Тема: Написання складних прикметників.
Мета: навчити учнів правопису складних прикметників;
сприяти зміцненню навичок правопису складних
прикметників разом і через дефіс;закріпити вивчене
творчими вправами; розвивати логічне мислення,
грамотність, культуру мовлення; виховувати любов до
рідного краю.
Тип урок: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, картки.
Хід уроку:
І. Перевірка домашнього завдання
Невеликий, недорогий, невідомий, несправедливий, недостойний, нечупарний, не легкий, а важкий, не добрий, а злий, не веселий, а сумний, невпинний.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
ІІІ. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу
Цінність українського бурштину
Цінність українського бурштину – в його самобутності, яка, насамперед, виявляється у різноманітності й унікальності забарвлення. Поліський бурштин містить багато цікавих включень: бульбашки, «хмарність», комахи і рослини.
До 80-х XX ст. місцеве населення використовувало його для опалення (бурштин добре горить, виділяючи приємний запах, подібний до ладану).
На берегах річок Горині та Случі виявлені поклади бурштину з високими художньо-декоративними якостями, унікальними ювелірними та шліфувальними властивостями, що використовуються для виготовлення дорогоцінних прикрас, високоякісних лаків і фарб, теплоізоляційного матеріалу.
За результатами геологічно-пошукових робіт в області розвідано три родовища: Пугач, Вільне, Клесів. Концентрується у піщано-глинистих ґрунтах.
- Чи є у текстах незрозумілі слова? (робота зі словником)
- Що нового видізналися, прочитавши цей текст?
- Чи можна бурштин назвати «машиною часу»? Чому?
- До якого стилю мовлення належать тексти? Думку обґрунтуйте.
- Знайдіть у текстах складні прикметники, поясніть їхню стилістичну роль.
текстах вони називають якості, властивості різних предметів, явищ тощо. У художньому стилі, крім цього, вони виступають засобами образності й надають текстові емоційно-експресивного забарвлення.)
Пояснення нового матеріалу с. 125
Разом пишутьсяприкметники |
Через дефіспишутьсяприкметники |
утворенівідзалежнихміж собою слів (між ними не можнавставитисполучника і): східно-слов’янський (східніслов’яни), лівобережний (лівий берег), теплолюбний (любить тепло) |
утворенівіднезалежнихміж собою слів (між ними можнавставитисполучник і): мовно-літературний (мовний і літературний), валютно-фінансовий (валютний і фінансовий) |
до складу якихвходять слова мало-, багато-, ново-, старо-, давньо-, нижньо-, верхньо- тощо: багато-канальний, староукраїнський |
назвивідтінківкольору, смаку та поєдна-някольорів: темно-зелений, кисло-солоний, червоно-чорний (але жовтогарячий, червоногарячий, золотогарячий) |
першоючастиноюяких є числівник, записаний словом: семиденний, двадцятирічний |
першоючастиноюяких є числівник, записаний цифрами: 50-річний, 2-гігабайтний |
назвипроміжнихчастинсвіту: південно-східний, північно-західний |
|
з першоючастиноювійськово-, воєнно-: військово-спортивний, воєнно-стратегій-ний (але військовополонений, військовозобов’язаний — прикметники, що стали іменниками) |
Вправа 274 (усно)
ІV. Закріплення нового матеріалу
Вправа 275(письмово)
Вправа 278 (розподільний диктант)
Сизокрилий, сивоволосий, народнопоетичний, життєдайний, тривідсотковий, тисячолітній, машинно-тракторний, українсько-японський, політико-економічний, всесвітньо-історичний, яскраво-зелений, темно-смарагдовий, світло-салатовий, жовтогарячий, сніжно-білий, білосніжний.
Від кожної пари слів утворити складний прикметник. Пояснити написання.
Високе чоло; золоті коси; сивий чуб; п’ять днів; сім років; три поверхи; мова і література; робітники і селяни; пекти хліб; синій і жовтий; блакитний і золотий.
а) яскраво/синій, жовто/зелений, жовто/гарячий;
б) фото/модель, анти/воєнний, міні/спідниця;
в) Лисичка /Сестричка, сон/трава, легко/крилий.
Прочитати речення, виписати складні слова, пояснити їх написання:
1. Живу в якімсь чаду-тумані (Олександр Олесь).
2. Хліб-сіль їж, а правду ріж (нар.твор.)шукаю-питаю зеленої рути, щоб тебе, мій рідний краю, не зміг забути (П.Куліш).
3. Микола Лисенко заснував у Києві першу музично-драматичну школу (З підр.)
4. Зійшов над нашою хатою місяць уповні, та такий червоний-червоний (Марко Вовчок).
Хто крайній? Пшонна каша Свинне м’ясо Лісні ягоди Заказний лист |
Хто останній? Пшоняна каша Свиняче м’ясо Лісові ягоди Рекомендований лист |
Якщо вчитель називає прикметник, який пишеться через дефіс учні плескають у долоні.
Червоногрудий, білосніжний, південно – східний, народнопоетичний, зелено – сірий, історико – філологічний, синьоокий, багряно – синій, п’ятирічний, зменшено – пестливий, ракетно – космічний, теплолюбний, повітряно – сухий.
Розкрийте дужки. Позначтевідповідною цифрою написанняскладнихприкметників: 1 – разом, 2 – через дефіс.
(Жовто)зелений, (жовто)гарячий, (кисло)солодкий, (право)бережний, (шести)річний, (західно)український, (південно)західний, (тихий) тихесенький, (світло)рожевий, (глухо)німий
V.Підсумок
Гра «Складаємо валізу»
Про що ми дізналися на уроці - те і візьмемо у життя.
Учні називають те,про що нового дізнались під час уроку.
VI.Оцінювання
VIІ. Домашнє завдання
§ 31, вправа 281, вивчити правила.