Урок розроблений до підручника Захарійчук М.Д., Науменко В.О. Буквар, Зміст, мета і тип даного уроку повністю відповідають вимогам навчальної програми. . При проведені уроку я дотримувалася загальнодидактичних вимог: намагалася визначити оптимальний зміст уроку відповідно до вимог шкільної програми, враховуючи підготовку учнів; вибрала найбільш раціональні методи, прийоми і засоби навчання, що могли забезпечити пізнавальну активність і творчий розвиток учнів. На мою думку, обраний тип і структура уроку відповідають його цілям і завданням: самостійно думати, розвивати увагу. Захопившись грою, діти не помічають, що навчаються, до активної діяльності залучаються навіть найпасивніші учні.
Конспект уроку навчання грамоти
Тема: Звук [б] ,буква Б,б («бе»)
Мета: Ознайомити учнів зі звуком [б] та буквою «бе», що його позначає; вчити учнів правильно артикулювати звук, виділяти його у словах; навчити читати склади і слова з цим звуком, удосконалювати навички читання;розвивати в дітей спостережливість, фонематичний слух та творче мислення;збагачувати словниковий запас учнів;виховувати у дітей турботливе ставлення до братів наших менших.
Тип уроку:засвоєння нових знань
Обладнання: підручник Захарійчук М.Д., Науменко В.О. Буквар, смайлики, предметні,сюжетні малюнки, звуковы тренажери, роздатковий матеріал.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Продзвенів чаклун-дзвінок
Починається урок
Всі за парти тихо всілись
І на мене подивились.
Покажіть мені, який у вас настрій. Чому саме такий?
Подивилися на мене.
Посміхнулися усі.
Чи готові до роботи?
Молодці!
-Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?(відповіді дітей).
ІІ.Активізація навчальної діяльності.
-Яка пора року за вікном?
Сьогодні ми з вами вирушаємо в подорож у чудову зимову казку.
Зимова казка зустрічає нас сніговою порошею, а сніжинки тут незви чайні, давайте ми прочитаємо їхні імена.( Діти читають склади).
-Із поданих складів складіть і прочитайте імена дітей, які вийшли на прогулянку у зимовий двір.(Робота в парах) Дарина,Роман,Каріна,Віка,Влад,Іра,Павлік,Марина,Діма.
-А що люблять робити діти коли випадає сніг?
(відповіді дітей).
-Давайте ми з вами теж зліпимо сніговика із сніжинок, що лежать у вас на парті.(Діти читають слова: лід, день,заметіль,ліс,зима, мороз......)
Ось який чудовий сніговичок,ви дуже старалися і він ожив,і приніс для вас завдання, а ще подарунок.
- Які асоціації у вас виникають,коли ви чуєте слово ЗИМА? Що перше вам спадає на думку?
( Побудова асоціативного куща)
Вчитель.
Сніг ви назвали,
Сніжинку згадали,
Склали з літер вітер
Дуже добре, діти.
Заметіль, завірюха
Засвистіло у вухах.
Отак ми помалу
Зиму змалювали.
-Яке питання поставимо до цих слів?
-Назвіть ознаки зими.
-Що робить зима?
-Погляньте у вікно. Який основний колір зими? Що ще може бути білого кольору?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.Читання вчителем тексту Д.Матіяш « Білий кіт».
Про кого текст ви почули?
Які вони були?
Де вони жили?
Звуковий аналіз слова будинок.
— Який перший звук у цьому слові?
Які були стіни? (білі)
Звуковий аналіз слова білі.
— Який перший звук у цьому слові?
Як утворюється звук [б]? (Треба міцно стулити губи,набрати багатоповітря і з голосом виштовхнути його, відкривши губи.)
— До яких звуків належить звук [б]? (Приголосний,бо струмінь повітря натрапляє на перешкоди.)
2.)Відпрацювання літературної вимови слів зі звуком [б].
-Конкурс на кращого скоромовця.
Читання скоромовки. «По базару йшов баран, бубонів у барабан».
Про кого йде мова?
Що вони робили?
Повторіть скоромовку разом зі мною (чітко, цілими словами)
Повторіть тільки губами («Німе кіно» за матеріалами авторського посібника «Перші кроки»)
Тепер швидше і голосніше.
По одному.
Який звук найчастіше повторюється?
Спробуйте охарактеризувати його. ( приголосний, бо при вимові беруть участь і губи) То який він ще? (губний), а якщо губний, то буква і його лише пом якшує.
-Гра «Впізнай звук» (б).
Звук ми охарактеризували, а чи вмієте ви його розпізнати в мовленні? Оплесками визначте слова, в яких є звук (б) :
Собака, ведмідь, бик, борсук, кабан, бобер, лисиця, білка.
-Артикуляційна хвилинка.
У лісі гриби: би –би- би.
Грали на трубі: бі-бі-бі.
Виросла верба: ба-ба-ба.
-Фізкультхвилинка «Морозець»
3.)Вивчення букви
-Сніговичок вам дуже вдячний за роботу і в подарунок приніс букву ,яку ми сьогодні вивчаємо.
Велика буква Б (бе) і маленька буква б (бе) відрізняються за своєю формою.
– На що схожа літера Б (бе)?
(На бандуру, на білочку з горішком, на гуску, яка дивиться назад, на черпак).
– Велика буква Б (бе) складається з трьох елементів: прямої вертикальної лінії, до якої вгорі приєднується коротка горизонтальна лінія, і лівого півовала, що починається з середини вертикальної лінії і прилягає внизу до її кінця. Це можна пояснити таким віршиком:
М’який знак собі з дощок
Змайстрував зручний дашок.
– Можу йти тепер далеко:
Не страшні дощі і спека!
Подивився знак в люстерко –
І в очах йому померкло:
Він пізнать не міг себе –
Схожий став на букву "Бе”.
– Мала буква б (бе) складається з двох елементів: овала і хвилястої лінії над ним. Вона схожа на букву "о” з хвостиком угорі.
4.Читання злиття ,буквосполучення, слів.(ст.108)
5.Читання колонок слів( після вчителя).
Довідкове бюро
Тис — хвойне вічнозелене дерево або чагарник із твердою бурувато-червоною деревиною, що росте переважно в південних країнах.
Бук — листяне дерево з гладкою сірою корою і міцною деревиною. Учитель демонструє малюнки або слайди із зображеннями дерев.
Бондар — майстер, ремісник, що виготовляє діжки, бодні, дерев'яні відра т. ін.
6.)Робота над предметними малюнками, поданими у «віночку»
Барвінок, кульбаба, білка, бандура, бегонія, бобри.
( Словникова робота. Бандура – український народний інструмент.
— Назвіть двоскладові слова.
— У яких словах два звуки [б]?
— Які слова відповідають на питання хто?
Читання стовпчиків слів з опорою на злиття бу, бра, бру
Робота над текстом (с. 109)
Читання тексту вчителем.
Читання стовпчиків слів «ехом» за вчителем.
Повторне читання тексту учнями «ланцюжком».
— Хто є головними героями тексту?
— Хто був батьками білих кошенят?
— Що більш всього любили кошенята?
— Яка бабуся була у білих кошенят?
— Чим вона пригощала своїх онуків?
— Розгляньте малюнок.
— Який колір на ньому переважає?
— Порахуйте, скільки в тексті речень.
— Знайдіть слова із буквою Бб.
-Вправа на концентрацію уваги. Гра “Коректор”
Графічне зображення букви ми запам'ятали, а тепер на своїх картках спробуйте викреслити всі букви “б”. Треба встигнути якнайшвидше, але не пропустити жодної букви, а з букв ,що залишились- прочитати слово
М Б б о б л б о б д б ц б і б Б!
ІV. Підсумок уроку
-Давайте пригадаємо,що цікавого було на уроці?
-Що вам сподобалось?
-Який у вас зараз настрій? Чому саме такий?
Тест на самооцінку
Хто попрацював не дуже добре – підніміть руку.
Добре – погладьте себе по голівці.
Старанно – поаплодуйте.
Ви всі заслуговуєте оплесків-молодці! Дякую вам за урок.