Дата
Тема: Урок культури мовлення. Невиправдане вживання спільнокореневих слів
Мета (формувати компетентності):
Предметні:
підвищення рівня культури мовлення;
розрізнення тавтології як недоліку тексту та стилістично вмотивованих повторів;
вміння розуміти зміст сприйнятого на слух або прочитаного тексту;
здатність учнів працювати з різноманітною інформацією, уміння застосовувати знання в нестандартних ситуаціях; володіння прийомами самостійного здобуття нових знань.
вміння правильно вживати спільнокореневі слова в мовленні, уникаючи невиправданих повторів;
розвивати звʼязне мовлення учнів, збагачувати їх словниковий запас;
Ключові:
Цілі уроку (очікувані результати):
учень редагує речення і тексти, що містять спільнокореневі слова і форми одного слова;
учень добирає спільнокореневі слова й утворює форми слова, виділяє їх із тексту;
учень розуміє багатство виражальних засобів української мови; важливість удосконалення власного мовлення, зокрема збагачення словникового запасу словами різної будови
учень уміє порівнювати, аналізувати й узагальнювати поданий мовний матеріал.
НЛ – 1 (екологічна безпека і сталий розвиток);
2 (громадянська відповідальність);
3 (здоров’я і безпека)
4 (підприємливість і фінансова грамотність
Обладнання: підручник, картки із завданнями для груп
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учитель. Ось ми і досягли вершини нової науки — розглянули всі поняття, що вивчає морфеміка, вміємо розрізняти значущі частини слова, робити його повний морфемний аналіз. Пропоную провести вікторину.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Морфемна вікторина:
ІІІ. Мотивація діяльності учнів. Оголошення теми та мети уроку
Учитель. Культурологічну тему нашого уроку мені навіяла поезія Олени Мельничук:
Я іду по зоряній стежині,
Під ногами мерехтить Чумацький шлях,
І зірки ранкові, мов сніжинки,
Тануть у долонях від тепла.
Я лечу в безмежному просторі
І зірки збираю, наче квіти,
Я зроблю собі вінок чудовий,
Буду зоряній красі радіти.
І нестерпно хочеться на землю,
Де буяють травами поля,
Де в лісах щебече соловейко,
Серце й душу людям звеселя.
Збережемо, друзі, наші квіти,
Наші ниви, зрошені дощем!
Збережемо райдугу в блакиті!
І планету нашу збережем!
Тож сьогодні на уроці ми поговоримо про ставлення людини до природи, а за епіграф візьмемо останні рядки з цього вірша. Крім того, підвищуватимемо рівень культури нашого мовлення, навчимося правильно вживати в текстах спільнокореневі слова, використовувати їх зі стилістичною метою. Запишіть до зошитів тему.
IV. Основний зміст уроку
1. Створення проблемної ситуації
Прочитайте текст. Які мовленнєві помилки ви помітили в ньому? Зробіть висновок щодо використання спільнокореневих слів і їхніх форм в одному тексті. Як називається таке явище?
ХМАРИНКА
Біла тендітна хмаринка легенько пливла собі по небу.
Хмаринка аж сяяла від радості: їй вдалось покинути маленький ставок, де ця мала хмарка була звичайною водою. Хмаринці навіть не хотілося згадувати, яким сірим і буденним було її життя в ставку. Особливо в той час, коли ставочок покривався кригою. «Ні, туди я ніколи не повернуся! — затято мовила хмарка. —Я тепер вічно житиму серед гордих зірок!»
Та раптом налетів вітер-пустун на беззахисну хмару,підняв її високо-високо і закрутив у шаленому танці. Хмарина від несподіванки аж побіліла, нахмурилась-нахмарилась. Зробилося хмароньці не по собі від такої безцеремонності. Хмарина образилась і гірко-гірко заплакала… (З учнівського твору).
(Учні роблять висновки, що надмірне використання споріднених слів переобтяжує текст, порушує милозвучність мовлення. Це явище — тавтологія. Текст потребує редагування)
2.Дослідницька робота в групах
Учитель. Отже, як бачимо, тавтологія — явище, яке потребує вивчення. І сьогодні ви самостійно спробуєте знайти відповіді на такі питання:
• Чи завжди тавтологія є недоліком тексту?
• Як уникнути невиправданої тавтології в тексті?
• Які види повторів вживаються в художньому та публіцистичному стилях?
Пошуками відповіді на перше запитання буде займатися група «Знавці стилів», на друге — «Практики», а на третє — «Дослідники». Кожна група отримає картку із завданням та матеріалом для дослідження.
Картка № 1 для групи «Знавці стилів»
Нахмарилась хмара хмарно,
Хмаринку хмурить нехмарно. (В.Тиха)
Комарі на скрипку грають,
Комарівни завмирають.
І нема на світі рівні
Комаровій комарівні..(Л. Костенко)
Хліб. Хлібина. Хліб-сіль. Хлібороб. З первовіку святі слова! Бережу їх у серці, але пам’ятаю: той же корінь і в слові «нахлібник» (С. Павленко).
Чорнобиль, Чорнобиль, Чорнобиль… — гомонить глибока синь лісів, облитих терпким горем, вікова, красою зачарована, як щастя маревом. (І Повільний).
«В рівносторонньому трикутнику всі сторони мають однакову довжину. Всі кути рівностороннього трикутника також рівні і дорівнюють 60°» (3 підручника).
Картка № 2 для групи «Практики»
Картка № 3 для групи «Дослідники»
1. Прочитайте наведені уривки. Визначте вид повторів, дослідіть їх стилістичну функцію.
Дерева мене чекають,
І падає листя на стежку,
І падають зорі в долоні,
І падає сон у траву.(І. Драч)
Не нам на прю з тобою стати.
Не нам діла твої судить!
А тільки плакать, плакать, плакать…(Т. Шевченко)
Будемо вічно в труді рости,
З серця землі підіймать пласти,
Чорного золота давні пласти.(Я. Шпорта)
Як не вітри буйні повівали,—
Як турки-яничари з чистого поля в долину припали,
Дванадцять козаків
Братославців-небувальців
В полон забрали.(Народна дума)
Спираючись на наведені приклади, розтлумачте поняття підсилювальний повтор, анафора, епіфора.
3. Представлення результатів дослідницької роботи в групах
1) Усне повідомлення групи «Знавці стилів»
Тавтологія — неусвідомлюваний, мимовільний або, навпаки, навмисний повтор у межах словосполучення, речення того самого чи однокореневих слів або різнокореневих слів з тотожним, аналогічним і подібним значенням. Це може бути виявом недостатньої культури мови або спеціальним семантико-стилістичним засобом (фігура мови). Отже, в звичайному мовленні її слід уникати, а в текстах художнього та публіцистичного стилю можна використовувати з метою підсилення, надання емоційності висловленому. У текстах наукового стилю повтори термінів допускаються з метою чіткого викладу інформації.
2) Усне повідомлення групи «Практики»
(Наприклад, варіант редакції тексту «Хмаринка»)
ХМАРИНКА
Біла тендітна хмаринка легенько пливла собі по небу й аж сяяла від радості: їй вдалось покинути маленький ставок, де ця мала хмарка була звичайною водою. Хмаринці навіть не хотілося згадувати, яким сірим і буденним було її життя в ставку. Особливо в той час, коли вода вкривалася кригою. «Ні, туди я ніколи не повернуся! — мовила затято.— Я тепер вічно житиму серед гордих зірок!»
Та раптом налетів вітер-пустун на беззахисну хмару, підняв її високо-високо і закрутив у шаленому танці. Мандрівниця від несподіванки аж побіліла, нахмурилась-нахмарилась. Зробилося їй не по собі від такої безцеремонності. Хмарина образилась і гірко-гірко заплакала…
Способи уникнення тавтології:
• використання займенників (хмаринка — вона):
• вживання синонімів (хмаринка — мандрівниця):
• використання неповних речень («Ні, туди я ніколи не повернуся! — мовила затято.— Я тепер вічно житиму серед гордих зірок!»).
3) Усне повідомлення групи «Дослідники»
Серед наведених прикладів можна визначити такі:
• Повтор — повторюється те ж саме слово, але у супроводі інших слів, котрі посилюють його виразові якості:
Дерева мене чекають,
І падає листя на стежку,
І падають зорі в долоні,
І падає сон у траву.(І-Драч)
• Анафора — повторюється початок суміжних уривків мовлення:
Не нам на прю з тобою стати.
Не нам діла твої судить!
А тільки плакать, плакать, плакать…(Т .Шевченко)
З серця землі підіймать пласти,
Чорного золота давні пласти.(Я. Шпорта)
• Плеоназм – подвоєння близькозначних лексичних одиниць:
Як не вітри буйні повівали,-
Як турки-яничари з чистого поля в долину припали,
Дванадцять козаків
Братославців-небувальців
В полон забрали.(Народна дума)
Учитель. Так, справді, повтори часто використовують зі стилістичною метою. Проте ми повинні навчитись вирізняти таку тавтологію, що є проявом недостатньої логічної та мовної грамотності.
V. Застосування знань, умінь і навичок
1. Робота в парах
Прочитайте наведені словосполучення, користуючись тлумачним словником, визначте лексичне значення слів, що їх складають, та проаналізуйте їхню сполучуваність. Зробіть усні висновки.
Семантична довідка
Шлягер — пісня, що користується особливою популярністю.
Консенсус – (від лат. Сonsensus – згода) спосіб прийняття рішень на основі загальної згоди за відсутності принципових протиріч у більшості зацікавлених осіб.
Прайс-лист, прейскурант — (від нім. Preis — ціна) список цін на товари та послуги.
Сувенір — (від фр. Souvenir — згадка, пам’ять) предмет,призначений нагадувати про щось, наприклад, про відвідини місць паломництва туристів, музею й т.д.
Лейтмотив — (від нім. Leitmotiv— головний мотив) головна тема твору чи творчості письменника в цілому.
Дебют — (від фр. Debut) перший вияв для публіки діяча мистецтва.
Оптимальний — найбільш прийнятний.
Період — проміжок часу.
Висновки учнів. Досить часто слова іншомовного походження не до кінця зрозумілі мовцю, і, вводячи їх у словосполучення, він дублює значення. Для уникнення такого явища в мовленні слід уважно ставитись до семантики запозичених слів. Однак у стійких словосполученнях народнопоетичного походження повтори допускаються.
2. Робота з текстом:
Прочитайте текст; з’ясуйте, у чому полягає його недосконалість. Відредагуйте та запишіть виправлений варіант. Памʼятайте, що невиправдане вживання спільнокореневих слів в одному або в сусідніх реченнях є лексичною помилкою.
Річні оцінки цього року в мене найкращі. Ми зробили з паперу паперових птахів. Щоранку я роблю ранкову зарядку. Бабуся назбирала малини і зварила малинове варення. Нові робітники швидко виконали роботу.
Учні зачитують відредаговані тексти та власне продовження роздуму.
VI. Підсумки. Рефлексія
1. Вправа «Мікрофон»: .
- Яке відкриття ви зробили для себе сьогодні на уроці?
- Де ви зможете використати набуті знання й уміння?
2. Вправа «Телеграма»:
- Учні записують на аркуші свої враження від уроку у довільній формі десятьма словами.
VІI. Домашнє завдання
Вправа 138 (достатній рівень)
Скласти власне висловлювання на тему «Що робить людину Людиною?». У творі уникати тавтологій. (високий рівень)
Використані джерела
1. Культура мовлення. Електронний ресурс. – Режим доступу :
2. Урок української мови. Електронний ресурс. – Режим доступу :
Картка № 1 для групи «Знавці стилів»
Нахмарилась хмара хмарно,
Хмаринку хмурить нехмарно. (В.Тиха)
Комарі на скрипку грають,
Комарівни завмирають.
І нема на світі рівні
Комаровій комарівні. .(Л. Костенко)
Хліб. Хлібина. Хліб-сіль. Хлібороб. З первовіку святі слова! Бережу їх у серці, але пам’ятаю: той же корінь і в слові «нахлібник» (С. Павленко).
Чорнобиль, Чорнобиль, Чорнобиль… — гомонить глибока синь лісів, облитих терпким горем, вікова, красою зачарована, як щастя маревом. (І Повільний).
«В рівносторонньому трикутнику всі сторони мають однакову довжину. Всі кути рівностороннього трикутника також рівні і дорівнюють 60°» (3 підручника).
Картка № 2 для групи «Практики»
Відредагуйте текст «Хмаринка».
Складіть поради з редагування текстів, що містять невиправдане накопичення спільнокореневих слів.
ХМАРИНКА
Біла тендітна хмаринка легенько пливла собі по небу. Хмаринка аж сяяла від радості: їй вдалось покинути маленький ставок, де ця мала хмарка була звичайною водою. Хмаринці навіть не хотілося згадувати, яким сірим і буденним було її життя в ставку. Особливо в той час, коли ставочок покривався кригою. «Ні, туди я ніколи не повернуся! — затято мовила хмарка. —Я тепер вічно житиму серед гордих зірок!»
Та раптом налетів вітер-пустун на беззахисну хмару,підняв її високо-високо і закрутив у шаленому танці. Хмарина від несподіванки аж побіліла, нахмурилась-нахмарилась. Зробилося хмароньці не по собі від такої безцеремонності. Хмарина образилась і гірко-гірко заплакала… (З учнівського твору).
Картка № 3 для групи «Дослідники»
Прочитайте наведені уривки. Визначте вид повторів, дослідіть їх стилістичну функцію.
Дерева мене чекають,
І падає листя на стежку,
І падають зорі в долоні,
І падає сон у траву.(І. Драч)
Не нам на прю з тобою стати.
Не нам діла твої судить!
А тільки плакать, плакать, плакать…(Т. Шевченко)
Будемо вічно в труді рости,
З серця землі підіймать пласти,
Чорного золота давні пласти.(Я. Шпорта)
Як не вітри буйні повівали,—
Як турки-яничари з чистого поля в долину припали,
Дванадцять козаків
Братославців-небувальців
В полон забрали.(Народна дума)