Дата:
ТЕМА: Насичені одноатомні спирти.
МЕТА:
Дидактична: продовжувати знайомство з органічними сполуками на прикладі оксигеновмісних сполук; увести поняття «функціональна група» (характеристична); сформувати уявлення про насичені одноатомні спирти, їхні фізичні властивості, вплив на них водневого зв’язку.
Розвивальна: розвивати вміння встановлювати зв’язки між будовою та властивостями речовин; удосконалювати вміння отримувати необхідну інформацію; учити висловлювати свою думку; розвивати мислення, увагу та пам’ять школярів, відпрацьовувати навички пошукової діяльності на уроці.
Виховна: виховувати свідоме уявлення про роль спиртів у житті людини; сприяти вихованню інтересу до предмета.
Очікувані результати: учні називають загальну формулу та характеристичну групу спиртів; пояснюютть вплив характеристичної групи та водневого звязку на фізичні властивості спиртів; навчаться формулювати запитання, зрозуміють особливості командної роботи та взаємодопомоги, розвиватимуть вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, працювати з різними джерелами інформації, виділяти суттєве в матеріалі, що вивчається.
Формування компетентностей учнів:
Формування предметних компетентностей:
БАЗОВІ ПОНЯТТЯ ТА ТЕРМІНИ: спирти, гідроксильна група, функціональна група, гомологічний ряд, метанол, етанол, водневий зв'язок.
Методи, прийоми роботи: методичні прийоми «Картинна галерея», «Хрестики-Нулики», «Безпрограшна лотерея»; індивідуальні та групові форми роботи, хімічний дослід, захист групових робіт.
Форми роботи: бесіда, самостійна робота з роздатковим матеріалом, індивідуальна робота з розв’язання задач, групова робота, лабораторний дослід.
Міжпредметні та внутрішньо предметні зв’язки: біологія (вплив спирту на організм людини); рідна мова ( загальновживані слова української мови та слова-терміни різних галузей науки, культури, що вживаються найчастіше); зв'язок з раніше вивченим матеріалом (насичені вуглеводні).
Обладнання: картки для індивідуальної роботи, картки із домашнім завданням, інструкції до виконання лабораторного досліду, штатив з пробірками, хімічні склянки, скляні палички, паперові серветки, правила безпеки життєдіяльності при роботі в кабінеті хімії, білі аркуші формату А-3, фломастери, клей, ножиці, малюнки.
Реактиви: Спирт, вода, оцет, яєчний білок, хліб пшеничний.
ТИП УРОКУ: урок вивчення й первинного закріплення нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап.
-Привітання.
-Роз’яснення щодо навігатору уроку.
II. Формування мотивації.
Методичний прийом «Картинна галерея»
На дошці вивішені 5 картин, які містять ознаки основного поняття.
-Що об’єднує ці картини?
-Як це пов’язано з темою нашого уроку?
(учитель допомагає визначити тему, мету уроку, учні називають власні очікувані результати) Слайд 1.
Тема уроку: Насичені одноатомні спирти.
Актуалізація опорних знань.
Слайд 2.
-Які речовини називають гомологами?
-Що таке радикал та як він утворюється?
III. Вивчення нового матеріалу.
Слайд 3.
Повторення з одночасним вивченням нового, учні самостійно набувають знань про спирти на прикладі складання структурних формул.
Слайд 4.
Робота з підручником.
-Знайдіть, будь ласка у підручнику визначення спиртів.
Спирти — це похідні вуглеводнів, у яких один або кілька атомів Гідрогену заміщені на групу -ОН.
Спирти — це органічні сполуки, в молекулах яких містяться одна або декілька характеристичних гідроксильних груп. Характеристична (функціональна) група зумовлює певні хімічні властивості речовин.
Слайд 5.
Водневий звязок в молекулах спиртів.
Відсутність серед спиртів газуватих речовин пояснюється тим, що електронна будова спиртів нагадує електронну будову води, що обумовлює можливість утворення водневого зв'язку між молекулами спиртів.
Завдяки водневому зв’язку молекули спиртів, так само як і молекул води, асоційовані: між ними існує додаткова міжмолекулярна взаємодія.
Утворенням водневих зв'язків з молекулами води пояснюється розчинність спиртів. Молекули спиртів складаються ніби з двох частин — розчинної у воді (гідрофільної), яка містить гідроксильну групу, та нерозчинної (гідрофобної), що складається з вуглеводневого радикала. Якщо вуглеводневий радикал невеликий, то водневі зв'язки гідроксильної групи з молекулами води спроможні втримати молекулу спирту в розчині. Якщо ж молекула спирту має довгий вуглеводневий ланцюг, який «чинить опір» розчиненню, то гідроксильна група вже не в змозі здійснити розчинення речовини.
Слайд 6-8
Гомологічний ряд насичених одноатомних спиртів.
Загальна формула одноатомних спиртів: СnН2n+1ОН або СnН2n+2O. Перша із цих формул показує, що спирти можна вважати похідними вуглеводнів, у молекулах яких один атом Гідрогену замінений гідроксильною групою, а друга — що склад спиртів і алканів відрізняється лише наявністю атома Оксигену (спирти навіть іноді називають оксидами алканів).
Гомологічний ряд одноатомних спиртів:
Слайд 9
Гра «Хрестики-Нулики»
Виграшний шлях – насичені одноатомні спирти.
CH4 |
C3H8 |
C2H5OH |
C7H16 |
C4H9OH |
C10H22 |
C5H11OH |
C2H4 |
C2H2 |
Слайд 10.
Фізичні властивості спиртів. Самостійно-пошукова робота з підручником.
Слайд 11.
Закріплення знань. Виконання вправи.
Слайд 12,13
Номенклатура насичених одноатомних спиртів.
За систематичною номенклатурою назви насичених одноатомних спиртів складаються із дотриманням правил:
Локанти замісника,назва замісника, назва алкану, локант групи ОН, суфікс – ол.
4 3 2 1
CH3 – CH2 – CH2 – CH2 – OH бутан -1 –ол
OH
CH3 – C – CH3 2-метилпропан – 2-ол
CH3
Ізомерія:
С4Н9ОН бутан-1-ол
СН3
СН3-СН2-СН2-СН2-ОН СН3-СН-СН2-ОН СН3-С-ОН
СН3 СН3
бутан-1-ол 2-метилпропан-1-ол 2,2-диметилетан-2-ол
СН3-СН2-СН2-СН2-ОН СН3-СН-СН2-СН3
ОН
бутан-1-ол бутан-2-ол
С4Н9ОН бутан-1-ол
СН3-СН2-СН2-СН2-ОН СН3-СН2-О-СН2-СН3 СН3-О-СН2-СН2-СН3
бутан-1-ол діетиловий етер метилпропіловий етер
IV. Руханка.
«Іван-Покиван»
V. Закріплення знань.
Виконання завдань.
Об’єднання учнів у групи за кольоровими фігурами.
Завдання :
Інструктивна картка «Спирти»
1.Спирт + білок.
Яєчний білок змішуємо з невеликою кількістю води, після чого в склянку з отриманим розчином додаємо етиловий спирт.
Що спостерігаємо?
Спостерігаємо зміну кольору розчину зі світло жовтого на білий та згортання білка.
Пояснення явища.
Відбувається денатурація білка, руйнується його тривимірна конформація. Такий же білок міститься в організмі людини. Тому можемо сміливо говорити про негативний влив алкоголю на живий організм.
2.Спирт + хліб.
В три пробірки кладемо по невеликому шматочку хліба. В першу пробірку доливаємо воду, в другу – 9% оцет, в третю – етиловий спирт. Скляною паличкою перевіряємо хліб на м’якість.
Що спостерігаємо?
В склянках з водою та оцтом хліб розм’як та став кашоподібним, а в склянці з етиловим спиртом хліб затвердів.
Пояснення явища.
Спирт (який міститься в алкогольних напоях) заважає добре перетравлюватись їжі.
-з допомогою QR code та кольорових стрілочок знайти додаткову інформацію про спирти.
- з допомогою програми HP Reveal ознайомитися з інформацією про вплив спиртів на організм людини.
Створення ментальної карти «Спирти»
Представлення роботи груп.
VI. Підбиття підсумків уроку.
Підрахунок балів за навігатором. Оцінювання вчителем найбільш активних учнів.
№ з\п |
Етап уроку |
Кількість балів |
Набрані бали |
1 |
Картинна галерея. (Визначення теми , мети, очікуваних результатів) |
0,5 |
|
2 |
Повторення. |
0,5 |
|
3 |
«Хрестики –Нулики» |
1 |
|
4 |
Номенклатура. |
1 |
|
5 |
Картка. |
3 |
|
6 |
Робота в групі. |
5 |
|
Всього |
|
Рефлексія.
«Підіб’ємо підсумки»
На уроці я…
-дізнався…
-зрозумів…
-навчився…
-я не вмів, а тепер умію…
-я змінив своє ставлення до…
-на наступному уроці я хочу…
VII. Домашнє завдання.
& 11 опрацювати № 5,6 с.75
Прийом «Лотерея».
Учні витягують з мішечка записки, на яких написано завдання.
- Довідайтесь про походження слів «етан», «етер», «етанол», «алкоголь».
- Підготуйте повідомлення «Абсолютний спирт».
Ускладнене завдання на окремих картках для учнів високого рівня знань.
Напишіть структурні формули молекул усіх ізомерних спиртів складу С6Н14О. Назвіть сполуки, укажіть первинні, вторинні і третинні спирти.
VIII. Психологічна рефлексія.
Прийом «Кольорова феєрія»
Учні прикріплюють кольорові позначки, визначаючи власний настрій та враження від уроку.