Урок розроблений за технологією критичного мислення
ВІДДІЛ ОСВІТИ, МОЛОДІ І СПОРТУ КАРЛІВСЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
МАР’ЯНІВСЬКА ЗОШ І-ІІ СТУПЕНІВ КАРЛІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ
Підготувала:
Вчитель історії та права
Князєва Ганна Олегівна
Карлівка 2015
Урок № 29
ТЕМА: НАЙВІДОМІШІ ХРАМИ УКРАЇНИ
Мета:
Навчальна:
Розвиваюча:
Виховна:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Обладнання: підручник, дидактичні картки, ілюстрації, електронна презентація.
Очікувані результати:
Учень/учениця:
ХІД УРОКУ
І. ЕВОКАЦІЯ (10 хвилин)
1. Емоційне налаштування. Доброго дня! Доброго, теплого, сонячного дня! Олександр Дюма, видатний французький письменник, коли чекав гостей на звану вечірку, у гардеробі вішав табличку з написом: «Отут, разом з одягом, залишайте свій поганий настрій». Мені б дуже хотілося, щоб і ви залишили свої негативні емоції, невпевненість та страх. Переріжемо кульки - і разом з ними відпустимо свій поганий настрій.
2. Мозковий штурм.
- Яким чином історики довідуються про минулі часи?
- Які види історичних джерел ви знаєте?
- Що таке архітектурна пам’ятка?
- До якого виду історичних джерел належить архітектурна пам’ятка?
- Чи містять пам’ятки архітектури історичну інформацію? Поміркуйте, яку саме?
Чи важливо зберігати давні споруди? І з якою метою?
3. Складання асоціативного куща.
4. Цілепокладання
Тож сьогодні ми з вами ознайомимося з найвідомішими храмами України, дізнаємося про архітектурні особливості, історичну долю та значення кожного з них. (тема записується у зошити та на дошці).
ІІ. Етап осмислення (25 хв).
Робота в групах. Учитель об'єднує учнів у 3 групи та пропонує опрацювати текстове джерело.
Київський Софійський собор, закладений 1037 року великим князем київським Ярославом Мудрим, зберіг до наших днів не лише багатство стародавньої архітектури, але й живописне оздоблення ХІ століття.
У софійському соборі гармонійно поєднуються два види монументального живопису – мозаїки та фрески.
Мозаїки виділяють головні частини інтер’єру Софійського собору – центральний купол і вівтар.
Решта храму прикрашена фресками. Усі мозаїки собору виконані на сяючому золотому фоні. Їм притаманні багатство барв, яскравість і насиченість тонів. За всієї кольорової різноманітності мозаїк переважними тонами є синій і сіро-білий у поєднанні з пурпуровим. Кожний колір має багато відтінків, зокрема синій – 21, зелений – 34, червоно-рожевий – 19, золотий – 25. Це свідчить про високий рівень розвитку в Київській Русі скловарної справи й техніки виготовлення смальти, яку виготовляли зі скла, забарвленого в різні кольори. У склепінні головного вівтаря видно величезну постать Оранти-Богоматері, яка молиться. Вона стоїть із піднятими руками на широкому помості, прикрашеному дорогоцінним камінням. Грандіозному, монументальному образу Богоматері Оранти властива висока одухотвореність. Мозаїка викликає в глядача велике піднесення.
Особливу цінність серед фресок Софійського собору становить груповий портрет родини Ярослава Мудрого. На фресці зображені Ярослав Мудрий із макетом Софійського собору в руці, дружина Ярослава княгиня Ірина. За Ярославом та Іриною в урочистій процесії йшли їхні сини й дочки.
На стінах собору збереглися середньовічні написи та малюнки-графіті, залишені священниками та відвідувачами собору. Це цінні пам’ятки давньоруської писемності, важливі історичні документи, із яких ми черпаємо цікаві відомості про життя Київської Русі.
Завдання:
І група – скласти план повідомлення про собор Софії Київської;
ІІ група - скласти словник нових термінів (мозаїка, смальта, фреска );
ІІІ група - скласти таблицю
Мозаїки та фрески Софійського собору
Вид монументального живопису |
Мозаїка |
Фреска |
Коротка характеристика |
|
|
Читання з позначками.
ІІІ. РЕФЛЕКСІЯ (10 хвилин)
Покажіть на карті місто, де знаходяться храми, про які йшлося на уроці.
Позначте на лінії часу роки заснування Софійського собору та Києво-Печерської лаври. Порахуйте скільки років тому вони були збудовані.
За допомогою алгоритму
прокоментуйте твердження: «Необхідно дбати про збереження архітектурних пам’яток!»
4. Заключне слово вчителя.
5. Інструктаж домашнього завдання.