Урок "Відмінювання іменників першої відміни"

Про матеріал

Завдання уроку-квесту дають можливість розвивати творчі вміння використовувати іменники у власних діалогічних та монологічних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати тактовність у поведінці учнів під час роботи в парах і групах, формувати навички колективної та самостійної роботи; розвивати логічне мислення.

Перегляд файлу

Урок – квест.     6-й клас.

Тема уроку:  Відмінювання іменників першої відміни

Мета уроку:   поглибити знання учнів про іменник як частину мови; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники І відміни у текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використання іменників у власних діалогічних та монологічних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати тактовність у поведінці учнів під час роботи в парах і групах, формувати навички колективної та самостійної роботи; розвивати логічне мислення.

Форма проведення: мовознавча гра “Квест”

Форми роботи: групова, індивідуальна, фронтальна.

Обладнання: картки-завдання для квесту, жетони, тлумачний словник, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, екран та мультимедійний проектор, комп’ютери, програмне забезпечення

Тип уроку: формування умінь та навичок.

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент

Привітання. Емоційне налаштування учнів на роботу.

-Доброго дня, діти!

Доброго дня всім, хто любить мріяти, хто любить  грати у футбол та волейбол, хто не може уявити своє життя без подорожей, хто тішиться тим, що народився українцем,  хто знає, що 2 школа найкраща на землі, хто похапцем збирається до школи в надії здобути зернини істини, хто є зіркою нашої школи і ким ми пишаємося.

Тож до праці!

Девіз нашого уроку  такий:

Горішок знань міцний – це знає кожен.

Та нам – не відступать!

Його вам розколоти допоможе

Бажання ваше все на світі знать!                                     (слайд 2)

 

ІІ. Ознайомлення   шестикласників із темою, метою і завданнями уроку  

1) Оголошення теми і мети уроку

Отже, поглиблюємо знання про іменник як самостійну частину мови. Завдання на сьогодні – визначити особливості відмінювання іменників І відміни, застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці. Упродовж  останніх уроків ми опрацювали граматичні ознаки іменника, визначали синтаксичну роль у реченні, навчилися використовувати їх у мовленні, знаходили й виправляли помилки на вивчені правила. Тому  разом визначимо мету уроку й колективно сплануємо нашу діяльність.

 ( Слайд № 3 )

Діти розгортають зошити, записують дату та тему уроку.

( слайд №4)

 

Закінчіть речення: на уроці я хочу навчитися…                  (слайд №5)

 

  • Сьогодні у нас незвичайний урок – урок мудрості з елементами квест-гри. Виконуючи завдання, ви зможете також знайомимося із перлинами мудрості від відомих українців.
  • Я вірю, що  ви  впораєтеся  з поставленими перед вами завданнями. А для того, аби вам цікавіше було вивчати цю тему, пан Іменник залишив подарунки.
  • Тож, варто починати, але раз квест – це гра, вона має свої правила. Давайте пригадаємо їх.

 Правила мовознавчого квесту                                            ( Слайд №6 )

  1. Усі учасники квесту діляться на 3 команди.
  2. Усі учасники квесту братимуть участь, ледарів не буде.
  3. Наша гра поділяється на три етапи: І- теоретичний; ІІ- практичний; ІІІ- творчий. Кожний етап умовно позначений певною мудрою порадою від відомих українців.
  4. Хоча гра є командною, проте кожен набирає свої бали. За кожну правильну відповідь ви отримуєте квест-жетон у вигляді зірки.
  5. Якщо учасник неправильно відповів, хтось з команди має право дати правильну відповідь і отримати відповідно квест-жетон.
  •                           Перед вами листки самооцінювання, на яких намальовані «Дерева мудрості». Ми повинні прикрасити ці дерева квест-жетонами За кожну правильну відповідь ви за вказівкою вчителя приклеюєте до гілочки зірочку (саме такий символ зображений на квест-жетоні).
  •                           Правила гри зрозумілі? Отож, гру починаємо.

 

Рухаємося маршрутом:                                                        ( слайд №7)

 Станція № 1 «Теорія»     Станція №   2 «Сортувальна станція» Станція № 3. «Лабораторія»    Станція № 4 «Конструкторське бюро» Станція № 5 «Синонімічні забавки» Станція №6 «Творча майстерня» Станція № 7 «Розважальний центр»

 

Отже, станція № 1 «Теорія»  

  • Гра «Чи правда, що …» (за допомогою сигнальних карток)                                          (слайд№8)

Визначте, чи правильні  формулювання. Покажіть зелену картку, якщо ви згодні, або червону, якщо не згодні з твердженням.

  1. Іменником називається частина мови, яка називає предмет, виражена в категоріях роду, числа, відмінка. (Так)
  2. Іменник вивчається в розділі лексикологія? (Ні)
  3. Іменники бувають власні й загальні. (Так)
  4. До власних іменників належать тільки імена та прізвища людей. (Ні)
  5. Іменники мають категорію істот і категорію неживих предметів. (Так)
  6. Іменники мають дві категорії роду. (Ні)
  7. В українській мові є 6 відмінків. (Ні)
  8. Іменники поділяються на три відміни.(Ні)
  9. Більшість іменників мають форму однини і множини.(Так)
  10. Усі відміни іменників поділяються на тверду, м’яку, мішану групи? . (Ні)
  11.  Половина всіх слів, що є в нашій мові припадає на іменник?  (Так)
  • Пояснення учнів щодо випадків їхньої незгоди. З’ясування правильного твердження.

Найактивніші отримують зірочки.

Отже,  що нам допоміг зрозуміти І етап уроку? У  першому турі нашого квесту ми пригадали, що іменник – це не лише самостійна частина мови, яка має граматичні категорії, а це ще й найуживаніша частина мови. А чому, на вашу думку саме іменник є найуживанішою частиною мови?

Перша теоретична станція дає нам мудру пораду від відомого українського актора Богдана Ступки: “Роби справу чесно, з душею — і твоє до тебе прийде. Треба бути терплячим, але істину золотих слів для нинішнього покоління закривають золоті гори.”                                                         

(Слайд № 9)

 

 Наближаємося до другої станції – «Сортувальної »                 (слайд 10)

Проблемне запитання: іменники дівчина та дівча належать до однієї відміни?

 

Завдання для «Ерудитів»            (слайд №11)                 

Виписати іменники І відміни. Довести правильність виконання завдання. Виділити закінчення.

(І група) 

     Навчаюсь у школі – профільна освіта,

     Високий, європейський вже стандарт,

     Доводять нам, що ми – Європи діти,                   

     Держава – європейська: то не жарт!

В Європі голос наш луна,

 Ми демократію будуєм.

 Моя прекрасна сторона –

 Про тебе скоро світ почує.

Трудитись будем всі, як є,

Знайдем для України музу,

І шлях тернистий прокладем

До Європейського Союзу.

 

- А команди «Дослідники» та «Науковці» рухаються до третьої станції     

                                                                                                                  (слайд №12)

 «Лабораторія»

 На цій станції вам необхідно провести дослідження-відновлення: згрупувати іменники І відміни за групами: тверда, м’яка, мішана. Якщо ви правильно виконаєте завдання – побачите зоряне небо.

 

Відповіді представників груп.                                                   ( слайд № 13 потім 14)

  І група зачитує текст, з якого виписували іменники І відміни, і самі іменники.

  ІІ і ІІІ групи характеризують групи іменників, зачитують вибрані слова.

 

                                                                                                                 (Слайд № 15)

 

-Молодці! Із завданням впорались швидко та правильно, кожен , хто відповів, отримує квест-жетон, а усі учасники гри – ще одну мудру пораду від відомого українського співака Святослава Вакарчука: “Не дивіться на Україну, як на землю своїх батьків. Дивіться на неї, як на землю своїх дітей. І тоді прийдуть зміни…”

 

  • Знову вийшли на маршрут.

Станція № 4 «Конструкторське бюро»                                                          (слайд№16)

 

Завдання для команди «Науковців»                                                        

Закінчити прислів’я, уставляючи пропущене слово. Пояснити зміст кожного речення. Поміркувати, у якій ситуації вони можуть бути використані? Навести приклади.

1) Ми з тобою — як риба з .... . 2) Сказав «дякую» по спині ... . 3) Куди кінь з копитом, туди жаба з ..., а рак з ... . 4) Хата красна своєю     ... . 5) Пісня ні в добру, ні в злу годину не покидає ... . 6) Зимою бійся вовка, а літом — ... (Нар. творчість).

Довідка: водою, ломакою, лапою, клешнею, господинею, людину, мухи.

 

Визначити відміну і відмінок уставлених іменників. З’ясувати особливості їх правопису. Пояснити особливості відмінкових закінчень іменників І відміни в орудному відмінку.

 

                                                                                                                       (слайд № 17)

Група «Дослідників» рухається маршрутом до станції № 5 «Синонімічні забавки»

Завдання

Розкрийте значення фразеологізмів. Визначте слова з орфограмою «літери, що позначають приголосні, які уподібнюються». Визначте відмінки іменників.

1. Народитися в сорочці. 2. Доріжка  терном заросла. 3. Латка на латці. 4. Лежить ще в колисці. 5. Радий, як собака кістці. 6. Купається, як у масельці. 7. Як у рукавичці.

Довідка: під щасливою зіркою, дуже щасливий, зношений, неможливо повернутися, малолітній, в достатку, тісно.

 

А група «Науковці» попрацює на станції «Моделювання»

Завдання. Подані іменники поставте у формі кличного відмінка. З 2-ма іменниками скласти речення.

  Галя, Ганнуся, Сава, Ольга Іванівна, Дарина, сусідка Харитя, тітонька Марія.

 

Молодці! Отримуєте свої зірочки і мудру пораду від Кузьми Скрябіна: “Міняйте світ до кращого, дбайте про нього, бо ви в ньому живете”                                (Слайд № 18)

 

Станція № 6 «Творча майстерня»                                                           (слайд №19)

Давайте з’ясуємо, де людина мудрості набирається?

У школі. Отже, наступне завдання пов’язане саме зі школою. Завдання для 3 груп: вам слід за опорними словами скласти вірш про школу.

РІДНА ШКОЛА                                                                                    (слайд№20)

О ти рідна мені,моя школа

 ти навчила багато чому

 Не цуратися рідного слова

 і давати присягу одну.

Ти навчила безцінної дружби

якби люди без дружби жили

 Не було би між ними довіри

 на Планеті був хаос завжди.

 О ти рідна мені,моя школа

ти країна дитинства мого

Тут вивчають життя настанови

як у світі прожити його.

 

Представники команд зачитують утворені вірші. Кожен отримує жетон.

І ще одна мудра порада від Івана Франка: “Добру науку приймай, хоч її від простого чуєш; злої ж на ум не бери, хоч би й святий говорив…”                              (Слайд № 21)

 

Станція № 7 «Розважальний центр»                                              (Слайд № 22 потім 23)

Ми на завершальному етапі, вам треба розгадати кросворд, слова вписати в клітинки. По вертикалі вийде слово-підказка, яке означає, де заховані ваші подарунки.

Отже, слово-підказка – парта, що ж там заховав для вас пан Іменник?

Це – горіхи. А пригадайте девіз нашого уроку. Чи вдалося вам розколоти сьогодні горішок знань?

 «Підсумки»

«Мікрофон»                                                                                              (Слайд № 24)        

1. Які особливості відмінювання мають іменники І відміни?

2. У яких відмінках іменники І відміни мають закінчення -о? Навести приклади.

3. Навести приклади іменників із закінченнями -ою, -ею, -єю. Визначити їх відмінок.

 

 Домашнє завдання.

Різнорівневі завдання на листочках. Виконати одне за вибором.

 Різнорівневе (за вибором)

  • І. Виписати з художньої літератури  4 мудрі поради видатних людей. Визначити відмінки іменників у них. .
  • ІІ.Скласти закріплялочку за поданою ситуацією: Уяви, що тобі зустрілися літери “а”, “о”, “е”, “я”, які ніяк не можуть розібратися, до якої відміни їм приєднатися.

 

Оцінювання. Здайте листочки оцінювання. Учні аналізують свої досягнення у процесі роботи, розглядають всі три кола квесту,  підраховують квест-жетони і виставляють оцінки.

doc
Додано
17 липня 2018
Переглядів
2619
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку