Конспект уроку навчання грамоти до старої програми, проте, легко можна адаптувати під нову. Використовуйте, як ідею. Гордон Драйден із цього приводу сказав:«Ідея — це нова комбінація старих елементів. Немає нових елементів, є тільки нові комбінації».
Тема. Закріплення звукових значень букви «де».
Опрацювання тексту «Парк на пустирі».
Мета. Закріпити вміння учнів виділяти у словах звуки [д],[д'], чітко вимовляти їх перед глухими приголосними та в кінці слова, формувати навички читання слів та речень з буквою «д». Розвивати фонематичний слух, уміння здійснювати звуко-буквені зіставлення, утворювати нові слова; мовленнєву компетенцію. Виховувати у дітей любов до природи та праці.
Тип уроку: формування та вдосконалення вмінь і навичок.
Обладнання: силуети пташок, розрізна азбука, звукові моделі, фішки для звукового аналізу, предметні малюнки, ілюстрації, дидактична гра, картки.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Учитель.
Нумо, діти, підведіться, один одному всміхніться.
Продзвенів уже дзвінок, починаємо урок!
(У кожного на парті лежать малюнки трьох личок: на одному радість, на іншому розгубленість, ще на одному – непорозуміння)
Щоб урок пройшов не марно, настрій оберіть ви гарний. (Діти обирають настрій.)
ІІ. Актуалізація опорних знань та їх коригування.
Учитель.
Вже обтрусила осінь листячко з дерев.
Холодно і голодно всім пташкам тепер.
На минулому уроці в нас гостював дятлик, а сьогодні до нас на урок злетілися його друзі. Вчора цілий день добрий дятлик розповідав їм, які ви молодці, та пташки зовсім не повірили в те, що тут навчаються розумні дітки, і вирішили сьогодні підготувати для вас завдання.
Всі вони злетілися на цю чарівну драбинку і кожна пташка під своїм крильцем має для вас завдання. Отож часу не гаємо - до праці приступаємо.
Всі рівно сідаємо, хребет випрямляємо, тримаємо спинку для вас «мовна розминка».
(Вчитель виймає з-під крильця пташки листівку на якій завдання «Мовна розминка».)
Дівчинка сиділа в саду й тримала на колінах розгорнутий буквар. Підлетіла до букваря бджола: що б його й собі почитати? Вона вибрала букву «Ж» й стала її безперестанку повторювати:
Потім прилетів комар і заходився свою букву читати й перечитувати:
Перегодом до букваря підійшов собака: я, мовляв, теж умію читати:
Під кінець з’явився віслючок. Він підійшов до букваря й почав читати відразу дві букви:
складати. І вона почала виводити дубчиком на піску…
А які слова виводила дівчинка ми з вами зараз і дізнаємось, бо їх знає друга пташка, яка підготувала для вас наступне завдання-гру «Склади слово» , заодно і повторимо вивчені букви.
(Вчитель виймає з-під крильця іншої пташки листівку на якій завдання «Склади слова».)
Оскільки грати цікавіше гуртом, то ми розділимось на дві групи. Кожна група має конвертик із завданням. Як тільки слово буде складено, воно повинно бути записане на дошці, але одна умова, записати лише ті слова, які живуть у лісі.
І група: малина, слива, сова, лев.
ІІ група: корова, лимон, слон, лис.
(Діти складають по чотири слова, сова і лис записують на дошці.)
Мудра тітонька сова не змогла прилетіти до вас на урок, бо в неї саме уроки в лісовій школі, а от загадку вона для вас все ж таки передала, і вона під крильцем у третьої пташки.
(Вчитель виймає з-під крильця третьої пташки листівку на якій загадка тітоньки сови.)
Чарівний конструктор – тридцять три деталі.
Все, що можна прочитати, з нього ви зібрали.
Як же звуть деталі ці, - відгадали ви чи ні? (Літери)
ІІІ. Повідомлення теми й мети.
слова, будемо вдосконалювати навички читання, бо як говорить приказка «БУДЕШ УМІТИ ЧИТАТИ - БУДЕШ БАГАТО ЗНАТИ», а головне не забуваємо про наших гостей.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Отож давайте пригадаємо скоромовку, яку ми вивчали на минулому уроці?
(Вчитель виставляє малюнок до скоромовки, діти проговорюють.)
Дятел дерево довбав, діткам їжу добував.
(Вчитель вмикає магнітофонний запис, діти ще раз повторюють швидко.)
Викладіть слово дерево з розрізної азбуки та звукову модель до цього слова.
(Один учень працює біля дошки – складає слово та модель до нього, решта в парах на своєму місці працюють з буквами та фішками.)
Наші птахи дуже добре знають назви дерев, тому наступне завдання від пташки.
(Вчитель виймає з-під крильця пташки листівку на якій завдання «Лікуємо слова».)
Якщо ви все знаєте, то допоможіть полікувати слова. Слова задані малюнками, під ними звукові моделі, у яких допущені помилки, ви повинні їх виправити.
(Діти «Лікують слова».)
Ми з вами гарно потрудились, мабуть, ви трохи притомились.
Тепер настав час відпочинку – ми проведем фізкультхвилинку.
Тільки пауза незвична, бо вона у нас музична.
Музична пауза «Сопілочка» з імітацією рухів.
Щоб не дратувать ведмедя сісти всім за парти треба.
(Звучить пташиний спів. Він доноситься від поштової скриньки.)
Чарівна поштова скринька свій сигнал нам подає
Мабуть в ній нове послання, що ж поглянем… Дійсно є.
(Вчитель дістає з поштової скриньки термінову телеграму з лісу від сороки, до неї прикріплена бандероль, зачитує її зміст.)
Дорогі діти!
Дятлик запросив мене до вас на урок, а я дуже засмучена, бо запізнююсь. Недавно літала за село, а там таке бачила, таке бачила…
Поверталася до лісу, щоб новину гарну рознести, зачепилася намистом за гілку, воно розірвалось і розсипалось. Таку красу втратила! Без прикрас з лісу не вилітаю, не впізнають. Дуже прошу вашої допомоги, зберіть намисто до купи. А воно в мене чарівне. Коли зберете, то зможете і самі дізнатися, що я бачила. Та головні новини з місця пригоди уже на сторінці вашого «Букваря». Добрі вісті не сидять на місці.
V. Робота за «Букварем» .
- Щось наші пташечки засумували, ану загляну я під крильце до наступної пташки.
(Вчитель виймає з-під крильця пташки листівку на якій завдання: зіграйте в гру «Хто більше?» і я вам підкажу сторіночку, про яку писала сорока.)
Діти стають в коло. Ведуча показує картку-літеру, вимовляє відповідний звук і передає картку першому гравцеві. Дитина називає будь-яке слово, що починається з цієї літери, і передає картку наступному гравцеві. Той, у свою чергу, вимовляє нове слово на ту ж літеру і передає картку далі.
Всі добре впорались, але хто ж з вас найуважніший?
а) Розвиток критичного мислення (передбачення сюжету тексту)
Розгляд малюнків на ст...
Бесіда-передбачення.
- Як би ви підписали малюнок?
б) Читання тексту вчителем.
в) Відповіді на питання.
- Де діти вирішили посадити парк?
г) Словникова робота. Пояснення значення слова пустир (незаселене, занедбане місце).
ґ) Читання слів з тексту, написаного друкованими літерами на дошці:
пустир керувала
посадимо посередині
надумали поливали
Олена Данилівна
д) Самостійне напівголосне читання «Вулик».
е) Бесіда за змістом прочитаного.
- Де був пустир?
- Що там вирішили посадити?
- Хто садив дерева?
- Хто керував роботою?
- Що порадила Даринка?
- Що робили Дмитрик і Семенко?
є) Читання вголос «ланцюжком».
ж) Вправа-гра «Чи уважний ти?».
Вчитель читає речення замінюючи слова, діти вказують на слово, яке замінили.
з) Вправа-гра «Слова втекли».
Вчитель показує надруковані на картці початки речень, зачитуючи їх, а учні відшукують у тексті і продовжують.
и) Вправа-гра «Вередливі букви».
На дошці на фланелі викладені слова, в яких зникли букви, учні вставляють потрібну літеру і зачитують слово.
. АРИНКА, ДМИТ . ИК, СЕМЕН . О
Що робили Дмитрик і Семенко? (Носили воду)
Для чого вони її носили? (Щоб полити дерева)
Зараз ми вивчимо скоромовку, у якій розповідається про те , як не слід носити воду для поливання дерев.
Читає сильніший учень. Після чого всі проговорюють.
Читати з букви «д» - то батько тата буде,
Якщо ж на «л» цю букву замінити,
То можна воду в решеті носити.
ДІД - ЛІД
VІ. Підсумок уроку.
Технологія «Мікрофон».
повторювали «Д».
Але чомусь в однієї пташки залишилось завдання під крильцем.
(Вчитель виймає з-під крильця пташки листівку на якій записане прохання: «Не забудьте про нас взимку!»)
Я сподіваюсь, що ви всі зрозуміли, про що просять птахи.
(Вчитель вивішує малюнок годівнички у вигляді літери Д.)
А зараз птахи вам подякують за роботу на уроці, бо їм все дуже сподобалось.
Звучить фонограма пташиного співу.