Урок "НАЙВІДОМІШІ ХРАМИ УКРАЇНИ"

Про матеріал

Урок розроблений за технологією критичного мислення

Перегляд файлу

 

 

ВІДДІЛ ОСВІТИ, МОЛОДІ І СПОРТУ КАРЛІВСЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

МАР’ЯНІВСЬКА ЗОШ І-ІІ СТУПЕНІВ КАРЛІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ

 

 

 

 

   Підготувала:

 Вчитель історії та права

Князєва Ганна Олегівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Карлівка 2015

 

 

Урок № 29

ТЕМА: НАЙВІДОМІШІ ХРАМИ УКРАЇНИ

Мета:

Навчальна:

  • Ознайомити учнів з історією створення Софіївського собору й Києво-Печерської лаври;
  • Сформувати в учнів поняття про місце та роль архітектурних памяток у збереженні історичної памяті народу;

Розвиваюча:

  • Розвивати вміння аналізувати історичну інформацію, описувати архітектурні пам’ятки;

Виховна:

  • Виховувати в учнів бережливе ставлення до культурної спадщини.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок.

Обладнання: підручник, дидактичні картки, ілюстрації, електронна презентація.

Очікувані результати:

Учень/учениця:

  • Знатиме про історію заснування Софійського собору та Києво-Печерської лаври;
  • Розумітиме важливість дослідження архітектурних та мистецьких пам’яток в історичній науці й усвідомить необхідність їхнього збереження для прийдешніх поколінь;
  • Умітиме описувати вказані храми України, працювати з ілюстраціями для отримання інформації, установлювати хронологічну послідовність створення пам’яток.

 

ХІД УРОКУ

І. ЕВОКАЦІЯ (10 хвилин)

1. Емоційне налаштування.  Доброго дня! Доброго, теплого, сонячного дня! Олександр Дюма, видатний французький письменник, коли чекав гостей на звану вечірку, у гардеробі вішав табличку з написом: «Отут, разом з одягом, залишайте свій поганий настрій». Мені б дуже хотілося, щоб і ви залишили свої негативні емоції, невпевненість та страх. Переріжемо кульки -  і  разом з ними відпустимо свій поганий настрій.

2. Мозковий штурм.

-  Яким чином історики довідуються про минулі часи?

- Які види історичних джерел ви знаєте?

- Що таке архітектурна пам’ятка?

- До якого виду історичних джерел належить архітектурна пам’ятка?

- Чи містять пам’ятки архітектури історичну інформацію? Поміркуйте, яку саме?

Чи важливо зберігати давні споруди? І з якою метою?

3. Складання асоціативного куща.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Цілепокладання

Тож сьогодні ми з вами ознайомимося з найвідомішими храмами України, дізнаємося про архітектурні особливості, історичну долю та значення кожного з них. (тема записується у зошити та на дошці).

 

 

 

ІІ. Етап осмислення (25 хв).

 

  1. Софійський собор

Робота в групах. Учитель об'єднує учнів у 3 групи та пропонує опрацювати текстове джерело.

Київський Софійський собор, закладений 1037 року великим князем київським Ярославом Мудрим, зберіг до наших днів не лише багатство стародавньої архітектури, але й живописне оздоблення ХІ століття.

    У софійському соборі гармонійно поєднуються два види монументального живопису – мозаїки та фрески.

    Мозаїки виділяють головні частини інтер’єру Софійського  собору – центральний купол і вівтар.

   Решта храму прикрашена фресками. Усі мозаїки собору виконані на сяючому золотому фоні. Їм притаманні багатство барв, яскравість і насиченість тонів. За всієї кольорової різноманітності мозаїк переважними  тонами є синій і сіро-білий у поєднанні з пурпуровим. Кожний колір має багато відтінків, зокрема синій – 21, зелений – 34, червоно-рожевий – 19, золотий – 25. Це свідчить про високий рівень розвитку в Київській Русі  скловарної  справи й техніки виготовлення смальти, яку виготовляли зі скла, забарвленого в різні кольори. У склепінні головного вівтаря видно величезну постать Оранти-Богоматері, яка молиться. Вона стоїть із піднятими руками на широкому помості, прикрашеному дорогоцінним камінням. Грандіозному, монументальному образу Богоматері Оранти властива висока одухотвореність. Мозаїка викликає в глядача велике піднесення.

     Особливу цінність серед фресок Софійського собору  становить груповий портрет родини Ярослава Мудрого. На фресці зображені Ярослав Мудрий із макетом Софійського собору в руці, дружина Ярослава княгиня Ірина. За Ярославом та Іриною в урочистій процесії йшли їхні сини й дочки.

     На стінах собору збереглися середньовічні написи та малюнки-графіті, залишені священниками та відвідувачами собору. Це цінні пам’ятки давньоруської писемності, важливі історичні документи, із яких ми черпаємо цікаві відомості про життя Київської Русі.

Завдання:

І група  скласти план повідомлення про собор Софії Київської;

ІІ група -  скласти словник нових  термінів (мозаїка, смальта, фреска );

ІІІ група -  скласти таблицю

Мозаїки та фрески Софійського собору

Вид монументального живопису

Мозаїка

Фреска

Коротка характеристика

 

 

 

  1. Києво-Печерська лавра

Читання з позначками.

  1. Самостійно опрацюйте відповідний матеріал підручника, позначте в тексті те, що ви вже знали знаком «+», нове – « - », цікаве – «?» ;
  2. Складіть 5 питань за змістом пункту

 

ІІІ. РЕФЛЕКСІЯ (10 хвилин)

  1. Робота з картою

Покажіть на карті місто, де знаходяться храми, про які йшлося на уроці.

  1. Хронологічна задача

Позначте на лінії часу роки заснування Софійського собору та Києво-Печерської лаври. Порахуйте скільки років тому вони  були збудовані.

 

 

 

  1. Метод «Прес»

За допомогою алгоритму

  1. Я вважаю що…
  2. Тому що…
  3. Наприклад…
  4. Отже…( таким чином…)

прокоментуйте твердження: «Необхідно дбати про збереження архітектурних памяток!»

4. Заключне слово вчителя.

5. Інструктаж домашнього завдання.

  1. Опрацювати параграф підручника;
  2. Написати сенкан із поняттями «фреска», «мозаїка», «Софійський собор», «Києво-Печерська лавра» (на вибір).

 

 

docx
Додано
30 грудня 2017
Переглядів
2266
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку