Урок "НЕОЛОГІЗМИ ВІЙНИ: НОВІ СЛОВА В РЕАЛІЯХ СУЧАСНОСТІ"

Про матеріал
Вправи допоможуть здобувачам освіти не лише розвивати мовні навички, а й вивчити нові слова, зрозуміти їхнє походження; розпізнавати такі слова в медіапросторі; визначити їх стилістичне значення; роль у сучасній мові та зрозуміти, як мова адаптується до умов війни, нових реалій.
Перегляд файлу

План-конспект уроку з української мови

11 клас

ТЕМА: НЕОЛОГІЗМИ ВІЙНИ: НОВІ СЛОВА В РЕАЛІЯХ СУЧАСНОСТІ

Мета: ознайомити учнів із поняттям «неологізм» у контексті воєнної лексики, проаналізувати причини виникнення нових слів у період війни та навчити розпізнавати такі слова в медіапросторі; визначити їх стилістичне значення; виховувати культуру усного й писемного мовлення, позитивне ставлення до лексичного розмаїття сучасної української мови.

Очікувані результати: здобувач освіти розуміє загальні принципи класифікації словникового складу української мови, називає неологізми війни, знаходить їх у тексті; застосовує інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок (удосконалення

мовної і мовленнєвої компетенцій).

 

Форми роботи: індивідуальна, парна, групова

Види роботи: вибірковий диктант, розподільна робота, пошукова робота.

 

Необхідне обладнання/матеріали (урок можна провести онлайн/офлайн):  комп’ютер, інтернет, мультимедійний проєктор, дошка, крейда, роздатковий матеріал.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

– Актуальність теми війни та мови.

– Роль мови у відображенні суспільних змін.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

– Що таке неологізми?
– Які слова вважаються неологізмами?

Наведіть приклади слів сучасної української мови (ґаджет, блогер, коворкінг тощо).

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчання.

 З початком війни нові слова та звороти з’явилися в мові. До того ж не тільки в українській.  Причини появи воєнних неологізмів:

  • Потреба в назвах нових реалій (дрон, байрактар, окопний Wi-Fi).
  • Відображення сучасної ситуації та народної творчості (побутові адаптації воєнних термінів, сленг).
  • Психологічна потреба в іронії чи евфемізмах (бавовна, жест доброї волі).

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Поняття «воєнні неологізми»

Воєнні неологізми – це нові слова або словосполучення, які виникають під час воєнних конфліктів, відображаючи нові реалії, явища або зміну акцентів у суспільному житті.

V. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування

умінь і навичок.

Вправа № 1. Розпізнай неологізми

Завдання: Прочитайте текст і випишіть слова, які є неологізмами. Поясніть, чому вони виникли.

Під час війни люди активно використовують дрони, "байрактари", тероборону, бавовну, джавеліни. З'явилося багато мемів про "тракторні війська", а також словосполучення "київський привид".

Очікуваний результат:(неологізми): дрон, "байрактар", тероборона, бавовна, джавелін, тракторні війська, київський привид.

Вправа № 2. Гра « Хто більше?»

Завдання: Складіть по одному реченню з кожним із наведених неологізмів.

Наприклад, бавовна: Після "бавовни" на ворожому складі боєприпасів усе потонуло в густому диму.

Вправа № 3. Креативне завдання «Я - журналіст»

Завдання: Уявіть, що ви журналіст,  напишіть коротку замітку про подію, використовуючи щонайменше 5 неологізмів, пов’язаних із війною.

Наприклад: Учора ввечері ворожа техніка зазнала значних втрат завдяки роботі "тракторних військ". Незабаром місцеві мешканці помітили характерну "бавовну"...

   Вправа № 4. Фразеологічна розминка

 

 Відтворіть пропущені дієслова. Поясніть значення фразеологізмів у реченні.

Не … москалем (не будь поганцем);  ласкаво … до пекла  (вислів, що став одним із символів шаленого опору українських захисників і кепського становища російських окупантів); …. асвабадітєлі.

 

 Вправа № 5. Робота в групах. Пропоную об’єднатися у 3 групи і розподілити воєнні неологізми за походженням у 3 стовпчики:

І група

ІІ група

ІІІ група

Власне неологізми –слова, яких раніше НЕ БУЛО

Фразеологізми-словосполучення –
СТАЛІ ВИРАЗИ

Слова, які вже були в українській мові, але набули НОВИХ значень

 

Балалайка, бандеромобіль, затридні, чмоня, байрактар, арестовити, приліт, на щиті, хлопок, чисте небо, брудна бомба, бавовна, мордор, дискотека, жест доброї волі, два-три тижні максимум, дрон, зеленка.

 

Вправа № 6. Творче конструювання

Розв’яжіть кроссенс, поділяючи слова-відгадки на два стовпчика: іменники і дієслова. Бажаю успіху!!!

 

 

 

2022

https://fs03.vseosvita.ua/03014dm3-4283-400x210.png

2021

 

Вправа № 7. Синтаксична хвилинка

Завдання: Складіть 5 нових словосполучень із неологізмами на тему війни. Для цього використовуйте будь-які з наступних слів:

  • Крилата ракета
  • Територіальна оборона
  • Оборонний пояс
  • Залізний купол

Наприклад:  Оборонний пояс на сході країни, крилата ракета скерована на ціль.

VI Закріплення матеріалу і обговорення:

– Які почуття викликають у вас нові слова, пов'язані з війною?

– Чому суспільство винаходить нові слова саме під час складних історичних періодів?

VII Підсумки уроку. Рефлексія.

– Що нового ви дізналися сьогодні?

– Чи можна сказати, що мова є «дзеркалом» війни? Чому?

VIII Домашнє завдання:

  1. Зібрати неологізми війни з соціальних мереж чи ЗМІ та підготувати коротке пояснення.
  2. Створити свої візуальні образи до 1-2 евфемізмів на власний розсуд.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лисницкая Евгения
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 грудня 2024
Переглядів
838
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку