Урок
Тема уроку: Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга
Мета уроку:
навчальна: розглянути поняття: нейрон, дендрит, аксон, рефлекс, рефлекторна дуга, синапс.
розвивальна: розвивати логічне мислення, пам'ять, вміння робити висновки та узагальнювати, виділяти головне;
виховна: виховувати прагнення до фізичного здоров’я, досвід співпраці між учителем та учнем, пізнавальний інтерес до науки.
Обладнання та матеріали: картки, таблиці, презентація «Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга» , відеофрагменти «Синапс», «Колінний рефлекс».
Терміни та поняття: нейрон, дендрит, аксон, рефлекс, рефлекторна дуга, синапс.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Девізом нашого уроку є такі слова : «Знати, любити, берегти»
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Для того, щоб знати, давайте повторимо
Вправа «Мікрофон»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Послухайте мелодію
В цій мелодії ми можемо почути гру різних інструментів, кожен із них відіграє важливу роль, гармонічно поєднуючись в єдине ціле. Так і в людському організмі, кожна система відіграє свою партію, забезпечуючи життєдіяльність організму. А роль керівника у злагодженій роботі виконує нервова система.
ІV. Формулювання теми, мети уроку
Основною задачею нашого уроку є вивчення елементарної одиниці нервової системи та взаємозв’язок людського організму з навколишнім середовищем. Тому тема нашого уроку «Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга»
V. Вивчення нового матеріалу
Вчитель. Нервова система людини утворена нервовою тканиною, яка складається з нервових клітин, що називаються нейронами, та міжклітинної речовини (нейроглії).
1.Нерон
Нейрон — це нервова клітина, у якій розрізняють тіло й відростки. (Слайд )
Нейрон має один довгий відросток (аксон) і велику кількість, інколи до кількох тисяч, коротких розгалужених відростків (дендритів). Тіло нейрона вкрите мембраною й містить, як і будь-яка клітина, цитоплазму, ядро, мітохондрії, рибосоми, ендоплазматичну сітку.
Довжина аксонів у людини становить від 1 мм до 50 см. Основною функцією аксона є проведення нервового імпульсу від тіла нейрона до іншого нейрона або до робочого органа.
Дендрити сприймають збуджувальні та гальмівні імпульси інших нейронів і передають їх до тіла клітини.
Вправа відтворення (робота в зошиті). На малюнках підписати будову нейрона та вклеїти в робочий зошит.
а) уніполярний
б) біполярний
в) псевдоуніполярний
г) мультиполярний
Види нейронів :
1. чутливі (сенсорні)
2. моторні (рухові і секреторні)
3. проміжні (вставні)
Для передачі сигналів нейрони використовують спеціальні структури своєї мембрани – синапси.
Відео «Синапс»
Синапс – це місце передачі сигналу від однієї клітини до іншої.
2. Рефлекси
Давайте згадаємо, що таке рефлекси?
Рефлекс – це (запис в опорний конспект)
Які рефлекс ви знаєте?
Безумовні рефлекси – це ?
Умовні рефлекси – це ?
Вправа. В кожного з вас є дві картки: зелена відповідає за безумовний рефлекс, червона – за умовний. Вам потрібно визначити до якого виду відноситься наступний рефлекс і підняти відповідну картку.
3. Рефлекторна дуга
Кожний рефлекс реалізується завдяки притаманному саме йому нервовому механізму, в основі якого лежить рефлекторна дуга.
Рефлекторна дуга – це шлях, яким проходить нервовий імпульс при здійсненні рефлексу. ( запис в опорний конспект)
Вправа. Робота з підручником.
Відкрийте свої підручники на сторінці …116, мал. 31.4. Зараз ми повинні з вами записати п’ять елементів рефлекторної дуги.
Елементи рефлекторної дуги |
|
1 |
Рецептор |
2 |
чутливий нерв |
3 |
нервовий центр |
4 |
руховий нерв |
5 |
робочий орган |
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Вправа «Круги Ейлера».
Давайте побудуємо круги Ейлера, показавши співвідношення між ширшим та вужчим поняттями. Чим ширше поняття, тим більший круг йому відповідає. Виберіть найширше серед наступних:
Завдання 1.
А – нервова тканина
Б – нейроглія
В – нейрон
Завдання 2
А – малювання
Б – безумовний рефлекс
В – рефлекс
Г – кашель
Д – умовний рефлекс
Е – сечовиділення
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати § 31, опорний конспект
Творче завдання. Допрацювати круги Ейлера, доповнивши їх більшою кількість понять
VІІІ. Підсумок уроку
Осінь. Хвора дівчина, лежачи біля вікна, рахує, скільки листків залишилося на оголених гілках дерева. "Я помру, - говорить вона, - коли впаде останній листочок". І ось залишається всього один листок. Проходить багато днів, і він не падає. Дівчина поступово одужує. Тільки тоді дізнається вона, що сусід - старий художник - намалював листок на стіні протилежного будинку в ту ніч, коли з дерева впав останній листок. Подібний випадок міг мати місце в житті. Дівчина могла б померти, не будь на дереві останнього листка, що підтримував її надію на одужання.
Чому нервова система являється основою нашого організму?