Розробка уроку "Наповніть музикою серця, влаштуйте з буднів свято" є сучасним баченням уроку розвитку мовлення дітей 6 чи 7 класу. У ході уроку за допомогою різних методичних прийомів учні вчаться добирати й систематизувати матеріал для твору- роздуму, реалізовувати власний задум; розвивати асоціативне мислення, співпрацювати в групі, у парі; вміти пояснювати свою позицію іншому; вчитись бачити найголовніше, найсуттєвіше у вивченому матеріалі.
Тема. Твір- роздум на основі особистих вражень у публіцистичному стилі.
« Наповніть музикою серця, влаштуйте з буднів свято»
Мета:
Тип уроку: урок розвитку мовлення – подорож музичними стежками.
Методичні прийоми: кутки, круглий стіл; кубування.
Міжпредметні зв’язки: література, музика.
Завдання уроку: співпрацювати в групі, у парі; вміти пояснювати свою позицію іншому; вчитись бачити найголовніше, найсуттєвіше у вивченому матеріалі.
Хід уроку
Учитель.
Ще один урок
До нас прийшов за розкладом сьогодні
Отож, озброймося зошитом й пером,
Щоб знову пірнути в мовну безодню.
Запитання до учнів:
Учитель. Сьогоднішній урок «Наповніть музикою серця… Вплив музики на життя людини» ми проведемо за методикою критичного мислення у формі «кутки». Отже, «Хай музика звучить!» сьогодні на уроці.
(Учитель пропонує учням поділитись на три групи (кутки): 1 – ті, хто вважає що музика існує сама по собі, вона не впливає на людину; 2 – ті хто відчуває вплив музики на своє життя; 3 – ті хто не визначився)
Правила роботи групи:
Згадаємо правила нашої роботи, дотримання яких дає можливість впливати один на одного, не зачіпаючи гідності кожного і не викликаючи почуття образи.
А ще, я впевнена, що нам допоможуть ваші добрі серця, світлі голови і розумні думки.
Метод «Займи позицію». (Учні аргументують свою позицію щодо ролі музики в житті людини)
«Принцип критичного мислення».
Учитель. Послухавши докази, хтось із вас, можливо змінить свою думку, бо знаємо основний принцип критичного мислення: «Змінити свою думку – це не слабкість і сором, а сила і мудрість». Обговоримо деякі види музичного мистецтва.
І почнемо говоримо про можливості класичної музики.
(Звучить «Місячна соната» Л. Бетховена)
Ви мали можливість насолодитися прекрасною «Місячною сонатою» Бетховена і про історію написання цього шедевру сьогодні нам розкаже Дар'я.
(Учениця зачитує виступ «Історія написання «Місячної сонати»).
Виступ учениці.
Історія написання «Місячної сонати».
… У 1801 р., коли виникла соната, душевний стан Бетховена був складний.
І у творчості, і в житті він, бідний юнак, досяг висот. Та випробування вже «стукали у двері». У 26 років Людвіг почав втрачати слух. Для музиканта – це трагедія. У 30 років Бетховен покохав гарну Джульєтту Гвіччарді. Готувався до одруження. Та Джульєтта проміняла його на багатого графа Галленберга. Глухота робила Бетховена зовсім самотнім. Виникли думки покінчити життя самогубством. Бетховен зник з дому. Три дні він блукав лісом. Його знайшли в далеких хащах: він зовсім знесилів від голоду. Жодної скарги ніхто не почув. Бетховен не мав потреби в словах. Він все висловив музикою. Це була «Місячна соната». За висловом Ференца Ліста, квітка між двома безоднями».
Учитель.
( після відповідей учнів Записати у зошити: Класична музика закликає до перемоги над лихом, нещастям, спонукає до активної дії, випромінює величезну силу бадьорості, щастя, вимагає боротися за життя. Класика – сучасна й вічна.)
Висновок. Класика – сучасна й вічна. Не можна робити певні висновки, якщо ти не впевнений у своїх знаннях.
Отож, долучимося до найніжнішого пісенного джерела колискової пісні. А нашим помічником буде звичайний кубик.
Метод «Кубування»
На уроках української літератури ви вивчали колискові пісні. Тож, зробивши спостереження над піснею, поміркуйте й опишіть те, що ви побачили в ній, розглядаючи вказівки на гранях кубу.
Звучить колискова пісня.
Перша грань кубика ОПИШІТЬ ЦЕ – отже, спробуйте описати ті почуття, які викликає у вас колискова.
Друга грань – ПОРІВНЯЙ – з чим можна порівняти колискову?
Третя грань – ЗАСОЦІЮЙ – які асоціації у вас виникають, коли слухаєте колискові
Четверта грань – ПРОАНАЛІЗУЙ - з чого вона зроблена?
П’ята грань – АРГУМЕНТУЙ – Потрібні чи ні колискові пісні.
Шоста грань – ЗАСТОСУЙ – про застосування колискових пісень нам розкаже учениця, яка мала випереджаюче завдання.
Виступ учениці. «Чому іноземці шанують нашу пісню»
Виявляється іноземці не просто шанують нашу пісню – вони ще й оздоровлюються нею! У Франції цей рух започаткувала донька нашого письменника Гната Хоткевича, почавши співати колискові … вагітним жінкам. Нині там створено спеціальний центр, де майбутні мами навчаються українських колискових пісень, отримують касети з ними тощо. Тамтешні фахівці дійшли висновку: пісенна атмосфера української колискової дає дитині духовне здоров’я.
Отже, як впливає на людину колискова пісня?
Висновок. Колискова зміцнює духовне здоров'я, прилучає до дивовижного світу звуків, образів, барв.
Учитель.
Музика веде нас до краси та милосердя, прилучає до відчуття прекрасного, закликає любити, знімає втому, створює настрій, вселяє віру в життя. Отже, вона має великий вплив на людину. І в мене питання до тих учнів, які на початку уроку не визначилися зі своєю позицією: ви змінили свою думку? Чи долучитеся ви до якоїсь із груп?
Музика збуджує почуття. А почуття бувають як високі, так і низькі. Однак істинне мистецтво покликане пробуджувати в людині добре. То ж з дитинства потрібно намагатися виховувати в собі смак, щоб відрізнити псевдомистецтво від істинного. Хай любов до музики буде вашим хобі.
А група дослідників, попрацювавши з випереджаючим завданням, хоче ознайомити вас з інформацією про лікувальні властивості музики.
Виступи групи «Дослідники» «Музика – великий лікар».
Роздати пам’ятки усім присутнім.
Підсумки уроку.
Що цінного ви дізналися на цьому уроці?
Оцінювання.
Домашнє завдання.
Написати твір-роздум на тему: «Вплив музики на життя людини»
1