Тема : Навички ефективного спілкування
Цілі :відпрацювати прийоми ефективного спілкування з дорослими і однолітками;
сформувати навички переконання, вміти знайти аргументи на користь своєї позиції;
розвивати вміння знаходити підхід до людей, підкреслити важливість інтонацій у процесі комунікації, розвиток уміння невербального засобу спілкування.
Очікувані результати : учні уміють ефективно спілкуватися,за допомогю інтонації передавати свої емоції, розбудовувати міжособистісні стосунки, знаходити аргументи на користь своєї позиції
Тип уроку: урок -тренінг
Тренінг для учнів 9 класу.
Кількість :10-12учнів.
План тренінгу
Відео
Мозковий штурм.
Як би ви закінчили цей відео сюжет?
Що таке спілкування?
Спілкування – це обмін інформацією за допомогою мови або жестів. Спілкування - це комунікаційна взаємодія людей або соціальних груп .
У структурі міжособистісного спілкування виділяють основний зміст спілкування, а саме:
Тому важливо вміти спілкуватися, грамотно доносити свої думки, щоб тебе могли зрозуміти. «Тонкість почуттів, виховується тільки в колективі, тільки завдяки постійному духовному спілкуванню з людьми…»
В.А.Сухомлинський.
Спілкування пронизує все наше життя, це така ж людська потреба, як вода і їжа. В умовах повної самотності у людини на шостий день починаються слухові і зорові галюцинації. Вона спілкується з цими неіснуючими образами.
Словом можна вбити й пожвавити, ранити й вилікувати, посіяти сумління й безнадійність і одухотворити, розсіяти сумніви і повалити в зневіру, створити посмішки й викликати сльози, породити віру в людину й зародити невір'я, надихнути на працю й привести в заціпеніння сили душі.
Тому сьогодні ми з вами будемо вчитися спілкуватися, щоб уникнути самітності й черствості душі.
Вправа «Мої очікування».
Коли ми щось робимо, ми завжди чогось очікуємо, на щось сподіваємось, до чогось прагнемо. На стіках, що лежать перед вами напишіть, будь ласка, що ви чекаєте від нашої зустрічі., а потім ми перевіримо, чи справдились ваші сподівання. Зачитавши їх, прикріпіть на плакат із зображенням мішка.
Ви багато років навчаєтесь в одному класі, гарно знаєте один одного. Але все ж таки ми з вами будемо знайомитися ближче . Зараз я пропоную вам вправу «Чарівний ящик» Мета: познайомитися один з одним, розтопити лід між учасниками. Кожен учасник підходить до коробки, дивиться в середину і каже ім’я і одну позитивну рису характеру людини, чиє фото він бачить в середині , не відкриваючи групі секрету, хто там. Ця вправа має безліч позитивних рис і в учасників буде шанс ці риси проявити під час тренінгу.
Правила тренінгу
Учасники тренінгу обговорюють та записують на листок білого паперу загальні правила для роботи під час тренінгу (не менше 5-ти )
Нас оточує багато цікавого, рухається все і наше життя також, тобто все наше оточення не стоїть на місці і ви цілком можете керувати всіма подіями. Що відбуваються навколо вас. Основне – це правильне і легке спілкування тому, що в суперечці неможливо вийти переможеним. Як ви думаєте, чому?
Якщо ви ним виходите то втрачаєте друга, товариша або…
Але співрозмовника можна переконати, знайти аргументи на користь своєї позиції. Зараз ми потренуємося переконувати. Для цього нам потрібно утворити міні-групи.
Енергейзер “Парашутисти”(2 хв.)
За командою вчителя учасники встають зі своїх місць. Утворивши коло, усі тримаються за руки. Вчитель:
— Ми летимо у літаку. За моєю командою ви усі стрибнете у повітря. Потім будете утворювати різні фігури, об’єднуючись з іншими (тримаючись з ними за руки). У кожній фігурі повинно бути стільки учасників, скільки я кажу.
Намагайтесь об’єднуватись кожен раз з іншими людьми.
Вправа «Сім богатирів» (10 хв.)
Мета: відпрацювати навички переконання, вміння знайти аргументи на користь своєї позиції.
Одна учасниця буде відігравати роль царівни. Інші об’днуються в команди по 2-3 учасника. Давайте, для того щоб потренувати уміння переконувати, згадаємо й розіграємо казку О.С. Пушкіна про мертву царівну й сім богатирів. Зокрема, той епізод, де сім богатирів, у яких жила царівна, умовляють її вийти за одного з них заміж і залишитися з ним назавжди. У нашій казці буде те ж саме, але богатирі, які володіють даром переконання, зможуть краще, ніж казкові, переконати царівну відмовитися від королевича.
Кожна міні-група повинна буде підготувати найпривабливіші речення для того, щоб умовити царівну залишитися в них, показати їй усі переваги такого кінця казки.(5хв.)
Після виступів царівна говорить про те, чи захотілося їй залишитися в богатирів, які плюси й мінуси побачила вона у виступах кожного.
Отже, звертаючись до незнайомої людини, важливо, щоб слова були доброзичливими, доречними, щоб погляд і посмішка, і весь вигляд розташовували на вашу користь. При розмові потрібно дивитися людині в очі, а погляд повинен бути доброзичливим і ясним. Кожне наше слово повинне нести в собі добро, справедливість, красу.
Вправа «Леопольд» (15 хв.)
Мета: розвинути вміння знаходити підхід до людей.
Матеріали: картки з кличками котів.
З групи вибирається одна «миша», всі інші стають «котами». Кожен «кіт» отримує папірець зі своїм ім'ям, одного з них звуть Леопольдом, а всіх інших - іншими котячими іменами, наприклад, Василем, Муркою і т.д. При цьому Леопольдом може стати учасник будь-якої статі, і тренер підкреслює це групі. Тренер нагадує групі сюжет мультфільму про Леопольда. У цьому мультфільмі доброзичливий і нешкідливий кіт Леопольд намагається потоваришувати з мишами, які постійно влаштовують йому капості. У даній вправі котам теж потрібно буде переконати мишу, що вони невинні і з ними можна мати справу. Фокус полягає в тому, що з усіх котів тільки одного звуть Леопольд і саме він хоче подружитися з мишами. Всі інші коти - небезпечні хижаки, які тільки прикидаються дружелюбними. Завдання кожного кота - переконати мишу, що саме він - нешкідливий Леопольд. Завдання миші - визначити справжнього Леопольда. Котам дається 5 хвилин на підготовку, після чого вони виступають, пояснюючи «миші», чому вони нешкідливі. «Миша» оцінює виступи і каже, кому з котів вона повірила.
Питання для обговорення:
1. Чому ми довіряємо одній людині, але не довіряємо іншій?
2. Чи легко вам було перебувати в ролі кота чи миші?
3. Чи довіряєте ви людям в житті?
4. Чи довіряють вам люди?
5. Чи вважаєте ви, що спілкування відіграє важливу роль у взаєминах між людьми
Вправа «Передати одним словом» (8 хв.)
Мета: навчитися за допомогою інтонації передавати емоції.
У спілкуванні не малу роль грає інтонація. Одну і ту ж саму фразу, слово можна сказати порізному.
Я роздам вам картки, на яких написані назви емоцій, а ви, не показуючи їх іншим учасникам, скажете фразу «Всім привіт» з інтонацією, відповідної емоції, написаної на вашій картці. Решта відгадують, яку емоцію намагався зобразити учасник.
Тепер я перемішую картки і ви вибираєте собі інтонацію.
Список емоцій.
Рефлексія: Наскільки легко вдавалося вгадати емоцію з інтонацій?
У реальному житті, наскільки часто ви по інтонації з перших слів розумієте, в якому настрої перебуває ваш співрозмовник?
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Чи змінилася ваша позиція щодо відео, яке ми проглянули на початку уроку?
Відео (завершення) Пропоную вам переглянути чим насправді завершилася бесіда між друзями. Можливо хтось і був близький до такого рішення.
Рефлексія в кінці тренінгу (5 хв.)
Мудре й добре слово радує, дурне й зле, необдумане й безтактне приносить лихо.
В.А.Сухомлинський
Додатки
Правила ведення бесіди та дискусії.
Пропонуються учасникам назвати основні умови ведення бесіди і дискусії. У ході колективного обговорення приймаються правила ведення дискусії:
- покажіть своє дружнє ставлення до співрозмовника;
- прагніть, щоб вашим співрозмовникам було цікаво і приємно спілкування з вами;
- вмійте вислухати думку іншого, не переривайте мовця;
- не відволікайтеся, коли говорять інші;
- не уникайте погляду співрозмовника, дивитеся в очі мовця або слухача вас;
- не бійтеся висловитися;
- чітко і коротко висловлюйте свою думку, уникайте багатослів'я і відхилення від теми;
- не робіть висновку до того, як що нез розумієте думку іншого і проблему до кінця;
- проявляйте повагу до думки іншого, признавайте його право мати свою точку зору, можливо, і відмінну від вашої;
- майте мужність визнати свою неправоту, не ображайтеся на співрозмовника, тим більше, не ображайте його;;
- умійте відчувати співрозмовника, контролюйте свою поведінку за допомогою питань: "чи Правильно він розуміє мене?", "Чи Правильно я розумію його?"
Радість. Здивування. Жаль.
Розчарування. Підозрілість. Сум.
Веселощі. Холодна байдужість.
Спокій. Зацікавленість. Втома.
Впевненість. Бажання допомогти.
Леопольд Пушок Мурко
Василь Чесс Ян
Амур Ворчун Граф
Давид Жора Жак