Урок "Нервова система людини"

Про матеріал
урок на тему Нервова система людини 8 клас Нервова система - найскладніша і найважливіша система керування та зв’язку в організмі людини. У людини нервова система загалом побудована так само, як і в інших ссавців. За місцем розташування нервової тканини розрізняють центральну та периферичну її частини. Нервова тканина, розміщена в порожнині черепа та каналі хребта, складає центральну нервову систему. Це головний і спинний мозок.
Перегляд файлу

Тема :Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини.

Мета :

Навчальна: сформувати у учнів уяву про нервову систему людини,вміти визначати основні складники центральної та перефіричної нервової системи .Дати визначення основним термінам.

Пізнавальна : розвити пізнавальний інтерес до поданої теми ,розвити увагу, розвити логічне мислення

Виховна :виховувати прагнення до фізичного здоров’я, до здорового способу життя

Завдання:Згадати та доповнити знання про складники нервової системи ; Визначити функції  нервової системи .

Базові терміни і поняття: нервова система, соматична нервова система, вегетативна нервова система, центральна нервова система, периферична нервова система, спинний мозок, головний мозок, черепномозкові нерви, спинномозкові нерви, сіра речовина, біла речовина, нейрони, нейроглія

Тип уроку :Засвоєння нових знань

Електронні ресурси : https://learningapps.org/create?new=71, ,https://www.canva.com/,             https://ua.mozaweb.com/uk/lexikon.php?cmd=getlist&let=3D&sid=BIO

                                                   Структура уроку:

 

Етапи уроку

Форми і методи

Результат діяльності

1. Організаційний етап (1хв)

Привітання ,рефлексія.

Учні налаштовуються на роботу .

2.Актуалізація опорних знань і умінь учнів.(5 хв)

Хмара слів або ментальна карта

Учні активізують свої знання отриманні з минулого уроку

3.Мотивація навчальної діяльності (5 хв)

Проблемне питання ,цікавий факт ,ознайомлення з планом роботи

Стимуляція пізнавальної діяльності,

4.Вивчення нового матеріалу (15хв )

Пояснювально-ілюстрований метод ,робота з програмою Мозаїк ,робота в групі

Отримання та систематизування теоретичного матеріалу

5.Закріплення вивченого матеріалу

(10 х)

обговорення “Редактор”

Завдання у learningapp

Закріплюємо отримані знання,стимулюємо пошукову діяльність

 

6.Домашнє завдання

(до 4 хв)

проектна діяльність

Стимуляція пошукової діяльності,практичних застосувань .

 

                                       Хід уроку:

1)Організаційний етап Добрий день шановні учні .Сподіваюсь настрій у вас відмінний ,якщо так то посміхніться, налаштуйтеся і починаємо .

2.Актуалізація опорних знань і умінь учнів.

Завдання для учнів : 1)Повторити   матеріал минулого уроку. Використовуючи ментальну карту,чи хмару слів та словник термінів.

Учитель складає карту чи хмару слів .

Завдання : В хмарі слів відображені наступні терміни :Живлення ,дихання,травлення,тканина,органи,транспорт речовин,легені,шлунок,кров.

Очікування : Учень може відтворити основні терміни засвоєні на уроці.Використовуючи ментальні карти ,чи хмари слів швидко орієнтується у  теоретичному матеріалі,виділяє головні функції ,процеси що відбуваються у живій природі. Учні повторюють основні системи органів людини ,називають процеси які виконує органи,системи органів.

 

 

3.Мотивація навчальної діяльності

У людському тілі нервових клітин набагато більше, ніж людей на Землі.

Нестача води в організмі веде до зниження темпів роботи мозку і загального сповільнення нервової системи.(Тому пийте воду)

Загальний обсяг пам’яті, яку здатний вмістити людський мозок, дорівнює приблизно 1000 терабайтам.(тому тринуйте пам*ять )

Питання до класу: чи здогадалися яку систему ми з вами починаємо вчити?

Орієнтовані відповіді: нервову систему (оголошення теми уроку)

План роботи .

1)Пригадати будову нервової клітини та тканини

2)Записати нові терміни

3)Визначити складники нервової системи людини.

4 Узагальнити функції нервової системи

Завдання: Продивитися орієнтовний план роботи(презентація)+ відео

4.Вивчення нового матеріалу

  Слово вчителя: Нервова система - найскладніша і найважливіша система керування та зв’язку в організмі людини. У людини нервова система загалом побудована так само, як і в інших ссавців. За місцем розташування нервової тканини розрізняють центральну та периферичну її частини. Нервова тканина, розміщена в порожнині черепа та каналі хребта, складає центральну нервову систему. Це головний і спинний мозок.

Пригадайте з чого складається нервова тканина ?

Орієнтована відповідь : Нейрон (функції нейрону)

Але крім нейронів, у нервовій системі є клітини нейроглії , що виконують: опорну, трофічну, захисну, ізолюючу, секреторну функції .Розрізняють дві групи нейроглії: гліоцити, або макроглію (епендимоцити, астроцити й олігодендроцити), і мікроглію.

Це новий термін тому запишіть до зошита .Добре згадали основу нашої нервової тканини,давайте розбиратися далі.

Які нейрони ми можимо виділити у праці нашої нервової системи ?

За допомогою підручника учні знаходять :Чутливі,рухові ,вставні

Орієнтовані відповіді (текст підручника) робота в групі для визначення функцій,  заповнення таблички, параграф 35

Аферентні (чутливі) — сприймають та передають збудження від рецепторів до інших нейронів.

Еферентні (рухові і секреторні) — передають збудження до виконавчих органів. Рухливі нервові волокна, що йдуть до скелетних м'язів, називають мотонейронами.

Проміжні (вставні) — зв'язують одні нейрони з іншими. За характером виникаючого ефекту їх поділяють на збудливі і гальмівні.

Але ви могли ще побачити такі види : вони позначаються за кількостю відростків

Уніполярні — нейрон з одним відростком. Такий тип переважає у безхребетних.

Псевдоуніполярні — рецепторні нейрони, що несуть збудження від рецепторів шкіри, м'язів, внутрішніх органів у центральну нервову систему.

Біполярні — нейрони з двома відростками. Один з них — аксон, направляється в центральну нервову систему, другий — аксоноподібний дендрит, іде до периферичної нервової системи.

Мультиполярні — нейрони з декількома відростками. Вони є найпоширенішим видом нейронів у людини.

 

А ще один з складників НС це нерви

 Запитання Можливо ви знаєте на що схожі нерви ?

Орієнтована відповідь -нитки ,канати

Розповідь: Переважна більшість нервових волокон оточена оболонкою із жироподібної речовини, що виконує ізоляційну функцію. Такі нервові волокна проводять нервові імпульси значно швидше, ніж ті, які таких оболонок не мають.

Нервові волокна збираються в пучки – нерви, що виходять за межі головного і спинного мозку. Як окремі пучки, так і весь нерв оточують сполучнотканинні оболонки.

Нерви забезпечують зв’язок між центральною нервовою системою та тканинами й органами тіла людини. По нервах збудження прямує або із центральної нервової системи до певного органа, або від різних ділянок тіла до центральної нервової системи.Які нерви ми виділяємо : Розрізняють чутливі, рухові та змішані нерви. По чутливих нервах збудження прямує від різних органів до центральної нервової системи. По рухових нервах збудження проходить від центральної нервової системи до робочих органів. Обидва типи нервових волокон часто розташовані в одному нервові. Такі нерви називають змішаними. Вони виконують подвійну функцію: проводять збудження в обох напрямках, що нагадує двобічний дорожній рух.

Ще сьогодні ми повинні пригадати рчовини нервової системи

Запитання :можливо ви наєте які речовини є у нервові системі

Орієнтована відповідь : Сіра та біла

Розповідь вчителя  спинному і головному мозку розрізняють сіру і білу речовину. Сіра речовина - це скупчення тіл нейронів та їхніх коротких відростків, а біла - скупчення довгих відростків нейронів. Біла речовина також входить до складу нервів. Скупчення тіл нейронів у межах білої речовини мають назву ядра. Скупчення тіл нейронів поза центральною нервовою системою називають нервовими вузлами. Вони розташовані всередині внутрішніх органів або поблизу них.

Завдання заповнення схеми (презентація).

Розповідь вчителя Як зазначалося раніше ми маємо центральну та периферичну нервову систему.  Центральна нервова система забезпечує взаємозв’язок усіх клітин, тканин та органів організму. Вона впливає на їхню діяльність та регулює процеси, що в них відбуваються. До того ж центральна нервова система забезпечує зв’язок організму з навколишнім середовищем. За допомогою рецепторів центральна нервова система отримує інформацію про всі явища, що відбуваються у довкіллі та в самому організмі. Збудження, що надійшло до неї, там обробляється й у вигляді нервового імпульсу передається робочому органові. Однією з функцій нервової системи є виникнення рефлексів .Рефлекс  – виникнення, зміна або припинення функціональної активності органів, тканин чи цілісного організму у відповідь на чутливе подразнення його рецепторів за участю ЦНС.

Питання -Пригадайте які рефлекси ви можете привести у приклад  ,які виникають у людини

Орієнтована відповідь : чихання ,ковтання ,мруження.

 (ПНС)Периферична нервова система  - частина нервової системи, що здійснює зв’язок між ЦНС і органами. Утворюють систему нерви, нервові вузли, нервові сплетення, що розташовані за межами ЦНС. Периферична нервова система поділяється на три частини: вегетативну, чутливу й рухову. 

5.Закріплення вивченого матеріалу

Запропонуйте узагальнити функції нервової системи :

Орієнтована відповідь :

Основні функції нервової системи:

1. Організація взаємодії індивіда з навколишнім середовищем:

а) переробка та інтеграція сенсорної інформації, яка надходить із зовнішнього та внутрішнього середовища організму;

б) програмування адекватної реакції і, ширше, поведінки індивіда (або особи).

2. Координація роботи внутрішніх органів.

3. Постановка й реалізація цілей поведінки / діяльності.

4. Активна й цілісна адаптація організму до умов існування.

 

“Редактор”

 

Аферентні (чутливі) — сприймають та передають збудження від рецепторів до м'язів.

Уніполярні — нейрон з двома  відростками. Такий тип переважає у безхребетних.

Мультиполярні — нейрони з двома  відростками. Вони є найпоширенішим видом нейронів у людини.

Обговоримо

  1. На які відділи поділяють нервову систему?
  2. Що належить до центральної нервової системи, а що до периферичного?
  3. Які нерви виділяють у нервовій системі ?

Виконай завдання https://learningapps.org/watch?v=p47va8tgn22

6.Домашнє завдання: Робота в групі  створення проекту за запропонованими темами :Чому довгастий мозок називають « великою дорогою» ? Чому пошкодження довгастого мозку небезпечне для життя?Спільні ознаки в будові спинного та головного мозку?Збереження здоров'я нервової системи?

Очікування : Стимуляція пошукової діяльності, практичних застосувань

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
9 лютого 2022
Переглядів
2166
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку