Дана розробка допоможе:
Ø повторити й поглибити знання учнів про способи творення прикметників, зокрема про префіксальний спосіб; сприяти зміцненню навичок правопису прикметників з часткою не разом і окремо та позначати відповідні орфограми, формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прикметники з вивченою орфограмою;
Ø розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища;
Ø виховувати патріотичні почуття, любов до Батьківщини, рідної мови.
(Слайд 1)
Тема. Написання не з прикметниками
Мета:
ТИП УРОКУ: урок формування практичних умінь і навичок.
ОБЛАДНАННЯ: індивідуальні картки, опорна таблиця на комп’ютері, підручник .
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учня
(Слайд 2)
(Слайд 3)
Україна
ІІ Актуалізація опорних знань
Учитель. А зараз проведемо бліц - опитування методом «Закінчи речення». (Слайд 4)
Учитель. А яку самостійну частину мови ми вже з Вами вивчили на попередніх уроках? Так, іменник. А як пишуться НЕ з іменниками? (Разом і окремо.)
Учитель. (Слайд 5) Відкриваємо зошити, записуємо (дата, класна робота), словниковий диктант
(Слайд 6 -17)
Немовля (слово без -не не вживається), нелюд (слово без -не не вживається, неук (слово без -не не вживається) , невдаха (слово без -не не вживається, неспокій (хвилювання, занепокоєння), недоля (безталання, бездолля), не сум, а радість (протиставлення);нестача (слово без -не не вживається), не друг, а ворог( при протиставленні), незабудка (слово без -не не вживається), недовір’я (з недо-), незалежність (самостійність, свобода, воля); недоплата (з недо-) , недосяжність (з недо-) , не везіння, а терпіння;
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
Учитель. Щойно повторена нами орфограма допоможе засвоїти тему сьогоднішнього уроку. Темою нашого уроку є «Написання не з прикметниками». (Слайд 18)
Ми з вами будемо зміцнювати навички правопису прикметників з часткою не разом і окремо та позначати відповідні орфограми, будемо формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прикметники з вивченою орфограмою.
ІV. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу
- Отже, ми пригадала правило написання не з іменниками. А тепер давай з’ясуємо, як пишеться не з прикметниками.
Не з прикметниками
Разом |
Окремо
|
без не не вживається :
непохитний, негайний;
|
у реченні є протиставлення:
не високий , а низький |
додавання не утворю єприкметник із протилежним значенням (антонім); можна дібрати синонім без не
сміливий- несміливий (мужній) |
після слів далеко, зовсім, аж ніяк:
далеко не досконалий; зовсім не цікавий; аж ніяк не дружній
|
з префіксом недо-
недопечений, недозрілий. |
прикметник у реченні є присудком:
Ця річка не широка.
|
є префіксом |
є заперечною часткою |
стверджує |
Заперечує
|
- Прочитайте правило. Чи нічого ми не пропустили? Наші висновки відповідають матеріалу підручника?
- Яку орфограму ми з вами сьогодні вивчаємо?
3. Усне виконання вправи 387 (стор. 172) (Слайд 20)
Засяяв день над неосяжним (безкраїй, нескінченний) світом, невпинний (безперервний, постійний) рух всіма опанував. Невтомний (наполегливий, вольовий) жайвір бавиться в повітрі. Нестримний (безупинний) хор натомлених цикад.
(Слайд 21) Невсипущі (невтомний, безвідривний) павуки тчуть серпанки і шовки. Недоступна (далекий, ізольований) кропива хазяйновито шепталась.
VІ. Виконання вправ на закріплення засвоєного, формування умінь і навичок
1. Переписати речення, розкриваючи дужки. Пояснити написання не з прикметниками . Прокоментувати вставлені розділові знаки (Слайд 22)
Ти будеш Вітчизно моя кароока повік (не)залежна повік молода. Ти і багата, ти і (не)озора ти і могутня ти і (не)зборима моя прекрасна Вітчизно.
2. Розподільний диктант (Слайд 23)
1 – без не не вживається
2 - разом
3 - є протиставлення
Не/безпечний, не/бідний, не/бувалий, не/вблаганний, не/вгамовний, не/вдалий, не/вдачливий, не/великий, а малий, не/гайний, не/втішний, не/веселий, а сумний, не/гарячий, а холодний, не/дбалий, не/дорогий, не/дорогий, а дешевий.
(Слайд 24) (взаємоперевірка)
Загрозливий |
Невигідний |
Збитковий |
Незабутній |
Безмежний |
Невиправний |
Безнадійний |
Невтомний |
Зрадливий |
незвичайний |
Наполегливий |
Невірний |
Особливий |
Невимірний |
Пам'ятний |
Небезпечний |
А) «Відгадай слово» (Слайд 26)
Б) Складання сенкана (Слайд 27)
Іменник: Україна
Прикметник:
Дієслово:
Речення:
Синонім:
VІ Узагальнення і систематизація вивченого
Наш урок завершується, тому потрібно підвести підсумки і з’ясувати, чи досягли ми мети уроку.
Метод «Мікрофон» (Слайд 28)
VІІІ Домашнє завдання (Слайд 29)
Опрацювати параграф 32, виконати вправу 393 (позначити в словах орфограму «Не з прикметниками»).