Урок навчання грамоти (читання)
Тема. Звук [а]. Позначення його буквами А, а
Мета: формувати поняття про букву як знака, що позначає звук; ознайомити дітей з буквами Аа і звуком [а]; вчити знаходити і чути звук [а] в мовленні; продовжити роботу над формуванням умінь визначати наголос; розвивати фонетичний слух, аналітико-синтетичні вміння роботи зі звуком; удосконалювати вміння роботи в групі; збагачувати словниковий запас, удосконалювати мовлення учнів; виховувати любов, повагу до рідної країни, символіки.
Обладнання: звукові схеми, фішки для звукового аналізу, мультимедійна дошка, набори малюнків, набори лічильних паличок, індивідуальні картки, прапор Украни, Буквар, відеоматеріал із фізкультхвилинкими.
Хід уроку
І. Організація класу
II. Актуалізація опорних знань
— Роздивіться малюнки, промовте слова, визначте спільний звук, що зустрічається в кожному слові. (Звук [а])
(Прапор, мама, лелека, калина)
— Який це звук: голосний чи приголосний? Доведіть. (Голосний. Він співається, вимовляється легко.)
Учитель читає вірш, а діти уважно слухають. Коли чують слово зі звуком [а], -плескають у долоні.
Літака спитав Лелека:
– Ти куди летиш?
– Далеко:
В Україну, рідний край!
То, будь ласка, помахай
Над моїм малим гніздом
Хоч однесеньким крилом!
(Ігор Січовик)
— Назвіть слова, у яких зустрівся звук [а].
— Подивіться, діти, у нас в класі висить прапор.
Додаткова інформація
Наш прапор – синьо-жовтий. У народі пояснюють, що синій колір символізує небо, а жовтий – пшеничне колосся.Прапор – це символом нашої держави, який шанують українці.
— Давайте зробимо складо-звуковий аналіз цього слова, правильно поставимо наголос.
Складо-звуковий аналіз слова прапор
• Визначимо кількість складів у цьому слові.
• Визначимо наголошений склад.
• Визначимо кількість голосних у слові прапор.
• Визначимо кількість приголосних у цьому слові.
• Вимовимо це слово вголос.
• Який звук виділяється при вимові? Це голосний звук [а]. Скажіть цей звук ще раз.
— Повторіть, скільки голосних у цьому слові? Вимовте їх.
— А скільки складів? Який висновок можемо зробити?
Висновок. Голосний звук може утворювати склад.
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні, діти, до нас на урок завітала буква, що позначає звук [а]. Це буква А.
IV. Вивчення нового матеріалу
Демонстрація букви в Букварику, на плакаті, на мультимедійній дошці.
— Голосний звук [а] на письмі позначається буквами Аа. Роздивіться їх.
— Але чому їх дві? (Одна — велика, друга маленька — рядкова.)
— Коли використовують велику букву? (На початку речення, у назвах імен.)
— Коли використовують маленьку або рядкову? (Коли пишемо слова в реченні.)
3. Розгляд малюнків
4. Гра «Фігури – створення образу»
— Давайте розглянемо, з яких елементів складається буква А.
— Спробуйте показати цю букву за допомогою частин свого тіла. (Діти стають так, щоб візуально було схоже на літеру А – спочатку самостійно, а потім в парі)
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота в групах
1 група: називає види транспорту на букву а (автомобіль, автобус, аероплан).
2 група: називає континенти чи країни (Африка, Америка, Австралія, Австрія, Азія, Аляска, Англія, Антарктида)
3 група: називає тварин на букву а (антилопа, анаконда,)
4 група: називає овочі та фрукти (апельсин, ананас, абрикос, агрус)
2. Гра «Актори»
- Вигукніть звук а радісно, сумно, здивовано, перелякано, захопливо
VI. Підсумок уроку