснювати такі мисленнєві дії , як аналіз , порівняння , добір аргументів на підтвердження тези ; виховувати  повагу до усної народної творчості як засобу передачі нащадкам досвіду попередніх поколінь народу , бережливе ставлення до природи.

                                                             Хід уроку

Організаційний момент.

Дорогі діти, яка краса навколо! Уже осінь порядкує у нашому краї. Яка краса навколо! Очей не відведеш. Клен на шкільному подвір' ї за ніч змінив забарвлення. Зараз я вам процитую прекрасні поетичні рядки.

А за вікном осінній день сміється
Веселим сонцем й листям золотим.
І вітерцем, що між гілками в’ється,
Й чарівним, дивним небом голубим,
І шумом листя, що з дерев злітає,
Й грибочком, що з-під листя визира.
Осінній день теплом усіх вітає…
Все, як у казці: річка, ліс, гора…
І шумові оркестри, що у лісі
У верховітті грають про своє.

Не забула ця красуня і про нас, принесла завдання-листочки. Вони розміщені на мінідеревці. Ми з вами маємо попрацювати старанно та активно, щоб виконати всі завдання.
I .  Повідомлення теми , мотивація навчальної діяльності .

II .   Перевірка домашнього завдання ( мовний диктант ).

  • 1. Дієприслівник  - незмінна форма дієслова , яка вказує на …
  • 2. Дієприслівник відповідає на питання …
  • 3. У реченні дієприслівник виступає …
  • 4. Подібно до дієслова дієприслівник має …
  • 5. Дієприслівник разом із залежними від нього словами утворює…
  • 6. Дієприслівники доконаного виду творяться за допомогою суфіксів …
  • 7. Дієприслівники недоконаного виду творяться за допомогою суфіксів …
  • 8. Одиничний дієприслівник не виділяється комою , якщо …
  • 9. У реченні  - Теплий вітер цілує каштани колихаючи віти смутні . -  дієприслівниковий зворот …
  • 10. У реченні  - Добре пісні співати пообідавши – кома при одиничному прислівнику …
  • 11. У реченні – Спочиваючи бійці славну пісню співають . – кома при одиничному дієприслівнику …
  • 12 . Подібно до прислівника дієприслівник…

III .  Опрацювання нового матеріалу . (Робота в групах, учні отримують таблиці, проглядають їх, повідомляють про написання дієслів та дієприслівників, порівнюють матеріал, співставляють)

Написання не з дієсловами

разом

окремо

Якщо слово без не не вживається

Як правило, не з дієсловами пишеться окремо

Незчутися, неславити, непокоїти, нехтувати, ненавидіти, неволити

Не чути, не знати, не прийти

 

Не з дієприслівником пишеться

Окремо

Разом

Не розуміючи , не почувши , не зрозумівши , не подумавши .

Без не не вживається:

Неволячи , нехтуючи , неславлячи , невгаваючи , незчувшись, непокоячись.

 

З префіксом недо- :

Недочуваючи , недобачаючи , недоїдаючи , недолюблюючи .

Разом

Окремо

Нездужаючи (хворіючи)

Не здужавши (не змігши )

Непокоячись (хвилюючись)

Не покоячись ( не спочиваючи )

Нестямившись (втративши самовладання)

Не стямившись ( не прийшовши до тями )

Неславлячи (ганьблячи )

Не славлячи ( не прославляючи )

 

 

IV . Виконання вправ на закріплення матеріалу .

  • 1. (Гра «Загадкова скринька», учні по черзі беруть речення, виконують завдання).) Розставте розділові знаки у поданих реченнях , поясніть їх вживання , розкрийте дужки , аргументуйте написання не з дієприслівником .
  • Петро (не)здужаючи вже кілька днів виглядав блідим і знесиленим .
  • Він (не)здужавши підняти великий уламок скали приніс великий гострий камінь .
  • (Не)покоячись про довкілля старшокласники вирішили патрулювати парк .
  • (Не) покоячись на м' яких меблях змалку він звик до дерев' яних нар .
  • Максим наговорив зайвого (не) стямившись від гніву .
  • Хворий помер (не)стямившись .
  • Кайдашихи побігла селом (не)славлячи своїх дітей .

Вони чесно виконували роботу (не) славлячи героїв .

               2. Вправа 298) (Робота в парах)один учень записує дієприслівники, що пишуться разом, інший -окремо.

  • 3. Вправа «Влови помилку»
  • Не  приховуючи , незмігши ,не бачачи , не знаючи , нехтуючи , не здужаючи (хворіючи), несхвалюючи , непокоячись (хвилюючись), невпіймавши , непогоджуючись .
  • 3. Розкрийте дужки , поясніть значення фразеологізмів. (гра «Ланцюжок»)
  • (Не)шкодуючи сил –
  • (Не)розгинаючи спини –
  • (Не)покладаючи рук –
  • (Не )моргнувши оком –
  • (Не)зламавши слова (присяги) - 
  • (Не)минаючи нагоди –

4. (Тестові завдання)1. Усі слова є дієприслівниками в рядку:

А вантажити, сказавши, працюючи;

Б сказаний, посивівши, заспівавши;

В віривши, кохаючи, заслухавши;

Г відзначивши, зів’ялий, вивчивши.

2. Усі дієприслівники мають доконаний вид у рядку:

А зумівши, роблячи, носячи;

Б закріпивши, піднявши, піднімаючи;

В вигукнувши, з’ївши, приїхавши;

Г сівши, нісши, йдучи.

3. Позначте рядок, у якому всі дієприслівники з часткою не пишуться разом:

А не/вгаваючи, не/навидячи, не/хтуючи;

Б не/зрозумівши, не/прийшовши, не/знаючи;

В не/зчувшись, не/розсміявшись, не/стямившись;

Г не/прочитавши, не/встигаючи, не/переймаючись.

4. Одиничний дієприслівник виділяється комами в реченні (розділові знаки опущено):

А Я був молодий здоровий і міг працювати не втомлюючись (О. Донченко).

Б Остап стояв вагаючись (М. Коцюбинський).

В У траві прилігши лось міг сховатися до половини (Є. Гуцало)

Г А вже старії люди йдуть охаючи на роботу (Марко Вовчок).

5. Позначте рядок , у якому всі дієприслівники  з не пишуться разом

  1. Не/прочитавши , не/встигаючи , не/переймаючись ;
  2. Не/вгаваючи , не/навидячи , не/хтуючи;
  3. Не/зрозумівши , не/прийшовши , не/знаючи ;
  4. Не/посоливши , не/надивившись  , не /зробивши.

6 . Окремо з не пишуться всі дієприслівники у рядку

  1. Не/чуючи , не/шкодуючи , не/бачачи ;
  2. Не/ давши , не/сумуючи , не/зчувшись ;
  3. Не/спитавши , не/ здужаючи (хворіючи), не/дооцінивши;
  4. Не/зловивши , не/мавши , не/доїдаючи.

V .

Підсумок уроку (моделювання ситуації)

Уявіть себе поряд з цією дівчинкою.  Що б ви сказали цій красуні ?  Поділіться своїми враженнями від сьогоднішнього уроку.  (Мікрофон)

VII . Домашнє завдання : вивчити правило ст .106  впр. 297

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Саченко Ганна
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
7 квітня 2020
Переглядів
16920
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку