Нестандартні уроки — це неординарні підходи до викладання навчальних дисциплін. Мета їх проста: пожвавити нудне, захопити творчістю, зацікавити повсякденним, тому що інтерес — це каталізатор усієї навчальної діяльності. Нестандартні уроки — це завжди свята, коли активними є всі учні, кожний має можливість опинитися в атмосфері успішності й клас стає творчим колективом.
Тема: Звук [ф], позначення його буквою «еф».
Мета: Ознайомити дітей з новою буквою «еф», її звуковим значенням. Вчити правильно вимовляти звук [ф] під час читання в складах і словах, позначати на письмі буквою «еф». Розвивати фонематичний слух, вміння виконувати звуко – буквений аналіз, навики правильного, виразного, швидкого читання. Виховувати допитливість, наполегливість, повагу до людей різних професій, бережне ставлення до рослин та тварин.
Обладнання: ракета, плакати із завданнями, карта Сонячної системи, кожному на парту жовту або червону ракету, плакат з голосними та приголосними, картки із текстом (для групової роботи), грамоти учасникам подорожі.
Хід уроку:
І. Організація класу.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
1. Розповідь учителя.
§ Сьогодні наш урок читання буде незвичайним. Ми здійснимо уявну подорож у космічний простір.
§ Завдання на уроці – повторити та закріпити вже набуті знання та познайомитись з новою буквою.
§ Уявімо, що наш клас – це космодром «Мирний». Тут буде проведено запуск космічного корабля «Буран». Дружба з буквами, вміння гарно, виразно читати допоможе вам здійснити цю цікаву мандрівку. А ще вашими помічниками мають стати уважність і кмітливість, старанність і наполегливість. Учні , які будуть найкраще працювати на уроці, отримають грамоти.
ІІІ. Повторення вивченого матеріалу.
1. Станція «Стартова».
§ Перед тим, як стартувати, повторимо те, що ви вже вивчили. Якщо завдання будуть виконані правильно, відправляємось у космос.
§ Насамперед, пригадаємо, які звуки дають літери, що ми вже вивчили.
§ Я показую вам букву, а ви називаєте звук: й л м н р в з ж д г ґ б
с ш т х к п ц ч щ а о у е и і § Чим відрізняються літери чорні і червоні?
§ Скажіть, а чому літери записані у два рядки?
2. А тепер пограємо у гру «Фотооко». Такі ігри розвивають в учнів увагу, пам’ять.
§ Отже, перед вами буде 2 стовпчики слів. Вам потрібно за короткий проміжок часу «сфотографувати» їх очима, тобто уважно прочитати і запам’ятати .
§ А коли я їх заберу, відповісти на мої запитання.
3. На минулих уроках ми вивчали букву «ща». Отож, зараз ми прочитаємо чистомовку з цією буквою. Але читати будемо таким чином: у вас на партах є ракети – у одних жовтого кольору, а у інших червоного.
Учні із жовтими ракетами читають ліву частину, а учні із червоними ракетами – праву частину.
Дошка:
§ Ща – ща – ща – спіймали ляща.
§ Щі – щі – щі – ідуть із кухні пахощі.
§ Щу – щу – щу – зваріть смачного борщу.
§ Ощ – ощ – ощ – щедрий літній дощ.
§ Ащ – ащ – ащ – мама купила плащ.
§ Іщ – іщ – іщ – мене вкусив кліщ.
4. Гра «Знайди зайве слово».
§ Молодці! Ви вправно справились із всіма завданнями. Можемо готуватися до злету!
Увага! Увага! Кожному члену екіпажу перевірити готовність до злету ракети. А що треба перевірити? Діти:
§ чи рівні у нас спинки?
§ чи стоять ноги на підлозі?
§ чи є на парті все необхідне?
Завдання перевірних станцій виконано! Екіпаж! До злету готові? Всі: Готові!
§ Починаємо відлік: 5, 4, 3, 2, 1…Пуск!
§ Наш космічний корабель стартував! Ми в космосі! IV. Підготовча робота до ознайомлення з новою буквою.
Перед нами планета Сонячної системи Марс, яка має червоно – оранжевий колір і названа іменем бога війни.
Жителі цієї планети хочуть із вами познайомитись. А ще хочуть перевірити, чи знаєте ви добре рідну мову і чи любите читати. Тому вони посилають нам кодограми (листи) із завданнями:
Кодограма 1.
1. Артикуляційно – слухові спостереження.
Послухайте уважно вірш і скажіть, який звук зустрічається найчастіше?
Фурчить, блищить на різні фарби
Фонтан великий у садку,
В нім водить флот веселий, гарний Федько у білім фартушку.
§ Який звук найчастіше повторювався?
§ Які слова ви запам’ятали із звуком [ф]?
§ Подумайте, звук [ф] – голосний чи приголосний і доведіть свою думку. Давайте прослідкуємо, як ми вимовляємо звук [ф]. Нижня губа притискається до верхніх зубів і цю перешкоду розриває струмінь повітря, утворюючи шум, без голосу!
Пам’ятайте, якщо подати голос, вийде дзвінкий звук [в]!
§ А тепер зробимо таку звукову зарядку. Уявіть, що всі ви – надуті повітряні кульки. А тепер з кульки виходить повітря [ф-ф-ф].
§ А тепер перевіримо щойно отримані вами знання. Пограємо в гру «Впіймай звук [ф]»
Фішка, вісім, фіалки, сарафан, носив, фарби, сонце, хвалько.
Кодограма 2 V. Ознайомлення з буквою.
§ Діти, може хтось з вас знає, якою буквою на письмі позначається звук [ф]? Правильно, буквою «еф». Ось вона. Ця буква складається з двох півовалів і прямої палички між ними.
§ А на що схожа вона?
А ще послухайте, які вірші приготували для вас Надійка і Юра.
На ялинці дві сороки,
Видно хатку між дерев.
Я стою, узявшись в боки,
Круглий, ніби буква «Ф». Зустрівши букву «С» в четвер, Взяла під руку буква «Р».
І повела на фіззарядку. Я загадаю вам загадку.
Як зветься буква ця малята?
«Ф».
Діти, жителі планети Марс бачили і чули нас. І вони мені передають, що їм дуже подобається, як ви працюєте на уроці, як знаєте і любите свою українську мову.
Зоряним небом летить наш космічний корабель.
Ой, обережно! Вдалині з’явилось величезне яскраве Сонце! До нього близько летіти не можна. Там вогонь. Бо Сонце – це «розжарена» вогняна куля.
Давайте краще з сонечком ми відпочинемо.
Фізкультхвилинка Встало вранці ясне Сонце.
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися, За промінчики взялися.
Нумо дружно присідати
Сонечко розвеселяти Встали – сіли, встали – сіли!
Бачте, як розвеселили?! Стало й Сонце танцювати, Нас до кола закликати.
Нумо, разом! Нумо, всі!
Потанцюймо по росі! VI. Робота із супутником букваря.
Наша ракета летить далі у дивосвіт. І ось я бачу найбільшу планету Сонячної системи – Юпітер. А на її скелях бачу завдання. Щоб полетіти далі, нам обов’язково їх треба виконати. Отож, розгорніть супутники букваря на с.72
Увага! Перед нами планета, на якій відбуваються найсильніші в Сонячній ситемі вітри і бурі. Бог моря – Нептун, на честь якого названа планета, теж дає нам свої завдання.
VII. Робота з букварем с.130.
Формування навичок читання.
§ Телеграф – зв’язок що передає та приймає повідомлення.
§ Телеграфіст – людина, яка працює на телеграфі.
VIII. Групова робота (диференціація).
Учні із жовтими ракетами працюють над реченням внизу на с.130. Із червоними ракетами працюють з текстами на парті.
1. Що побачив півень на небі?
2. Чим хвалився півень?
3. Що заподіяв дощ пихатому півневі?
4. Чи гарно поводив себе півень?
§ Фазан – великий промисловий птах з яскравим опіренням.
§ Фламінго – дуже красивий птах з довгою шиєю і довгими ногами. Перевірка завдань одної і другої групи.
IX. Підсумок уроку.
Наш зоряний політ завершено. Ви з успіхом долали всі труднощі та випробування. Важким був шлях, але ви досягли мети: повторили вивчене і пізнали нове.
§ Що було важким у польоті?
§ Що було найцікавішим?
§ Чи втомила вас ця подорож?
Нагородження учасників подорожі.