Урок "Народне мистецтво витинанки. Витинанки прості й складені. Значення вісі симетрії при виготовленні витинанки. Вазонова композиція-витинанка «Дерево життя»

Про матеріал
Дана розробка допоможе ознайомити учнів з історією виникнення витинанок; дати уявлення про оберегові символи у витинанках, показати різноманітність форм і візерунків витинанок, їх симетричність; навчить виготовляти витинанку за шаблоном; розвивати естетичний смак, повагу до народних традицій; виховувати розуміння взаємозв’язку внутрішньої та зовнішньої краси навколишнього світу через створення художнього образу засобами витинанки.
Перегляд файлу

Тема: Народне мистецтво витинанки. Витинанки прості й складені. Значення вісі симетрії при виготовленні витинанки. Створення Вазонової композиції-витинанки «Дерево життя» (кольоровий папір, картон).

Мета: ознайомити з історією виникнення витинанок; дати уявлення про оберегові  символи у витинанках, показати різноманітність форм і візерунків витинанок, їх симетричність; навчити виготовляти витинанку за шаблоном; розвивати естетичний  смак, повагу до народних традицій; виховувати розуміння взаємозв’язку внутрішньої  та зовнішньої краси навколишнього світу через створення художнього образу засобами витинанки.

Обладнання: альбом, зразки витинанок, кольоровий папір, картон, клей, ножиці, олівець простий, гумка, паперові капелюхи різного кольору, слова, написані на аркушах: рішучість, енергійність, завзятість, уміння, любов до навчання, терпіння, активність, творчість.

Хід уроку

  1. Організація класу до уроку
    1.                   Створення психологічного комфорту в класі.
  •     На сьогоднішньому уроці нам будуть потрібні: голова – ми будемо думати, очі – ми будемо дивитися, вуха – ми будемо слухати, уста – будемо говорити, посміхатися, відповідати, руки – будемо творити. А навіщо нам серце? (відповіді дітей).

Так, щоб відчути ним щось нове і неповторне – красу, допитливість  і творчість. Мудрий письменник Сент-Екзюпері говорив: «Шукати треба серцем, без нього найголовнішого не побачиш, і не відчуєш, і не зрозумієш…»

Тож сьогодні на уроці мені б дуже хотілося побачити саме таку роботу, в яку ви вкладете не тільки свої вміння, а й душу.

  1.                   Створення емоційного настрою
  •     Діти, щоб задати тон нашому уроку, скористаємось «Барометром настрою». І якщо «Барометр настрою» спрацює, то й наш урок, я думаю, пройде вдало.

(Читаю вірш, а учні зі стрічками, на яких написано рішучість, енергійність, завзятість, уміння, любов до навчання, терпіння, активність, творчість виходять і стають біля дошки. У руці кожного учня велика літера, з якої починаються підкреслені слова).

 

Рішучість до нас на урок завітала,

Аж ось енергійність  її наздогнала.

Завзяття з умінням до класу прийшли

Й любов до навчання з собою взяли.

Терпіння й активність теж не забарились

І творчість, звичайно, до класу з’явилась.

Якщо об’єднати ці риси в єдине ціле,

То можна сміливо нам братись за діло.

Якщо ж вони стануть  усі в один ряд,

То вийде відмінний у нас РЕЗУЛЬТАТ!

 

  1.                   Перевірка готовності учнів до уроку.
  •     Погляньте на свої робочі місця, чи все необхідне для нашого уроку лежить у вас на партах. Зайві речі приберіть, щоб не заважали вам працювати.
  1. Актуалізація опорних знань.
    1.                   Опитування.
  • Назвіть види декоративно-ужиткового мистецтва.
  • Що означає слово «витинати»?
  • Які перші витинанки ви виготовляли?
  • Який вид декоративно-ужиткового мистецтва називається витинанками?
  • Як виготовляють витинанки?
    1.                   Повідомлення теми уроку.

Отже, як ви вже мабуть зрозуміли, тема сьогоднішнього уроку – Композиція-витинанка «Дерево життя». Сьогодні ми з вами виготовимо  композицію в техніці витинанка.

Згадаємо історичні передумови виникнення витинанок, навчимося використовувати їх традиційні елементи, повторимо, які оберегові символи застосовували наші предки у витинанках.

  1. Вивчення нового матеріалу.
    1.                   Бесіда на тему уроку.

Пам’ятаєте, як вперше ви познайомились з витинанками – цим стародавнім видом декоративно-ужиткового мистецтва, коли почали виготовляли сніжинки напередодні Нового року?

Ми дивувались, як ножицями зі звичайного паперу можна вирізати чудові зірочки найрізноманітнішої форми.

  1.                   Словникова робота.

Сама назва «витинанки» видавалася незвичною, адже ми звикли до слова «вирізати», а не «витинати». Та поступово наші знання збагачувалися, і тепер ми знаємо, що витинанки – це сюжетні та орнаментальні прикраси житла, витяті  ножицями або вирізані ножем з паперу, при цьому папір складається вдвоє, вчетверо, увосьмеро і т. д. Характерні особливості  витинанок – симетрія, стилізованість, багатство орнаментики.

  •     Що вам відомо про витинанки?
    1.                   Інформаційний калейдоскоп.

Витинанки – це один із видів українського декоративного мистецтва, що має глибокі та багаті традиції. Перші витинанки виготовляли зі шкіри, вони датуються V ст.. до н. е., ними прикрашали одяг, речі.

Виготовляли витинанки перед зимовими або весняними святами, коли за звичаєм білили стіни і поновлювали внутрішнє оздоблення хат. Залежно від призначення витинанки були від 4 - 6 до 40 см: маленькі – наклеювали на вікна, рами, уздовж сволока, великі – розміщували на  стінах, грубі, печі, де вони утворювали орнаментальні композиції. Часто витинанки доповнювали розписом, і тоді вони перетворювалися на цілі жанрові сцени.

Витинанки приурочувались до основних подій у житті селянина, і кожній відповідала певна традиційна композиція. До жнив вирізали і клеїли врожайну, на заручини – заквітчану, яку потім змінювали на весільну. І тепер перед Новим роком у школах, вітринах магазинів можна побачити новорічні витинанки. Мов білі сніжинки, вкривають вони своїм мереживом вікна, створюючи враження зимової заметілі.

  1.                   Прослуховуваня легенди про появу витинанок.

Витинанки поділяються на:

  •     Ажурні;
  •     Силуетні;
  •     Одинарні;
  •     Складні.

В народі збереглося багато цікавих легенд, переказів про появу витинанок в Україні. Ось одна з них. (Вчитель читає легенду)

Сюжетні та орнаментальні прикраси житла, витяті ножицями або вирізані ножем з паперу, при цьому папір складається вдвоє, вчетверо, увосьмеро і т. д. – це…. (витинанка).

Вирізані елементи повинні бути… (симетричними).

Фігура, з якої починається вирізування витинанки – це… (прямокутник).

Витинанки, що виготовлені з одного аркуша – це … (одинарні).

Витинанки, що виготовлені з використанням декількох кольорів – це … (складні).

  1. Вступний інструктаж. Демонстрація та пояснення виконання готової композиції.
    1.                   Поетапне виготовлення витинанки вчителем з поясненням.

Діти подивіться уважно на дошку. Саме таку красу, про яку ми з вами щойно почули в легенді сьогодні і будемо створювати своїми руками. На дошці наша готова витинанка. Для виготовлення такої вам потрібно взяти аркуш вибраного паперу, скласти аркуш вдвоє, білою стороною назовні і прикласти до аркуша шаблон. Обвівши його олівцем домалювати елементи на свій смак і вирізати витинанку. Тоді беремо аркуш картону і вирізану витинанку приклеюємо на картон, залишки клею знімаємо паперовою серветкою.

  1.             Повторення правил користування ножицями і клеєм.
  1.                   Практична діяльність учнів

А зараз ви самостійно можете створити таку витинанку.  Тож приступаємо до роботи.

  1.             Індивідуальна допомога окремим учням
  2.             Фізкультхвилинка.
  1.                   Виставка, коментування й оцінювання дитячих робіт.
  1. Підсумок уроку.
    1.                   Підсумкова бесіда.
  •     Давайте разом із вами підіб’ємо підсумок нашого уроку.
  •   Одягаючи капелюх білого кольору, кольору чистоти і правди, інформації, скажіть, що ми нового дізналися сьогодні?
  •   Одягаючи капелюх червоного кольору, кольору життя та почуттів, скажіть, що ви відчували, працюючи над темою, які почуття вами керували?
  •   Одягаючи капелюх жовтого кольору, кольору сонця, переваг та вигоди, скажіть, що було для вас корисного на цьому уроці?
  •   Одягаючи капелюх чорного кольору,кольору землі, здорового глузду та критики, скажіть, чи були у нашій роботі недоліки?
  •   Одягаючи капелюх зеленого кольору, кольору досліджень і творчого натхнення, скажіть, що було складно виконати при виготовленні витинанки?
  •   Одягаючи капелюх синього кольору, кольору знань, скажіть, чи отримали ви сьогодні нові знання з образотворчого мистецтва, які саме?

 

 

docx
До підручника
Образотворче мистецтво 4 клас (Резніченко М.І., Трач С.К)
Додано
30 січня 2019
Переглядів
2857
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку