Тема: Вегетативні органи рослин.
Мета: узагальнити знання про вегетативні органи рослин; сформувати цілісні уявлення про рослину як основного продуцента органічних речовин. Виховувати бережне ставлення до рослин і всього живого, толерантність. Розвивати естетичні смаки, вміння працювати в команді.
Обладнання: плакати з теми будова рослин, презентація «Вегетативні органи рослин», роздатковий матеріал.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань
Структура уроку:
І. Організаційний момент - 2 хв.
2. Мотивація діяльності – 5хв.
3. Відтворення та узагальнення понять – 15 хв.
4.Узагальнення та систематизація теоретичних положень і їх практичне застосування – 20 хв.
5. Підсумки уроку – 2 хв
6. Домашнє завдання – 1 хв.
І. Організаційний момент
Стали рівно, підтягнулись, один одному посміхнулись, починаємо роботу, про рослини проявляючи турботу.
ІІ. Мотивація діяльності
-Щоб дізнатися тему уроку розгляньте хмарку слів і визначте її (спроектувати на екран)
Отже, наша тема: Вегетативні органи рослин.
Богиня Флора пропонує нам сьогодні об’єднати всі набуті знання про органи рослин в одне ціле. Сьогодні ми:
І так…
ІІІ. Відтворення і узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань.
Вправа «лабіринт»
Учнів об’єднуємо в 4 команди по 6-7 чоловік. В класі 4 пронумеровані столи, на яких конверти із завданнями. Представники команд витягують «маршрутний лист», (послідовність столів) На виконання завдань за одним столом відводиться 4-5 хв. Виконавши завдання за першим столом, команди міняються місцями. Кожен учень виконує завдання з однаковим номером на кожному столі.
Стіл №1 Тестові завдання. (на столі їх 4 варіанти)
Варіант 1.
1. Основною функцією кореня є:
а) Дихання б) Виділення в) Розмноження г) Мінеральне живлення
2. Бруньки, що не розкриваються навесні а) Діючі б) Дрімаючі в) Сплячі г) Терплячі
3. Товщу листкової пластинки заповнюють: а) клітини механічної тканини б) клітини губчастої і стовпчастої паренхіми в) хлоропласти г) вакуолі
4.Обери декілька відповідей.
Схарактеризуй стебло а) вегетативний орган б) здійснює взаємозв'язок органів (листків та кореня) в) забезпечує транспорт речовин г) основна функція - фотосинтез
5. Найдовша частина кореневої системи рослини припадає на зону:
а) Поділу б) Розтягування в) Всисну г) Провідну
6. Залишки шкірки та корок дерев'янистого стебла відповідають за а) захист від несприятливих умов та здійснення зв'язку рослини із зовнішнім середовищем б) потовщення стебла в) рух води та мінеральних речовин г) горизонтальний рух речовин по серцевинних променях
7. Учні розмістили зрізану рослину у забарвлений розчин. Через деякий час вони дослідили особливості забарвлення тканин на зрізі цієї рослини. Які висновки ти вважаєш правильними? І. Висхідний рух речовин здійснюється по флоемі лубу. ІІ. Висхідний рух речовин здійснюється по судинах деревини. ІІІ. Нисхідний рух речовин здійснюється по серцевині. а) І б) ІІ в) ІІІ
Варіант 2.
1. Бічні корені - це корені, які:
а) Відходять від головного б) Відходять від додаткових в) Відходять від головного і додаткових г) Утворюються із зародкового кореня
2. Головне стебло у деревних рослин має назву а) трав'янисте б) стовбур в) крона г) дерев’янисте
3. Укажіть характеристики кореня: а) Підземний орган рослини б) Надземний орган рослини в) Вегетативний орган рослини г) Генеративний орган рослини д) Обмежений ріст е) Необмежений ріст є) Росте донизу ж) Має листки
4. Оберіть правильну послідовність шарів стебла а) кора деревина камбій серцевина б) кора серцевина камбій деревина в) кора деревина серцевина камбій г) кора камбій деревина серцевина
5. Луб'яні волокна механічної тканини та флоема (ситовидні трубки) провідної тканини містяться у а) лубі кори б) ксилемі в) деревині г) серцевині
6. Обери декілька відповідей. Про що можуть "розказати" річні кільця дерева? а) вік дерева б) сторони світу в) визначити, які роки були сприятливі для росту та розвитку рослини г) розташування серцевинних променів
7. Виберіть із переліку видозміни надземних пагонів а) Бульба картоплі б) Коренеплід буряка в) Бульба кольрабі г) Кореневище пирію
Варіант 3
1. Корінь має такі зони, як:
а) Кореневий чохлик, поділу, росту, диференціації, провідна б) Поділу, росту, розтягування, всисну і провідну в) Поділу, розтягування, всисну, провідну г) Кореневий чохлик, поділу, розтягування, всисну, провідну
2.Як називаються видозміни кореня, які утворюються в результаті накопичення поживних речовин у бічних коренях? а) Кореневі бульби (бульбокорені) б) Коренеплоди в) Корені-присоски г) Корені причіпки
3. Сидячими називають листки, у яких: а) не відбувається фотосинтез б) які дуже повільно ростуть в) які не мають черешка г) у яких є додаткові бруньки
4.Через продихи в листках відбувається: а) фотосинтез б) всмоктування води в) поглинання світла г) транспірація
5. Як називається бічний орган пагона рослин? а) стебло б) листок в) брунька г) корінь
6. Жилки листка забезпечують: а) механічний захист б) додатковий запас поживних речовин в) фотосинтез г) транспорт води і поживних речовин
7. Виберіть кілька відповідей: корені бувають а) мичкуваті б) покручені в) видовжені г) стрижневі
Варіант 4.
1.Обери декілька відповідей. Схарактеризуй стебло а) вегетативний орган б) здійснює взаємозв'язок органів (листків та кореня) в) забезпечує транспорт речовин г) основна функція - фотосинтез
2. Через продихи в листках відбувається: а) фотосинтез б) всмоктування води в) поглинання світла г) транспірація
3. Залишки шкірки та корок дерев'янистого стебла відповідають за а) захист від несприятливих умов та здійснення зв'язку рослини із зовнішнім середовищем б) потовщення стебла в) рух води та мінеральних речовин г) горизонтальний рух речовин по серцевинних променях
4. Основною функцією кореня є:
а) Дихання б) Виділення в) Розмноження г) Мінеральне живлення
5. Укажіть характеристики кореня: а) Підземний орган рослини б) Надземний орган рослини в) Вегетативний орган рослини г) Генеративний орган рослини д) Обмежений ріст е) Необмежений ріст є) Росте донизу ж) Має листки
6. . Луб'яні волокна механічної тканини та флоема (ситовидні трубки) провідної тканини містяться у а) лубі кори б) ксилемі в) деревині г) серцевині
7. Оберіть правильну послідовність шарів стебла а) кора деревина камбій серцевина б) кора серцевина камбій деревина в) кора деревина серцевина камбій г) кора камбій деревина серцевина
Вправа 2. «Розпізнай мене» (на картках потрібно підписати об’єкти)
Стіл №1
Стіл №2
Стіл №3
Стіл №4
Вправа 3. Розгадай кросворд Стіл №1
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі: |
По вертикалі: |
1. кутикула 2. бульба 6. вуса 7. сидячий |
3. жилкування 4. дихання 5. губчаста |
Стіл №2
По горизонталі: |
По вертикалі: |
2. деревина 4. присоски 7. міжвузля |
1. стрижнева 3. вегетативні 5. шкірочка 6. камбій |
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Стіл №3
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі: |
По вертикалі: |
|||||||||||||
2. ксилема 4. продих 5. фотосинтез 6. кора Стіл №4 |
1. черешок 3. прилистки |
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі: |
По вертикалі: |
1. троянда 3. провідна 6. листок |
2. пагін 4. корінь 5. флоема 7. корок |
Вправа 4 «Злови помилку»
1. Провідні: судини (трахеї), трахеїди і ситоподібні трубки. Проводять воду та інші речовини, розділяють надземну і підземну частини рослини. По флоемі (комплексна тканина із ситоподібними трубками) речовини проводяться знизу вгору По ксилемі (комплексна тканина із трахеями або трахеїдами) – зверху вниз. Комплекс флоеми, ксилеми (та в частині випадків камбію) утворює структуру під назвою деревина. Саме такі пучки є провідною мережею всередині рослини. Якщо камбій присутній, то такий провідний пучок називається відкритий, а якщо відсутній – закритий.
2. Повітроносна та водоносна тканини: простір між клітинами маленький та наповнюється відповідно деревиною або водою. Така властивість допомагає рослинам пристосовуватися до різних умов середовища: повітроносна важлива для рослин, які повністю занурені у грунт; водоносна – для тих, які зростають в перезволожених регіонах.
3. Розглянемо особливості внутрішньої будови стебла, які дають йому змогу виконувати певні функції. На поперечному зрізі гілки липи добре видно шари стебла. Зовнішній, вузький шар - це серцевина. Щільний, найширший, розміщений під корою – річне кільце. Між корою і деревиною є особливий шар клітин - камбій. У центрі стебла знаходиться деревина.
4. Комплекс флоеми, ксилеми (та в частині випадків камбію) утворює структуру під назвою деревина. Саме такі пучки є провідною мережею всередині рослини. Якщо камбій присутній, то такий провідний пучок називається закритий, а якщо відсутній – відкритий.
IV. Узагальнення і систематизація теоретичних положень і практичного застосування.
Вправа «Аукціон навпаки»
Учням пропонуються завдання різної складності, з оголошеною ціною в балах. Виконує завдання та команда, яка візьметься за виконання за найменшу кількість балів.
Органи рослини |
Особливості будови |
Значення в житті рослини |
Корінь |
|
|
Пагін. |
|
|
Листок |
|
|
Вирішення проблемних питань:
V. Підсумки уроку.
VI. домашнє завдання: повторити параграфи 20-31, продовжити спостереження за насінням, що проростає.