Урок "НЕОЛОГІЗМИ ВІЙНИ: НОВІ СЛОВА В РЕАЛІЯХ СУЧАСНОСТІ"

Про матеріал
Вправи допоможуть здобувачам освіти не лише розвивати мовні навички, а й вивчити нові слова, зрозуміти їхнє походження; розпізнавати такі слова в медіапросторі; визначити їх стилістичне значення; роль у сучасній мові та зрозуміти, як мова адаптується до умов війни, нових реалій.
Перегляд файлу

План-конспект уроку з української мови

11 клас

ТЕМА: НЕОЛОГІЗМИ ВІЙНИ: НОВІ СЛОВА В РЕАЛІЯХ СУЧАСНОСТІ

Мета: ознайомити учнів із поняттям «неологізм» у контексті воєнної лексики, проаналізувати причини виникнення нових слів у період війни та навчити розпізнавати такі слова в медіапросторі; визначити їх стилістичне значення; виховувати культуру усного й писемного мовлення, позитивне ставлення до лексичного розмаїття сучасної української мови.

Очікувані результати: здобувач освіти розуміє загальні принципи класифікації словникового складу української мови, називає неологізми війни, знаходить їх у тексті; застосовує інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок (удосконалення

мовної і мовленнєвої компетенцій).

 

Форми роботи: індивідуальна, парна, групова

Види роботи: вибірковий диктант, розподільна робота, пошукова робота.

 

Необхідне обладнання/матеріали (урок можна провести онлайн/офлайн):  комп’ютер, інтернет, мультимедійний проєктор, дошка, крейда, роздатковий матеріал.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

– Актуальність теми війни та мови.

– Роль мови у відображенні суспільних змін.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

– Що таке неологізми?
– Які слова вважаються неологізмами?

Наведіть приклади слів сучасної української мови (ґаджет, блогер, коворкінг тощо).

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчання.

 З початком війни нові слова та звороти з’явилися в мові. До того ж не тільки в українській.  Причини появи воєнних неологізмів:

  • Потреба в назвах нових реалій (дрон, байрактар, окопний Wi-Fi).
  • Відображення сучасної ситуації та народної творчості (побутові адаптації воєнних термінів, сленг).
  • Психологічна потреба в іронії чи евфемізмах (бавовна, жест доброї волі).

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Поняття «воєнні неологізми»

Воєнні неологізми – це нові слова або словосполучення, які виникають під час воєнних конфліктів, відображаючи нові реалії, явища або зміну акцентів у суспільному житті.

V. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування

умінь і навичок.

Вправа № 1. Розпізнай неологізми

Завдання: Прочитайте текст і випишіть слова, які є неологізмами. Поясніть, чому вони виникли.

Під час війни люди активно використовують дрони, "байрактари", тероборону, бавовну, джавеліни. З'явилося багато мемів про "тракторні війська", а також словосполучення "київський привид".

Очікуваний результат:(неологізми): дрон, "байрактар", тероборона, бавовна, джавелін, тракторні війська, київський привид.

Вправа № 2. Гра « Хто більше?»

Завдання: Складіть по одному реченню з кожним із наведених неологізмів.

Наприклад, бавовна: Після "бавовни" на ворожому складі боєприпасів усе потонуло в густому диму.

Вправа № 3. Креативне завдання «Я - журналіст»

Завдання: Уявіть, що ви журналіст,  напишіть коротку замітку про подію, використовуючи щонайменше 5 неологізмів, пов’язаних із війною.

Наприклад: Учора ввечері ворожа техніка зазнала значних втрат завдяки роботі "тракторних військ". Незабаром місцеві мешканці помітили характерну "бавовну"...

   Вправа № 4. Фразеологічна розминка

 

 Відтворіть пропущені дієслова. Поясніть значення фразеологізмів у реченні.

Не … москалем (не будь поганцем);  ласкаво … до пекла  (вислів, що став одним із символів шаленого опору українських захисників і кепського становища російських окупантів); …. асвабадітєлі.

 

 Вправа № 5. Робота в групах. Пропоную об’єднатися у 3 групи і розподілити воєнні неологізми за походженням у 3 стовпчики:

І група

ІІ група

ІІІ група

Власне неологізми –слова, яких раніше НЕ БУЛО

Фразеологізми-словосполучення –
СТАЛІ ВИРАЗИ

Слова, які вже були в українській мові, але набули НОВИХ значень

 

Балалайка, бандеромобіль, затридні, чмоня, байрактар, арестовити, приліт, на щиті, хлопок, чисте небо, брудна бомба, бавовна, мордор, дискотека, жест доброї волі, два-три тижні максимум, дрон, зеленка.

 

Вправа № 6. Творче конструювання

Розв’яжіть кроссенс, поділяючи слова-відгадки на два стовпчика: іменники і дієслова. Бажаю успіху!!!

 

 

 

2022

https://fs03.vseosvita.ua/03014dm3-4283-400x210.png

2021

 

Вправа № 7. Синтаксична хвилинка

Завдання: Складіть 5 нових словосполучень із неологізмами на тему війни. Для цього використовуйте будь-які з наступних слів:

  • Крилата ракета
  • Територіальна оборона
  • Оборонний пояс
  • Залізний купол

Наприклад:  Оборонний пояс на сході країни, крилата ракета скерована на ціль.

VI Закріплення матеріалу і обговорення:

– Які почуття викликають у вас нові слова, пов'язані з війною?

– Чому суспільство винаходить нові слова саме під час складних історичних періодів?

VII Підсумки уроку. Рефлексія.

– Що нового ви дізналися сьогодні?

– Чи можна сказати, що мова є «дзеркалом» війни? Чому?

VIII Домашнє завдання:

  1. Зібрати неологізми війни з соціальних мереж чи ЗМІ та підготувати коротке пояснення.
  2. Створити свої візуальні образи до 1-2 евфемізмів на власний розсуд.

 

docx
Додано
13 грудня
Переглядів
1
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку