Урок "Найбільші міста України. Харків підземний. Розв`язання прикладів і задач з багатоцифровими числами"

Про матеріал

Міський конкурс «Про мій Харків – моїм учням», 2014 р.

Номінація «Інтегрований урок у початковій школі »

Розробка інтегрованого уроку-ексурсії в 3-Б класі за темою:

«Найбільші міста України. Харків підземний.

Розв`язання прикладів і задач з багатоцифровими числами»

Предмети, які інтегруються: Я і Україна. Довкілля, математика.

Мета уроку. Продовжувати знайомити учнів з історією міста Харкова. Надати знання щодо підземного транспорту нашого міста - метрополітену, історією забудови, архітектурою, людьми, які причасні до його створення.


Перегляд файлу

Управління освіти адміністрації Ленінського району

Харківської міської ради

 

Харківська  гімназія № 86

Харківської міської ради Харківської області

 

 

 

 

 

Міський конкурс

«Про мій Харків – моїм учням»

 

Номінація «Інтегрований урок у початковій школі »

 

 

Розробка інтегрованого уроку в  3-Б класі за темою:

«Найбільші міста України. Харків підземний.

Розв`язання прикладів і задач з багатоцифровими числами»

 

Предмети, які інтегруються: Я і Україна. Довкілля, математика.

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                             Виконала:

                                                                                             Фалєєва Світлана Костянтинівна,                         

                                                                                             вчитель початкових класів,

                                                                                             спеціаліст першої кваліфікаційної 

                                                                                             категорії

 

 

 

 

 

 

 

Харків

 2014

Тема.

Найбільші міста України. Харків підземний.

Розв`язання прикладів і задач з багатоцифровими числами.

Тип уроку.

Урок – екскурсія

Мета уроку.

Продовжувати знайомити учнів з історією міста Харкова. Надати знання щодо підземного транспорту нашого міста - метрополітену, історією забудови, архітектурою, людьми, які причасні до його створення. Розвивати логічне мислення, увагу, вміння розв`язувати задачі різними способами, усне мовлення, вміння збирати матеріал, черпати інформацію з книжок, журналів, мережі Інтернет. Повторити порядок дій, таблицю множення, множення і ділення на 1 та круглі числа. Вдосконалювати обчислювальні навички, артистичні  здібності, почуття ритму.  Збагачувати словниковий   запас дітей. Формувати почуття патріотизму, любові до свого народу, історії та героїчного минулого, інтересу до історії розвитку рідного міста. Виховувати почуття гордості за своїх земляків - харків'ян, любові до Харкова, рідної землі. Долучити до  пошукової роботи з  теми, до спільної роботи  разом з батьками. 

Обладнання:

Мультимедійний екран, презентація уроку,  фотографії рідного міста, станцій Харківського метрополітену, аудіо записи пісень про Харків, карта ліній метрополітену, картки з назвами станцій, картки з завданнями, випереджальні завдання.

 

 

 

 

 

Структура (хронометраж) уроку

з/п

Компонент уроку

Час

Дія учителя та учня

І

Організаційний момент.

0,5 хв.

Розповідь учителя

ІІ

Мотивація навчальної діяльності учнів.

0,5 хв.

2 хв.

2,5 хв.

2 хв.

7 хв.

1. Бесіда.

2. Робота в групі.Перевірка. Самооцінка.

3. Бесіда. Перегляд слайдів.

4. Опитування. Відповіді дітей.

 

ІІІ

Повідомлення теми і мети уроку.

0,5 хв.

Розповідь учителя

ІV

Вивчення нового матеріалу.

1,5 хв.

 

0,5 хв.

 

 

0,5 хв.

1 хв.

 

 

 

0,5 хв.

 

 

5 хв.

 

 

2 хв.

2 хв.

 

 

0,5 хв.

 

 

1 хв.

 

 

0,5 хв.

 

 

0,5 хв.

 

 

 

0,5 хв.

 

0,5 хв.

 

1 хв.

 

 

1 хв.

 

 

 

2 хв.

 

 

 

2 хв.

1,5 хв.

0,5 хв.

______

24,5 хв.

1. Розповідь вчителя Сторінка історії  «Минуле мого міста». Сторінка війни.

2. Хвилинка математики. Завдання 1. Віднімання багатоцифрових чисел. Перевірка. Самооцінка.                            

3. Бесіда. Продовження.

4. Хвилинка математики. Завдання 2. Гра «Мовчанка».  Віднімання багатоцифрових чисел. Перевірка. Самооцінка.

5. Харків Підземний. Сторінка сучасності «Харківський метрополітен». Розповідь вчителя.

6. Сторінка математики. Завдання 3. Робота в парах. Розв`язання задачі. Перевірка. Самооцінка.

7. Стомилися? Фізкультхвилинка.

8. Математичний диктант. Завдання 4. Інформаційна довідка. Чи уважний ти? Перевірка. Самооцінка.

9. Сторінка сучасності «Харківський метрополітен» (Продовження). Розповідь учителя.

10. Хвилинка математики. Завдання 5. Дії з іменованими числами. Перевірка. Самооцінка.

11. Сторінка сучасності «Харківський метрополітен» (Продовження). Розповідь учителя.

12. Хвилинка математики. Завдання 6. Усний рахунок. Розв`язання прикладів на множення, ділення круглих чисел. Перевірка. Самооцінка.

13. Сторінка для допитливих «Станції Харківського Метрополітену».

14. Інформаційна сторінка. Розповідь вчителя. Станція 1. «Холодна гора»

15. Хвилинка математики. Завдання 7. Віднімання багатоцифрових чисел. Перевірка. Самооцінка.

16. Інформаційна сторінка. Розповідь вчителя. (Продовження). Станція 2. «Південний вокзал». Станція 3. «Центральний ринок».

17. Хвилинка математики. Завдання 8. Приклади на множення багатоцифрових чисел та круглих чисел (3 варіанти) Перевірка. Самооцінка.

18. Артистична хвилинка.

19. Інформаційна сторінка. Завдання 9.

20. Математична хвилинка. «Стоп!»  Перевірка. Самооцінка.

9.

V

Узагальнення та систематизація знань

3 хв.

Сторінка математики. Самостійна робота. Завдання 10. Розв`язання прикладів на порядок дій.  Перевірка. Самооцінка.

VІ

Підсумок уроку

0,5 хв.

2 хв.

0,5 хв.

1 хв.

4 хв.

1. Бесіда.

2. Рефлексія. Мовленева хвилинка.

3. Підсумок. (учні читають вірш) 

4. Саморефлексія.

 

VІІ

Домашнє завдання      

(в групах)

0,5 хв.

Пояснення вчителя.

 

 

40 хв.

 

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

Слайд 1.  Під кінець перерви звучить пісня про Харків («Харківський вальс», муз. Корепанова, сл. О. Марченка, В.Савчук).  Діти готуються до уроку.


І. Організаційний момент.  

- У народі говорять: слова щирого вітання дорожчі частування. Усміхніться – і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб ви були впевнені в собі й задоволені собою. А людина тільки тоді може бути задоволена, коли досягає певних успіхів, долаючи перешкоди. Сьогодні ми проведемо незвичайний урок. Я бажаю вам терпіння, добра та успіху. Нехай Ваші знання  з математики, вміння розв`язувати приклади, задачі та інші завдання стануть вірними супутниками  на стежках нашої мандрівки Україною та рідним містом. Усього найкращого!                        0,5 хв.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.                                                                    

1. Бесіда.  У кожної людини є дві Батьківщини – велика і мала. Що ми можемо назвати Великою Батьківщиною? Правильно, Велика Батьківщина – країна, де ми живемо, Україна. Слайд 2. (учень читає вірш)                                            0,5 хв.

2. Робота в групах. А чи пам`ятаєте ви прислів`я про рідний край, Батьківщину, що нам зустрічалися на уроках української мови та читання? Слайд 3. З`єднавши частини речень, ми зможемо їх ще раз повторити.  Додатки, с.2. Перевірка. Слайд 4. У вас на партах є картки самоперевірки, які допоможуть оцінити себе. Додатки, с.3. Намалюйте на аркушах з виконаним завданням кружечок відповідного кольору (якщо група  легко впоралася з цим завданням - зелений кружечок, було трошки важко – жовтий, а якщо це завдання для вас було складним – червоний).                                                                                       2 хв.


3. Бесіда. Слайд 5.  Наша рідна Україна має славну і давню історію, прекрасну мову і високу культуру. А чи знаєте ви найбільші міста нашої Батьківщини? (відповіді дітей). Перегляд слайдів. Слайд 6 - 14. Завдання.

- А далі, проглядаючи презентацію, прошу вас запам`ятати:

  1. Скільки всього міст в Україні?
  2.  Чи запам`ятали 10  найбільших міст нашої  “Великої Батьківщини”?
  3.  В яких містах населення більше мільйона?
  4.  Столиця України?

- А що називається малою Батьківщиною?   Так, для нас мала Батьківщина – це місто Харків.                                                                                      2,5 хв.

4. Опитування. Відповіді дітей.                                                                 2 хв.

ІІІ.  Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні на уроці ми здійснимо подорож по нашій маленькій Батьківщині, заглянемо в її минуле, теперішнє та майбутнє. Ще я хочу запросити вас на екскурсію в Харків – підземний, щоб краще познайомитися з підземним транспортом нашого міста. Ми будемо подорожувати станціями метро, а на кожній станції нас будуть очікувати несподівані завдання. Допоможуть з ними впоратися знання з математики. І вас дійсно очікують приклади, задачі, дії з іменованими числами та інше.  Отже, продовжуємо урок.                        0,5 хв.

ІV. Вивчення нового матеріалу. Слайд 15. (учень читає вірш)              0,5 хв.

1. Розповідь вчителя. Слайд 16-19. Всі ми знаємо, що без минулого нема майбутнього.  Сторінка історії  «Минуле мого міста». Слайд 20-24. Сторінка війни. Слайд 25. 

- Під час другої світової війни Харків був значно зруйнований. Частина виробництв була знищена. Німецька армія увійшла до міста 25-го жовтня 1941 року. Під окупацією німецьких військ місто пробуло 22 місяці. У лютому 1943-го року робилися спроби звільнити Харків, але остаточно радянські війська звільнили місто лише 23 серпня 1943 року.                                                  1 хв.

2. Хвилинка математики. Завдання 1. Віднімання багатоцифрових чисел. Слайд 26.               Скільки років з дня визволення Харкова в цьому серпні ми відзначали? Пригадайте, або порахуйте. (70 років)                                  0,5 хв.

3. Бесіда. Продовження. Слайд 27.  Після звільнення міста від фашистів поступово починається відбудова і реконструкція зруйнованих будівель. Місто стрімко росло, були побудовані нові житлові квартали. Слайд 28. Важливою подією в житті міста стало відкриття в 1975-му році Харківського метрополітену довжиною 17 кілометрів з 13-ма станціями (заплановано 3 лінії, в сумі 43 станції).                                                                                                        0,5 хв.

4. Хвилинка математики. Завдання 2. Гра «Мовчанка». Віднімання багатоцифрових чисел.

1. Запишіть, який зараз рік.

2. В якому році відбулося відкриття Харківського метрополітену?

3. Порахуйте, скільки років пройшло з моменту відкриття.

Перевірка. Слайд 30. Використовуйте для самооцінки картку - підказку. Додатки, с.3. Так, в серпні цього року буде вже 39 років з дня відкриття першої лінії Харківського метрополітену. Коли найближчий ювілей?                     1 хв.

5. Харків Підземний. Сторінка сучасності «Харківський метрополітен». Розповідь вчителя. Слайд 31. Харківський метрополітен - четвертий по довжині ліній метро і пасажиропотоком в СНД, а так само другий за кількістю станцій і довжині ліній на Україні (після Києва). Харківським Метро перевозиться 282 млн. пасажирів на рік. Комунальне підприємство Харківський метрополітен - сучасне за призначенням та технічним оснащенням транспортне підприємство міста. Метро в Харкові  складається з 3-х самостійних ліній протяжністю 38 км. Слайд 32. На цьому слайді ви побачили знаки запитань замість числових даних. Як ви думаєте, що нас очікує? (задача).             0,5 хв.                                               

6. Сторінка математики. Завдання 3. Робота в парах. Розв`язання задачі. Слайд 33-34.  /на партах картки із задачею/  Додатки, с. 4.  Задачу пропоную розв`язати зручним для вас способом (по діям або виразом). 

Перевірка. Слайд 35-37.  (Для само оцінювання учні використовують картку – підказку, Додатки, с. 3.).

- Молодці, тепер ми можемо внести числові дані? Слайд 38.                           5 хв.

7. Стомилися? Слайд 39.  Фізкультхвилинка.  Слайд 40.

Встаньте, діти, посміхніться. Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній. І до сонця потягніться.

- А чи любите ви виїжджати з міста на відпочинок? Запрошую вас до ромашкового поля. Слайд 41. /Презентація фізкультхв. «Ромашкове поле»/  2 хв.      

8. Математичний диктант. Завдання 4. Слайд 42. Інформаційна довідка. Чи уважний ти? Слайд 43.

- Скільки станцій було заплановано в 1975 році при відкритті Харківського метрополітену?(43)

- Скільки станцій зараз?(29)

-  Знайдіть різницю.(43-29=14)

-  Додайте число – кількість станцій на Холодногірсько - Заводській лінії . (14+13=27)

- Знайдіть частку між цим числом і кількістю років, що виконалося більшості з вас в цьому році(27:9=3)

- Яке число ви отримали?(3)

- Чого було три в попередніх розповідях про метро?(три лінії метро) Перевірка.  Слайд 44. (Для само оцінювання учні використовують картку – підказку) Додатки, с. 3. Молодці! А ми продовжуємо.                             2 хв.      

9. Сторінка сучасності «Харківський метрополітен» (Продовження) Розповідь учителя. Слайд 45.                                                                                0,5 хв.

10. Хвилинка математики. Завдання 5. Дії з іменованими числами.

(один учень біля дошки)

- Запишіть дані про хвилини Слайд 46 (29хв,18хв,17хв.).

- Знайдіть суму.

- Скільки хвилин у  вас вийшло?

- Скільки годин і хвилин?                                                                     

Перевірка. Слайд 47. Самооцінка. Додатки, с. 3.                                              1 хв.

11. Сторінка сучасності «Харківський метрополітен» (Продовження) Розповідь учителя. Слайд 48.                                                                    0,5 хв.

12. Хвилинка математики. Завдання 6. Усний рахунок. Розв`язання прикладів на множення, ділення круглих чисел. Слайд 49.

- Пригадайте останнє число з математичного диктанту.(3)

- Якщо ви його помножите на 100, дізнаєтесь, скільки вагонів метро нараховують ці два депо (300).

- Можливо, в цих депо і не однакова кількість вагонів. А ви уявіть, що порівну. Якщо порівну, це скільки?(150)                                                  

Перевірка. Слайд 50. Самооцінка. Додатки, с. 3.                                           0,5 хв.

13. Сторінка для допитливих «Станції Харківського Метрополітену».  Слайд 51.  Сьогодні на уроці ми познайомимося з деякими станціями першої лінії Харківського метрополітену.

- Пригадайте її назву. (Холодногірсько-Заводська лінія) Слайд 52. 

Стара її назва - Свердловсько-Заводська лінія. Це перша лінія Харківського метрополітену, що зв'язує вулиці Полтавський Шлях (Холодна гора)  з центром міста та іншими районами Харкова.  Слайд 53.  У вас на партах лежать картки з назвами станцій і схеми ліній метро. Додатки, с.5-6. Отож, знаходьте місця нашої подорожі і робить відмітку, де ми побуваємо.                                0,5 хв.

14. Інформаційна сторінка. Розповідь вчителя.

Станція 1. «Холодна гора»

Слайд 54.  Додатки, с.7 ( матеріал для вчителя)                                0,5 хв.

15. Хвилинка математики. Завдання 7. Віднімання багатоцифрових чисел.                                             

І в. Скільки років станція була з назвою «Вулиця Свердлова»?

ІІ в. Скільки вже років ця станція має назву «Холодна гора»?

Слайд 55-56.                                                                                                        1 хв.

16. Інформаційна сторінка. Розповідь вчителя. (Продовження)

Станція 2. «Південний вокзал»

Слайд 57. Додатки, с.7 (матеріал для вчителя)

Станція 3. «Центральний ринок»

Слайд 58. Додатки, с.7 (матеріал для вчителя)                                          1 хв.

17. Хвилинка математики. Завдання 8. Приклади на множення багатоцифрових чисел та круглих чисел Слайд 59. (3 варіанти) Перевірка. Слайд 60. Самооцінка. Додатки, с.3.                                                                      2 хв.

18. Артистична хвилинка.  Слайд 61-63. Пісня про Харків. /«Перлина Слобожанщини», муз. І сл. А.Хоралова, В.Шестакова/ (діти підспівують і  виконують танцювальні рухи)                                                                       2 хв.

19. Інформаційна сторінка. Завдання 9. Слайд 64. 

- А далі, гуляючи станціями метро, я прошу вас бути уважними і записувати всі числівники, що будуть зустрічатися в моїй розповіді - числами, в рядочок, як математичний диктант, але пропускаючи між ними одну-дві клітинку, і не ставлячи коми. Домовились?  

Станція 4. «Радянська»

Слайд 65.  Додатки, с.8 (матеріал для вчителя) Станція має один вестибюль – просторий, овальної форми, яскраво освітлений сучасними лампами. Він сполучається з платформою трьома ескалаторами. Станція «Радянська» має два переходи на розташовану поряд станцію «Історичний музей» Салтівської лінії.

Станція5«Проспект Гагаріна»

Слайд 66. Додатки, с.8 (матеріал для вчителя) Біля одного з залізничних вокзалів – «Харків-Левада» та центрального автовокзалу побудовано станцію метрополітену «Проспект Гагаріна».

Станція 6. «Спортивна»

Слайд 67. Додатки, с.8 ( матеріал для вчителя) З 1995 року станція «Спортивна» разом зі станцією «Метробудівників ім. Г.І.Ващенка» створили єдиний пересадочний вузол – тут перетнулися перша і третя лінії метрополітену. Для зручності пасажирів тут збудовано два міжстанційних пішохідних переходи, салон туалетних послуг та численні торгівельні точки.  

                                                                                                                         1,5 хв.

20. Математична хвилинка. «Стоп!»  Перевірка. Слайд 68. У вас повинен вийти  рядок чисел. Перевірте. Самооцінка. Додатки, с.3.                       0,5 хв.

V. Актуалізація і систематизація знань.

Сторінка математики. Самостійна робота. Завдання 10. Розв`язання прикладів на порядок дій. Слайд 69.

- Ось і закінчилася поки що наша екскурсія станціями першої лінії метрополітену. У вас записаний  рядочок чисел. А якщо між ними поставити математичні знаки?.. Які математичні знаки ви знаєте? Що вийде, якщо їх поставити? (Приклад на порядок  дій). Слайд 70. Подивіться на дошку. Я розставила знаки, де-не-де поставили ще дужки. Що нам треба пригадати, щоб розв`язати ці довгі приклади? (порядок дій)  Розв`язажіть цей приклад самостійно. Перевірка. Слайд 71. Самооцінка. Додатки, с.3.                   3 хв.

VІ. Підсумок уроку.

1. Бесіда. Наша подорож закінчується. Ми сьогодні дізнались багато нового і цікавого про наше місто. Відвідали Харківський метрополітен, побували на станціях першої лінії.

- Як вона називається? Які станції ви запам`ятали? Скільки станцій залишилось без вашої відмітки? Що дізналися цікавого? (відповіді дітей)   0,5 хв.

2. Рефлексія. Слайд 72. Мовленева хвилинка.

- Давайте спробуємо скласти сенкан про улюблений Харків, користуючись схемою складання. Слайд 73.  (Спроби дітей, Слайд 74.) Так, Харків – найкраще місто, наша маленька батьківщина. І ми повинні зберегти, а може і покращити його для своїх дітей і онуків. Слайд 75.  Сьогодні ми подолали ще одну сходинку до нових знань. Мені дуже хотілось, щоб ви зрозуміли: треба не просто красиво говорити про свою Батьківщину, своє місто, але й підтверджувати це своїми щоденними справами. Для вас це – навчання, турбота про своїх рідних, друзів, бажання робити добро і славити своїми ділами себе, родину, своє місто, батьківщину.                                                                                                   2 хв.

3. Підсумок. Слайд 76. (учні читають вірш)                                             0,5 хв.

4. Саморефлексія.

 Від рідної хати дитину веде у широкий світ

 ота єдина стежина, що дарує красу і цвіт.

 Іди по тій стежці, дитино, даруй любов і тепло,

 і пам'ятай: ти-Людина! Вчись, думай, твори добро! Слайд 77.


          Ось і закінчився наш незвичайний урок. Вам сподобалась екскурсія? На наступному уроці ми продовжимо гуляти станціями метро Холодногірсько-Заводської лінії  і познайомимося з другою лінією Харківського метрополітену - Салтівською. Вона була відкрита у 1984 році.

 Скільки років їй виконується в 2014 році ?(30) Так, ювілей. Вже 30 років працює і друга лінія. Ми подивимось фільм, з якого ви дізнаєтесь, як вона будувалась, яка там архітектура, познайомитесь з професією машиніста, побуваєте на тих станціях, де, можливо, ніколи не були.                                                                                                                    1 хв.

VІІ. Домашнє завдання. Робота в групах. 

1. У вас на партах картки з інформацією щодо інших станцій Холодногірсько - заводської лінії. Додатки, с.9-11.  Ваша задача познайомитися з нею, виписати числівники, записавши їх числами, скласти приклади на багато дій і розв`язати їх. За бажанням, придумати задачу, використовуючи числові дані з інформаційної картки.

2. А інша група учнів отримає таке завдання: картки з інформацією щодо історії та архітектури станцій Салтівської лінії. Додатки, с.12-15. Уважно прочитайте її, щоб потім поділитися цією інформацією з однокласниками. На наступному уроці ми продовжимо цю роботу і кожному з вас дамо слово, щоб ви розповіли, про що дізналися. 

3. Також,  я ще раз пропоную вам за допомогою книжок, журналів, газет, мережі Інтернет, можливо, разом з батьками, знайти та узагальнити матеріал про наше рідне місто, безпосередньо метрополітен. Може, ви знайдете щось цікаве, і захочете розповісти про це однокласникам. Можливо, ваші розповіді доповняться фотографіями чи малюнками з теми.                                                             0,5 хв.

- Урок закінчено. Спасибі. Слайд 78. 

 

                                                                 


 

 

                                                     


 


 


 


 

docx
Додано
29 березня 2018
Переглядів
1798
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку