Урок "Написання складних прикметників"

Про матеріал
Урок з мови цікавий наповненістю дидактичних ігор, який сподобається дітям.
Перегляд файлу

Тема:                        Написання складних прикметників.

Мета:                       навчити учнів правопису складних прикметників;

сприяти зміцненню навичок правопису складних

прикметників разом і через дефіс;закріпити вивчене

творчими вправами; розвивати логічне мислення,

грамотність, культуру мовлення; виховувати любов до

                                  рідного краю.

Тип урок: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник, картки.

Хід уроку:

І. Перевірка домашнього завдання

  • Вправа 272
  • Бесіда з учнями
  • Коли ми пишемо –не з прикметниками разом?
  • Наведіть приклади.
  • Коли ми пишемо –не з прикметниками окремо?
  • Наведіть приклади.
  • Словниковий диктант

Невеликий, недорогий, невідомий, несправедливий, недостойний, нечупарний, не легкий, а важкий, не добрий, а злий, не веселий, а сумний, невпинний.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

ІІІ. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу

  • Робота з текстом

Цінність українського бурштину

 Цінність українського бурштину – в його самобутності, яка, насамперед, виявляється у різноманітності й унікальності забарвлення. Поліський бурштин містить багато цікавих включень: бульбашки, «хмарність», комахи і рослини.

До 80-х XX ст. місцеве населення використовувало його для опалення (бурштин добре горить, виділяючи приємний запах, подібний до ладану).

На берегах річок Горині та Случі виявлені поклади бурштину з високими художньо-декоративними якостями, унікальними ювелірними та шліфувальними властивостями, що використовуються для виготовлення дорогоцінних прикрас, високоякісних лаків і фарб, теплоізоляційного матеріалу.

За результатами  геологічно-пошукових робіт в області розвідано три родовища: Пугач, Вільне, Клесів. Концентрується у піщано-глинистих ґрунтах.

  • Словникова робота

- Чи є у текстах незрозумілі слова? (робота зі словником)

  • Бесіда з учнями

- Що нового видізналися, прочитавши цей текст?

- Чи можна бурштин назвати «машиною часу»? Чому?

 - До якого стилю мовлення належать тексти? Думку обґрунтуйте.

 - Знайдіть у текстах складні прикметники, поясніть їхню стилістичну роль.

  • Чому автор використав складні прикметники, а не прості? (У наукових

текстах вони називають якості, властивості різних предметів, явищ тощо. У художньому стилі, крім цього, вони виступають засобами образності й надають текстові емоційно-експресивного забарвлення.)

Пояснення  нового матеріалу с. 125

  • Робота з таблицею

Разом пишутьсяприкметники

Через дефіспишутьсяприкметники

утворенівідзалежнихміж со­бою слів (між ними не можнавставитисполучника і): схід­но-слов’янський (східніслов’яни), лівобережний (лівий берег), теплолюбний (любить тепло)

утворенівіднезалежнихміж собою слів (між ними можнавставитисполучник і): мовно-літературний (мовний і літера­турний), валютно-фінансовий (валютний і фінансовий)

до складу якихвходять слова мало-, багато-, ново-, старо-, давньо-, нижньо-, верхньо- тощо: багато-каналь­ний, староукраїнський

назвивідтінківкольору, смаку та поєдна-някольорів: темно-зелений, кисло-солоний, червоно-чорний (але жовтогаря­чий, червоногарячий, золотогарячий)

першоючастиноюяких є числівник, записаний словом: семиденний, двадцятирічний

першоючастиноюяких є числівник, записаний цифрами: 50-річний, 2-гігабайтний

назвипроміжнихчастинсвіту: південно-східний, північно-західний

з першоючастиноювійськово-, воєнно-:

військово-спортивний, воєнно-стратегій-ний (але військовополонений, військовозо­бов’язаний — прикметники, що стали іменниками)

  • Робота з підручником

Вправа 274 (усно)

ІV. Закріплення нового матеріалу

  • Робота з підручником

Вправа 275(письмово)

Вправа 278 (розподільний диктант)

  • Пояснювальний диктант

Сизокрилий, сивоволосий, народнопоетичний, життєдайний, тривідсотковий, тисячолітній, машинно-тракторний, українсько-японський, політико-економічний, всесвітньо-історичний, яскраво-зелений, темно-смарагдовий, світло-салатовий, жовтогарячий, сніжно-білий, білосніжний.

  • Творче завдання

Від кожної пари слів утворити складний прикметник. Пояснити написання.

Високе чоло; золоті коси; сивий чуб; п’ять днів; сім років; три поверхи; мова і література; робітники і селяни; пекти хліб; синій і жовтий; блакитний і золотий.

  • Гра „Третій зайвий" : визначити у кожному рядку „зайве слово", пояснюючи свій вибір:

а) яскраво/синій, жовто/зелений, жовто/гарячий;

б) фото/модель, анти/воєнний, міні/спідниця;

в) Лисичка /Сестричка, сон/трава, легко/крилий.

  • Практичне завдання

Прочитати речення, виписати складні слова, пояснити їх написання:

1. Живу в якімсь чаду-тумані (Олександр Олесь).

2. Хліб-сіль їж, а правду ріж (нар.твор.)шукаю-питаю зеленої рути, щоб тебе, мій рідний краю, не зміг забути (П.Куліш).

3. Микола Лисенко заснував у Києві першу музично-драматичну школу (З підр.)

4. Зійшов над нашою хатою місяць уповні, та такий червоний-червоний (Марко Вовчок).

  • Відредагувати речення. Робота біля дошки.

Хто крайній?

Пшонна каша

Свинне м’ясо

Лісні ягоди

Заказний лист

Хто останній?

Пшоняна каша

Свиняче м’ясо

Лісові ягоди

Рекомендований лист

  • Гра « Спіймай прикметник»

Якщо вчитель називає прикметник, який пишеться через дефіс учні плескають у долоні.

Червоногрудий, білосніжний, південно – східний, народнопоетичний, зелено – сірий, історико – філологічний, синьоокий, багряно – синій, п’ятирічний, зменшено – пестливий, ракетно – космічний, теплолюбний, повітряно – сухий.

  • Кодовий диктант

Розкрийте дужки. Позначтевідповідною цифрою написанняскладнихприкметників: 1 – разом, 2 – через дефіс.

(Жовто)зелений, (жовто)гарячий, (кисло)солодкий, (право)бережний, (шести)річний, (західно)український, (південно)західний, (тихий) тихесенький, (світло)рожевий, (глухо)німий

V.Підсумок

Гра «Складаємо валізу»

Про що ми дізналися на уроці - те і візьмемо у життя.

Учні називають те,про що нового дізнались під час уроку.

VI.Оцінювання

VIІ. Домашнє завдання

§ 31, вправа 281, вивчити правила.

 

docx
Додано
7 лютого 2023
Переглядів
2394
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку