Урок "Написання не з прикметниками", 6 клас

Про матеріал

Дана розробка допоможе:

Ø повторити й поглибити знання учнів про способи творення прикметників, зокрема про префіксальний спосіб; сприяти зміцненню навичок правопису прикметників з часткою не разом і окремо та позначати відповідні орфограми, формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прикметники з вивченою орфограмою;

Ø розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища;

Ø виховувати патріотичні почуття, любов до Батьківщини, рідної мови.

Перегляд файлу

(Слайд 1)

Тема. Написання не з прикметниками

Мета:

  • повторити й поглибити знання учнів про способи творення прикметників, зокрема про префіксальний спосіб; сприяти зміцненню навичок правопису прикметників з часткою не разом і окремо та позначати відповідні орфограми, формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прикметники з вивченою орфограмою;
  •  розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища;
  • виховувати патріотичні почуття,  любов до Батьківщини, рідної мови.

ТИП УРОКУ: урок формування практичних умінь і навичок.

ОБЛАДНАННЯ: індивідуальні картки, опорна таблиця на комп’ютері, підручник .                 

                                                    Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учня

 (Слайд 2)

  1. Бесіда
  • Напевне, кожен із нас колись замислювався над тим, що таке рідна країна, чим вона особлива, чим вирізняється з-поміж тисяч інших країн світу. Відповісти на ці запитання непросто, адже рідна країна - це не просто земля, де живеш, навчаєшся, працюєш, створюєш сім’ю, — це щось значно більше, це почуття, це бажання діяти на її благо, повага до неї. Я можу впевнено сказати, що наша Україна — найкраща країна у світі.
  • Прослухайте уривок пісні. Намагайтесь запам'ятати слова, які використав автор, щоб описати нашу Україну.

(Слайд 3)

  1. «Асоціативний кущ».

 

 

 

Україна

 

 

 

 

  • До якої частини мови належать ці слова?
  • Який з прикметників складається з двох коренів? (Білопінна)
  • А чим ще відрізняється один з прикметників? (Найвищий ступінь порівняння. Найдорожча)

ІІ  Актуалізація опорних знань 

 Учитель. А зараз проведемо бліц - опитування методом «Закінчи речення». (Слайд 4)

  • Прикметник –
  • Морфологія –
  • Прикметник змінюється за…
  • Рід, число, відмінок прикметника залежать від …
  • Синтаксична роль прикметника…
  • Прикметники поділяються на 3 групи за значенням…
  • Прикметник має ступені…
  • Вищий ступінь утворюється…
  • Найвищий ступінь утворюється?

Учитель. А яку самостійну частину мови ми вже з Вами вивчили на попередніх уроках?  Так, іменник. А як пишуться НЕ з іменниками? (Разом і окремо.)

Учитель. (Слайд 5) Відкриваємо зошити, записуємо (дата, класна робота), словниковий диктант  

(Слайд 6 -17)

Немовля (слово без -не  не вживається), нелюд (слово без -не  не вживається, неук (слово без -не  не вживається) , невдаха (слово без -не  не вживається, неспокій (хвилювання, занепокоєння), недоля (безталання, бездолля), не сум, а радість (протиставлення);нестача (слово без -не  не вживається),  не друг, а ворог( при протиставленні), незабудка (слово без -не  не вживається), недовір’я (з недо-), незалежність (самостійність, свобода, воля); недоплата  (з недо-) ,  недосяжність (з недо-) , не везіння, а терпіння;

 

ІІІ.  Повідомлення теми і завдань уроку

 Учитель. Щойно повторена нами орфограма допоможе засвоїти тему сьогоднішнього уроку. Темою нашого уроку є «Написання не з прикметниками». (Слайд 18)

Ми з вами будемо зміцнювати навички правопису прикметників з часткою не разом і окремо та позначати відповідні орфограми, будемо формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прикметники з вивченою орфограмою.

ІV. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу

- Отже, ми пригадала правило написання не з іменниками. А тепер давай з’ясуємо, як пишеться не з прикметниками.

 

  1. Робота з таблицею (Слайд 19)                                        

Не з прикметниками

 

Разом

Окремо

 

без не не вживається :

 

непохитний, негайний;

 

у реченні є протиставлення:

 

не високий , а низький

додавання не утворю єприкметник із протилежним значенням (антонім); можна дібрати синонім без не

 

сміливий- несміливий (мужній)                  

після слів далеко, зовсім, аж ніяк:

 

 

далеко не досконалий; зовсім не цікавий; аж ніяк не дружній

 

з  префіксом  недо-

 

недопечений, недозрілий. 

прикметник у реченні є присудком:

 

Ця річка не широка.

 

є префіксом

є заперечною часткою

стверджує

Заперечує

 

 

  1. Робота з  матеріалом підручника (стор. 172) (Слайд 20)                                        

- Прочитайте правило. Чи нічого ми не пропустили? Наші висновки відповідають матеріалу  підручника?

- Яку орфограму ми з вами сьогодні вивчаємо?

    3. Усне виконання вправи 387 (стор. 172) (Слайд 20)                                        

Засяяв день над неосяжним (безкраїй, нескінченний) світом, невпинний (безперервний, постійний) рух всіма опанував. Невтомний (наполегливий, вольовий) жайвір бавиться в повітрі. Нестримний (безупинний) хор натомлених цикад.

 (Слайд 21) Невсипущі (невтомний, безвідривний) павуки тчуть серпанки і шовки. Недоступна (далекий, ізольований) кропива хазяйновито шепталась.

  1. Розбір за будовою слів: неосяжним, недоступна

VІ. Виконання вправ на закріплення засвоєного, формування умінь і навичок

     1.  Переписати речення, розкриваючи дужки. Пояснити написання не з прикметниками .  Прокоментувати вставлені  розділові знаки (Слайд 22)                                        

Ти будеш Вітчизно моя кароока повік (не)залежна повік молода. Ти і багата, ти і (не)озора ти і могутня ти і (не)зборима моя прекрасна Вітчизно.

     2.  Розподільний диктант (Слайд 23)                                        

1 – без не не вживається

2 -  разом

3 -  є протиставлення

Не/безпечний, не/бідний, не/бувалий, не/вблаганний, не/вгамовний, не/вдалий, не/вдачливий, не/великий, а малий, не/гайний, не/втішний, не/веселий, а сумний, не/гарячий, а холодний, не/дбалий, не/дорогий, не/дорогий, а дешевий.

(Слайд 24) (взаємоперевірка)

  1. «Добери пару» (Слайд 25)                                        
  • Які способи творення нових слів ви знаєте?
  • Яким способом утворюються слова з часткою не?
  • Встановіть відповідність: до наведених слів дібрати прикметники-синоніми.

Загрозливий

Невигідний

Збитковий

Незабутній

Безмежний

Невиправний

Безнадійний

Невтомний

Зрадливий

незвичайний

Наполегливий

Невірний

Особливий

Невимірний

Пам'ятний

Небезпечний

 

 

  1. Складання сенкана
  • Щоб скласти сенкан, вам необхідно за лексичним значенням відгадати прикметники з НЕ, які допоможуть вам виконати завдання.

А) «Відгадай слово» (Слайд 26)                                        

  • Якого не можна перемогти, скорити, збороти; міцний, нездоланний.  - НЕЗБОРИ́МИЙ
  • Який не підкоряється нікому, самостійний, вільний, суверенний   - НЕЗАЛЕЖНИЙ
  • Який не може повторитися. -  НЕПОВТО́РНИЙ
  • Якого не можна осягнути поглядом, дуже великий щодо розміру; неоглядний, неосяжний. НЕОЗО́РИЙ

                 Б) Складання сенкана (Слайд 27)                                        

Іменник: Україна

Прикметник:

Дієслово:

Речення:

Синонім:

VІ   Узагальнення і систематизація вивченого

 Наш урок завершується, тому потрібно підвести підсумки і з’ясувати, чи досягли ми мети уроку.

          Метод «Мікрофон» (Слайд 28)                                        

  • Сьогодні на уроці я …
  • Найважчим для мене було…
  • Тепер я знаю орфограму…
  • Знання нового матеріалу допоможуть мені…

VІІІ  Домашнє завдання (Слайд 29)                                        

 Опрацювати параграф 32, виконати вправу 393 (позначити в словах орфограму «Не з прикметниками»).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.8
Оригінальність викладу
4.8
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кратенко Анна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Терпак Ольга Василівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Роман Романович
    Доброго дня, а де відшукати презентацію за цією темою, бо тут її немає?
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Литвинюк Світлана Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Щитник Ірина
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
doc
Додано
25 лютого 2018
Переглядів
21191
Оцінка розробки
4.9 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку