Урок " Нервова система,її захворювання та профілактика"

Про матеріал
Матеріал можна використовувати під час вивчення теми: " Нервова система" у 8 класі.
Перегляд файлу

Урок  « Профілактика захворювань нервової систем»

 Форма уроку – Круглий стіл. Використання інтерактивних методів навчання надає можливість кожному учню розуміти і рефлексувати з приводу того, що він знає і думає.

Тема :  «Профілактика  захворювань  нервової  системи»  (  урок –  Круглий стіл)

Мета уроку : 

Освітня. Ознайомити учнів з  найпоширенішими  захворювання  нервової системи  та  чинниками,   що  порушують її  роботу ;  визначити  їх  симптоми ,  наслідки  та  способи  профілактики ;  поглибити  знання  про  значення  нервової  системи  для  людини.

Розвиваюча.  Розвивати увагу, память, логічне  мислення ,  уміння працювати  з  довідковою  літературою , аналізувати  та  узагальнювати  інформацію ,  установлювати  причинно-  наслідкові  зв’язки . Застосовувати біологічні знання для пояснення процесів життєдіяльності власного організму; здійснювати  спостереженя   за  станом власного організму;  усвідомлювати   значимість  профілактики  захворювань  нервової системи ,  травматизму,  уникнень  шкідливих звичок.

Виховна. Формування емоційно-ціннісного ставлення до здоров'я власного організму та інших людей; cтимулювання інтересу  до вивчення  предмету  біології  та опанування  знаннями  з  основ  здоров'я .  Формувати науковий світогляд.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу (ігрова  форма)

Методи: словесний, наочний, практичний

Форма проведення уроку: урок-круглий стіл

Організаційна форма: групова робота, індивідуальна, робота в парах

Матеріали та обладнання:

  1. Мультимедійний проектор, екран, комп’ютер плакат «Здоров’я - найцінніший  скарб»;
  1. Презентація «Профілактика захворюваннь нервової системи»

Хід уроку:

  1. Організаційна частина:

Вчитель: – Доброго  дня  учні ! Хочу  вам  запропонувати на  сьогоднішньому    уроці   ознайомитись із захворюваннями нервової системи і їх профілактикою

  Кожен   спробує   себе  в  ролі  учасника   та  допоможе   усвідомити  наскільки  є  важливим  здоров’я   для   щасливого  життя   людини .

 

  • ВЧИТЕЛЬ: Прогноз погоди на найближчі 45 хвилин: «в нашій гімназії очікується спокійна, сонячна погода, грозових хмар в кабінеті біології та зливових дощів на обличчях восьмикласників не передбачається…»

Також ,  шановні   учасники  пропоную  вам  ознайомитись  із планом роботи. Сьогодні на  нас   очікує :

  • Ретельна перевірка і обговорення матеріалу

           Науково-  пізнавальна   рубрика  (вивчення  нового  матеріалу )

  • «Формула здоров»я» (закріплення вивченого, колективна робота зі створення  пам’ятки)
  • Інформаційний вісник «Новини . Підсумки дня »  (підсумок уроку)

Сподіваюсь   подорож  буде   цікава  і  корисна

-ВЧИТЕЛЬ: як  завжди  перед  кожним  обговоренням  учасники  ретельне  готуються   та   перевіряють    матеріал.  Давайте і   ми   дотримаємось   цього  принципу .

       Кожен  з вас  отримав  аркуш паперу . На ньому  написано 12  тверджень . Ваше  завдання   працюючи  в парах , навпроти  кожного   поставити  так  чи  ні .

Вправа «Вірю — не вірю»

  1. Головний мозок складається зп’яти відділів.
  2. Найбільшим відділом головного мозку є проміжний мозок.
  3. Середній мозок вкритий корою.
  4. Кора головного мозку поділяється на чотири частки.
  5. Півкулі мозочка з’єднуються черв’яком.
  6. Тім’яна частка містить центри зору.
  7. Центри рефлексів чхання та кашлю розташовані в довгастому мозку.
  8. Мозочок забезпечує координацію рухів.
  9. Скронева частка кори головного мозку регулює мовлення.
  10. Середній мозок містить таламус.
  11. Кінцевий мозок є центром вищої нервової діяльності.
  12. Кора головного мозку утворена сірою речовиною.

Коментарі, учнів, вчителя

  1. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель: Пропоную   аби  хтось  із  вас   нагадав  нам   ,  що ж  таке  нервова  система   людини?    ( слайд 1 « Що  таке  нервова  система?»)

Вчитель:  погляньте  на   наступний   слайд.  На  ньому  зображені    люди  із  вадами  здоров’я. ( слайд 2 «Хвороби  нервової  системи їх класифікація»)

  чому  кажуть  ,  що  здоров’я   це  головний  скарб  кожного  із  нас?

(розповіді  учнів) Бути здоровим – значить бути веселим, життєрадісним з надією зустрічати новий день, відчувати себе по-справжньому щасливим. Народна мудрість говорить, що здоров’я прибуває краплинами, а зникає пудами. З давніх – давен український народ найголовнішою цінністю у житті вважав здоров’я

  1. Напевно,  ви  здогадалися ,  якою  буде  тема  сьогоднішнього  уроку ?

Відповідь учнів. – Про  захворювання  органів нервової  системи  та  профілактику  хвороб.     ( слайд  « Тема  і  мета  уроку » )

  1. Вивчення нового матеріалу: ВЧИТЕЛЬ: І так, розпочнемо наше обговорення. Для обговорення та висвітлення важливих проблем  сьогодення,  а  саме  стану  захворювання  населення   України  на  хвороби  органів   нервової  системи, та  пропагування  необхідності  застосування серед  населення  профілактичних  заходів до нас   завітали гості:

- лікар–інфекціоніст

- провідний науковий співробітник  інституту  генетики

- лікар – травматолог

- лікар  сімейної  медицини

- завідувач  кафедри  екології   інституту біотехнологій

– народний цілитель , фітотерапевт –    (Учні  по  черзі  встають  і   представляються.)

- Вітаю Вас  і сподіваюсь,  що  плідна  спільна   робота  принесе  користь   всім  нам .

      Бо, як відомо озброєний той, хто попереджений  Здоров’я – це стан благополуччя, високої працездатності і соціальної активності людини. Бо тільки у «здоровому тілі – здоровий дух». Найдорожче в людини — це життя. Головне в житті — здоро­в’я. Піклуючись про своє здоро­в’я, ми піклуємося про майбутні покоління. Здоров’я людини зале­жить від багатьох чинників: від спадкових, медичної допомоги, стану довкілля і способу життя.

                        Screenshot_16

  • Як відомо, захворювання  нервової  системи  викликає  багато  чинників. Одним із непомітних  та  небезпечних  є  віруси, бактерії, найпростіші. Інформацію  про  хвороби  інфекційного  походження  нам   повідомить  лікар- інфекціоніст. Просимо  вас  до  слова.( інформація  про  хвороби )

Захворювання нервової системи інфекційного походження

Захворювання

Причини, механізм утворення

Сутність і наслідки

Енцефаліт

Віруси, деякі бактерії, найпростіші або гриби, щопередаються через укуси кліщів і комарів, алергени або токсини

Запалення головного мозку, яке може призвести до паралічів і смерті

Менінгіт

Віруси, бактерії, гриби та деякі паразитичні черви, що передаються через немиті руки або повітряно-крапельним шляхом; деякі антибіотики та протизапальні препарати

Запалення оболонок головного або спинного мозку. Може призвести до тяжких ускладнень: глухоти, епілепсії, гідроцефалії та проблем з розумовим розвитком у дітей, інколи — смерті

Поліомієліт

Вірус поліомієліту, що може потрапити до організму повітряно-крапельним шляхом або через немиті руки, продукти харчування

Ураження сірої речовини спинного мозку, яке призводить до паралічу або навіть смерті

Неврит

Віруси, бактерії, токсини, застуда, травмування тощо

Запалення периферичних нервів, що призводить до зниження або втрати чутливості, паралічу та парезів

Сказ

Укуси хворих диких (вовк, лисиця) або домашніх (кіт, собака) тварин, потрапляння слини хворих тварин на свіжі поранення, подряпини шкіри або слизових оболонок.

Різко підвищена чутливість до найменших подразнень органів чуття (яскраве світло, різні звуки), які викликають судоми м’язів кінцівок, тому згодом хворі стають агресивними, буйними, з’являються галюцинації, марення, відчуття страху, пізніше — розвивається параліч.

Вчитель:  Не  аби - якої  шкоди  завдають здоров’ю  травми  та  забої.  Про те, як  уникати  травмувань , про  те що  таке  головні  болі   і  про   методи  реабілітації  , просимо  розповісти    присутнього  лікаря- травматолога.

Слово для  лікаря -  травматолога (  повідомлення)

Струс головного мозку виникає при ударі яким-небудь предме­том по голові, при ударі головою об твердий предмет. Крім того, черепно-мозкова травма може виникнути в результаті непрямого ушкодження в момент несподіваного припинення ру­ху тіла (при падінні на ноги або в положенні сидячи) або при русі, що почався раптово. Забій, або контузія, головного мозку, на відміну від струсу го­ловного мозку. Це пошко­дження мозкової тканини може відбуватися як на місці удару в силу прогинання кістки, так і по типу протиудару, коли мозок ніби відкидається і вдаряється в протилежну стінку черепа. Симптоми: можливі мовні порушення, парези, випадіння чутливості. Втрата свідомості.

Вчиитель: А чи  доводилось  вам  чути  про  травмування  та  отримання  струсу  мозку   серед  ваших  знайомих. ? ( відповідь  учнів) Так доводилось

Вчитель: Зрозуміло, що  виникненя  інфекційного  роду   та  травматичного  походження  хвороб  органів  нервової  системи  можливо  запобігти ,  дотримуючись  певних  правил  .  Але ж є  і  інші    захворювань.  Наприклад ,  спадкові  прояви  хвороб.  Тому    хочу надати слово провідному   науковому співробітнику   інституту  генетики.  Розкажіть  нам  будь ласка про    спадкові  хвороби  НС (  Повідомлення учениці). Синдромом Дауна називається вроджене захворювання, що характеризується наявністю у дитини на одну хромосому більше, ніж потрібно (замість 46 в каріотипі представлено 47 хромосом). Синдром Дауна: зовнішні ознаки

  • Розкосі вузькі очі.
  • Шкірна набряклість.
  • Голова маленького розміру, що має округлу форму.
  • Тонке, рідке волосся.
  • Тонкий ніс, товсті губи.
  • Язик не поміщається в роті, тому часто висунутий назовні. Він покритий поперечними борозенками.
  • Статеві органи слабо розвинені, від чого здатність до розмноження відсутня.
  • Товсті і короткі пальці. Мізинці дуже маленькі і загнуті всередину.
  • Нижче норми зростання.
  • Повна відсутність інтелекту.

Хворо́ба Па́ркінсона, або тремтли́вий пара́ліч — повільно прогресуюче хронічне неврологічне захворювання, притаманне особам літнього віку, особливо тим, що хронічно отримували травми ЦНС (парашутисти, військовослужбовці. Основними ознаками є:

  • м'язова ригідність
  • гіпокінезія
  • тремор

Хвороба Альцгеймера, також сенільна деменція Альцгеймерівського типу — один з різновидів деменції, що уражає одного з 20 людей віком понад 65 років. Названа на честь німецького психіатра і невролога Алоїза Альцгеймера.  Вражається «сіра речовина» мозку, що призводить до втрати пам'яті і прогресуючого слабоумства і  порушення мозкових процесів, не фізичних функцій.

     Вчитель: у  нас за круглимм столом  присутній  лікар сімейної  медицини  .  Хто, як  не  лікар  сімейної  медицини   першим йде  на  виклик  до  пацієнта . І саме  лікарям  сімейної  медицини   доводиться   першими  бити  на  сполох  і  встановлювати  діагноз  – захворювання  НС. А які ж  перші ознаки ( симптоми)  такого  роду   хвороб , які  причини  виникнення  та   заходи  попередження.  Чому кажуть ,  що  шкідливі  звички , комп’ютер, телефон, гучна  музика  в  навушниках – це небезпечні  чинники  для  НС

Захворювання нервової системи згубно впливають на весь організм. Причини бувають найрізноманітніші :

  • Дуже часто причинами захворювань нервової системи виступають різні інфекційні збудники: грибки, паразити, віруси, що передаються повітряно-крапельним шляхом, бактерії (стрептокок, стафілокок, менінгокок, бліда трепонема, пневмок)
  • До поширених причин захворювань нервової системи відноситься травматичний фактор: удари, пухлини головного мозку, судинні порушення (тромбози, запалення або розриви).
  • Хронічні прогресуючі захворювання або спадковість (хорея, хвороба Паркінсона, хвороба Альцгеймера та інші).
  • Негативний вплив на нервову систему чинить недостатнє харчування, дефіцит вітамінів, мікроелементів в їжі.
  • Серцево-судинні, ниркові, ендокринні захворювання негативно відбиваються на здоров'я нервової систем
  • Можливо отруєння важкими металами (свинець, миш'як, ртуть, марганець та ін.), протипухлинними препаратами та антибіотиками.

Симптоми хвороби нервової систем

  • Характерними для нервових хвороб є зниження м'язової сили (парези) або паралічі.
  • До симптомів відносять: тремор, нездатність швидко рухатися, мимовільні швидкі рухи (хорея).
  • Може спостерігатися порушення мови та координації, здригування, нервові тіки, мимовільне скорочення різних груп м'язів.
  • Можливе порушення тактильної чутливості.
  • Важливими симптомами хвороб нервової системи є болі: головний біль (мігрень), біль в шиї, спині, руках, ногах.
  • Зміни патологічні зачіпають також зір, смак, нюх.
  • Припадки епілепсії, порушення свідомості і сну, істерики, порушення психіки, поведінки, розумової діяльності.

Лікування хвороб нервової системи

         Лікування хвороб нервової системи залежить від симптомів і типу захворювання. Призначаються лікувальні заходи лікарем невропатологом, психотерапевтом в індивідуальному порядку. Зазвичай, застосовується медикаментозна терапія, фізіотерапія, дієта, рекомендації щодо здорового способу життя, фізична активність, програми розумового розвитку і зміцнення нервової системи.

       Вчитель: Зрозумілим  на сьогодні  є    той   факт,  що  причиною  виникнення  більшості  хвороб   у  населення  є   незадовільний  стан  екології  . Хочеться з цього  приводу  почути  думку  завідувача  кафедри  екології  інституту  біоресурсів  . Ознайомте   нас  наскільки  стан  екології  може  бути  причетним   до  прогресування  та  розвитку  хвороб  нервової  системи, та якої  шкоди  здоров’ю  молодого  організму  завдають  шкідливі  звички .

Інформація

Screenshot_15

 

СОННА ХВОРОБА

Збудник: найпростіший паразит — трипаносома.

Хвороба трапляється в Африці, паразит проникає у спинномозкову рідину, з якою циркулює спинномозковим каналом, шлуночками мозку, проникає під мозкові оболонки.

Симптоми: отруйні виділення поступово гальмують роботу нейронів кори півкуль, і людина «засинає» через втрату можливості контролювати функціонування власного організму.

 

МІГРЕНЬ — періодичний спазм мозкових судин.

Симптоми хвороби: характерні гострі приступи головного болю пульсуючого характеру, що періодично повторюються, запаморочення, порушення зору, нудота та іноді блювання.

Епілепсія — це неврологічні розлади, що характеризуються виникненням судом. Причинами епілепсії можуть бути спадкові порушення, а також пухлина чи запалення головного мозку або травма голови.

Захворювання мігрень зумовлене спазмом мозкових судин, який виникає періодично. Проявами мігрені, крім головного болю, є запаморочення, порушення зору, нудота та іноді блювання. Мігрень періодично виникає в 10 % населення.

ІНСУЛЬТ

Інсульт — це порушення кровопостачання головного мозку, що супроводжується крововиливом у тканини мозку . Зовнішніми проявами інсульту є виникнення асиметрій на обличчі: зморшок на лобі, опускання однієї брови або кута рота.

Нервова система вразлива й до інфекцій. Інфекційні захворювання нервової системи розвиваються внаслідок дії різних вірусів, бактерій, грибків і паразитів. Інфекційні захворювання особливо небезпечні, адже вони вражають, перш за все, відділи головного мозку, рідше — периферичну нервову систему та спинний мозок.

Вчитель. Слухаючи інформацію про  виникнення  хвороб,   наслідки   перенесених  захворювань  ,  хочеться  звернутись  із  запитанням   до   людини,  яка  практикує  нетрадиційні  методи  оздоровлення ,  аби  надала   рекомендації  ,  як  уберегтись  від  хвороб ,  а  чи  можливо   за  допомогою  народної  та нетрадиційної  медицини робити  профілактику захворювань  нервової  системи.? На скільки  корисний   для  людини  правильний  режим   дня  та   повноцінний  сон? (Інформація  учня )  Природа – найкращий лікар, а гарячий трав'яний чай з медом значно ефективніший, ніж ліки.  Впродовж дня можна випити замість води настій з меленого насіння шипшини і листя маслини. Кращими  ліками при вегето-судинній дистонії є фізкультура . Слід вживати глід, валеріану, пустирник, м’яту, ромашку по 20-30 крапель 2 рази в день до їди. Головний біль знімають такі розслабляючі вправи Сидячи, закривши очі, відкиньте голову на підголовник крісла треба постаратися розслабити лобові, скроневі і жувальні м’язи, при цьому можна трохи відкривати рот . При втомі допомагає виноградний сік і шматочок солоної риби
Народна медицина пропонує досить засобів для поліпшення настрою, сну, зняття стресу. Кожен зможе вибрати для себе найдієвіший засіб

,

          ВЧИТЕЛЬ: Слухаючи ваші повідомлення  хочу теж долучитись  і  запропонувати  вам  провести  профілактичну  гімнастику, з  метою  покращення  роботи   мозку. 

         ОТЖЕ : Ліву  руку  на кладемо   груди  ,  праву  – на  живіт   і  коловими  рухами    робимо  розтирання.  Відбувається   покращення руху крові ,  утворюється   теплова  енергія  ,  яка  поліпшує    процеси  жииєдіяльності   та  сприяє  активізації  роботи  мозку.

          Друга вправа : Проводимо ,  надавлюючи  на ділянки  вушної раковини  пальцями,     масаж  вух  ,  який  також  сприяє покращенню   мозкового   кровообігу .

Вчитель Сподіваюсь ,  що  така  гімнастика буде  використовуватись  в  майбутньому  всіма  присутніми  на  уроці .  Хто не знав  –дізнався  ,  а  хто   знав   і  не  застосовував  у повсякденному   житті ,  напевно,  задумається  ,  над  тим  ,  чи   не   варто б  було дбайливіше  ставитись  до збереження  власного  здоров»я. Адже  не  дарма  ,  мудрі  люди  стверджують : « Міцне  здоров’я –  це  інвестиції   у  безтурботне   майбутнє» .

Зачитує учень вірш про здоров’я, автора   Н. Красоткіної  (вірш  з  плаката )

ВЧИТЕЛЬ: Сьогоднішній ефір добігає до свого завершення, але    мене турбує те  ,  що  не  всі  змогли  почути  мудрі  поради  ,  як  потрібно  проводити  профілактику  захворювань   нервової  системи . Тому є пропозиція  : « Аби  корисна інформація  була  доступна  більшій  кількості  , прошу  присутніх  , як  досвідчених  і  фахових  спеціалістів  розробити  пам’ятку « Профілактика  захворювань  нервової  системи» .

Будь ласка запропонуйте першочергові  заходи.  (записуємо в  зошит ) ( слайд)

Складання пам’ятки « профілактика  захворювань  нервової  системи»

 

 

Приклад пам’ятки :

  1. Уникнення травмувань   спини  та  голови
  2. Запобігання потраплянню  в  організм збудників  захворювань.
  3. Уникнення  контактів   з  алергенами  та  токсинами
  4. Профілактичні щеплення
  5. Своєчасне лікування   інфекційних  хвороб
  6. Активний спосіб  життя
  7. Відсутність шкідливих  звичок
  8. Своєчасний відпочинок , повноцінний  сон, боротьба   зі  стресами
  9. Раціональне харчування.
  10. Раціональне використання  комп’ютера та  гаджетів.
  11. Дотримання гігієни  звукових  сигналів.
  1. Підведення підсумків уроку і завдання додому.
  2. Пропоную вам  отримати  для  себе  ще  одне  цікаве  завдання. ( вправа  «мозковий  штурм».   На  уроці я,,,,,,)

( слайд  Висновок )  Вчитель: Сьогодні  у нашій гімназії   було проведено  урок   біології   у  8  класі  на  тему  :   « Профілактика  захворювань  нервової  системи.» Учні   побували  у  віртуальній  телестудії  в ролі  науковців та  лікарів . Вони  підготували  цікаву інформацію  про   причини  захворювання  нервової  системи , наслідки  такої  недуги  для  усього  організму  ,  та  розробили  пам’ятку на тему: «Профілактика  захворювань  нервової  системи.

Також   сьогодні  кабінет  біології   було  поповнено  новим   плакатом  «Здоров’я – розкіш для  людини.»

Screenshot_14

 А ще, хочеться  сказати  всім  : « Молодці!»,  і  попросити   відкрити  щоденники  та  записати  домашнє завдання.

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
23 лютого 2023
Переглядів
1295
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку