План-конспект уроку з української мови
11 клас
ТЕМА: НЕОЛОГІЗМИ ВІЙНИ: НОВІ СЛОВА В РЕАЛІЯХ СУЧАСНОСТІ
Мета: ознайомити учнів із поняттям «неологізм» у контексті воєнної лексики, проаналізувати причини виникнення нових слів у період війни та навчити розпізнавати такі слова в медіапросторі; визначити їх стилістичне значення; виховувати культуру усного й писемного мовлення, позитивне ставлення до лексичного розмаїття сучасної української мови.
Очікувані результати: здобувач освіти розуміє загальні принципи класифікації словникового складу української мови, називає неологізми війни, знаходить їх у тексті; застосовує інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок (удосконалення
мовної і мовленнєвої компетенцій).
Форми роботи: індивідуальна, парна, групова
Види роботи: вибірковий диктант, розподільна робота, пошукова робота.
Необхідне обладнання/матеріали (урок можна провести онлайн/офлайн): комп’ютер, інтернет, мультимедійний проєктор, дошка, крейда, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
– Актуальність теми війни та мови.
– Роль мови у відображенні суспільних змін.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
– Що таке неологізми?
– Які слова вважаються неологізмами?
Наведіть приклади слів сучасної української мови (ґаджет, блогер, коворкінг тощо).
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчання.
З початком війни нові слова та звороти з’явилися в мові. До того ж не тільки в українській. Причини появи воєнних неологізмів:
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Поняття «воєнні неологізми»
Воєнні неологізми – це нові слова або словосполучення, які виникають під час воєнних конфліктів, відображаючи нові реалії, явища або зміну акцентів у суспільному житті.
V. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування
умінь і навичок.
Вправа № 1. Розпізнай неологізми
Завдання: Прочитайте текст і випишіть слова, які є неологізмами. Поясніть, чому вони виникли.
Під час війни люди активно використовують дрони, "байрактари", тероборону, бавовну, джавеліни. З'явилося багато мемів про "тракторні війська", а також словосполучення "київський привид".
Очікуваний результат:(неологізми): дрон, "байрактар", тероборона, бавовна, джавелін, тракторні війська, київський привид.
Вправа № 2. Гра « Хто більше?»
Завдання: Складіть по одному реченню з кожним із наведених неологізмів.
Наприклад, бавовна: Після "бавовни" на ворожому складі боєприпасів усе потонуло в густому диму.
Вправа № 3. Креативне завдання «Я - журналіст»
Завдання: Уявіть, що ви журналіст, напишіть коротку замітку про подію, використовуючи щонайменше 5 неологізмів, пов’язаних із війною.
Наприклад: Учора ввечері ворожа техніка зазнала значних втрат завдяки роботі "тракторних військ". Незабаром місцеві мешканці помітили характерну "бавовну"...
Вправа № 4. Фразеологічна розминка
Відтворіть пропущені дієслова. Поясніть значення фразеологізмів у реченні.
Не … москалем (не будь поганцем); ласкаво … до пекла (вислів, що став одним із символів шаленого опору українських захисників і кепського становища російських окупантів); …. асвабадітєлі.
Вправа № 5. Робота в групах. Пропоную об’єднатися у 3 групи і розподілити воєнні неологізми за походженням у 3 стовпчики:
І група |
ІІ група |
ІІІ група |
Власне неологізми –слова, яких раніше НЕ БУЛО |
Фразеологізми-словосполучення – |
Слова, які вже були в українській мові, але набули НОВИХ значень |
Балалайка, бандеромобіль, затридні, чмоня, байрактар, арестовити, приліт, на щиті, хлопок, чисте небо, брудна бомба, бавовна, мордор, дискотека, жест доброї волі, два-три тижні максимум, дрон, зеленка.
Вправа № 6. Творче конструювання
Розв’яжіть кроссенс, поділяючи слова-відгадки на два стовпчика: іменники і дієслова. Бажаю успіху!!!
|
2022 |
|
|
|
2021 |
|
|
|
Вправа № 7. Синтаксична хвилинка
Завдання: Складіть 5 нових словосполучень із неологізмами на тему війни. Для цього використовуйте будь-які з наступних слів:
Наприклад: Оборонний пояс на сході країни, крилата ракета скерована на ціль.
VI Закріплення матеріалу і обговорення:
– Які почуття викликають у вас нові слова, пов'язані з війною?
– Чому суспільство винаходить нові слова саме під час складних історичних періодів?
VII Підсумки уроку. Рефлексія.
– Що нового ви дізналися сьогодні?
– Чи можна сказати, що мова є «дзеркалом» війни? Чому?
VIII Домашнє завдання: