Урок "Написання прикметників з суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-. Обговорення світлин в групі. Написання розгорнутої відповіді на подане запитання. "

Про матеріал
Розробка уроку української мови 4 клас. Тема "Написання прикметників з суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-. Обговорення світлин в групі. Написання розгорнутої відповіді на подане запитання". Тип: урок засвоєння нових знань. Відповідно до Типової освітньої програми колективу авторів під керівництвом О.Я. Савченко за підручником Катерини Поньомарьової.
Перегляд файлу

Тема: Написання прикметників з суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-. Обговорення світлин в групі. Написання розгорнутої відповіді на подане запитання.

Мета:

  • формування предметних компетентностей: формувати вміння учнів утворювати й дотримувати  правил вимови і написання прикметників на  -ський, -зький, -цький; удосконалювати вміння називати значущі частини слова (закінчення, частини основи – корінь, суфікс, префікс)
  • формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: формувати вміння учнів виконувати самостійну роботу;

комунікативної: формувати вміння установлювати зв'язок між відомим і новим матеріалом; дотримуватись культури спілкування під час виконання групових завдань;

  • здоров’язбережувальна: виховувати інтерес до занять спортом;
  • інформаційної: розвивати навички учнів користуватися допоміжною літературою при знаходженні додаткової інформації;
  • соціальної: удосконалювати здатність співпрацювати в групі та в парі;
  • громадянська: виховувати любов до України.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Освітні галузі: мовно-літературна, інформаційна, історична.

 

Обладнання: пазли, «Чарівний капелюх», картки з буквами для об’єднання в групи.

 

Хід уроку

І. Вступна частина

1. Організаційний момент

На білому світі є різні країни,

А в них – і ліси, і лани …

Та тільки одна на землі Україна,

А ми – її доньки й сини.

2. Каліграфічне письмо

У    у    у    З    з     з

Завдання: в третьому рядочку знайдіть два іменники, пов’язані з цими буквами, перетворити і записати словосполучення прикметник + іменник:

Українська  земля.

 

Повторимо будову прикметника:  українська

 

3. Актуалізація опорних знань.

 

1)  Завдання по варіантах :

Ів. - підібрати спільнокореневі слова до прикметника

ІІв. – скласти із словосполученням речення.

Перевірка завдань.

  • Які почуття виникають у  складеному реченні?
  •  

2)  Бесіда:

-  За допомогою якої частини слова утворився прикметник українська?

-  Навіщо потрібен суфікс?

 

3)  Об’єднання в групи (робота з роздатковим матеріалом).

Усі, у кого картки  з буквою С – 1-ша група

 З – 2-га група

 Ц – 3-я група

                                                  Ь – 4-та група

                                                  К – 5-та група

Гра «Утвори суфікс»: виходять учні з картками, перебудовуючись, утворюють суфікси -ськ-, -зьк-, -цьк-.

 

ІІ. Основна частина

 

Оголошення теми та мети уроку.

Учениця читає тему уроку на ст. 74 і пояснює, що маємо навчитися.

  • Яку навичку формуємо на уроці?
  • На що маємо звернути увагу?
  • Що нового ви хотіли б дізнатись на уроці?

 

Робота з підручником.

1) Вправа «Чарівний капелюх» (вправа 1)

Допоможіть Читалочці утворити прикметники від поданих слів. Одягаю на когось із дітей капелюх, дитина читає іменник, перетворює на прикметник та озвучує, як слід записати утворені слова. (Коментоване письмо)

  • Яка орфограма вживається в суфіксах утворених прикметників? Підкреслити цю орфограму.

 

Пояснення нового матеріалу.

2)  Робота над правилом.

- Читаємо правило та перевіряємо чи правильно записали прикметники з суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-.

- Як пишуться суфікси -ськ-, -зьк-, -цьк-?

Звертаємо увагу!!!

- Чи пишеться знак м’якшення перед цими суфіксами?

-  Який звук є винятком?

 

3) Презентація до теми уроку

- Що ми запам’ятали?

- Яку орфограму слід дотримуватись в правописі даних суфіксів?

- Чи вживається знак м’якшення перед даними суфіксами?

- Після якого звука перед суфіксом -ськ-, -зьк-, -цьк- ставимо знак м’якшення?

 

Практичне застосування нових знань

1)  Тренувальна вправа (вправа 3)

-  Запишіть словосполучення, утворивши прикметники із власних назв. Читаємо зразок. Знаходимо в словосполученні власну назву. З якої букви пишемо власну назву? Як пишемо назву виробу?

- Де в словосполученні прикметник? Який суфікс в цьому прикметнику та його орфограма? Що запам'ятали?

 

Фізкультхвилинка

 

2) Робота в групах (вправа 4)

- Попрацюйте в групах. Уважно розгляньте світлину. Обговоріть, що на ній зображено. Що це за прапор?

- Що символізують кільця на ньому?

 

Інформаційна довідка.

Прослухавши довідку, визначити слово де вживається  суфікс на вивчену тему. Яка орфографія є в цьому суфіксі?

Найвідомішим олімпійським символом є п’ять переплетених кілець різного кольору, які символізують п’ять континентів: синій -  Європа, чорний – Африка, червоний – Америка, жовтий – Азія, зелений – Австралія. Олімпійський прапор являє собою біле полотнище з олімпійським символом у центрі, де білий колір символізує мир під час Ігор.

Опрацювання завдання.

  • Хто знає, в якій країні виникли Олімпійські ігри?
  • Як вона називається?

Отже, на цьому уроці ми здійснимо віртуальну подорож до Греції.

  1. Продовження роботи за підручником
  1. Читання для друга (вправа 6)

Прочитайте текст вправи 6 по реченню своєму /своїй  сусідові/сусідці по парті. Перевірте чи правильно ви вважали.

  • Якою країною подорожував Щебетунчик?
  • Як називалось місто, у якому проводили загальнонародні спортивні змагання – ігри?
  • Яку назву дістали ці ігри?
  • За допомогою якої частини слова утворився прикметник?
  • Яка орфограма вживається в цьому суфіксі?
  1. Робота в парах. Вправа «Інформаційні пазли».

Учні отримують на парту комплект пазлів, які необхідно зібрати та прочитати цікаву інформацію про олімпіаду.

 

    Перші Олімпійські ігри відбулися у стародавній Греції ще 776 року до н.е.  Біг був єдиним олімпійським змаганням. Чемпіоном став пекар, на ім’я Кореб, який виграв забіг на 190 метрів. Стародавніх атлетів нагороджували оливковими вінками, гілками та маслом. Наймолодшим спортсменом і призером за всю історію Олімпійських ігор був грек Дімітріос Лундрас, що в свої 10 років виборов бронзу, в змаганнях з гімнастики, на перших Іграх сучасності в Афінах.

  1. Творча робота (вправа 7)
  • Підсумуйте, що ви дізналися про олімпійські ігри.

Напишіть про це текст.

  1. Вправа «Лінивий диктант» (вправа 8)
  • Розгляньте зображення горіха на ст.. 75. Як ви гадаєте, чому його називають грецьким (а українською правильно називати  волоським)?
  • Перевірте свої припущення, прочитавши текст.

Отже, завдання: я повільно читаю текст, ви слідкуєте, визначаєте, який суфікс слід вжити у прикметнику і піднімаєте картку з цим суфіксом.

  • Яка орфограма вживається в цих суфіксах?
  • Чи збігається назва цього горіха з місцем його проростання?

Завдання:

1-а група: списати перше речення вставивши суфікси.

2-а група: виписати прикметники з пропущеними суфіксами, вжити дані суфікси у прикметниках.

3-а група: списати третє речення. Виписати з речення власні іменники, перетворити на прикметник, вживаючи  суфікси на вивчене правило.

 

ІІІ. Заключна частина

  1. Бесіда.
  • Яку навичку сформували?
  • Як пишуться суфікси -ськ-, -зьк-, -цьк-?
  • Чи пишеться знак м’якшення перед цими суфіксами?
  • Який звук є винятком?
  • Наведіть приклади прикметників із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-.

 

  1. Рефлексія. Вправа «П’єдестал»

Пропоную оцінити свою діяльність на уроці та розмістити свої кубки за місцем на п’єдесталі: піднявши над головою високий рівень; на рівні голови – достатній рівень; на рівні шиї -  середній рівень.

  1. Домашнє завдання

Ст.. 74 – вивчити правило, вправа 9 – списати текст про грецький горіх, вставивши пропущені суфікси в прикметниках.

Позначити відмінок цих прикметників.

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
28 лютого 2023
Переглядів
540
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку