Учні залюбки хочуть допомогти герою казки і з цікавістю виконують завдання поставлені перед ними))) Ознайомлюються з новим прийомом позатабличного ділення; закріплюють раніше вивчені випадки позатабличного множення і ділення.
Математика 3 клас
Тема. Ділення на двоцифрове число способом добору (51:17). Задачі на знаходження четвертого пропорційного.
Мета: ознайомити учнів з новим прийомом позатабличного ділення; закріпити раніше вивчені випадки позатабличного множення і ділення; вдосконалювати навички розв'язування задач; розвивати мислення; виховувати інтерес до математики.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Продзвенів уже дзвінок,
починається урок.
Приготуйте без мороки
Все, що треба до уроку.
Книжку, зошит, ручку, олівці.
Приготувались?
Молодці!
Все у нас уже на місці,
залишилось тільки сісти!
Сядьте, дітки, всі гарненько,
Руки покладіть рівненько.
Голівки вище підніміть,
Плечі свої розведіть.
Всі на мене подивіться,
і приємно посміхніться!
- Девіз нашого уроку:
«Думай швидко, обчислюй усно, відповідай чітко»
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
— Сьогодні нам до класу принесли листа, але прочитати ми його зможемо тоді, коли виконаємо завдання
Подивіться , будь ласка, на таблиці.
Завдання «МАГІЧНІ КВАДРАТИ» (час 3 хвилини).
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми ознайомимося з прийомом ділення на двоцифрове число, продовжимо роботу над задачами.
Завдання 1 «Перебрати квасолю»
Перебирати квасолини по корзинках , світлу – у ліву корзинку, а темну – у праву.
Для цього ми з вами проведемо каліграфічну хвилинку
На дошці числовий ряд 1, 2, 3, 5, … (кожне наступне число – сума двох попередніх (8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, 610, 987))
Завдання 2 «Посадити кущ троянд» (щоб він одразу ж розквітнув). На кущі немає квіток. Наше завдання допомогти Попелюшці.
Розв’язування прикладів
14*4 90:30 80:20
27*2 48:2 55*0
23*4 500:100 1000:10
1000:10 80:20
V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
1. Робота за підручником (с. 132)
Завдання 867
— Розгляньте і поясніть, як виконали ділення.
51 : 17 = ?
17 • 2 = 34 — число 2 не підходить;
17 • 3 = 51— число 3 підходить.
Отже, 51 : 17 = 3.
Висновок. Щоб поділити 51 на 17, потрібно дібрати таке число, яке в добутку з числом 17 дасть число 51.
При діленні двоцифрового числа на двоцифрове при підборі частки доводиться кожного разу перевіряти, яке число вийде при множенні дільника на передбачувану частку, чи дорівнює воно діленому (тоді частка знайдена правильно), або менше (більше) за нього (тоді потрібно спробувати інше число, яке, відповідно, більше або менше за те, що перевірялося).
Завдання 868. Коментоване розв'язування прикладів за зразком
Завдання 869. Робота в парах
Учні знаходять частку способом добору.
72:18 = 4 42:14 = 3 96:24 = 4 63:21 = 3
75:25 = 3 80:16 = 5 75:15 = 5 54:18 = 3
2. Фізкультхвилинка
Завдання 3 «Перетворити гарбуз на карету»
Завдання 871 (Розв’язати задачу)
— Прочитайте задачу.
— Що запитується у задачі?
— Що знайдемо першою дією? (Скільки фірма закупила стільців?)
— Якою дією? (Дією множення)
— Що дізнаємося в другій дії? (Скільки стільців у кожній кімнаті?)
— Якою дією? (Діленням)
— Розв’яжіть задачу, склавши вираз.
Розв’язання
14 • 4 : 7 = 8 (ст.)
Відповідь: 8 стільців у кожній кімнаті.
Наш гарбуз перетворився на красиву карету.
Та карета сама не поїде, що нам ще потрібно? (коні)
Завдання 4 «Придбати коней до карети»
Завдання 870
Учні розв’язують тільки ті рівняння, які розв’язуються дією ділення,
x • 16 = 64 240 : х = 80 600 : х = 300
х = 4 х = 3 х = 2
Троє учнів працюють біля дошки.
Завдання 5 «Відкрити скриньку з сюрпризом для Попелюшки»
Завдання 872 (Розв’язати задачу)
Учні повторюють умову за коротким записом. Після цього самостійно записують розв’язання. Один учень працює біля дошки.
Розв’язання
1) 36 : 6 = 6 (кг) — вистачить 3 вівцям на 1 день;
2) 6 : 3 = 2 (кг) — вистачить 1 вівці на 1 день;
3) 20: 2 = 10(вів.)
Відповідь: 10 вівцям вистачить 20 кг силосу на день.
2. Офтальмологічна пауза
3. Розв'язування логічної задачі
У класі 25 учнів. З них 6 учнів не вміють грати або в шашки, або в шахи. 18 учнів уміють грати у шашки, 20 — у шахи. Скільки учнів класу грають і в шашки і в шахи?
Розв’язання
Відомо, що 18 учнів грають у шашки, тому 25 — 18 = 7 учнів не вміють грати в шашки. 7 — 6 = 1 учнів не вміють грати в шашки, але можуть вміти грати в шахи. Так як 20 учнів вміли грати в шахи, то 20 — 1 = 19 учнів могли грати і в шахи, і в шашки.
Відповідь: 19 учнів.
Завдання 866
Учні самостійно виписують усі числа, які діляться на 4. (16; 20; 28; 40; 80)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ