Завдання уроку-квесту дають можливість розвивати творчі вміння використовувати іменники у власних діалогічних та монологічних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати тактовність у поведінці учнів під час роботи в парах і групах, формувати навички колективної та самостійної роботи; розвивати логічне мислення.
Урок – квест. 6-й клас.
Тема уроку: Відмінювання іменників першої відміни
Мета уроку: поглибити знання учнів про іменник як частину мови; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники І відміни у текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використання іменників у власних діалогічних та монологічних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати тактовність у поведінці учнів під час роботи в парах і групах, формувати навички колективної та самостійної роботи; розвивати логічне мислення.
Форма проведення: мовознавча гра “Квест”
Форми роботи: групова, індивідуальна, фронтальна.
Обладнання: картки-завдання для квесту, жетони, тлумачний словник, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, екран та мультимедійний проектор, комп’ютери, програмне забезпечення
Тип уроку: формування умінь та навичок.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Привітання. Емоційне налаштування учнів на роботу.
-Доброго дня, діти!
Доброго дня всім, хто любить мріяти, хто любить грати у футбол та волейбол, хто не може уявити своє життя без подорожей, хто тішиться тим, що народився українцем, хто знає, що 2 школа найкраща на землі, хто похапцем збирається до школи в надії здобути зернини істини, хто є зіркою нашої школи і ким ми пишаємося.
Тож до праці!
Девіз нашого уроку такий:
Горішок знань міцний – це знає кожен.
Та нам – не відступать!
Його вам розколоти допоможе
Бажання ваше все на світі знать! (слайд 2)
ІІ. Ознайомлення шестикласників із темою, метою і завданнями уроку
1) Оголошення теми і мети уроку
Отже, поглиблюємо знання про іменник як самостійну частину мови. Завдання на сьогодні – визначити особливості відмінювання іменників І відміни, застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці. Упродовж останніх уроків ми опрацювали граматичні ознаки іменника, визначали синтаксичну роль у реченні, навчилися використовувати їх у мовленні, знаходили й виправляли помилки на вивчені правила. Тому разом визначимо мету уроку й колективно сплануємо нашу діяльність.
( Слайд № 3 )
Діти розгортають зошити, записують дату та тему уроку.
( слайд №4)
Закінчіть речення: на уроці я хочу навчитися… (слайд №5)
Правила мовознавчого квесту ( Слайд №6 )
Рухаємося маршрутом: ( слайд №7)
Станція № 1 «Теорія» Станція № 2 «Сортувальна станція» Станція № 3. «Лабораторія» Станція № 4 «Конструкторське бюро» Станція № 5 «Синонімічні забавки» Станція №6 «Творча майстерня» Станція № 7 «Розважальний центр»
Отже, станція № 1 «Теорія»
Визначте, чи правильні формулювання. Покажіть зелену картку, якщо ви згодні, або червону, якщо не згодні з твердженням.
Найактивніші отримують зірочки.
Отже, що нам допоміг зрозуміти І етап уроку? У першому турі нашого квесту ми пригадали, що іменник – це не лише самостійна частина мови, яка має граматичні категорії, а це ще й найуживаніша частина мови. А чому, на вашу думку саме іменник є найуживанішою частиною мови?
Перша теоретична станція дає нам мудру пораду від відомого українського актора Богдана Ступки: “Роби справу чесно, з душею — і твоє до тебе прийде. Треба бути терплячим, але істину золотих слів для нинішнього покоління закривають золоті гори.”
(Слайд № 9)
Наближаємося до другої станції – «Сортувальної » (слайд 10)
Проблемне запитання: іменники дівчина та дівча належать до однієї відміни?
Завдання для «Ерудитів» (слайд №11)
Виписати іменники І відміни. Довести правильність виконання завдання. Виділити закінчення.
(І група)
Навчаюсь у школі – профільна освіта,
Високий, європейський вже стандарт,
Доводять нам, що ми – Європи діти,
Держава – європейська: то не жарт!
В Європі голос наш луна,
Ми демократію будуєм.
Моя прекрасна сторона –
Про тебе скоро світ почує.
Трудитись будем всі, як є,
Знайдем для України музу,
І шлях тернистий прокладем
До Європейського Союзу.
- А команди «Дослідники» та «Науковці» рухаються до третьої станції
(слайд №12)
«Лабораторія»
На цій станції вам необхідно провести дослідження-відновлення: згрупувати іменники І відміни за групами: тверда, м’яка, мішана. Якщо ви правильно виконаєте завдання – побачите зоряне небо.
Відповіді представників груп. ( слайд № 13 потім 14)
І група зачитує текст, з якого виписували іменники І відміни, і самі іменники.
ІІ і ІІІ групи характеризують групи іменників, зачитують вибрані слова.
(Слайд № 15)
-Молодці! Із завданням впорались швидко та правильно, кожен , хто відповів, отримує квест-жетон, а усі учасники гри – ще одну мудру пораду від відомого українського співака Святослава Вакарчука: “Не дивіться на Україну, як на землю своїх батьків. Дивіться на неї, як на землю своїх дітей. І тоді прийдуть зміни…”
Станція № 4 «Конструкторське бюро» (слайд№16)
Завдання для команди «Науковців»
Закінчити прислів’я, уставляючи пропущене слово. Пояснити зміст кожного речення. Поміркувати, у якій ситуації вони можуть бути використані? Навести приклади.
1) Ми з тобою — як риба з .... . 2) Сказав «дякую» по спині ... . 3) Куди кінь з копитом, туди жаба з ..., а рак з ... . 4) Хата красна своєю ... . 5) Пісня ні в добру, ні в злу годину не покидає ... . 6) Зимою бійся вовка, а літом — ... (Нар. творчість).
Довідка: водою, ломакою, лапою, клешнею, господинею, людину, мухи.
Визначити відміну і відмінок уставлених іменників. З’ясувати особливості їх правопису. Пояснити особливості відмінкових закінчень іменників І відміни в орудному відмінку.
(слайд № 17)
Група «Дослідників» рухається маршрутом до станції № 5 «Синонімічні забавки»
Завдання
Розкрийте значення фразеологізмів. Визначте слова з орфограмою «літери, що позначають приголосні, які уподібнюються». Визначте відмінки іменників.
1. Народитися в сорочці. 2. Доріжка терном заросла. 3. Латка на латці. 4. Лежить ще в колисці. 5. Радий, як собака кістці. 6. Купається, як у масельці. 7. Як у рукавичці.
Довідка: під щасливою зіркою, дуже щасливий, зношений, неможливо повернутися, малолітній, в достатку, тісно.
А група «Науковці» попрацює на станції «Моделювання»
Завдання. Подані іменники поставте у формі кличного відмінка. З 2-ма іменниками скласти речення.
Галя, Ганнуся, Сава, Ольга Іванівна, Дарина, сусідка Харитя, тітонька Марія.
Молодці! Отримуєте свої зірочки і мудру пораду від Кузьми Скрябіна: “Міняйте світ до кращого, дбайте про нього, бо ви в ньому живете” (Слайд № 18)
Станція № 6 «Творча майстерня» (слайд №19)
Давайте з’ясуємо, де людина мудрості набирається?
У школі. Отже, наступне завдання пов’язане саме зі школою. Завдання для 3 груп: вам слід за опорними словами скласти вірш про школу.
РІДНА ШКОЛА (слайд№20)
О ти рідна мені,моя школа ти навчила багато чому Не цуратися рідного слова і давати присягу одну. Ти навчила безцінної дружби якби люди без дружби жили Не було би між ними довіри на Планеті був хаос завжди. О ти рідна мені,моя школа ти країна дитинства мого Тут вивчають життя настанови як у світі прожити його. |
Представники команд зачитують утворені вірші. Кожен отримує жетон.
І ще одна мудра порада від Івана Франка: “Добру науку приймай, хоч її від простого чуєш; злої ж на ум не бери, хоч би й святий говорив…” (Слайд № 21)
Станція № 7 «Розважальний центр» (Слайд № 22 потім 23)
Ми на завершальному етапі, вам треба розгадати кросворд, слова вписати в клітинки. По вертикалі вийде слово-підказка, яке означає, де заховані ваші подарунки.
Отже, слово-підказка – парта, що ж там заховав для вас пан Іменник?
Це – горіхи. А пригадайте девіз нашого уроку. Чи вдалося вам розколоти сьогодні горішок знань?
«Підсумки»
«Мікрофон» (Слайд № 24)
1. Які особливості відмінювання мають іменники І відміни?
2. У яких відмінках іменники І відміни мають закінчення -о? Навести приклади.
3. Навести приклади іменників із закінченнями -ою, -ею, -єю. Визначити їх відмінок.
Домашнє завдання.
Різнорівневі завдання на листочках. Виконати одне за вибором.
Різнорівневе (за вибором)
Оцінювання. Здайте листочки оцінювання. Учні аналізують свої досягнення у процесі роботи, розглядають всі три кола квесту, підраховують квест-жетони і виставляють оцінки.