Пропонований конспект уроку допоможе навчати учнів виразно та вдумливо читати поезію; розвивати навички аналізу художнього тексту, коментувати основні мотиви та ідеї поезії, висловлювати власні міркування; виховувати усвідомлення громадянської позиції як прояву її духовності.
«НЕ ДАЙ СПАТИ ХОДЯЧОМУ…»
Тема. Т.Шевченко. «Минають дні, минають ночі…». Духовно-психологічний стан суспільної свідомості тогочасної України.
Мета: навчати учнів виразно та вдумливо читати поезію; розвивати навички аналізу художнього тексту, коментувати основні мотиви та ідеї поезії, висловлювати власні міркування; виховувати усвідомлення громадянської позиції як прояву її духовності.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: урок-психологічне дослідження душевного стану авторського «я».
Наочність, обладнання: портрет Т.Шевченка, тлумачні та літературознавчі словники.
Форми, методи й прийоми роботи: «Це цікаво», проблемне запитання, робота з таблицею, словникова робота, бесіда, робота зі схемо, «Розминка», «Асоціативний кущ».
Міжпредметні зв’язки: українська мова (фразеологія, наказовий спосіб дієслів, вищий ступінь порівняння прикметника, дієслівна тавтологія, займенник, синоніми), психологія (психологічний стан людини), історія України (імперія і національний портрет).
Теорія літератури: антитеза, інверсія, метафора, міфологема, архетип, ліричний герой, риторичне запитання, розв’язка, оксюморон, алюзія, інвектива, тавтологія, рефрен, синонім, філософська лірика.
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП
«Розминка».
«Асоціативний кущ».
колишній забутий минулий
проходять МИНАЮТЬ зроблений
пройдений безповоротний завершений
Словникова робота.
Минати – проходити, протікати недалеко від чого-небудь.
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Система запитань і завдань.
Виразне читання поезії Т.Шевченка «Минають дні, минають ночі…» вчителем.
- На скільки частин ви поділили б поезію? (На дві).
Заповнення таблиці.
І частина |
ІІ частина |
Болісні роздуми людини, що усвідомила безперспективність підневільного, «рослинного» існування, без пошуків сенсу життя |
Осмислення можливих варіантів-трансформацій особистої долі в парадигмі соціальної проблематики- долі України |
- Що охоплює вас, як читачів, уже з перших рядків поезії? (відчуття незворотного часоплину).
- Чим воно виражене? (Дієслівною тавтологією у поєднанні з нагромадженням 13 звукосполук ми-мі-ли-лі-ле-ло-ла).
- Що створює? (Гармонію, а сонорні з голосними – переливання звуків, що нагадують течію ріки).
- Що підкреслює антитеза «дні-ночі»? (Безперервність процесу плину часу).
- А лексема «літо»? (Означає не лише пору року, а й символізує найкращу, найпліднішу пору людського життя).
- Пропоную дослідити послідовні у часі описи психологічних станів ліричного героя.
- Завдяки чому нагнітається відчуття невідворотності часоплину? (Інверсії).
Теорія літератури.
Інверсія – (лат. inversio — перевертання, переставляння) — одна із стилістичних фігур поетичного мовлення, яка полягає в незвичному розташуванні слів у реченні з очевидним порушенням синтаксичної конструкції задля емоційно-смислового увиразнення певного вислову.
«Шелестить пожовкле листя» - перші два слова передають звукову та колористичну характеристику осені, що в цьому вірші є символом душевного занепаду особистості.
«Дні-ночі-літо-листя» - такий образно-асоціативний ряд «зовнішнього» плану перед появою «внутрішнього» образу «гаснуть очі».
«Це цікаво!»
У язичництві такі прафольклорні елементи, як «очі», «думи», «серце» належать до міфологем архетипного рівня.
Теорія літератури.
Метафора – це перенесення назви з одного предмета чи явища дійсності на інший, на основі їх подібності в якому-небудь відношенні.
Міфологема - (від дав.-гр. μῦθος — сказання, переказ та дав.-гр. λόγος — слово, думка) — найменший неподільний складовий елемент міфу.
Архетип – (грец. arche — початок, походження і typos — форма, відбиток) — прообраз, первісний образ, ідея.
Серце – уособлення божественного в людині. Цей образ-символ ще двічі з’явиться у вірші. Коли «серце спить», людська душа нікчемніє.
Словникова робота.
Все - вичерпне охоплення, сукупність предметів, явищ, дій, понять; те, що є, без винятку.
країна
категорія часу категорія простору
люди
Теорія літератури.
Тавтологія - риторична фігура, повторення однакових або схожих за змістом слів.
Чим віє від 7 рядка? (Трагічною спустошеністю).
Словникова робота.
Волочитись – ходити скрізь без мети; блукати.
Словникова робота.
Колапс – (від лат. collapsus — падіння) — руйнування якоїсь структури під впливом системної кризи.
Теорія літератури.
Розв’язка – епізод, яким завершується розвиток сюжету в творі; завершальний елемент розповіді, який вирішує конфлікт художнього твору; протилежне за значенням до зав'язки.
Риторичне запитання – це питання, яке ставиться не з метою отримання відповіді, а з метою афористичного узагальнення загальновідомої або очевидної думки.
Колективне заповнення таблиці.
Виражальні засоби |
||
оксиморонна метафора |
синонімічна метафора |
метафора |
«спати ходячому» |
«серцем завмирати», «серце спить» |
«гнилою колодою по світу валятись» |
Теорія літератури.
Оксюморон – це стилістичний прийом, заснований на «поєднання непоєднуваного», коли протилежні явища зв'язуються воєдино.
Синонім - (від грец. synonymos - однойменний) - це слова, що по-різному звучать, але близькі за значенням.
Теорія літератури.
Алюзія – (лат. allusio — натяк, жарт) — стилістична фігура, що містить указівку, аналогію чи натяк на певний історичний, міфологічний, літературний, політичний або ж побутовий факт, закріплений у текстовій культурі або в розмовному мовленні.
Теорія літератури.
Інвектива - (лат. inuectiuo oratio — лайлива промова) — різкий виступ проти когось або чогось, викриття, образливий словесний напад.
- Який бік душі українця розкривається у ІІ частині твору? (Романтично-піднесений, спонений звитяги).
- Хто є ліричним героєм? (Безжалісний ясновидець-аналітик. «Страшно впасти у кайдани, умирать в неволі, / А ще гірше – спати, спати / І спати на волі - /І заснути навік-віки, / І сліду не кинуть/ ніякого, однаково, / Чи жив, чи загинув!»)
- Що ж криється за прикметником у вищому ступені порівняння «гірше»? (Шевченко має на увазі прихід омріяної, вибореної волі, коли народ, що не готовий до держави і націєтворення, продовжує «спати, спати і спати на волі». Автор вказує з допомогою оксюморону на стан суспільної апатії).
Словникова робота.
Апатія – це психофізичний стан крайнього небажання і неможливість спонукати себе до дії.
Художні засоби |
||
фразеологізм-метонімія |
антитеза |
прислівникова антитеза |
«І сліду не кинуть» |
«Чи жив, чи загинув» |
«Навік-віки» |
Теорія літератури.
Метонімія – (грец. μετωνυμία — перейменування) — це слово, значення якого переноситься на найменування іншого предмета, пов'язаного з властивим для даного слова предметом за своєю природою.
Фразеологізм - це словосполучення (речення), яке за значенням дорівнює одному слову.
Проблемне запитання.
Теорія літератури.
Строфічний рефрен – повтор.
Колективне заповнення таблиці.
Духовно-психологічні стани українського громадянства |
|||
І стан |
ІІ стан |
ІІІ стан |
IV стан |
«ніяка» доля |
«добра» доля |
«зла» доля |
доля «гірше ніякої» |
символ національного марного очікування й нездатності здійснити прогресивні перетворення в суспільстві, брак індивідуальної та колективної волі |
здійсненні суспільних перетворень через імператив християнського закону любові до ближнього, життя серця, торжество духовного та національного начала в людині |
суспільні перетворення в Україні революційного характеру через зневаження релігійних та моральних законів («проклинать»), через насилля («світ запалити»), прозріння у трагічні події ХХ століття |
відбувається прихід псевдоволі, квазінезалежності, коли народ «спить на волі» |
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Бесіда.
Теорія літератури.
Філософська лірика – твори, які у своєму змісті передають прагнення людського розуму в образно-емоційній формі висвітлити важливі питання сенсу життя.
VI. РЕФЛЕКСІЯ
VII. ОЦІНЮВАННЯ
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обов’язкове:
За бажанням:
ЛІТЕРАТУРА