КЗ «БОГОДУХІВСЬКИЙ ЛІЦЕЙ №3»
БОГОДУХІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ
БОГОДУХІВСЬКОГО РАЙОНУ
ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Написання та вдмінювання чоловічих та жіничих імен по батькові
(Урок у 6 класі)
Підготувала
учитель української мови
та літератури
Тюрікова І. В.
Тема. Написання та відмінювання чоловічих і жіночих імен по батькові
Мета: навчити учнів правильно писати і відмінювати чоловічі та жіночі імена по батькові; формувати вміння користуватись кличним відмінком при звертанні до певної особи; виховувати повагу до рідного краю, родини, сім’ї.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Оголошення теми уроку
1.Слово вчителя
Помічником моїм на уроці буде відомий український поет Дмитро Білоус.
Визначити тему уроку зможемо відгадавши його загадку:
«А відгадайте-но: що я таке?
Всі хочуть,як народиться дитина,
Щоб я було красиве і дзвінке,
Бо носить все життя мене людина». (Ім’я)
А як ви думаєте,що ми будемо вивчати про імена?(Відповіді дітей)
Отож,запрошую вас у світ власних імен людей. А безпосередньо зупинимося на написанні та відмінюванні чоловічих та жіночих імен по батькові. (Записуємо дату,тему уроку)
Батьки, друзі, знайомі називають вас на ім’я, часто скорочене, пестливе. Для них ви Маринки, Галочки, Артемки …
У школі, наприклад, до імені додається ще й прізвище. Тут ви (роздаю смайлики- «сонечка» з іменами та прізвищами дітей). Ви отримали «сонечка», де вказано прізвище та ім’я. Чого бракує? (імені по батькові). Цей запис ми зробимо вже на уроці .
2. Мотивація
Діти, а навіщо ж вивчати цю тему? Чи є вона, на вашу думку, важливою? Коли у своєму житті ви зможете використати знання, здобуті на цьому уроці? (Відповіді учнів.)
А Д.Білоус каже:
«Якщо ти знаєш – все в твоїх силах.
Якщо не знаєш, то не втнеш.
Якщо ти знаєш, летиш на крилах,
Якщо не знаєш, то повзеш.
Чи на землі ти, а чи у небі,
Чи, може, у глибині морській –
Знання поможуть при потребі,
То знай же, друже, і умій.»
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу
Для виконання завдання нам потрібно об’єднатися у групи.У цьому допоможуть сонечка. На звороті записане слово – іменник. Визначте, до якої відміни він належить. А тепер швидко, організовано і тихо обладнаємо наші робочі місця. У кого іменники І відміни, ті працюватимуть у групі у №1, ІІв. – у групі №2, ІІІв. –у групі № 3.…
- А скільки є відмін іменників?
- Невже не зустрічали прикладів іменників, що належать до ІVвідміни? (ім’я)
- У якій же групі працюватиме дитина? (Номер групи учень (учениця) визначає за тим, до якої відміни належить його (її) ім’я.
- На столах кожен має картки самооцінки, у яких виставлятимете бали за виконання завдань.
1. Лінгвістичне спостереження
Що ж ім’я по батькові означає? Звідки воно береться?
(засвідчує зв’язок сина чи доньки з батьком)
А щоб з’ясувати, як утворюється, пропоную провести лінгвістичні спостереження.
Проаналізуйте, від яких імен та яким чином утворилися дані імена по батькові та зробіть висновки.
І гр. ІІ гр. ІІІ гр.
Степанович ← Степан Якович ← Яків Артемівна ← Артем
Олексійович ← Олексій Ілліч ← Ілля Валеріївна ← Валерій
( Учні аналізують, роблять висновки і оголошують їх).
Швидко звіримо наші висновки з тими, що є у підручнику.
3. Гра «Ланцюжок».
А тепер перейдемо до виконання практичних вправ. Для утворення імен по батькові нам необхідні чоловічі імена.
Пропоную зібрати їх у ході гри «Ланцюжок». Початкове ім’я - Остап. Кожне наступне починається тією літерою, якою закінчується попереднє.(Підбираємо ще 5 імен).
Від імен (кожній групі по 2 імені) утворіть чоловічі та жіночі імена по батькові і запишіть у зошити.
4. Літературна хвилинка «Впізнай ім’я».
На уроках української літератури вивчаємо художні твори різних письменників. Наступне завдання дозволить перевірити, які ж ви уважні були, як знаєте імена українських письменників.
До прізвища треба дописати ім’я.
І гр. ІІ гр. ІІІ гр.
Косач □□□□□□ Шевченко □□□□□ Глібов □□□□□□
Франко □□□□ Винниченко □□□□□□□□□ Вороний □□□□□□
Перевіряючи, відкриємо портретну галерею (відкриваю потрети письменників). Ви, мабуть, звернули увагу на те, що у дужках записано ім’я батька кожного із цих людей. Доповніть записи, утворивши імена по батькові. (Учні коментують записи).
5.Робота з підручником
Звернімося знову до підручників. Розгляньте таблицю на сторінці …
Підготуйтеся зробити висновок про відмінювання чоловічих і жіночих імен по батькові. (Діти розповідають, користуючись матеріалом підручника)
6. Робота у групах
Звертаючись до даної таблиці, виконаємо наступні завдання.
І гр. Записати речення, ставлячи імена та по батькові у потрібній формі.
У родині Косач (Лариса Петрівна) поважали народні традиції і звичаї,шанували рідну мову.
Знайомство Вороного (Микола Кіндратович) із Франком (Іван Якович) переросло у щиру дружбу.
ІІ гр. Провідміняти подані імена по батькові.
Іван Якович
ІІІ гр. Утворити від поданих імен та імен по батькові форму кличного відмінка.
Лариса Петрівна, Володимир Кирилович, Тарас Григорович, Леонід Іванович.
(Перевіряємо виконання завдань, діти виставляють відповідні бали на картках самооцінки)
7. Фізкультхвилинка.
8. Робота у групах.
І гр. Виправити помилки у реченнях. Записати правильний варіант.
Христина задумала зустрітися з Васьою і Олексієм.
Бажаю тобі успіху, Наталко, і тобі Павлу.
ІІ гр. Утворити від запропонованих імен чоловічі та жіночі імена по батькові.
син дочка батько
Василь Наталія Павло
Дмитро Надія Ілля
Микола Анна Олександр
ІІІ гр. Записати імена і по батькові членів своєї сім’ї чи родини.
ІV. Підсумок уроку
Сподіваюсь, що виконавши вправи, вже зможете правильно записати своє ім’я по батькові (на сонечках).
(Діти записують і озвучують).
Підведіть підсумок, продовживши думку:
Урок мені допоміг…
Мені сподобалось…
Цікаво було…
Додайте у картки самооцінки бал за роботу у групі, за активність в уроці.
(Підраховують бали і переводять в оцінку)
V. Домашнє завдання
- Скласти розповідь про родину чи сім’ю, або скласти родовідне – дерево.