Урок з хімії «Види полімерів. Способи добування полімерів»

Про матеріал

Даний урок відповідає програмі для 10 класу рівня стандарт (наказ № 1407 від 23.10.2017 р.). Використовуються сучасні технології: вправа «Світлофор», прийом «Хмари слів», QR-кодування, групова робота. Розкрити наскрізні змістовні лінії: Здоров'я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток.

Перегляд файлу

Тема уроку: «Види полімерів. Способи добування полімерів»

Урок відповідає програмі для 10 класу рівня стандарт (наказ № 1407 від 23.10.2017 р.)

Вчитель: Фурсова Олена Володимирівна, КЗО СЗШ № 63 м. Дніпро

Цілі: дати поняття про реакції полімеризації і поліконденсації як способів добування полімерів; з’ясувати вплив полімерних матеріалів на здоров’я людини і довкілля, звернути увагу на проблеми утилізації полімерів і пластмас в контексті сталого розвитку суспільства. Формувати вміння  працювати з інформацією та аналізувати її. Виховувати бережливе ставлення до природи, вміння співробітничати та працювати у групі.

Обладнання: зелені та червоні картки, роздавальний матеріал.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Форми роботи: вправа «Світлофор», прийом «Хмари слів», QR-кодування, групова та індивідуальна робота.

Наскрізні змістові лінії:   Здоров’я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток. Громадянська відповідальність. Найпоширеніші полімери та сфери їхнього використання. Вплив полімерних матеріалів на здоров’я людини і довкілля. Проблеми утилізації полімерів і пластмас в контексті сталого розвитку суспільства.

Хід уроку

I. Організаційний момент

 

II. Оголошення теми й мети уроку

Фрэнсис Бэкон

ІІІ. Мотиваційний момент.

На слайді за допомогою  хмари слів зашифрований епіграф до уроку. Учням пропонується його прочитати. Автор цитати – Френсіс Бекон  (22 січня 1561  9квітня 1626)  англійський філософ, історик, політик.

Епіграф: «Природу перемагають тільки підкоряючись її законам» Френсіс  Бекон

D:\уроки\7-11 хімія\9- 11 органика рус\12 пластмассы\Пластмаси конкурс\цитата.png

Створено в програмі https://wordart.com/

ІV. Актуалізація опорних знань.

Вправа «Світлофор» Якщо учень згоден з твердженням, то він піднімає зелену картку, якщо ні- червону.

1. Полімери — природні та штучні сполуки, які складається з однієї молекули. (ні)

2. Сировиною для отримання полімерів є нафта, природний газ, кам’яне вугілля, сланці. (так)

3. Термопласти – це полімери, які при нагріванні змінюють форму, а при охолодженні зберігають її. (так)

4. Для пластмас характерна висока щільність. (ні)

5. Пластмаси активно реагують з кислотами та лугами. (ні)

6. Пластмаси використовується в медицині. (так)

 

V. Викладення нового матеріалу.

     Сьогодні полімери завдяки своїм унікальним характеристикам використовуються у багатьох сферах діяльності людини. Це будівництво, машинобудування, авіації і космонавтика. Без полімерів складно представити новітні військові розробки та медичні досягнення.

Розрізняють три основних види таких матеріалів як полімери. По-перше, це органічний полімер. До цього виду відносяться такі полімери, у складі яких містяться атоми вуглецю, водню, сірки, азоту, галогенів. Яскравим прикладом органічного полімеру може служити каучук. Однак натуральний каучук – це дуже недешевий матеріал. І його вирішили добувати хімічним шляхом.

По-друге, це неорганічні полімери, що містять силікати або поліфосфати натрію замість атомів вуглецю.

Синтетичні полімери здешевили виробництво багатьох товарів. Синтетичні полімери поділяються на термореактивні і термопластичні.

До синтетичним полімерам відноситься поліетилен, полівінілхлорид, а також полістирол та інші матеріали.

Заповнення таблиці

 

Назва та формула  полімеру

Властивості

Застосування

Поліетилен-мономером є етен:

пСН2=СН2

 (-СН2-СН2-СН2-СН2-.)п

Термопласт; прозорий, термопластичний матеріал,

хімічно стійкий, погано проводить тепло і електрику.

Для виробництва плівок, труб та ємкостей, деталей електротехнічних виробів, тепло- та електроізоляційних матеріалів, як анти-корозійне покриття.

Полістирол-

мономером є стирол:

Картинки по запросу полімеризація стирола

Термопласт; твердий, жорсткий, аморфний полімер. Він розчинний у кетонах, ароматичних вуглеводнях, альдегидах і ефірах, але не розчиняється в спиртах, дуже стійкий до кислот, лугів і воді. 

Одноразовий посуд іграшки для дітей, упаковка. У будівництві полістирол використовують як теплоізоляційний матеріал.

 

Поліпропілен-мономером є пропен:

пСН2=СН-СН3

(-СН2-СН-СН2-СН-…)п

             Ι            Ι          

            СН3         СН3

Термопласт; білого кольору, легший за воду, міцний, стійкий до агресивних середовищ, набухає в органічних розчин-никах. Висока стійкість до багаторазових вигинів та стирання.

Для виробництва волокон, плівок, труб, деталей машин, побутових виробів, ємкостей, високоміцної ізоляції.

Полівінілхлорид–мономером є вінілхлорид:

пСН2=СН

 

(.-СН2-СН-СН2-СН-…)п

             Ι               Ι

            СІ            СІ

Термопласт; не розчиняється у воді, спиртах, вуглеводнях, стійкий у розчинах кислот, лугів та солей.

Для електроізоляції дротів та кабелів, виробництва труб, плівок, штучної шкіри, волокна, пінополівінілхлориду.

Політетрафлуорете́н (тефлон) – мономером є тетрафлуоретен:

пСF2=CF2

 (-СF2-CF2-СF2-СF-…)п

Термопласт; білого кольору, непрозорий, механічно- та хімічно стійкий, не горить, діелектрик.

Для виробництва хімічної апаратури, тепло–та електроізоляції, антипригарного покриття.

 

Добування пластмас

В основі синтезу високомолекулярних сполук (полімерів) лежать реакції полімеризації та поліконденсації.

Полімеризація — це послідовне сполучення однакових молекул у більші.  При цьому утворюється  високомолекулярна сполука (полімер) шляхом з'єднання одна з одною молекул вихідної низькомолеку­лярної сполуки (мономера). Під час полімеризації подвійні зв'язки у мономера «розкриваються», і за рахунок вільних валентностей, що утворюються, ці молекули з'єднуються між собою.

nCH2=CH2→(-CH2-CH2-)n

 Реакція поліконденсації

Конденсацією називається реакція, що приводить до ускладнення карбонового скелета й виникнення нового карбонового зв'язку, при­чому з двох або більше відносно простих молекул утворюється нова, більш складна молекула. Зазвичай у результаті реакції конденсації виділяється молекула води або іншої низькомолекулярної речовини (спирт, хлороводень або аміак).

Поліконденсація лежить в основі біосинтезу целюлози, нуклеїнових кислот і білків.

Питання для закріплення:

1. В чому полягає відмінність полімеризації від поліконденсації?

  • Для поліконденсації характерно виділенням побічних продуктів – низькомолекулярних речовин, таких як вода або спирт.
  • При полімеризації продуктами реакції стають тільки полімери.

2. Написати реакцію полімеризації бут-1-ену

https://studfiles.net/html/2706/1281/html_TkZZpKJXKj.FMvX/img-kzm7oz.pngде n – ступінь полімеризації.

 Вплив полімерних матеріалів на здоров’я людини і довкілля. Проблеми утилізації полімерів і пластмас.

Учні об’єднуються в групи. За допомогою QRоду (https://www.qrrd.ru/read/) отримають посилання на сайт. Вивчають інформацію. Та оформлюють у вигляді схеми. Представляють результати групової роботи.

               

 

 

Завдання для І групи

www.http://plastmasa.com/nadmirne-vikoristannya-virobiv-z-plastmasi-nebezpechno-dlya-zdorov/

 

D:\уроки\7-11 хімія\9- 11 органика рус\12 пластмассы\Пластмаси конкурс\4 www.httpplastmasa.comnadmirne-vikoristannya-virobiv-z-plastmasi-nebezpechno-dlya-zdorov.jpg

 

Завдання для ІІ групи. www.http://plastmasa.com/innovatsiyi-tihi-dorogi-z-gumi/

 

D:\уроки\7-11 хімія\9- 11 органика рус\12 пластмассы\Пластмаси конкурс\1 www.httpplastmasa.cominnovatsiyi-tihi-dorogi-z-gumi.jpg

 

Завдання для ІІІ групи

https://24tv.ua/vcheni_znayshli_gusenits_yaki_yidyat_plastik_n810698

D:\уроки\7-11 хімія\9- 11 органика рус\12 пластмассы\Пластмаси конкурс\2https24tv.uavcheni_znayshli_gusenits_yaki_yidyat_plastik_n810698.jpg

 

Завдання для ІV групи

https://www.unian.ua/health/worldnews/1749736-moreprodukti-mistyat-bezlich-mikrochastinok-plastiku-doslidjennya.html

D:\уроки\7-11 хімія\9- 11 органика рус\12 пластмассы\Пластмаси конкурс\5 httpswww.unian.uahealthworldnews1749736-moreprodukti-mistyat-bezlich-mikrochastinok-plastiku-doslidjennya.html.jpg

 

 

VI. Підсумок уроку. Рефлексія.

Скласти  синквейн  на тему «Полімери»

  1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)
  2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)
  3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
  4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
  5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

 

VІI. Домашнє завдання

Проект на вибір:

  • Перспективи одержання і застосування полімерів із
    наперед заданими властивостями.
  • Дослідження маркування виробів із полімерних матеріалів і пластмас.
  • Виготовлення виробів із пластикових пляшок.

 

Джерела:

http://plastmasa.com/

https://studfiles.net/preview/4483630/page:44/

https://studfiles.net/preview/2474346/page:7/

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гаврилюк Людмила
    дякую за цікаві ідеї
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
1 липня 2018
Переглядів
2024
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку