Урок "Натрій і калій - лужні метали"

Про матеріал

Розширити й узагальнити знання учнів про лужні метали; встановити взаємозв'язок між будовою атома та хімічними властивостями; повторити способи одержання лужних металів , ознайомитись з їх застосуванням; формувати комунікативні, інформаційні компетентності та самостійної діяльності й творчої активності. Формувати навички критично мислити. Виховувати культуру мови та спілкування , а також бережного дбайливого ставлення до свого здоров'я.

Перегляд файлу

Тема . Натрій і калій – лужні метали.

Мета:розширити й узагальнити знання учнів про лужні метали; встановити взаємозв’язок між будовою атома та хімічними властивостями; повторити способи одержання лужних металів , ознайомитись з їх застосуванням; формувати комунікативні, інформаційні компетентності та самостійної діяльності й творчої активності. Формувати навички критично мислити. Виховувати культуру мови та спілкування , а також бережного дбайливого ставлення до свого здоров’я. 

Тип уроку:узагальнення і систематизація знань.

Вид уроку:  урок – подорож.

 

 

                                           Хід уроку.

  1. Організаційний етап.

 Психологічна хвилинка.

Сьогодні на уроці хімії ми працюватимемо разом, і я розраховую на вашу підтримку та допомогу. Кожному з вас хочу побажати, щоб ви були:

У –усміхненими

С – спокійними

П –прогресивними

І – ініціативними

Х – хоробрими

Іншими словами, я бажаю вам УСПІХу! І не тільки на уроці хімії, бо, якщо звернутись до слів філософа Е.Ільєнкова  «Усе людське життя – це не що інше, як постійне бажання досягти успіху у  вирішенні нових питань та проблем».

  1. Актуалізація опорних знань.

   Найважливіша задача цивілізації –

навчити людину мислити

Едісон

                                           Хімічний марафон.

                                    (запитання бліц - турніру)

  1. Що  спільного в будові всіх металів на відміну від неметалів? (від 1 до 3 електронів на зовнішньому шарі).
  2. Який вид зв’язку мають метали? (металічний)
  3. Яка найхарактерніша властивість металів? (віддавати електрони)
  4. Якому елементу належить електронна формула 1s22s22p63s23p64s2
  5. Чим відрізняються метали за зовнішнім виглядом від неметалів? (блиск, пластичність)
  6. Які сплави заліза мають найбільше значення в промисловості? (чавун, сталь)
  7. Який метал – мідь чи цинк може витіснити плюмбум з розчину солі? (цинк)
  8. Який метал найлегший? (літій)
  9. який метол рідкий навіть на морозі? (ртуть)
  10. Що утвориться під час взаємодії  гідроксидів металів з кислотами? (сіль і вода)

 

  1. Мотивація учбової діяльності. Повідомлення теми.

 

На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчення металів. Яких  - ви дізнаєтесь відгадавши загадку.

 

 

                  Я з металами стою

                  Хоч м’який, мов масло,

                  Жовтим полум’ям горю

                  Й довго я не гасну.

                  Я поширений доволі:

                  В соді, склі й кухонній солі.  (натрій0

 

Де в періодичній системі знаходиться натрій?

Яку родину елементів утворюють елементи І групи головної підгрупи?

Які ще елементи утворюють цю родину?

(записується тема уроку).

 

     Сьогодні  буде  урок – подорож до країни Лужних металів.

Іще,  роль вчителя будете виконувати ви самі.

 

Перш ніж ми вирушимо в подорож, нам необхідно встановити: куди саме подорожуємо, до якої країни, хто там мешкає і чого можна чекати?

Добре було б мати візитку.

 

  1. Робота над темою.

Створення візитки.(назва елемента,порядковий номер,період, група, відновна атомна маса)

Візитка готова, ми вирушаємо в подорож

 

А де ж мешканці країни? Можна з ними привітатися?

 

Розповідь учня «Природні сполуки лужних металів», «Природні родовища солей калію та натрію в Україні». (робота з картою)

Учні записують у зошитах формули природних сполук.

 

Чи можна знайти в природі самородки Натрію? (евристична бесіда)  

 

 Висновок:  це дуже активні метали, легко окислюються киснем повітря, взаємодіють з водою та іншими речовинами.

 

                                 Сценка « В залі суду».

(плакати «Зал  засідань» )

Дійові особи: Натрій, Літій, Калій, цезій входять під парасольками в кульках на голові.

Натрій: (встає). Я – спікер Верховної Ради першої групи. Шановні депутати, головна підгрупа! Засідання прошу вважати відкритим. На порядку денному одне питання – вода! У кожному  її вигляді. Ми, лужні метали, вимагаємо: «Геть воду! Світ без води!»  Не потрібні нам річки, озера, дощ, сніг, моря та океани. Знищимо мафію води! У мене пропозиція зробити одну парасольку на всіх.

Висловлюйтесь з даного питання. Вносьте свої пропозиції.

( лунають вигуки: «Ні воді!» , «Нехай буде сонце!», «Вологу геть!»)

  Натрій: Увімкніть другий мікрофон.

  Літій : Я маю пропозицію: або всі повинні плавати у гасі, або кожного, як і мене, треба посадити у вазелін. Що мені все життя сидіти у вазеліні, бо я найлегший метал?! Неподобство!! У окисники – Галогени і Кисень ! Геть гангстерів Галогенів та кілера Кисня! Нехай буде сухо!  Нехай буде Сонце!

   Натрій:  увімкніть перший мікрофон.

    Калій: (розтягуючи слова). Вельмишановні панове! Ми маємо достатньо ворогів: і воду, і мафіозні структури Галогенів, і кілера Кисня . З цим я згодний. Але  ж не треба забувати, що ми найм’якіші за характером, добрі. І ніколи цього не соромилися.

 Нас можна різати найтупішим ножем. Спасибі добрим людям, які додумалися зберігати нас в сейфах, під замками. Але для хуліганів іноді й сейфи не перешкода. Тому я закликаю «Геть ріжучі предмети!» і прошу  внести мою пропозицію до заключного документу.

    Натрій:  увімкніть другий мікрофон.

    Цезій : Колеги – депутати! Я виступаю від фракції «Францезій». Ми підтримуємо вище згадані пропозиції. Але ж , шановні! Яке сонце?! У нас, Францію та Цезію, по одній клепці – електрону – в голові (метали починають сміятися). Як і  у вас у всіх (до лужних металів). Під дією сонця їх вибиває. Ви не можете погодитись на порушення майнового цензу  ваших колег – депутатів. Вимоги щодо сонця зняти.

   Натрій:  враховуючи пропозиції депутатів, прийняти таке рішення:

  1. Одну парасольку на всіх.
  2. Світ без води, окисників та ножів.
  3. Живемо без сонця.

   Хто за прийняття даної постанови? Одноголосно! А тепер, друзі, давайте заспіваємо нашу пісню.

       Хай завжди буле сухо,

       Хай завжди буде небо,

       Хай завжди буде добре,

       Хай завжди будемо ми!

 

Що мав на увазі Калій коли казав: …ми найм’якіші за характером, добрі…

Як зрозуміти Цезія: …у нас одна клепка – електрон в голові.

Поясніть рішення засідання.

 

Давайте ближче познайомимося з лужними металами.( робота біля дошки)

А) розглянути будову атома Натрію  і Калію

??? що спільного та відмінного в їх будові (порівняти)?

 

Б) розглянути фізичні властивості лужних металів.(робота з підручником)

Ми познайомилися з лужними металами. Але як кажуть: «встречают по одежке – провожают по уму», так давайте  познайомимося з ними поближе. Які вони? Чого від них можна чекати?

 

                 Хімічні властивості

 

                       2     Ме2О2

                      +СІ2       2МеСІ

  2  Me                   +S          Me2S

                      + H2O →   2MeOH + H2

                      + H2       2 MeH

Демонстрація «Взаємодія натрію з водою» ( ППЗ «Віртуальна хімічна лабораторія»)

 

Ми вже багато нового дізналися про лужні метали, цікаво, де вони застосовуються.

  • застосування металів (міні – проекти презентації учнів)
  • значення натрію і калію в процесах життєдіяльності.(презентація учнів)

 

  Наша подорож завершується. Але,щоб повернутися додому треба придбати квиток.

 

  1. Рефлексія. 

 

  1. Чому елементи І групи головної підгрупи називають лужними?
  2. Чому лужні метали зберігають у щільно закритих банках з гасом?
  3. Як змінюється твердість у ряду лужних металів?
  4. В який колір забарвлюють полум’я натрій і калій?
  5. Який з лужних металів найбільш м’який?
  6. Чи можна приготувати розчин натрію та калію у воді?
  7. Як виявити наявність води в гасі, маючи один з лужних металів?
  8. Як змінюється хімічна активність у ряду лужних металів?
  9. Чому не розглядають хімічної активності францію?
  10. Які сполуки  утворюються внаслідок згорання калію на повітрі?
  1. Підведення підсумків уроку.
  2. Домашнє завдання.

Вивчити §

Виконати завдання №

Творче завдання: скласти казку «Подорож в країну Лужних металів», написати замітку в шкільні газету про урок, скласти кросворд для друга.

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
1 липня 2018
Переглядів
315
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку