Даний урок відповідає програмі для 10 класу рівня стандарт (наказ № 1407 від 23.10.2017 р.). Використовуються сучасні технології: вправа «Світлофор», прийом «Хмари слів», QR-кодування, групова робота. Розкрити наскрізні змістовні лінії: Здоров'я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток.
Тема уроку: «Види полімерів. Способи добування полімерів»
Урок відповідає програмі для 10 класу рівня стандарт (наказ № 1407 від 23.10.2017 р.)
Вчитель: Фурсова Олена Володимирівна, КЗО СЗШ № 63 м. Дніпро
Цілі: дати поняття про реакції полімеризації і поліконденсації як способів добування полімерів; з’ясувати вплив полімерних матеріалів на здоров’я людини і довкілля, звернути увагу на проблеми утилізації полімерів і пластмас в контексті сталого розвитку суспільства. Формувати вміння працювати з інформацією та аналізувати її. Виховувати бережливе ставлення до природи, вміння співробітничати та працювати у групі.
Обладнання: зелені та червоні картки, роздавальний матеріал.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Форми роботи: вправа «Світлофор», прийом «Хмари слів», QR-кодування, групова та індивідуальна робота.
Наскрізні змістові лінії: Здоров’я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток. Громадянська відповідальність. Найпоширеніші полімери та сфери їхнього використання. Вплив полімерних матеріалів на здоров’я людини і довкілля. Проблеми утилізації полімерів і пластмас в контексті сталого розвитку суспільства.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Мотиваційний момент.
На слайді за допомогою хмари слів зашифрований епіграф до уроку. Учням пропонується його прочитати. Автор цитати – Френсіс Бекон (22 січня 1561 — 9квітня 1626) англійський філософ, історик, політик.
Епіграф: «Природу перемагають тільки підкоряючись її законам» Френсіс Бекон
Створено в програмі https://wordart.com/
ІV. Актуалізація опорних знань.
Вправа «Світлофор» Якщо учень згоден з твердженням, то він піднімає зелену картку, якщо ні- червону.
1. Полімери — природні та штучні сполуки, які складається з однієї молекули. (ні)
2. Сировиною для отримання полімерів є нафта, природний газ, кам’яне вугілля, сланці. (так)
3. Термопласти – це полімери, які при нагріванні змінюють форму, а при охолодженні зберігають її. (так)
4. Для пластмас характерна висока щільність. (ні)
5. Пластмаси активно реагують з кислотами та лугами. (ні)
6. Пластмаси використовується в медицині. (так)
V. Викладення нового матеріалу.
Сьогодні полімери завдяки своїм унікальним характеристикам використовуються у багатьох сферах діяльності людини. Це будівництво, машинобудування, авіації і космонавтика. Без полімерів складно представити новітні військові розробки та медичні досягнення.
Розрізняють три основних види таких матеріалів як полімери. По-перше, це органічний полімер. До цього виду відносяться такі полімери, у складі яких містяться атоми вуглецю, водню, сірки, азоту, галогенів. Яскравим прикладом органічного полімеру може служити каучук. Однак натуральний каучук – це дуже недешевий матеріал. І його вирішили добувати хімічним шляхом.
По-друге, це неорганічні полімери, що містять силікати або поліфосфати натрію замість атомів вуглецю.
Синтетичні полімери здешевили виробництво багатьох товарів. Синтетичні полімери поділяються на термореактивні і термопластичні.
До синтетичним полімерам відноситься поліетилен, полівінілхлорид, а також полістирол та інші матеріали.
Заповнення таблиці
Назва та формула полімеру |
Властивості |
Застосування |
Поліетилен-мономером є етен:
пСН2=СН2 (-СН2-СН2-СН2-СН2-.)п |
Термопласт; прозорий, термопластичний матеріал, хімічно стійкий, погано проводить тепло і електрику. |
Для виробництва плівок, труб та ємкостей, деталей електротехнічних виробів, тепло- та електроізоляційних матеріалів, як анти-корозійне покриття. |
Полістирол- мономером є стирол:
|
Термопласт; твердий, жорсткий, аморфний полімер. Він розчинний у кетонах, ароматичних вуглеводнях, альдегидах і ефірах, але не розчиняється в спиртах, дуже стійкий до кислот, лугів і воді. |
Одноразовий посуд іграшки для дітей, упаковка. У будівництві полістирол використовують як теплоізоляційний матеріал.
|
Поліпропілен-мономером є пропен:
пСН2=СН-СН3 (-СН2-СН-СН2-СН-…)п Ι Ι СН3 СН3 |
Термопласт; білого кольору, легший за воду, міцний, стійкий до агресивних середовищ, набухає в органічних розчин-никах. Висока стійкість до багаторазових вигинів та стирання. |
Для виробництва волокон, плівок, труб, деталей машин, побутових виробів, ємкостей, високоміцної ізоляції. |
Полівінілхлорид–мономером є вінілхлорид:
пСН2=СН
(.-СН2-СН-СН2-СН-…)п Ι Ι СІ СІ |
Термопласт; не розчиняється у воді, спиртах, вуглеводнях, стійкий у розчинах кислот, лугів та солей. |
Для електроізоляції дротів та кабелів, виробництва труб, плівок, штучної шкіри, волокна, пінополівінілхлориду. |
Політетрафлуорете́н (тефлон) – мономером є тетрафлуоретен:
пСF2=CF2 (-СF2-CF2-СF2-СF-…)п |
Термопласт; білого кольору, непрозорий, механічно- та хімічно стійкий, не горить, діелектрик. |
Для виробництва хімічної апаратури, тепло–та електроізоляції, антипригарного покриття. |
Добування пластмас
В основі синтезу високомолекулярних сполук (полімерів) лежать реакції полімеризації та поліконденсації.
Полімеризація — це послідовне сполучення однакових молекул у більші. При цьому утворюється високомолекулярна сполука (полімер) шляхом з'єднання одна з одною молекул вихідної низькомолекулярної сполуки (мономера). Під час полімеризації подвійні зв'язки у мономера «розкриваються», і за рахунок вільних валентностей, що утворюються, ці молекули з'єднуються між собою.
nCH2=CH2→(-CH2-CH2-)n
Реакція поліконденсації
Конденсацією називається реакція, що приводить до ускладнення карбонового скелета й виникнення нового карбонового зв'язку, причому з двох або більше відносно простих молекул утворюється нова, більш складна молекула. Зазвичай у результаті реакції конденсації виділяється молекула води або іншої низькомолекулярної речовини (спирт, хлороводень або аміак).
Поліконденсація лежить в основі біосинтезу целюлози, нуклеїнових кислот і білків.
Питання для закріплення:
1. В чому полягає відмінність полімеризації від поліконденсації?
2. Написати реакцію полімеризації бут-1-ену
де n – ступінь полімеризації.
Вплив полімерних матеріалів на здоров’я людини і довкілля. Проблеми утилізації полімерів і пластмас.
Учні об’єднуються в групи. За допомогою QR-коду (https://www.qrrd.ru/read/) отримають посилання на сайт. Вивчають інформацію. Та оформлюють у вигляді схеми. Представляють результати групової роботи.
Завдання для І групи www.http://plastmasa.com/nadmirne-vikoristannya-virobiv-z-plastmasi-nebezpechno-dlya-zdorov/
|
Завдання для ІІ групи. www.http://plastmasa.com/innovatsiyi-tihi-dorogi-z-gumi/
|
Завдання для ІІІ групи https://24tv.ua/vcheni_znayshli_gusenits_yaki_yidyat_plastik_n810698
|
Завдання для ІV групи
|
VI. Підсумок уроку. Рефлексія.
Скласти синквейн на тему «Полімери»
VІI. Домашнє завдання
Проект на вибір:
Джерела:
https://studfiles.net/preview/4483630/page:44/
https://studfiles.net/preview/2474346/page:7/