Розширити й узагальнити знання учнів про лужні метали; встановити взаємозв'язок між будовою атома та хімічними властивостями; повторити способи одержання лужних металів , ознайомитись з їх застосуванням; формувати комунікативні, інформаційні компетентності та самостійної діяльності й творчої активності. Формувати навички критично мислити. Виховувати культуру мови та спілкування , а також бережного дбайливого ставлення до свого здоров'я.
Тема . Натрій і калій – лужні метали.
Мета:розширити й узагальнити знання учнів про лужні метали; встановити взаємозв’язок між будовою атома та хімічними властивостями; повторити способи одержання лужних металів , ознайомитись з їх застосуванням; формувати комунікативні, інформаційні компетентності та самостійної діяльності й творчої активності. Формувати навички критично мислити. Виховувати культуру мови та спілкування , а також бережного дбайливого ставлення до свого здоров’я.
Тип уроку:узагальнення і систематизація знань.
Вид уроку: урок – подорож.
Хід уроку.
Психологічна хвилинка.
Сьогодні на уроці хімії ми працюватимемо разом, і я розраховую на вашу підтримку та допомогу. Кожному з вас хочу побажати, щоб ви були:
У –усміхненими
С – спокійними
П –прогресивними
І – ініціативними
Х – хоробрими
Іншими словами, я бажаю вам УСПІХу! І не тільки на уроці хімії, бо, якщо звернутись до слів філософа Е.Ільєнкова «Усе людське життя – це не що інше, як постійне бажання досягти успіху у вирішенні нових питань та проблем».
Найважливіша задача цивілізації –
навчити людину мислити
Едісон
Хімічний марафон.
(запитання бліц - турніру)
На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчення металів. Яких - ви дізнаєтесь відгадавши загадку.
Я з металами стою
Хоч м’який, мов масло,
Жовтим полум’ям горю
Й довго я не гасну.
Я поширений доволі:
В соді, склі й кухонній солі. (натрій0
Де в періодичній системі знаходиться натрій?
Яку родину елементів утворюють елементи І групи головної підгрупи?
Які ще елементи утворюють цю родину?
(записується тема уроку).
Сьогодні буде урок – подорож до країни Лужних металів.
Іще, роль вчителя будете виконувати ви самі.
Перш ніж ми вирушимо в подорож, нам необхідно встановити: куди саме подорожуємо, до якої країни, хто там мешкає і чого можна чекати?
Добре було б мати візитку.
Створення візитки.(назва елемента,порядковий номер,період, група, відновна атомна маса)
Візитка готова, ми вирушаємо в подорож
А де ж мешканці країни? Можна з ними привітатися?
Розповідь учня «Природні сполуки лужних металів», «Природні родовища солей калію та натрію в Україні». (робота з картою)
Учні записують у зошитах формули природних сполук.
Чи можна знайти в природі самородки Натрію? (евристична бесіда)
Висновок: це дуже активні метали, легко окислюються киснем повітря, взаємодіють з водою та іншими речовинами.
Сценка « В залі суду».
(плакати «Зал засідань» )
Дійові особи: Натрій, Літій, Калій, цезій входять під парасольками в кульках на голові.
Натрій: (встає). Я – спікер Верховної Ради першої групи. Шановні депутати, головна підгрупа! Засідання прошу вважати відкритим. На порядку денному одне питання – вода! У кожному її вигляді. Ми, лужні метали, вимагаємо: «Геть воду! Світ без води!» Не потрібні нам річки, озера, дощ, сніг, моря та океани. Знищимо мафію води! У мене пропозиція зробити одну парасольку на всіх.
Висловлюйтесь з даного питання. Вносьте свої пропозиції.
( лунають вигуки: «Ні воді!» , «Нехай буде сонце!», «Вологу геть!»)
Натрій: Увімкніть другий мікрофон.
Літій : Я маю пропозицію: або всі повинні плавати у гасі, або кожного, як і мене, треба посадити у вазелін. Що мені все життя сидіти у вазеліні, бо я найлегший метал?! Неподобство!! У окисники – Галогени і Кисень ! Геть гангстерів Галогенів та кілера Кисня! Нехай буде сухо! Нехай буде Сонце!
Натрій: увімкніть перший мікрофон.
Калій: (розтягуючи слова). Вельмишановні панове! Ми маємо достатньо ворогів: і воду, і мафіозні структури Галогенів, і кілера Кисня . З цим я згодний. Але ж не треба забувати, що ми найм’якіші за характером, добрі. І ніколи цього не соромилися.
Нас можна різати найтупішим ножем. Спасибі добрим людям, які додумалися зберігати нас в сейфах, під замками. Але для хуліганів іноді й сейфи не перешкода. Тому я закликаю «Геть ріжучі предмети!» і прошу внести мою пропозицію до заключного документу.
Натрій: увімкніть другий мікрофон.
Цезій : Колеги – депутати! Я виступаю від фракції «Францезій». Ми підтримуємо вище згадані пропозиції. Але ж , шановні! Яке сонце?! У нас, Францію та Цезію, по одній клепці – електрону – в голові (метали починають сміятися). Як і у вас у всіх (до лужних металів). Під дією сонця їх вибиває. Ви не можете погодитись на порушення майнового цензу ваших колег – депутатів. Вимоги щодо сонця зняти.
Натрій: враховуючи пропозиції депутатів, прийняти таке рішення:
Хто за прийняття даної постанови? Одноголосно! А тепер, друзі, давайте заспіваємо нашу пісню.
Хай завжди буле сухо,
Хай завжди буде небо,
Хай завжди буде добре,
Хай завжди будемо ми!
Що мав на увазі Калій коли казав: …ми найм’якіші за характером, добрі…
Як зрозуміти Цезія: …у нас одна клепка – електрон в голові.
Поясніть рішення засідання.
Давайте ближче познайомимося з лужними металами.( робота біля дошки)
А) розглянути будову атома Натрію і Калію
??? що спільного та відмінного в їх будові (порівняти)?
Б) розглянути фізичні властивості лужних металів.(робота з підручником)
Ми познайомилися з лужними металами. Але як кажуть: «встречают по одежке – провожают по уму», так давайте познайомимося з ними поближе. Які вони? Чого від них можна чекати?
Хімічні властивості
+О2 → Ме2О2
+СІ2 → 2МеСІ
2 Me +S → Me2S
+ H2O → 2MeOH + H2
+ H2 → 2 MeH
Демонстрація «Взаємодія натрію з водою» ( ППЗ «Віртуальна хімічна лабораторія»)
Ми вже багато нового дізналися про лужні метали, цікаво, де вони застосовуються.
Наша подорож завершується. Але,щоб повернутися додому треба придбати квиток.
Вивчити §
Виконати завдання №
Творче завдання: скласти казку «Подорож в країну Лужних металів», написати замітку в шкільні газету про урок, скласти кросворд для друга.