Урок "Народна казка «Мудра дівчина». Характеристика казкових героїв"

Про матеріал
- продовжити роботу над змістом казки, формувати вміння характеризувати казкових героїв (пообразний аналіз), висловлювати власні міркування щодо змісту казки, проводити аналогії із сучасним життям; - розвивати логічне мислення, спостережливість, навички вибіркового читання, творчі здібності; - виховувати здатність перемагати у скрутних ситуаціях, користуватись розумом; поважати і допомагати батькам. Тип уроку: урок формування та вдосконалення вмінь та навичок.
Перегляд файлу

Тема. Народна казка «Мудра дівчина». Характеристика казкових героїв

Мета:

  • продовжити роботу над змістом казки, формувати вміння характеризувати казкових героїв (пообразний аналіз), висловлювати власні міркування щодо змісту казки, проводити аналогії із сучасним життям;
  • розвивати логічне мислення, спостережливість, навички вибіркового читання, творчі здібності;
  • виховувати здатність перемагати у скрутних ситуаціях, користуватись розумом; поважати і допомагати батькам.

Тип уроку: урок формування та вдосконалення  вмінь та навичок.

Методи і прийоми навчання: слово вчителя, переказ казки від 1-ї особи, «Гронування», робота в групах, «Квітка вражень», «Мікрофон», випереджальне завдання, метод «ПРЕС», гра.

 Міжпредметні зв’язки: українська мова

Обладнання: підручник, аркуші А3 (3шт.), маркер, презентація, пам’ятки «Як характеризувати літературного героя», виставка народних казок шкільної бібліотеки, пелюстки двох кольорів кожному учню, музика, малюнки учнів.

Не багатство красить людину, а розум.

Мудрість – найкраще багатство.

УНТ

План уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів, перевірка домашнього завдання

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми та мети уроку

ІV. Вступні вправи. Осмислення змісту, послідовності застосування способів виконання дій

V. Використання вивченого в стандартних умовах

VІ. Творчі вправи

VІІ. Підсумки уроку

VІІІ. Повідомлення домашнього завдання

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Привітання, перевірка стану готовності учнів до уроку

Вчитель: Доброго дня всім! Я рада вас вітати на нашому уроці. Діти, а ви любите коли до вас приходять гості ? Чому?

     Тож давайте привітаємо один одного добрим словом, побажаємо собі удачі, а нашим гостям приємного і корисного перебування у нас.

2. Психоформула

Сидимо рівно,

Пишемо гарно,

Слухаємо уважно,

Відповідаємо чітко.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів, перевірка домашнього завдання

  1. Слово вчителя
  • Діти, хто не виконав домашнє завдання, той ховається під парту.
  1. Інсценування діалогу між батьком і Марусею
  • З уроків української мови ми знаємо, що таке діалог, його будову, ви складали діалоги.  На минулому уроці літератури  ми вчилися виразно читати діалоги, а зараз подивимось інсценування одного з діалогів, яке підготували ваші однокласники (це було їх д/з).
  1. Переказ казки (стисло)
  • Ви уявили, що є героями казки «Мудра дівчина». Перекажіть казку від імені Марусі/ пана.
  • Скажіть, чи ви задоволені собою, як персонажем? Чому?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми та мети уроку

Вчитель.

  • Сьогодні у нас звичайний урок,

У казку ми знову зробимо крок.

Із нею ми вже зустрічались не раз,

І знову вона завітала до нас. Слайд

(Презентація виставки народних українських казок шкільної бібліотеки)

  • Подивіться на дошку, на епіграф до нашого уроку, це українські прислів’я. Але деякі слова загубилися, закінчіть народну мудрість і дізнаєтесь, що є  ключовими словами теми.

Не багатство красить людину, а … (розум).

(Мудрість) …  – найкраще багатство.

  • Повідомлення теми та мети уроку вчителем.

ІV. Вступні вправи. Осмислення змісту, послідовності застосування способів виконання дій

  1. Бесіда з елементами вибіркового читання.
  • Хто є персонажами казки «Мудра дівчина»? Слайд
  • Чи є в казці описи зовнішності героїв (портрет)? (Одним з домашніх завдань було намалювати героїв).

Розгляд малюнків учнів, обговорення зовнішності персонажів (2 учні). (Заповнення таблиці «Герої твору». Ключові слова  в колонку «Портрет»).

 

Маруся

Батько

Пан

Брат батька

Зовнішність

Дівчина. Гарна,круглолиця, з косою,чорними бровами, добрі очі

Чоловік. Худорлявий; бідно, але охайно вдягнений; добрі очі, натруджені руки

невисокий, товстенький; з лінивим поглядом; білими товстенькими руками

багато одягнений; з вузенькими злими очима та хитрим поглядом

Риси характеру

 

 

 

 

 

  • Що допомогло вам створити такі портрети? (Зовнішність передається через мову та вчинки героїв казки; це українська народна казка, тому  уявляєш собі простих селян, пана, українську дівчину). Слайд
  • Хто така Маруся?
  • Яке її ставлення до батька?
  • Чому Маруся стала виконувати завдання пана?
  • Які дії героїні вказують на мудрість?
  • Чи подобається вам поведінка Марусі?
  • Уявіть, що дівчина не розв’язала задач пана, щоб тоді сталося з нею та її батьком?
  • Чи допомагали ви своїм рідним у скрутну хвилину? Як саме?

     Коментар вчителя. Ми проаналізували з вами вчинки Марусі. Подивіться на екран: «Вчинок – це форма поведінки» Слайд

     Враховуючи вчинки героїв (людини), ми можемо говорити про особистість героя, його моральність. Саме вчинки і складають поведінку.

 Проблемне питання. Метод «ПРЕС» Слайд

  • Скажіть, поведінка Марусі гідна чи ні? Чому?
  • Чи хотіли би подружитися з такою людиною?
  • Якими рисами характеру наділений пан. Зачитайте уривок, де про це сказано? (лінивий, бо не схотілося роздумувати, хто з братів правий; гоноровливий, бо сердився, коли відгадувала Маруся його загадки)
  • Скажіть,чи модна стверджувати, що пан нерозумний? (ні, бо загадував цікаві загадки, але бути мудрим йому заважає гордість, амбіції).
  • Що можна сказати про риси характеру батька?
  • Як його характеризує той вчинок, що він звернувся за порадою до доньки, а не до когось з дорослих? (довіряє Марусі, прислухається до її суджень)
  • А ваші батьки часто радяться  з вами у скрутну хвилину?
  • Який урок можна винести з казки, щоб батьки частіше радились зі своїми дітьми? (закликає учитися, набиратися розуму та користуватись набутими знаннями в житті)
  1. Підсумки вчителя.
  • Дітки, ви молодці, ми майже охарактеризували героїв твору, а зараз трошки відпочинемо і будемо працювати далі.
  1. Фізкультхвилинка (проводить учениця) Слайд

Казка дасть нам відпочити

І на місці не сидіти.

Ось Марусині слова:

- Щоб спина була пряма,

Піднімайтеся на носки,

Раз, два, три, чотири.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки.

Вище руки підніміть,

А тепер їх опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз,

За роботу, все гаразд.

V. Використання вивченого в стандартних умовах

    - Добре відпочили, а тепер спробуємо представити наших героїв.

1. Робота в групах «Представлення героя». Характеристика героїв методом «Гронування».

     До поданих персонажів допишіть риси характеру (на А3 керівники груп вивішують аркуші на дошку , доповнюючи табличку, і представляють героя)

 

 

Маруся

Батько

Пан

Брат батька

Зовнішність

Дівчина. Гарна,круглолиця, з косою,чорними бровами, добрі очі

Чоловік. Худорлявий; бідно, але охайно вдягнений; добрі очі, натруджені руки

невисокий, товстенький; з лінивим поглядом; білими товстенькими руками

багато одягнений; з вузенькими злими очима та хитрим поглядом

 

Риси характеру

Добра, смілива, мудра, кмітлива, розсудлива, винахідлива

Добрий, чесний, роботящий, боязливий, люблячий

Розумний, зазнайкуватий, жорстокий, амбітний

Заповнити вдома за зразком

 

2. «Мікрофон». Формулювання ідеї твору.

  • А зараз, дивлячись на те, якою людиною є кожен з героїв, скажіть, проти яких людських вад спрямована казка? Чого навчає (хто є взірцем)? Таким чином, ми сформулюємо головну думку казки.

Підсумок вчителя.

     У казці прославляється мудрість і кмітливість простої дівчини, яка зуміла перехитрити пана. Вона і її батько викликають симпатію, а багатий брат та пихатий пан — осуд.

     Народ показав, що найбільше багатство людини – розум. Саме з його допомогою людина, незважаючи на те, багата вона чи бідна, має авторитет серед інших людей, її поважають, до її думки прислухаються.

  • Запис головної думки у зошит.    

VІ. Творчі вправи

  1. Гра «Обиралочка». Серед поданих прислів’їв, оберіть ті, які більш підходять для підтвердження головної думки.

     Хто знання має, той мур ламає. Тіло в злоті, а душа в болоті. Свій розум май, а людей питай. Розуму – хоч лопатою горни. Мудрий не дасться за ніс водити.

VІІ. Підсумки уроку

  • Що традиційно перемагає у казках? (добро, справедливість) А що отримує поразку? (зло - погане, негарне і варте всілякого засудження). Що перемогло у казці «Мудра дівчина»?
  • Подивіться на нашу «квітку важень», у неї зовсім немає пелюстків, давайте оживимо її нашими враженнями від уроку  (учень - помічник збирає пелюстки, кріпить на дошку)

VІІІ. Повідомлення домашнього завдання

  1. Закінчити роботу з табличкою: дописати риси характеру багатого брата.  Прочитати казку «Ох»
  2. Придумати кінцівку казки або уявіть себе в ролі художника: придумайте свої варіанти обкладинок до казки «Мудра дівчина» (усно опишіть свої обкладинки).

Сюрприз від учнів. Реклама казки «Мудра дівчина»

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Омельчук Яна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
8 лютого 2019
Переглядів
19942
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку