ЛДКСЗШ № 3
учитель географії
Баран Ірина Іванівна
04.02.2015
7 клас
Урок № 38
Тема уроку : Населення і політична карта Південної Америки
Мета уроку:
Навчальна: поглибити та систематизувати знання про освоєння території материка, походження і формування сучасного населення Південної Америки; сформувати знання про особливості населення материка, його кількість, склад та розміщення; ознайомити з політичною картою Південної Америки.
Розвиваюча: розвивати інтерес до вивчення географії, вводячи в урок елементи цікавої гри та інтерактивні форми роботи; розвивати логічне мислення учнів;
вміння обґрунтовувати свої погляди; робити висновки та порівняння; розвивати вміння працювати з різними джерелами географічних знань; вдосконалювати практичні уміння та навички характеризувати головні ознаки населення материка, використовуючи ІКТ, карти атласу;
Виховна: виховувати інтерес до предмета; бережливе ставлення до навколишнього середовища; почуття необхідності зберігати й охороняти природні, культурні, архітектурні пам’ятки кожного материка.
Тип уроку: нестандартний.
Основні поняття: індіанці, метиси, мулати, самбо, діаспора.
Обладнання: політична та фізична карти Південної Америки; атлас, підручник, мультимедійна презентація до теми : «Південна Америка»; програмний засіб (електронний посібник), фотографії визначних пам’яток природи та архітектури материка, інше.
Хід уроку
Сьогодні на уроці ми востаннє вивчаємо чарівний материк Південна Америка. А працювати будемо під девізом «Хочеш пізнати світ – вивчай географію!»
Перевірка засвоєння попереднього матеріалу
Але для того, щоб востаннє вирушити сьогодні у подорож по материку нам
1
необхідно придбати туристичну путівку, ціна якої – ваші знання.
Мультимедійна презентація - гра « Брейн- ринг»
Учні відповідають на запитання з рубрик:
Отже, завдання з використанням різних методів. Учні відповідають на запитання.
Метод «Назви мене»
Метод «Мозковий штурм»
Південної Америки та відкрила “Вест – Індію”?
Метод «Мікрофон або продовжіть речення»
2
Метод «Так чи ні»
екваторіальному, субекваторіальному, тропічному, субтропічному, помірному,
субарктичному.
Метод «Географічна карта»
Учні показують на карті географічні об’єкти Південної Америки.
Наприклад:
Ла-Платська низовина, Магелланова протока, Бразильське плоскогір’я, озеро Маракайбо, ріка Амазонка, протока Дрейка, мис Кабу-Бранку…
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці ми знайомимось з особливостями населення та державами Південної Америки.
3.Ознайомлення з новим матеріалом
3.1. Населення материка
3.1.1. Корінне населення материка
Корінне населення належало до монголоїдної раси. Найбільш вірогідно, що їх предки прийшли до Америки з Азії.
До прибуття європейців, материк заселяли кілька десятків різних народів, які через помилку Христофора Колумба одержали спільну назву «індіанці». Чому?
Розповідь учителя (використання електронного програмного посібника).
Вони мали різний рівень розвитку. Одні жили за умов первісного ладу. Займались мисливством, рибальством, збиранням плодів диких рослин.
3
Інші індіанці досягли високого рівня розвитку. Так, інки створили у Андах могутню державу. Жителі країни займались землеробством, будували дамби, дороги, зрошувальні канали. Донині вражають залишки величних храмів інків, їх палаци, мережа зрошувальних систем, доріг.
3.1.2.Європейці у Південній Америці.
Після відкриття материка європейцями на нових землях почали селитися іспанці та португальці. Для роботи на с/г плантаціях вони завозили чорношкірих рабів з Африки. Пізніше до материка емігрують представники інших держав Європи т а Азії.
3.1.3. Сучасне населення материка
Сучасне населення материка складається з представників основних рас. Змішані раси утворились в результаті шлюбів різних рас. Представниками змішаних рас називають:
метиси – нащадки від шлюбів європейців та індіанців;
мулати - нащадки від шлюбів європейців та негрів;
самбо – нащадки від шлюбів індіанців та негрів.
Зараз населення материка становить 6% від всього населення світу, а розмовляють переважно на іспанській та португальських мовах. Чому?
Населення Південної Америки складається з:
корінного, змішаного, прийшлого.
Діаспора – значна за кількістю група прийшлого населення, що зберегла свою мову, звичаї, традиції.
На материку проживає біля 313 мільйонів осіб. В Бразилії приблизно 350 тисяч осіб українського походження, а в Аргентині – 250 тисяч осіб.
Населення на території розміщене нерівномірно. Більша частина (до 90 %) живе в приморській частині материка. Середня густота населення – 20 осіб на один км2. Налічується понад 200 великих міст. Найбільші міста: Сан-Паулу, Буенос-Айрес, Ріо-де-Жанейро. Панівна релігія – християнство.
3.2. Держави Південної Америки
Метод «Проблемне запитання»
Скільки держав знаходяться в межах материка?
Які серед них підпорядковані іншим державам?
4
Яка країна найменша, найбільша?
На материку 15 країн, 12 – незалежні.
Бразилія, Аргентина, Чилі – найбільш економічно розвинуті. За рівнем економічного розвитку країни належать до тих, що розвиваються.
Найбільша держава за площею – Бразилія, найменша - Суринам. Майже всі країни мають вихід до океанів (крім Болівії та Парагваю).
Бразилія - світовий експортер кави, Венесуела, Еквадор – нафти, Колумбія – кави, квітів, Перу - риби…
Метод «Домашня заготовка»
Для того, щоб більше дізнатись про країни Південної Америки, ви заздалегідь мали підготувати цікаві факти про певні об’єкти материка.
Учні зачитують свої повідомлення.
Метод «Повідомлення»
Метод «Картографічна лабораторія»
Учні поділені на малі групи (варіант 1, 2). Отримавши роздатковий матеріал- карту «Політичну карту Південної Америки» учні (використовуючи карти атласу) працюють над завданнями:
Варіант 1 |
Варіант 2 |
Нанесіть на карту три держави, які мають вихід до Атлантичного океану. |
Нанесіть на карту три держави, які мають вихід до Тихого океану. |
Підпишіть столиці держав: Бразилії, Чилі, Еквадор |
Підпишіть столиці держав: Аргентини, Перу, Венесуели |
Після виконання завдання учні проводять самоперевірку своєї роботи.
5
Отже, оскільки у нас сьогодні останній урок з вивчення Південної Америки, давайте спробуємо підвести підсумки, але незвичайним засобом (з використанням електронного програмного посібника) .
Молодці, я сподіваюсь наша мандрівка по материку була цікавою. Попереду на нас чекають нові пізнання інших материків. Тому я вам бажаю ніколи не зупинятись на осягненому і завжди йти тільки вперед!
Метод «Самооцінка»
VI. Домашнє завдання
Вивчити матеріал з підручника:
автори В.Ю.Пестушко …
(зелений підручник) параграф 35
(білий підручник) параграф 42
6