Урок "Небезпека інфікування ВІЛ"

Про матеріал

Анотація до тренінгу
 Тренінг призначений для учнів 8 класу. Заняття інформує і навчає учнів про те, як передається і як не передається ВІЛ / СНІД. Головна мета тренінгу – навчити учнів уникати ситуацій, в яких можна заразитися ВІЛ / СНІДом. Тренінг складається з 3 частин: вступна, основна частина, заключна частина. Вступна частина цікава привітанням та знайомством між учасниками тренінгу. В стартових завданнях актуалізуються знання учнів з минулого заняття та матеріалу минулих класів. Основна частина містить в собі міні-лекцію про СНІД, різні вправи, які допомагають учасникам тренінгу з'ясувати ступінь інформованості з даної проблеми, зрозуміти, як швидко поширюється ВІЛ - інфекція; пояснити, що здоров'я людини багато в чому залежить від його поведінки, допомагають групі зрозуміти і запам'ятати всю необхідну інформацію про ВІЛ. Заключна частина допомагає підбити підсумки всього тренінгу. 
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Тренінг в 8 класі з основ здоров’я

Тема: Небезпека інфікування ВІЛ

 

Автор: Арабаджи Іван Миколайович, учитель Ялтинської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

смт Ялта

2018 р.


Анотація до тренінгу

 Тренінг призначений для учнів 8 класу. Заняття інформує і навчає учнів про те, як передається і як не передається ВІЛ / СНІД. Головна мета тренінгу – навчити учнів уникати ситуацій, в яких можна заразитися ВІЛ / СНІДом. Тренінг складається з 3 частин: вступна, основна частина, заключна частина. Вступна частина цікава привітанням та знайомством між учасниками тренінгу. В стартових завданнях актуалізуються знання учнів з минулого заняття та матеріалу минулих класів. Основна частина містить в собі міні-лекцію про СНІД, різні вправи, які допомагають учасникам тренінгу з'ясувати ступінь інформованості з даної проблеми, зрозуміти, як швидко поширюється ВІЛ - інфекція; пояснити, що здоров'я людини багато в чому залежить від його поведінки, допомагають групі зрозуміти і запам'ятати всю необхідну інформацію про ВІЛ. Заключна частина допомагає підбити підсумки всього тренінгу.

Мета заняття: ознайомити учнів з ризиками інфікування ВІЛ/СНІД, усвідомити зв’язок між способом життя й ризиком інфікування, дати первинну інформацію для учасників тренінгу про те, як передається і як не передається ВІЛ/СНІД; навчити уникати ситуації, в яких можна заразитися ВІЛ/СНІДом; розвивати вміння уважно ставитися до свого здоров’я; виховувати толерантне ставлення до людей з ВІЛ.

 Очікувані результати

Наприкінці заняття учні:

називають шляхи інфікування ВІЛ та методи захисту;

наводять приклади висловлення почуттів дружби, приязні, кохання;

розпізнають ситуації, що загрожують сексуальним насиллям;

пояснюють причини утримання від ранніх статевих стосунків;

уміють відмовлятися від небезпечних пропозицій;  

дотримуються правил рівноправного спілкування між статями.

Обладнання: дошка; ватман; скотч; ножиці; маркери двох кольорів; картки зеленого, жовтого та червоного кольорів, картки з написами «високий ризик»,  «низький ризик», «ризику немає» (все повинно бути підготовлено заздалегідь)

План уроку

 

Тематика вправ

Прогнозований час на виконання (хв.)

Вступна частина

14

1

Привітання

1

2

Оголошення правил тренінгу

3

3

Знайомство. Вправа «Портрет у промінні сонця»

5

4

Стартові завдання:

  • Зворотній зв’язок з минулого уроку
  • Оголошення теми і мети уроку. Крос - тест

5

Основна частина

24

1

Міні - лекція

3

2

Вправа «Жива діаграма»

5

3

Руханка «Ураган для тих»

3

4

Вправа «Голосуй ногами»

5

5

Робота в групах «Допоможи прийняти рішення в ситуації»

8

Заключна частина

6

1

Підбиття підсумків.

1

2

Зворотній зв’язок. Метод «Незакінчене речення»

2

3

Рефлексія. Завершення тренінгу «Світлофор»

2

4

Домашнє завдання

1

 

Хід заняття:

І. Вступна частина

1. Привітання.

Доброго дня! Я радий бачити вас. Сьогодні ми з вами проведемо тренінг. 

2. Прийняття правил.

Перед тим ,як розпочати заняття, я пропоную вам виробити правила роботи в групі. Ви будете називати по колу правила, які ви б хотіли, щоб дотримувалися під час роботи, а я їх запишу на ватмані. Для ефективної роботи в будь-якій групі людей приймаються правила.

 Пропоную розглянути наступні правила:

  • говорити коротко, по черзі;
  • слухати інших;
  • бути активним;
  • бути позитивним;
  • говорити від свого імені.

3. Знайомство. Вправа «Портрет у промінні сонця»

Шановні друзі! Для успішної роботи нам з вами треба познайомитися. А зробимо ми це за допомогою вправи «Портрет у промінні сонця»

Мета - підвищити самооцінку, налаштувати на успіх.

Завдання: познайомити учасників один з одним і познайомитися з ними самому.

Інструкція: учасникам роздаються аркуші паперу, на яких вони малюють сонце з сьома промінчиками. На промінцях треба написати про себе «Хто я (в суспільстві, дома, в сім’ї) ?»  (дод 1)

3. Стартові завдання

  • Зворотній зв’язок з минулого уроку.
    • Про що ми вели мову на минулому уроці?

(На минулому уроці йшла мова про психологічні і соціальні наслідки ранніх статевих стосунків, підліткову вагітність)

  • В чому полягає небезпека ранніх статевих стосунків?

(Небезпека ранніх статевих стосунків полягає в небажаній вагітності підлітків та психологічним травмам.)

  • Який ризик в ранній підлітковій вагітності?

(Ризиком ранньої підліткової вагітності є висока смертність серед підлітків та новонароджених)

  • Оголошення теми і мети уроку.

Діти! Сьогодні на тренінгу ми поговоримо про небезпеку інфікування ВІЛ,  розробимо стратегію боротьби з цією небезпечною хворобою.  За допомогою крос-тесту пригадаємо те, що ви вивчали у попередніх класах і дізнайтеся дещо нове.

 Мета: актуалізація опорних знань учнів, набутих під час вивчення матеріалу з попередніх класів

Запитання для обговорення

  • У чому відповідність між ВІЛ  і СНІДом? (ВІЛ – це вірус, який породжує СНІД) 
  • Хто найбільше ризикує інфікуватися ВІЛ? (Найбільш ризикують інфікуватися наркомани, люди, які ведуть неправильний спосіб життя, донори крові і т.д. )
  • Чи існують ліки для тих, хто інфікований ВІЛ? (Вірус можна на ранній стадії заморозити, але на деякий час. ВІЛ не виліковний.)
  • У яких щоденних ситуаціях треба бути обережним, щоб уникнути контактів з кров’ю інших людей? (Переливання крові, користування медичними інструментами, прогулянки на вулиці в незахищеному взутті)

ІІ. Основна частина.

  1. Міні – лекція

Завдання: ввести в тему заняття.

А тепер трохи інформації про СНІД. Вперше випадок цього дивного захворювання був зареєстрований у 1978 р. Пізніше вчені дали йому назву СНІД і виявили вірус (ВІЛ), який його викликає. Досі невідомо, звідки прийшов ВІЛ/СНІД. Одні вважають, що він з'явився спочатку у мавп, інші – що його штучно створили люди.

Точно відомо одне: ВІЛ/ СНІД – смертельне захворювання, від якого немає ліків або вакцини. Епідемія стрімко поширюється по всіх країнах і континентах. Найбільше від цього захворювання страждає молодь у віці від 14 до 29 років.

• Сьогодні у світі ВІЛ/ СНІД хворіють понад 40 млн осіб.

• Кожну хвилину у світі приблизно 11 чоловік заражаються ВІЛ.

• В Україні офіційно зареєстровано майже 600 тис. ВІЛ - інфікованих, але передбачається, що їх принаймні в три рази більше.

• 80% ВІЛ - інфікованих в Україні – молодь від 14 до 29 років.

• В Донецькій області  ВІЛ - інфікованих 32 000 осіб

Це дані офіційної статистики. Але, швидше за все, ВІЛ - інфікованих значно більше. Багато хто живе з ВІЛ, навіть не підозрюючи про це. Вони не здавали аналізи і, відповідно, ніде не зареєстровані.

Отже, ми дізналися не дуже приємну правду. А тепер давайте з вами з'ясуємо ступінь вашої поінформованості. Вправа називається «Жива діаграма»

  1. Вправа «Жива діаграма» 

Завдання: з'ясувати ступінь інформованості учасників щодо даної проблеми.

Інструкція:

Всі учасники шикуються в лінію, не торкаючись один одного, і закривають очі. Ведучий формулює ряд тверджень. Якщо учасник не згоден з твердженням, він робить крок уперед, якщо не згоден – крок назад, якщо не знає відповіді – залишається на місці.

Твердження можуть бути, наприклад, такими:

-ВІЛ і СНІД – це одне і теж.

- ВІЛ можна заразитися, якщо користуватися загальною посудом з ВІЛ - інфікованим.

- За зовнішнім виглядом людини, можливо, визначити, чи є у нього ВІЛ.

- Вживання ін'єкційних наркотиків – єдиний шлях зараження ВІЛ.

- ВІЛ передається через кровосисних комах.

- Якщо людина заразився ВІЛ, то тест відразу ж покаже наявність вірусу в організмі.

- Щоб убезпечити себе, можна зробити щеплення проти ВІЛ.

- ВІЛ піддається повному лікуванню.

Якщо б ви точно знали інформацію, відповідну твердженнями, ви залишилися б у прямій лінії. Але, як ми бачимо, всі опинилися в різних місцях. А тепер наступна вправа.

  1. Руханка. Вправа «Ураган для тих»

 Для цієї вправи треба прибрати зайві стільці. Учасники сидять, а тренер стоїть (йому не вистачає стільця) і каже «Ураган для тих, в кого чорне взуття». Усі хто в чорному взутті, встають зі свого місця і намагаються сісти на інше. Той, кому не вистачило стільця, стає ведучим і каже: «Ураган для тих, хто народився влітку(в кого довге волосся, коротке волосся, хто ходить до школи, бачив море, любить солодке…) »

  1. Вправа «Голосуй ногами». Оцінка ступеня ризику

Завдання: розповісти групі про існуючі ступені ризику і про те, в яких випадках ризик може бути високим, а в яких – низьким.

Інструкція:

Ведучий говорить , що тепер, коли визначено основні шляхи передачі ВІЛ, потрібно зрозуміти, в яких випадках це може статися з самими учасниками.

Якщо людина правильно оцінює ризик, йому легше захистити себе і своїх близьких. Всім учасникам тренінгу тренер зачитує приклади, а на підлозі є три зони з написами «високий», «низький», «немає». Голосуючи ногами, тобто переміщуючись по одній чи іншій зоні, учасники повинні пояснити, чому вони зробили саме такий вибір. У разі необхідності ведучий поправляє учасників.

  • Сексуальний контакт без презерватива (Високий)
  • Використання спільного шприца для введення наркотику (Високий)
  • Сексуальний контакт у стані наркотичного або алкогольного сп'яніння (Високий)
  • Використання нестерильних інструментів для нанесення татуювань (Високий)
  • Використання загальної бритви (Високий)
  • Переливання крові:
  • З дотриманням правил забору, зберігання та транспортування крові (Низький)
  • Без дотримання правил забору, зберігання та транспортування крові (Високий)
  • Різні косметичні процедури, нанесення татуювань, пірсингу з дотриманням правил і в спеціальному салоні (Низький/Немає)
  • Ін'єкції в лікувальних установах(Низький/Немає)
  • Укуси комах (Немає)
  • Укуси тварин (Немає)
  • Використання чужої зубної щітки (Немає)
  • Використання спільного посуду для приготування їжі (Немає)
  • Догляд за хворим СНІДом (Немає)
  • Обійми з ВІЛ - інфікованою людиною (Немає)
  • Дружній поцілунок («в щічку») (Немає)
  • Любовний поцілунок (Немає)
  • Поїздка в громадському транспорті разом з ВІЛ - інфікованою людиною (Немає)
  • Відвідування школи разом з ВІЛ - інфікованим учнем (Немає)
  • Відвідування басейну, лазні, сауни разом з ВІЛ - інфікованою людиною (Немає)
  • Масаж. (Немає)
  • Дотик одягом. (Немає)
  • Рукостискання (Немає)
  • Використання громадських туалетних кімнат (Немає)
  • Питво з громадських питних джерел (Немає)
  1. Робота в групах «Допоможи прийняти рішення»

Любі друзі! Тепер ми знаємо, як можна заразитися ВІЛ і ми повинні навчитися захистити себе і близьких від цього захворювання. А в цьому нам допоможе наступна вправа. Вправа називається «Допоможи прийняти рішення». Давайте розіб’ємося на групи за весняними місяцями.

Завдання: аналізуючи ситуації, пов'язані з утриманням,   подумати про те, як приймаються рішення самими учасниками групи.

Інструкція:

Ведучий перераховує три способи захисту від ВІЛ – інфекції: під час сексуальних контактів (стриманість, вірність, використання презерватива) і каже групі, що хоче обговорити з нею тему утримання. Ведучий запитує учасників, як вони розуміють слово «утримання». Аналізуючи і узагальнюючи відповіді дітей, ведучий підводить групу до того, що під утриманням розуміється відстрочка вступу в перший сексуальний контакт або тимчасова відмова від сексуальних контактів. Ведучий пропонує дітям розібратися в тому, що людина набуває, а що втрачає під час утримання. Він просить учасників взяти картки з записаними ситуаціями.

Ведучий роздає сформованим групам ситуаційні картки та пропонує їм обговорити їх. Ситуації виносяться на загальне обговорення. На закінчення ведучому треба намагатися разом з групою перерахувати ознаки, які свідчать про те, що чоловік готовий вступити в сексуальні відносини, прийняти усвідомлене рішення і захиститися від можливих негативних наслідків.

Ситуації для обговорення:

  1. Вітя і Олена познайомилися на дискотеці і почали зустрічатися. Через деякий час вони пішли на дискотеку разом, танцювали всі повільні танці, а потім Вітя проводив Олену додому і поцілував. У Віті і раніше були дівчатка, але для Олени цей поцілунок виявився першим у житті. Коли Олена розповіла про Вітю подругам, ті запитали, чи збирається вона займатися з ним сексом. Олена не знала, що відповісти, тому що в більшості її подруг вже були сексуальні стосунки з хлопцями. Вона роздумує: якщо Вітя запропонує їй почати сексуальні відносини, погодитися на це або почекати. Що ви порадите Олені?
  2. Антон попросив у свого друга Михайла ради. Він вже кілька місяців зустрічається з дівчиною на ім'я Ніна. Вона йому подобається, і вони багато часу проводять разом. Але коли Антон завів з Ніною розмову про секс, вона сказала, що любить його, але до сексу поки не готова. Антон не знає, чому Ніна відмовляється займатися з ним сексом, і не розуміє, що повинен робити. Як ви думаєте, що може Міша порадити Антону?
  3. Маша і Ігор вже давно люблять один одного. Вони часто бачаться і мріють про спільне майбутнє. У них ще не було сексуальних відносин, і вони навіть про це не говорили один з одним, але, нарешті, настав момент відверто обговорити це питання. Як ви думаєте, що вони повинні сказати одне одному?

Приклади тверджень для обговорення ситуацій.

  • Проти утримання
  • За утримання
  • Можна втратити близького друга/подругу.
  • Не треба боятися можливого зараження ІПСШ, включаючи ВІЛ/СНІД.
  • Наді мною сміятимуться, я опинюся самим відсталим.
  • Дозволяє уникнути небажаної вагітності; рішення про народження дитини буде прийнято усвідомлено, коли прийде час.
  • Це шкідливо для здоров'я.
  • Любов заснована не тільки на сексі.
  • Це протиприродно.
  • Не треба боятися, що тебе засудять «за розпусність»

 

ІІІ. Заключна частина

  1. Підбиття підсумків.

Шановні друзі! Сьогодні під час тренінгу ми розбирали ризики інфікування ВІЛ – інфекцією. Треба пам’ятати, що потрапивши у ризиковану ситуацію, ми можемо вести себе по-різному: можемо зупинитися і уникнути зараження, а можемо йти далі, керуючись принципом «нам вже все одно», «чому страждати повинен лише я один» або «може пронесе». Тому я вас хочу ще раз застерегти. Будьте особливо уважні до себе та оточуючих вас людей.

  1.  Зворотній зв’язок. Метод «Незакінчене речення»

Завдання: з'ясувати, що нового, цікавого і корисного дізналися учасники тренінгу і який висновок зробили.

Інструкція:

Кожен учасник тренінгу висловлює свою думку про тренінг, розповідають, що сподобалося, що ні, що для них було найважливішим, що нового дізналися, який висновок зробили.

Учні по колу висловлюються одним реченням:

Сьогодні я дізнався…                Було цікаво…

Я виконував завдання…            Було складно…

Тепер я зможу…                         Я зрозумів…

У мене вийшло…                        Я відчув, що…

Мене здивувало…                       Я навчився…

Я придбав…                                 Я зміг…

Я спробую…                                Мені захотілося…

Урок дав мені для життя…

  1. Рефлексія. Вправа «Світлофор»

Мета: проаналізувати якість засвоєння уроку учнями.

Інструкція: у цій вправі учням пропонується оцінити свою діяльність на уроці за допомогою світлофора ("зелений" – все зрозуміло, "жовтий" – є труднощі, "червоний" – багато незрозумілого). Картки цих кольорів видаються учням до початку уроку.

  1. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал параграфу 16 підручника, стор. 107-109.  Підготувати доповіді за допомогою Інтернет - джерел про вірусні інфекції, що передаються статевим шляхом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література та джерела:

  1.  І.Д. Бех, Т.В. Воронцова, В.С.  Пономаренко, С.В. Страшко,  Нова програма 8 клас. - Основи здоров’я. Підручник для 8 класу. - Алатон. - 2016
  2. Основи здоров’я. Навчальна програма для 5-9 класів (оновлена) 2017 р.
  3. Ада Г., Рамсей А. Вакцины, вакцинація та імунна відповідь. К., Медицина, 2002.
  4. Спеціальний випуск "СНІД без міфів та ілюзій". Інформаційно - аналітичний журнал "Медичний кур'єр" 1-2 (16) 2000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Матеріали до уроку

Додаток 1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Андрійчук Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Основи здоров`я 8 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.)
Додано
26 травня 2018
Переглядів
10951
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку