Урок « Профілактика захворювань нервової систем»
Форма уроку – Круглий стіл. Використання інтерактивних методів навчання надає можливість кожному учню розуміти і рефлексувати з приводу того, що він знає і думає.
Тема : «Профілактика захворювань нервової системи» ( урок – Круглий стіл)
Мета уроку :
Освітня. Ознайомити учнів з найпоширенішими захворювання нервової системи та чинниками, що порушують її роботу ; визначити їх симптоми , наслідки та способи профілактики ; поглибити знання про значення нервової системи для людини.
Розвиваюча. Розвивати увагу, память, логічне мислення , уміння працювати з довідковою літературою , аналізувати та узагальнювати інформацію , установлювати причинно- наслідкові зв’язки . Застосовувати біологічні знання для пояснення процесів життєдіяльності власного організму; здійснювати спостереженя за станом власного організму; усвідомлювати значимість профілактики захворювань нервової системи , травматизму, уникнень шкідливих звичок.
Виховна. Формування емоційно-ціннісного ставлення до здоров'я власного організму та інших людей; cтимулювання інтересу до вивчення предмету біології та опанування знаннями з основ здоров'я . Формувати науковий світогляд.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу (ігрова форма)
Методи: словесний, наочний, практичний
Форма проведення уроку: урок-круглий стіл
Організаційна форма: групова робота, індивідуальна, робота в парах
Матеріали та обладнання:
Хід уроку:
Вчитель: – Доброго дня учні ! Хочу вам запропонувати на сьогоднішньому уроці ознайомитись із захворюваннями нервової системи і їх профілактикою
Кожен спробує себе в ролі учасника та допоможе усвідомити наскільки є важливим здоров’я для щасливого життя людини .
Також , шановні учасники пропоную вам ознайомитись із планом роботи. Сьогодні на нас очікує :
Науково- пізнавальна рубрика (вивчення нового матеріалу )
Сподіваюсь подорож буде цікава і корисна
-ВЧИТЕЛЬ: як завжди перед кожним обговоренням учасники ретельне готуються та перевіряють матеріал. Давайте і ми дотримаємось цього принципу .
– Кожен з вас отримав аркуш паперу . На ньому написано 12 тверджень . Ваше завдання працюючи в парах , навпроти кожного поставити так чи ні .
Вправа «Вірю — не вірю»
Коментарі, учнів, вчителя
Вчитель: Пропоную аби хтось із вас нагадав нам , що ж таке нервова система людини? ( слайд 1 « Що таке нервова система?»)
Вчитель: погляньте на наступний слайд. На ньому зображені люди із вадами здоров’я. ( слайд 2 «Хвороби нервової системи їх класифікація»)
-А чому кажуть , що здоров’я це головний скарб кожного із нас?
(розповіді учнів) Бути здоровим – значить бути веселим, життєрадісним з надією зустрічати новий день, відчувати себе по-справжньому щасливим. Народна мудрість говорить, що здоров’я прибуває краплинами, а зникає пудами. З давніх – давен український народ найголовнішою цінністю у житті вважав здоров’я
Відповідь учнів. – Про захворювання органів нервової системи та профілактику хвороб. ( слайд « Тема і мета уроку » )
- лікар–інфекціоніст
- провідний науковий співробітник інституту генетики
- лікар – травматолог
- лікар сімейної медицини
- завідувач кафедри екології інституту біотехнологій
– народний цілитель , фітотерапевт – (Учні по черзі встають і представляються.)
- Вітаю Вас і сподіваюсь, що плідна спільна робота принесе користь всім нам .
Бо, як відомо озброєний той, хто попереджений Здоров’я – це стан благополуччя, високої працездатності і соціальної активності людини. Бо тільки у «здоровому тілі – здоровий дух». Найдорожче в людини — це життя. Головне в житті — здоров’я. Піклуючись про своє здоров’я, ми піклуємося про майбутні покоління. Здоров’я людини залежить від багатьох чинників: від спадкових, медичної допомоги, стану довкілля і способу життя.
Захворювання нервової системи інфекційного походження
Захворювання |
Причини, механізм утворення |
Сутність і наслідки |
Енцефаліт |
Віруси, деякі бактерії, найпростіші або гриби, щопередаються через укуси кліщів і комарів, алергени або токсини |
Запалення головного мозку, яке може призвести до паралічів і смерті |
Менінгіт |
Віруси, бактерії, гриби та деякі паразитичні черви, що передаються через немиті руки або повітряно-крапельним шляхом; деякі антибіотики та протизапальні препарати |
Запалення оболонок головного або спинного мозку. Може призвести до тяжких ускладнень: глухоти, епілепсії, гідроцефалії та проблем з розумовим розвитком у дітей, інколи — смерті |
Поліомієліт |
Вірус поліомієліту, що може потрапити до організму повітряно-крапельним шляхом або через немиті руки, продукти харчування |
Ураження сірої речовини спинного мозку, яке призводить до паралічу або навіть смерті |
Неврит |
Віруси, бактерії, токсини, застуда, травмування тощо |
Запалення периферичних нервів, що призводить до зниження або втрати чутливості, паралічу та парезів |
Сказ |
Укуси хворих диких (вовк, лисиця) або домашніх (кіт, собака) тварин, потрапляння слини хворих тварин на свіжі поранення, подряпини шкіри або слизових оболонок. |
Різко підвищена чутливість до найменших подразнень органів чуття (яскраве світло, різні звуки), які викликають судоми м’язів кінцівок, тому згодом хворі стають агресивними, буйними, з’являються галюцинації, марення, відчуття страху, пізніше — розвивається параліч. |
Вчитель: Не аби - якої шкоди завдають здоров’ю травми та забої. Про те, як уникати травмувань , про те що таке головні болі і про методи реабілітації , просимо розповісти присутнього лікаря- травматолога.
Слово для лікаря - травматолога ( повідомлення)
Струс головного мозку виникає при ударі яким-небудь предметом по голові, при ударі головою об твердий предмет. Крім того, черепно-мозкова травма може виникнути в результаті непрямого ушкодження в момент несподіваного припинення руху тіла (при падінні на ноги або в положенні сидячи) або при русі, що почався раптово. Забій, або контузія, головного мозку, на відміну від струсу головного мозку. Це пошкодження мозкової тканини може відбуватися як на місці удару в силу прогинання кістки, так і по типу протиудару, коли мозок ніби відкидається і вдаряється в протилежну стінку черепа. Симптоми: можливі мовні порушення, парези, випадіння чутливості. Втрата свідомості.
Вчиитель: А чи доводилось вам чути про травмування та отримання струсу мозку серед ваших знайомих. ? ( відповідь учнів) Так доводилось
Хворо́ба Па́ркінсона, або тремтли́вий пара́ліч — повільно прогресуюче хронічне неврологічне захворювання, притаманне особам літнього віку, особливо тим, що хронічно отримували травми ЦНС (парашутисти, військовослужбовці. Основними ознаками є:
Хвороба Альцгеймера, також сенільна деменція Альцгеймерівського типу — один з різновидів деменції, що уражає одного з 20 людей віком понад 65 років. Названа на честь німецького психіатра і невролога Алоїза Альцгеймера. Вражається «сіра речовина» мозку, що призводить до втрати пам'яті і прогресуючого слабоумства і порушення мозкових процесів, не фізичних функцій.
Вчитель: у нас за круглимм столом присутній лікар сімейної медицини . Хто, як не лікар сімейної медицини першим йде на виклик до пацієнта . І саме лікарям сімейної медицини доводиться першими бити на сполох і встановлювати діагноз – захворювання НС. А які ж перші ознаки ( симптоми) такого роду хвороб , які причини виникнення та заходи попередження. Чому кажуть , що шкідливі звички , комп’ютер, телефон, гучна музика в навушниках – це небезпечні чинники для НС
Захворювання нервової системи згубно впливають на весь організм. Причини бувають найрізноманітніші :
Лікування хвороб нервової системи залежить від симптомів і типу захворювання. Призначаються лікувальні заходи лікарем невропатологом, психотерапевтом в індивідуальному порядку. Зазвичай, застосовується медикаментозна терапія, фізіотерапія, дієта, рекомендації щодо здорового способу життя, фізична активність, програми розумового розвитку і зміцнення нервової системи.
Вчитель: Зрозумілим на сьогодні є той факт, що причиною виникнення більшості хвороб у населення є незадовільний стан екології . Хочеться з цього приводу почути думку завідувача кафедри екології інституту біоресурсів . Ознайомте нас наскільки стан екології може бути причетним до прогресування та розвитку хвороб нервової системи, та якої шкоди здоров’ю молодого організму завдають шкідливі звички .
Інформація
СОННА ХВОРОБА
Збудник: найпростіший паразит — трипаносома.
Хвороба трапляється в Африці, паразит проникає у спинномозкову рідину, з якою циркулює спинномозковим каналом, шлуночками мозку, проникає під мозкові оболонки.
Симптоми: отруйні виділення поступово гальмують роботу нейронів кори півкуль, і людина «засинає» через втрату можливості контролювати функціонування власного організму.
МІГРЕНЬ — періодичний спазм мозкових судин.
Симптоми хвороби: характерні гострі приступи головного болю пульсуючого характеру, що періодично повторюються, запаморочення, порушення зору, нудота та іноді блювання.
Епілепсія — це неврологічні розлади, що характеризуються виникненням судом. Причинами епілепсії можуть бути спадкові порушення, а також пухлина чи запалення головного мозку або травма голови.
Захворювання мігрень зумовлене спазмом мозкових судин, який виникає періодично. Проявами мігрені, крім головного болю, є запаморочення, порушення зору, нудота та іноді блювання. Мігрень періодично виникає в 10 % населення.
ІНСУЛЬТ
Інсульт — це порушення кровопостачання головного мозку, що супроводжується крововиливом у тканини мозку . Зовнішніми проявами інсульту є виникнення асиметрій на обличчі: зморшок на лобі, опускання однієї брови або кута рота.
Нервова система вразлива й до інфекцій. Інфекційні захворювання нервової системи розвиваються внаслідок дії різних вірусів, бактерій, грибків і паразитів. Інфекційні захворювання особливо небезпечні, адже вони вражають, перш за все, відділи головного мозку, рідше — периферичну нервову систему та спинний мозок.
Вчитель. Слухаючи інформацію про виникнення хвороб, наслідки перенесених захворювань , хочеться звернутись із запитанням до людини, яка практикує нетрадиційні методи оздоровлення , аби надала рекомендації , як уберегтись від хвороб , а чи можливо за допомогою народної та нетрадиційної медицини робити профілактику захворювань нервової системи.? На скільки корисний для людини правильний режим дня та повноцінний сон? (Інформація учня ) Природа – найкращий лікар, а гарячий трав'яний чай з медом значно ефективніший, ніж ліки. Впродовж дня можна випити замість води настій з меленого насіння шипшини і листя маслини. Кращими ліками при вегето-судинній дистонії є фізкультура . Слід вживати глід, валеріану, пустирник, м’яту, ромашку по 20-30 крапель 2 рази в день до їди. Головний біль знімають такі розслабляючі вправи Сидячи, закривши очі, відкиньте голову на підголовник крісла треба постаратися розслабити лобові, скроневі і жувальні м’язи, при цьому можна трохи відкривати рот . При втомі допомагає виноградний сік і шматочок солоної риби
Народна медицина пропонує досить засобів для поліпшення настрою, сну, зняття стресу. Кожен зможе вибрати для себе найдієвіший засіб
,
ВЧИТЕЛЬ: Слухаючи ваші повідомлення хочу теж долучитись і запропонувати вам провести профілактичну гімнастику, з метою покращення роботи мозку.
ОТЖЕ : Ліву руку на кладемо груди , праву – на живіт і коловими рухами робимо розтирання. Відбувається покращення руху крові , утворюється теплова енергія , яка поліпшує процеси жииєдіяльності та сприяє активізації роботи мозку.
Друга вправа : Проводимо , надавлюючи на ділянки вушної раковини пальцями, масаж вух , який також сприяє покращенню мозкового кровообігу .
Вчитель Сподіваюсь , що така гімнастика буде використовуватись в майбутньому всіма присутніми на уроці . Хто не знав –дізнався , а хто знав і не застосовував у повсякденному житті , напевно, задумається , над тим , чи не варто б було дбайливіше ставитись до збереження власного здоров»я. Адже не дарма , мудрі люди стверджують : « Міцне здоров’я – це інвестиції у безтурботне майбутнє» .
Зачитує учень вірш про здоров’я, автора Н. Красоткіної (вірш з плаката )
ВЧИТЕЛЬ: Сьогоднішній ефір добігає до свого завершення, але мене турбує те , що не всі змогли почути мудрі поради , як потрібно проводити профілактику захворювань нервової системи . Тому є пропозиція : « Аби корисна інформація була доступна більшій кількості , прошу присутніх , як досвідчених і фахових спеціалістів розробити пам’ятку « Профілактика захворювань нервової системи» .
Будь ласка запропонуйте першочергові заходи. (записуємо в зошит ) ( слайд)
Складання пам’ятки « профілактика захворювань нервової системи»
Приклад пам’ятки :
( слайд Висновок ) Вчитель: Сьогодні у нашій гімназії було проведено урок біології у 8 класі на тему : « Профілактика захворювань нервової системи.» Учні побували у віртуальній телестудії в ролі науковців та лікарів . Вони підготували цікаву інформацію про причини захворювання нервової системи , наслідки такої недуги для усього організму , та розробили пам’ятку на тему: «Профілактика захворювань нервової системи.
Також сьогодні кабінет біології було поповнено новим плакатом «Здоров’я – розкіш для людини.»
А ще, хочеться сказати всім : « Молодці!», і попросити відкрити щоденники та записати домашнє завдання.