Урок.Народні перекази: «Білгородський кисіль», «Прийом у запорожці», «Ой Морозе-Морозенку»

Про матеріал
Урок. Народні перекази: «Білгородський кисіль», «Прийом у запорожці», «Ой Морозе-Морозенку»
Перегляд файлу

 

Тема.          Народні перекази: «Білгородський кисіль», «Прийом  у запорожці», «Ой Морозе-Морозенку»

Мета:

  • навчальна: сформувати поняття про ідейно-художнє багатство народних переказів; вчити учнів аналізувати художній твір, оцінювати вчинки героїв; розвивати навички вдумливого виразного читання, переказування;
  • виховна:  виховувати в учнів пізнавальний інтерес до національних переказів; допитливість, шанобливе ставлення до наших предків; сприяти осмисленню того, що в житті постійно присутні добро і зло; виховувати активну життєву позицію щодо зла й несправедливості, до пізнання історичних фактів та постатей з історії українського народу.
  • розвивальна: розвивати цікавість до героїчного минулого нашого на­роду, творчу уяву, логічне мислення, культуру зв'язного мовлення.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.

Обладнання, наочність: дидактичний матеріал.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку

2. Перевірка домашнього завдання

3. Актуалізація опорних знань

  • Випишіть у робочий зошит імена героїв міфу «Берегиня» у дві ко­лонки: у першу тих, хто належить до світу добра й світла, у дру­гу — до світу зла та темряви.
  • Розгляньте ілюстрацію до легенди «Як виникли Карпати». Чи вдало,  на вашу думку, вона передає процес створення Карпат за легендою? Чому ви так уважаєте?

 

  • Які персонажі вивчених творів є, на вашу думку, позитивними? Обґрунтуйте свою думку,
  • Хто із персонажів вивчених творів є, на вашу думку, негативними? Обґрунтуйте свою думку,
  • Чи можна репліку Карпа: «За мою роботу, пане, прийдеться пла­тити» вважати зухвалістю? За що люди любили цього хлопця? Який фрагмент із легенди «Чому в морі є перли і мушлі» фантас­тичний?

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Вступне слово вчителя

Сьогодні ми поринемо у світ ще однієї чарівної сторінки усної народної творчості – народних переказів. (Учитель записує на дошці, учні записують у зошит тему уроку)

Ви, діти, вже зрозуміли з попередніх уроків,що серед прозових жанрів фольклору перекази посідають значне місце, бо відображають життєві факти шляхом переповідання почу­того, що наближує їх до реальності. Першоосновою в них має бути свідчення про спогади очевидців. Вони на­бувають нового емоційного забарвлення,бо передаються з уст в уста, проте реальність фактів за­лишається непорушною. А мета їхня — донести до нащадків сутність тих чи інших подій, нерідко — з повчальним та виховним підтекстом.

Народні перекази відзначаються плинністю, рухомістю текстів, бо їхня форма залежить від рівня імпровізаційної майстерності оповідача. Ці твори завжди несуть у собі ідеї гуманності, соціальної справедливості, здорової етики. Вони вчать бережливого ставлення до природи, високої моралі в людських відносинах. В історико-героїчних переказах сильні патріотичні мотиви. Усе це викликає до них інтерес в різні періоди життя народу. А тому і нам трапилася можливість  по­знайомитися із ними.

2. Читання народних переказів

 «Ой Морозе-Морозенку».

Пояснення назви та цікава інформація за змістом пере­казу.

Станісла́в (Нестор) Морозе́нко (Морозови́цький, р. н. невід.— †1649) — військово-політичний діяч Хмельниччини, за походженням з галицько-подільського шляхетського роду. Навчався у Краківському і Падуанському університетах, з 1638 — полковник реєстрового козацького війська. В 1645 — 1649 — полковник корсунський, організатор військових дій на Поділлі, брав участь в битві під Пилявцями, керував кіннотою під Збаражем, де загинув у бою. Герой історичної пісні «Ой Морозе, Морозенку, ти Славний козаче», в якій відображено його подвиги в боротьбі проти татар, мужність і героїчну смерть.
У 1648 М. — полковий обозний Кропивнянського полку. В 1649 очолював козацьку кінноту у війську Б. Хмельницького, брав участь у ряді битв, зокрема у Пилявецькій. Загинув під Збаражем в липні 1649. Герой історичної пісні «Ой Морозе, Морозенку, ти славний козаче», у якій відображено його подвиги в боротьбі проти татар, мужність і героїчну смерть.

3. Виразне читання переказу.

4.  Аналіз народного переказу «Ой Морозе-Морозенку» у формі бесіди за змістом прочитаного твору:

  • За які вчинки простий народ і Богдан Хмельницький любили Морозенка? Аргументуйте свою думку словами з тексту переказу.
  • Зачитайте ті речення в переказі «Ой Морозе, Морозенку», в яких описано зміну погоди, коли Морозенко в'їжджав до замку і його смертельно ранили ворожі кулі.
  • Яку роль у цій сцені відіграє пейзаж?
  • Чим славний був полковник Морозенко?
  • Чому він зрікся шляхетської віри?
  • Як ставилися до героя вороги?
  • З якою метою Морозенко поїхав до Вишневецького?
  • Як загинув славний воїн?
  • Чи  сумувала Україна за своїм славним лицарем?

Робота в робочих зошитах

Тема: розповідь про відважного полковника Морозенка.

Ідея: уславлення мужності, відваги славного полководця у боротьбі з ворогами.

Основна думка: слава про відважного героя залишиться у віках.

Жанр:народний переказ.

Дійові особи:  Морозенко, батько Хмель, шляхта, козаки, Ярема Вишневецький.

5. Робота над структурою переказу.

           Запишіть у зошити  перебіг подій.

Логічні частини:                                            Події:

Зачин                       

Розвиток подій          

Розв'язання проблеми           

Кінцівка           

 

  • Як реагували на смерть Морозенка козаки, гетьман Хмельниць­кий, селяни, Україна?

5. «Про білгородський кисіль».

Пояснення назви та додаткова інформація за змістом пере­казу.

Бєлгород — місто, засноване у XIII столітті як фортеця Бєлгород на історичній території Слобідської України, а тому серед місцевого населення було відоме також як Білгород. Цю фортецю неодноразово спалювали під час набігів татаро-монголів, і через це за указом царя Федора Івановича вона була відбудована заново, причому цього разу бу­дівельним матеріалом був камінь. Відтоді Бєлгород став головним міс­том 800-кілометрової оборонної лінії, яка захищала Російську держа­ву від набігів кримських татар. На початку XVIII століття, після при­єднання України, була побудована нова оборонна лінія, і стратегічне значення Бєлгорода значно зменшилося. Незабаром після завоювання Криму 1785 року місто було виключене з числа активних фортець.

Печеніги — об’єднання тюркських та інших племен. Перша згадка про печенігів у «Повісті минулих літ» датована 915 роком, коли князь Ігор уклав з ними договір, після чого вони перекочували до кордонів Візантії та Угорщини. 920 року князь Ігор здійснив похід проти пе­ченігів, але 944 року вони взяли участь у поході Ігоря на Візантію. Упродовж першої половини X ст. напади печенігів суттєво не від­бились на відносинах Русі з Візантійською імперією та мусульман­ськими державами Каспію. Після падіння Хозарського каганату кількість печенігів у Північному Причорномор’ї значно збільшилась.

968 року відбувся їхній перший напад на Київ. 972 року пече­ніги розбили біля дніпрових порогів дружину князя Святослава Ігоровича, який загинув у цьому бою. Після його смерті печеніги посилили напади на Русь. У 988-997 роках князь Володимир Святославич вів запеклу боротьбу з печенігами. Інтенсивно зміцнюючи південні кордони своєї держави, він збудував ряд укріплених замків по річках Сулі, Стугні і Трубежу.

Останній похід печенігів на Київську Русь відбувся 1036 року, коли вони зазнали нищівної поразки під Києвом від війська Яросла­ва Мудрого. На знак цієї перемоги було збудовано Софійський собор.

Князь Володимир Святославич (958-1015) — державний і по­літичний діяч з варязької династії Рюриковичів, князь новгород­ський, великий князь Київський. Син Святослава Ігоровича, вели­кого князя Київського та його рабині Малуші. 988 року охрестив Русь, першим із руських князів розпочав карбувати власну монету, канонізований католицькою і православною церквами як Святий рівноапостольний князь Володимир. Відомий також як Володимир Великий, Володимир Святий, Володимир І.

 Виразне читання переказу.

 Аналіз народного переказу «Білгородський кисіль» у формі бесіди за питаннями:

  • Чим народні перекази близькі до легенд і в чому полягає між ни­ми різниця?
  • Чи є в переказі «Білгородський кисіль» фантастичні елементи? Поясніть.
  • Чому печеніги змогли оточити Білгород?
  • Що вирішили білгородці?
  • Що порадив городянам старець?
  • Як змогли білгородці перемогти ворогів?
  •     Випишіть із переказу «Білгородський кисіль» слова, які в сучасній мові не вживаються. Яку роль вони відіграють у художньому тексті?

Тема: розповідь про перемогу білгородців над печенігами.

Ідея: уславлення мужності, відваги народу у боротьбі з ворогами, уміння допомогти у скрутну хвилину.

Основна думка: людина без батьківщини – що дерево без коріння.

Жанр: народний переказ.

Дійові особи:  князь Володимир, старці, городяни, печеніги.

  • Як поводилися мешканці міста під час перемовин?
  • Чому переказ має таку назву? Чим став Білгородський кисіль для мешканців міста?
  • Які позитивні та негативні якості проявляли діючі особи пере­казу?

6.«Прийом у запорожці».

Пояснення назви та додаткова інформація за змістом пере­казу.

Козаки (запорожці) — вільні озброєні люди, представники вій­ськового стану, воїни-найманці. Члени самоврядних чоловічих вій­ськових громад, що з XV століття існували на теренах українського «Дикого поля», в районі середніх течій Дніпра та Дону. Основним заняттям козаків була війна: патрулювання торгових шляхів, за­хист українських земель від татарських навал, участь у військових кампаніях сусідніх володарів та захист кордонів сусідніх держав.

Князь Дмитро Вишневецький у 50-х роках XVI століття побуду­вав на острові Мала Хортиця фортецю. До складу гарнізону на Хортицькому острові входили як козаки, так і бояри, драби, слуги. Про­живання козаків Вишневецького єдиною громадою в специфічних умовах сприяло зародженню військово-політичної організації запо­розького товариства. Побудований Вишневецьким замок став прото­типом козацького укріплення, яке, утвердившись на острові Томаківка у 60-70-х роках XVI століття, дістало назву Запорозької Січі.

Запорозька Січ — це фортеця-містечко. На території фортеці за­звичай знаходилися площа, церква, адміністративні споруди, куре­ні, комори тощо. Стіни фортець запорозьких козаків були з насипів земляних валів і дерев’яних укріплень. Козаки жили там увесь вільний від військової діяльності час.

 

Виразне читання учнями переказу «Прийом у запорожців».

 Первинна рефлексія.

Поділіться своїми емоціями, враженнями, думками після прочитання твору.

 Бесіда за змістом прочитаного твору:

  • Що ви знаєте про Запорозьку Січ? У якій частині України вона знаходилася?
  • Як козаки вибирали собі запорожця?
  • Яка риса хлопця, якого прийняли в запорожці, найбільше сподо­балася козакам?
  • Знайдіть у переказі «Прийом у запорожці» жартівливі моменти й прочитайте їх.
  • Випишіть із переказу «Прийом у запорожці» слова, які вживали запорожці. Яку роль вони відіграють у художньому тексті?
  •  Які риси характеру перевіряли запорожці в новобранців?
  • У чому полягала перевірка? Чи змогли б ви її пройти?
  •  Чому більшість новачків провалювало випробування?
  •  А які ще випробування ви б запропонували козакам?

Колективно, учні роблять записи в зошити.

Тема: розповідь про вибір товариства, зображення побуту та звичаїв запорізьких козаків.

Ідея:  демонстрування винахідливості українських воїнів під час вибору гідних новобранців, возвеличення сміливості, відважності запорожців.

Основна думка: людина без товариша не може бути переможцем .

Жанр: народний переказ.

Дійові особи:  запорожці, хлопці з Гетьманщини

     7. Теорія літератури

Переказ — це усна оповідь про життєві факти, драматичні ситу­ації, пов’язані з конкретними історичними подіями, інформація про які передається не очевидцями, а шляхом переповідання по­чутого. Джерелом виникнення цього жанру були розповіді оче­видців чи учасників історичних подій минулого, які, викликавши зацікавлення слухачів, почали передаватися з уст в уста. Суттєвою ознакою цього жанру є те, що оповідач перебуває зовні і не бере участі в зображуваних подіях. Найдавніші перекази стосують­ся часів Київської Русі, серед новітніх виділяються оповіді про національно-визвольні армії і рухи, події Першої та Другої світових воєн. Найчисельнішу групу становлять перекази доби Козаччини, серед яких виділяють оповіді про рядових козаків, їхній побут, звичаї, боротьбу з ворогами.

Групи переказів:

  1.               перекази староруських часів і Київської Русі (княжого періоду)
  2.               перекази періоду половецьких та турецько-татарських нападів;
  3.               перекази доби козаччини та національно-визвольної війни 1648—1654 pp.;
  4.               перекази періоду Руїни та національно-визвольних змагань 18 ст. (Коліївщина, Гайдамаччина, опришківський рух);
  5.               перекази про національно-історичні події новітньої доби (національно-визвольні армії і рухи УСС, УГА УПА; події Першої та Другої світових воєн).

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  • Як ви вважаєте, чи досягли ми поставленої мети?
  • Що було найважчим для вас на уроці? Що було найцікавішим?
  • Над чим варто ще попрацювати?
  • Оціни свою роботу на уроці.

V. Виставлення, мотивація оцінок.

Усний твір «Чи можна подвиги козаків вважати безсмертними»

VI. Домашнє завдання.

Відповідати на запитання.

Створити власні ілюстрації до творів (за бажанням).

 

 

 

doc
Додано
17 грудня 2021
Переглядів
551
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку