Анотація до тренінгу
Тренінг призначений для учнів 8 класу. Заняття інформує і навчає учнів про те, як передається і як не передається ВІЛ / СНІД. Головна мета тренінгу – навчити учнів уникати ситуацій, в яких можна заразитися ВІЛ / СНІДом. Тренінг складається з 3 частин: вступна, основна частина, заключна частина. Вступна частина цікава привітанням та знайомством між учасниками тренінгу. В стартових завданнях актуалізуються знання учнів з минулого заняття та матеріалу минулих класів. Основна частина містить в собі міні-лекцію про СНІД, різні вправи, які допомагають учасникам тренінгу з'ясувати ступінь інформованості з даної проблеми, зрозуміти, як швидко поширюється ВІЛ - інфекція; пояснити, що здоров'я людини багато в чому залежить від його поведінки, допомагають групі зрозуміти і запам'ятати всю необхідну інформацію про ВІЛ. Заключна частина допомагає підбити підсумки всього тренінгу.
Тренінг в 8 класі з основ здоров’я
Тема: Небезпека інфікування ВІЛ
Автор: Арабаджи Іван Миколайович, учитель Ялтинської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2
смт Ялта
2018 р.
Анотація до тренінгу
Тренінг призначений для учнів 8 класу. Заняття інформує і навчає учнів про те, як передається і як не передається ВІЛ / СНІД. Головна мета тренінгу – навчити учнів уникати ситуацій, в яких можна заразитися ВІЛ / СНІДом. Тренінг складається з 3 частин: вступна, основна частина, заключна частина. Вступна частина цікава привітанням та знайомством між учасниками тренінгу. В стартових завданнях актуалізуються знання учнів з минулого заняття та матеріалу минулих класів. Основна частина містить в собі міні-лекцію про СНІД, різні вправи, які допомагають учасникам тренінгу з'ясувати ступінь інформованості з даної проблеми, зрозуміти, як швидко поширюється ВІЛ - інфекція; пояснити, що здоров'я людини багато в чому залежить від його поведінки, допомагають групі зрозуміти і запам'ятати всю необхідну інформацію про ВІЛ. Заключна частина допомагає підбити підсумки всього тренінгу.
Мета заняття: ознайомити учнів з ризиками інфікування ВІЛ/СНІД, усвідомити зв’язок між способом життя й ризиком інфікування, дати первинну інформацію для учасників тренінгу про те, як передається і як не передається ВІЛ/СНІД; навчити уникати ситуації, в яких можна заразитися ВІЛ/СНІДом; розвивати вміння уважно ставитися до свого здоров’я; виховувати толерантне ставлення до людей з ВІЛ.
Очікувані результати
Наприкінці заняття учні:
називають шляхи інфікування ВІЛ та методи захисту;
наводять приклади висловлення почуттів дружби, приязні, кохання;
розпізнають ситуації, що загрожують сексуальним насиллям;
пояснюють причини утримання від ранніх статевих стосунків;
уміють відмовлятися від небезпечних пропозицій;
дотримуються правил рівноправного спілкування між статями.
Обладнання: дошка; ватман; скотч; ножиці; маркери двох кольорів; картки зеленого, жовтого та червоного кольорів, картки з написами «високий ризик», «низький ризик», «ризику немає» (все повинно бути підготовлено заздалегідь)
План уроку
|
Тематика вправ |
Прогнозований час на виконання (хв.) |
Вступна частина |
14 |
|
1 |
Привітання |
1 |
2 |
Оголошення правил тренінгу |
3 |
3 |
Знайомство. Вправа «Портрет у промінні сонця» |
5 |
4 |
Стартові завдання:
|
5 |
Основна частина |
24 |
|
1 |
Міні - лекція |
3 |
2 |
Вправа «Жива діаграма» |
5 |
3 |
Руханка «Ураган для тих» |
3 |
4 |
Вправа «Голосуй ногами» |
5 |
5 |
Робота в групах «Допоможи прийняти рішення в ситуації» |
8 |
Заключна частина |
6 |
|
1 |
Підбиття підсумків. |
1 |
2 |
Зворотній зв’язок. Метод «Незакінчене речення» |
2 |
3 |
Рефлексія. Завершення тренінгу «Світлофор» |
2 |
4 |
Домашнє завдання |
1 |
Хід заняття:
І. Вступна частина
1. Привітання.
Доброго дня! Я радий бачити вас. Сьогодні ми з вами проведемо тренінг.
2. Прийняття правил.
Перед тим ,як розпочати заняття, я пропоную вам виробити правила роботи в групі. Ви будете називати по колу правила, які ви б хотіли, щоб дотримувалися під час роботи, а я їх запишу на ватмані. Для ефективної роботи в будь-якій групі людей приймаються правила.
Пропоную розглянути наступні правила:
3. Знайомство. Вправа «Портрет у промінні сонця»
Шановні друзі! Для успішної роботи нам з вами треба познайомитися. А зробимо ми це за допомогою вправи «Портрет у промінні сонця»
Мета - підвищити самооцінку, налаштувати на успіх.
Завдання: познайомити учасників один з одним і познайомитися з ними самому.
Інструкція: учасникам роздаються аркуші паперу, на яких вони малюють сонце з сьома промінчиками. На промінцях треба написати про себе «Хто я (в суспільстві, дома, в сім’ї) ?» (дод 1)
3. Стартові завдання
(На минулому уроці йшла мова про психологічні і соціальні наслідки ранніх статевих стосунків, підліткову вагітність)
(Небезпека ранніх статевих стосунків полягає в небажаній вагітності підлітків та психологічним травмам.)
(Ризиком ранньої підліткової вагітності є висока смертність серед підлітків та новонароджених)
Діти! Сьогодні на тренінгу ми поговоримо про небезпеку інфікування ВІЛ, розробимо стратегію боротьби з цією небезпечною хворобою. За допомогою крос-тесту пригадаємо те, що ви вивчали у попередніх класах і дізнайтеся дещо нове.
Мета: актуалізація опорних знань учнів, набутих під час вивчення матеріалу з попередніх класів
Запитання для обговорення
ІІ. Основна частина.
Завдання: ввести в тему заняття.
А тепер трохи інформації про СНІД. Вперше випадок цього дивного захворювання був зареєстрований у 1978 р. Пізніше вчені дали йому назву СНІД і виявили вірус (ВІЛ), який його викликає. Досі невідомо, звідки прийшов ВІЛ/СНІД. Одні вважають, що він з'явився спочатку у мавп, інші – що його штучно створили люди.
Точно відомо одне: ВІЛ/ СНІД – смертельне захворювання, від якого немає ліків або вакцини. Епідемія стрімко поширюється по всіх країнах і континентах. Найбільше від цього захворювання страждає молодь у віці від 14 до 29 років.
• Сьогодні у світі ВІЛ/ СНІД хворіють понад 40 млн осіб.
• Кожну хвилину у світі приблизно 11 чоловік заражаються ВІЛ.
• В Україні офіційно зареєстровано майже 600 тис. ВІЛ - інфікованих, але передбачається, що їх принаймні в три рази більше.
• 80% ВІЛ - інфікованих в Україні – молодь від 14 до 29 років.
• В Донецькій області ВІЛ - інфікованих 32 000 осіб
Це дані офіційної статистики. Але, швидше за все, ВІЛ - інфікованих значно більше. Багато хто живе з ВІЛ, навіть не підозрюючи про це. Вони не здавали аналізи і, відповідно, ніде не зареєстровані.
Отже, ми дізналися не дуже приємну правду. А тепер давайте з вами з'ясуємо ступінь вашої поінформованості. Вправа називається «Жива діаграма»
Завдання: з'ясувати ступінь інформованості учасників щодо даної проблеми.
Інструкція:
Всі учасники шикуються в лінію, не торкаючись один одного, і закривають очі. Ведучий формулює ряд тверджень. Якщо учасник не згоден з твердженням, він робить крок уперед, якщо не згоден – крок назад, якщо не знає відповіді – залишається на місці.
Твердження можуть бути, наприклад, такими:
-ВІЛ і СНІД – це одне і теж.
- ВІЛ можна заразитися, якщо користуватися загальною посудом з ВІЛ - інфікованим.
- За зовнішнім виглядом людини, можливо, визначити, чи є у нього ВІЛ.
- Вживання ін'єкційних наркотиків – єдиний шлях зараження ВІЛ.
- ВІЛ передається через кровосисних комах.
- Якщо людина заразився ВІЛ, то тест відразу ж покаже наявність вірусу в організмі.
- Щоб убезпечити себе, можна зробити щеплення проти ВІЛ.
- ВІЛ піддається повному лікуванню.
Якщо б ви точно знали інформацію, відповідну твердженнями, ви залишилися б у прямій лінії. Але, як ми бачимо, всі опинилися в різних місцях. А тепер наступна вправа.
Для цієї вправи треба прибрати зайві стільці. Учасники сидять, а тренер стоїть (йому не вистачає стільця) і каже «Ураган для тих, в кого чорне взуття». Усі хто в чорному взутті, встають зі свого місця і намагаються сісти на інше. Той, кому не вистачило стільця, стає ведучим і каже: «Ураган для тих, хто народився влітку(в кого довге волосся, коротке волосся, хто ходить до школи, бачив море, любить солодке…) »
Завдання: розповісти групі про існуючі ступені ризику і про те, в яких випадках ризик може бути високим, а в яких – низьким.
Інструкція:
Ведучий говорить , що тепер, коли визначено основні шляхи передачі ВІЛ, потрібно зрозуміти, в яких випадках це може статися з самими учасниками.
Якщо людина правильно оцінює ризик, йому легше захистити себе і своїх близьких. Всім учасникам тренінгу тренер зачитує приклади, а на підлозі є три зони з написами «високий», «низький», «немає». Голосуючи ногами, тобто переміщуючись по одній чи іншій зоні, учасники повинні пояснити, чому вони зробили саме такий вибір. У разі необхідності ведучий поправляє учасників.
Любі друзі! Тепер ми знаємо, як можна заразитися ВІЛ і ми повинні навчитися захистити себе і близьких від цього захворювання. А в цьому нам допоможе наступна вправа. Вправа називається «Допоможи прийняти рішення». Давайте розіб’ємося на групи за весняними місяцями.
Завдання: аналізуючи ситуації, пов'язані з утриманням, подумати про те, як приймаються рішення самими учасниками групи.
Інструкція:
Ведучий перераховує три способи захисту від ВІЛ – інфекції: під час сексуальних контактів (стриманість, вірність, використання презерватива) і каже групі, що хоче обговорити з нею тему утримання. Ведучий запитує учасників, як вони розуміють слово «утримання». Аналізуючи і узагальнюючи відповіді дітей, ведучий підводить групу до того, що під утриманням розуміється відстрочка вступу в перший сексуальний контакт або тимчасова відмова від сексуальних контактів. Ведучий пропонує дітям розібратися в тому, що людина набуває, а що втрачає під час утримання. Він просить учасників взяти картки з записаними ситуаціями.
Ведучий роздає сформованим групам ситуаційні картки та пропонує їм обговорити їх. Ситуації виносяться на загальне обговорення. На закінчення ведучому треба намагатися разом з групою перерахувати ознаки, які свідчать про те, що чоловік готовий вступити в сексуальні відносини, прийняти усвідомлене рішення і захиститися від можливих негативних наслідків.
Ситуації для обговорення:
Приклади тверджень для обговорення ситуацій.
ІІІ. Заключна частина
Шановні друзі! Сьогодні під час тренінгу ми розбирали ризики інфікування ВІЛ – інфекцією. Треба пам’ятати, що потрапивши у ризиковану ситуацію, ми можемо вести себе по-різному: можемо зупинитися і уникнути зараження, а можемо йти далі, керуючись принципом «нам вже все одно», «чому страждати повинен лише я один» або «може пронесе». Тому я вас хочу ще раз застерегти. Будьте особливо уважні до себе та оточуючих вас людей.
Завдання: з'ясувати, що нового, цікавого і корисного дізналися учасники тренінгу і який висновок зробили.
Інструкція:
Кожен учасник тренінгу висловлює свою думку про тренінг, розповідають, що сподобалося, що ні, що для них було найважливішим, що нового дізналися, який висновок зробили.
Учні по колу висловлюються одним реченням:
Сьогодні я дізнався… Було цікаво…
Я виконував завдання… Було складно…
Тепер я зможу… Я зрозумів…
У мене вийшло… Я відчув, що…
Мене здивувало… Я навчився…
Я придбав… Я зміг…
Я спробую… Мені захотілося…
Урок дав мені для життя…
Мета: проаналізувати якість засвоєння уроку учнями.
Інструкція: у цій вправі учням пропонується оцінити свою діяльність на уроці за допомогою світлофора ("зелений" – все зрозуміло, "жовтий" – є труднощі, "червоний" – багато незрозумілого). Картки цих кольорів видаються учням до початку уроку.
Опрацювати матеріал параграфу 16 підручника, стор. 107-109. Підготувати доповіді за допомогою Інтернет - джерел про вірусні інфекції, що передаються статевим шляхом.
Література та джерела:
Матеріали до уроку
Додаток 1.