Урок української мови для 5 класу "Корінь слова. Форми слова і спільнокореневі слова"

Про матеріал
Я розробляю систему уроків з української мови з розділу «Будова слова. Орфографія» для 5 класу. Уроки компактні, зручні у використанні, відповідають віковим психо-фізеологічним особливостям п’ятикласників; спрямовані на реалізацію особистісно-орієнтованого підходу до учнів у навчальній діяльності. Конспекти містять роздатковий матеріал для учнів як теоретичного, так і практичного змісту. Пропоную вашій увазі урок №2 із розділу "Будова слова".
Перегляд файлу

Українська мова

5 клас

 

Урок 2

 

Тема. Корінь слова. Форми слова і спільнокореневі слова

 

Мета. Поглибити знання учнів про корінь як значущу частину слова, зʼясувати різницю між формами слова та спільнокореневими словами;

розвивати вміння правильно вживати спільнокореневі слова в мовленні, уникаючи невиправданих повторів, розвивати звʼязне мовлення учнів, збагачувати їх словниковий запас;

виховувати уважність до свого мовлення, інтерес до рідної мови.

 

Тип уроку: комбінований

 

Обладнання:

  1. записи на дошці або на демонстраційному екрані;
  2. довідники «Будова слова».

 

Підручник: Українська мова. 5 кл.: підруч. для закладів загальної середньої освіти / О.П.Глазова. – Вид. 2-ге, доопр. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2018. – 240 с.: іл.


Домашнє завдання попереднього уроку

  1. Вивчити правило в зошиті;
  2. Вправа 133 (І).

 

І. Організація класу

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка теоретичних знань. Бесіда
  • Що таке морфеміка, морфеми?
  • Що таке закінчення? Як його визначають?
  • Що таке основа? Що вона виражає? Із яких частин складається?

 

ІІІ. Оголошення теми, мети. Мотивація

  1. Спостереження над мовним матеріалом. Лексична робота. Евристична бесіда
  • Тема – уроку: Корінь слова. Форми слова і спільнокореневі слова
  • Прочитаймо текст на дошці.

 Яке це диво – ліс. «Були в лісі», «підемо до лісу» – звучить як «побуваємо в казці». У лісі все магічне: і миттєвий пролісок, і віковічний дуб, і міфічні лісовик та мавка, і таємнича гущавина, і сонячне узлісся.

  • Яка тема тексту? Основна думка?
  • Чому пролісок називають миттєвим, а дуб віковічним?
  • Миттєвий і віковічний – це синоніми, антоніми чи омоніми?
  • Доберіть  синоніми до слова магічне (чарівне, незвичайне, казкове).
  • Випишіть слова, що мають корінь -ліс- (з прийменниками). Виділіть корінь.
  • Які слова різняться тільки закінченням? Виділіть його.
  • А які зміни відбулися в решті слів? (префікс, суфікс)

 

ІV. Вивчення нового матеріалу. Закріплення знань, вироблення вмінь і навичок

  1. Пояснення
  • Отже, якщо в словах змінюються лише закінчення, то це форми одного й того ж слова (відмінкові, родові, числові, особові). А якщо додаються суфікси чи префікси – то утворюються нові спільнокореневі слова.
  • Отож, підкреслені слова – це форми слова ліс чи спільнокореневі слова?

 

  1. Вправа 136
  • Виконаймо завдання до вправи:

реч. 2 – разом на дошці;

реч. 1, 3, 4 – одночасно на дошці 3 учні (слабкі).

 

  1. Спостереження над мовним матеріалом. Евристична бесіда. Опрацювання теорії за довідником (або підручником)
  • Запишіть слова у 2 стовпчики:

Горе

горювати

горенько

загорювали

Горе

горіти

горище

загорнути

  • Виділіть корені.
  • Чи в обох стовпчиках слова можна вважати спільнокореневими? Чому?
  • У другому стовпчику маємо слова з омонімічними коренями, які у своєму лексичному значенні не мають нічого спільного. А в першому стовпчику – дійсно спільнокореневі слова. Їхнє лексичне значення хоч і відмінне, але все одно між їхніми значеннями обовʼязково присутня  деяка спорідненість.
  • Прочитаємо про це в довіднику (або в підручнику с. 77).

 

  1. Вправа на редагування. Резерв
  • Памʼятайте, що невиправдане вживання спільнокореневих слів в одному або в сусідніх реченнях є лексичною помилкою. Відредагуйте речення.

Річні оцінки цього року в мене найкращі. Ми зробили з паперу паперових птахів. Щоранку я роблю ранкову зарядку. Бабуся назбирала малини і зварила малинове варення. Нові робітники швидко виконали роботу.

 

 

V. Підсумок уроку

 

VІ. Домашнє завдання

1) довідник – «Морфеміка – спільнокор. слова» \ с.77 – правила;

2) впр. 137 (І, ІІ) – інструктаж!


ДОДАТОК ДО УРОКУ

Сторінка з довідника «Будова слова»

Корінь – головна значуща частина слова. корінь – спільна частина споріднених (спільнокореневих) слоів.

Щоб визначити корінь, треба дібрати кілька спільнокореневих слів (таких, щоб у їхній спільній частині залишалося якомога менше спільних букв).

 Почути – чути, чутки, чую, чуйний.

 

 Спільнокореневі (споріднені) слова – це слова, лексичні значення яких хоч і різні, але мають між собою щось спільне (відносяться до однієї теми):

 Море, моряк, морський.

 Спільнокореневі слова можуть належати як до однієї, так і до різних частин мови.

 

 

1

 

docx
Додано
27 березня 2020
Переглядів
13791
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку