Урок "Сяйво козацької слави"

Про матеріал

Розробка уроку з музичного митецтва для 4 класу по темі "Сяйво козацької слави" . Урок має виразну патріотичну спрямованість. Усі етапи уроку, форми, методи, музичний матеріал підпорядковані темі. Розробка передбачає активне використання ІКТ. Містить цікаву, доступну та лаконічну інформацію, ігрові завдання, приклад індивідуального дидактичного матеріалу.

Перегляд файлу

1

 

КОМУНАЛЬНА УСТАНОВА СУМСЬКА СПЕЦІАЛІЗОВАНА ШКОЛА

І-ІІІ СТУПЕНІВ №29, М.СУМИ, СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

 

 

 

 

Конспект

уроку з музичного мистецтва для 4 класу

по темі

«Сяйво козацької слави»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

учитель музичного мистецтва

Ананченко Тетяна Анатоліївна

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку. Сяйво козацької слави.

Мета уроку: закріпити знання учнів жанрів українських народних пісень: календарно – обрядових, дум, колискових, поглибити знання учнів про емоційно – образний зміст історичних пісень українського  народу, вчити аналізувати та характеризувати музичні твори, сприяти розвитку музичних, творчих здібностей, вокально – хорових навичок, навичок слухання музики, особистісного ставлення до музики, вихованню патріотичних почуттів.

Тип уроку: комбінований.

Музичний матеріал: укр.нар. пісні «Ой на горі та женці жнуть», «Пісня про Байду», Є.Адамцевич «Запорізький марш».

Наочність: презентація електронна, роздатковий матеріал.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Ухід учнів до класу під укр. нар. пісню «Ой на горі та женці жнуть».

Музичне вітання.

ІІ. Повідомлення теми, очікуваних результатів уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Перегляд відео «Хортиця», питання до учнів.

  • Перегляньте відео і скажіть, про що воно?

Слово учителя.

Острів Хортиця – осередок козацької слави. Сьогодні ми завдяки музиці відвідаємо Хортицю, доторкнемося до козацької слави, відчуємо подих історії козацтва, осягнемо широту мужніх, сміливих, хоробрих сердець козаків – захисників України минулого.

Тема уроку «Сяйво козацької слави».

Повідомлення очікуваних результатів, складання пазла «Байда Вишневецький»:

Я називаю

особливості історичних пісень

Я розповідаю про

Євгена Адамцевича

Я визначаю

зміст і характер музики

Я висловлюю

власні думки щодо почутої та виконаної музики

ІІІ. Основна частина.

1. Зміст історичних пісень. Постать Байди Вишневецького в історичних піснях.

1). Розповідь учителя, підготовленого учня про Байду.

Перед вами зображення гетьмана Дмитра Вишневецького, якого називали Байда. Саме він побудував на острові Мала Хортиця (нині місто Запоріжжя) першу фортецю майбутньої Запорізької Січі – осередку козаків. Про Байду складено велику кількість пісень.

2). Слухання музики. Питання до учнів.

Послухайте «Пісню про Байду» і скажіть, яким у ній зображено видатного гетьмана?

3). Обговорення змісту історичної пісні:

  • Обрати характеристики образу Байди, додати свої.

Сміливий

Хоробрий

Незламний

Боязкий

Патріот

Підступний

Малодушний

Мужній

Впевнений

Улесливий

  • Бесіда про особливості історичних пісень:
  • Який зміст цієї пісні? Про що вона?
  • Чому її можна віднести до історичних?
  • Що хотіли донести до слухачів автори «Пісні про Байду»?

2. Постаті видатних гетьманів у історичних піснях.  Постать П.Дорошенка і П. Сагайдачного у пісні «Ой на горі та й женці жнуть».

Подорожуючи Хортицею, треба пригадати інших видатних гетьманів.

1). Бесіда:

  • Хто такий гетьман, кошовий атаман, батько?
  • Що було символом гетьманства?
  • Як обирався гетьман?
  • Яких козаків обирали гетьманами?
  • Які видатні гетьмани пригадуються в історичній пісні «Ой на горі та й женці жнуть»?

Кошовий отаман (кошовий, гетьман, батько) – найвища військова влада у запорожців. Ознакою влади була булава.  Обирався козаками. Обраний, за звичаєм, повинен був двічі відмовлятися від такої честі, а втретє — дати згоду. Кожного кошового обирали лише на рік. Найславетніших, найшанованіших — переобирали протягом 5 і більше років. 

 

2). Розповідь підготовлених учнів про гетьманів П. Дорошенка, П. Сагайдачного.

3). Вокально – хорова робота над піснею «Ой на горі та й женці жнуть»:

  • Унісон;
  • Працювати над розпівами;
  • Повторити мелодію;
  • Обговорити особливості виконання;
  • Художньо – емоційне виконання пісні.

3. Особливості змісту і характеру історичних пісень.

1). Бесіда про особливості історичних пісень на основі даної пісні:

  • Хто були авторами даної пісні?
  • Коли вона могла виконуватися?
  • Яка вона за характером? Чому?
  • Навіщо пригадуються імена видатних гетьманів?
  • Як історична пісня повинна була вплинути на слухачів?

2) Робота з роздатковим матеріалом:

  • Підкреслити, який образ козаків розкривається у історичних піснях (підкреслити 3 слова на вибір).

Мужні, сміливі, хоробрі, незламні, впевнені, патріоти, вправні, безстрашні

  • обрати і позначити особливості історичних пісень.

Історичні пісні:

1.  Розповідають про козаків – сміливих захисників України.

2.  Розповідають про життя українців.

3.  За настроєм лагідні, спокійні, тужливі.

4.  Пригадують видатних гетьманів.

5.  Маршові, героїчні, мужні, бадьорі за настроєм.

 

4. Сяйво козацької слави у музиці українських композиторів.

1) Розповідь учителя про Є.Адамцевича, історію твору «Запорізький марш».

Відгомін козацької слави чується у багатьох сучасних музичних творах.

Сивий вус, стару чуприну

Вітер розвиває.

То приляже та послуха

Як кобзар співає. (Тарас Шевченко)

Цей фрагмент вірша Тараса Шевченка можна віднести до постаті українського бандуриста, композитора 20 століття Євгена Адамцевича.

Народився він під Лубнами. Дволітнім осліп. Деякий час навчався в Київській школі для сліпих. Згодом проживав у бабусі в Ромнах. Гри на бандурі навчився в талановитого місцевого бандуриста , від також перейняв багато пісень.

У 1920-ті роки Ромни залишалися визначним культурним центром. Тут діяв театр, був осередок кобзарів, які виступали зі сцен палаців культури, клубів. Виступав з ансамблем бандуристів та самостійно.

Бандура Адамцевича, одяг, фото зберігаються в музеях у Києві та Кременчузі.

Єдиним композиторським твором Євгена Адамцевича є «Запорізький марш», який вважається символом козацької слави.

2). Слухання музики, аналіз твору.

  • Послухайте музику і скажіть, який образ козаків створив композитор?

Слухання музики.

Орієнтовні відповіді: сміливі, мужні, героїчні, відважні, непереможні, хоробрі, незламні, вольові.

  • Яка музика за характером створила цей образ?

Учні обирають по 3 характеристики із запропонованих:

  • Енергійна
  • Бадьора
  • Ніжна
  • Грайлива
  • Чітка
  • Схвильована
  • Ритмічна
  • Мрійлива
  • Вольова
  • Урочиста
  • Наспівна
  • Мужня
  • Смілива
  • Горделива
  • Граціозна
  • Рішуча
  • У якому виконанні прозвучала музика? (оркестр)
  • Звучанням яких музичних інструментів розпочався твір? (Літаври, сурми).

3) Пластичне інтонування.

Об’єднання учнів у групи «Літавристи» і «Сурмачі». Пластична імпровізація під звучання сурми і літавр.

4) Розучування і виконання ритмічного супроводу до твору.

5) Робота з роздатковим матеріалом.

Пригадати і позначити композитора і назву твору, що слухали.

ІV. Підсумки уроку.

1. Заключне слово учителя з елементами відповідей учнів.

Сьогодні допомогли нам здійснити подорож по острову … Хортиці й відкрили сяйво козацької слави у історичних … піснях постаті видатних гетьманів …Байди Вишневецького, ...Петра Дорошенка, …Петра Сагайдачного, … козаків, що були безстрашними захисниками України, композитора і бандуриста …Є.Адамцевича. А хто, на вашу думку, повинен продовжити козацьку справу, зберегти сяйво козацької слави для нащадків?

2. Виконання фрагменту пісні «Добрий день, матусю Україна».

3. Словесне оцінювання роботи учнів на уроці.

 

V. Заключна частина

1. Музичне прощання.

2. Вихід з класу під музику Є.Адамцевича «Запорізький марш».

 

 

 

 

Приклад індивідуального дидактичного матеріалу

 

Тема уроку. Сяйво козацької слави.

Очікувані  результати:

Я називаю

власні думки щодо почутої та виконаної музики

Я розповідаю про

особливості історичних пісень та дум

Я визначаю

Євгена Адамцевича

Я висловлюю

зміст і характер музики

 

Опис : http://kotygoroshko.com.ua/_dr/4/499.jpgОбраз козаків у історичних піснях

Мужні, сміливі, хоробрі, незламні, впевнені, патріоти, вправні, безстрашні

 

Історичні пісні:

1.  Розповідають про козаків – сміливих захисників України.

2.  Розповідають про життя українців.

3.  За настроєм лагідні, спокійні, тужливі.

4.  Пригадують видатних гетьманів.

5.  Маршові, героїчні, мужні, бадьорі за настроєм.

Музика – символ козацької слави

Микола Леонтович

Микола Лисенко

Євген Адамцевич

Яків Степовий

Запорізький марш

Гей, там на горі Січ іде

Козацький марш

Ой на горі та й женці жнуть

 

docx
Додано
30 червня 2018
Переглядів
865
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку