Урок з біології на тему: "Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції" (8 клас)

Про матеріал
Опорний конспект сучасного компетентнісно зорієнтованого уроку на тему: "Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції". Мета уроку: формувати знання учнів про гуморальну регуляцію функцій організму людини; розглянути гормональну (ендокринну) систему та принципи її роботи; дати поняття «залози внутрішньої системи», «гормони»;розвивати уміння порівнювати життєві процеси в організмі людини, узагальнювати та робити висновки, відповідати на різнорівневі запитання, складати опорні конспекти; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, уяву; виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я.
Перегляд файлу

Дерев’янко Ю.О.,

учитель біології І категорії

КУ ССШ І-ІІІ ст. №7

м. Суми, Сумської області

Дата: ____________

Тема:

Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції

Мета:

Освітня:

формувати знання учнів про гуморальну регуляцію функцій організму людини; розглянути гормональну (ендокринну) систему та принципи її роботи; дати поняття «залози внутрішньої системи», «гормони»;

Розвиваюча:

розвивати уміння порівнювати життєві процеси в організмі людини, узагальнювати та робити висновки, відповідати на різнорівневі запитання, складати опорні конспекти; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, уяву;

Виховна:

виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я.

Цілі:

учні повинні знати:

  • визначення понять «залози внутрішньої системи», «гормони»;
  • особливості функціонування ендокринних залоз;
  • будову та функції гіпофізу.

учні повинні вміти:

  • характеризувати особливості функціонування ендокринних залоз;
  • наводити приклади залоз зовнішньої, внутрішньої та змішаної секреції;
  • пояснювати наслідки гіпо- та гіперфункцій гіпофізу;
  • працювати з додатковою літературою, підручником; складати опорні конспекти.

учні повинні розуміти:

  • характерні особливості ендокринної регуляції;
  • відмінність ендокринної регуляції від нервової регуляції;
  • наслідки порушень функціонування гіпофізу.

Обладнання та матеріали:

проектор, екран, ноутбук

Тип уроку: урок засвоєння  нових  знань

Міжпредметні зв’язки: хімія, зарубіжна література, медицина

Базові поняття та терміни:

гуморальна регуляція, ендокринна система, залози внутрішньої, зовнішньої та змішаної секреції, БАР, ефекторні та регуляторні гормони, нейрогормони, гіпофіз, гіпоталамус, гіпофункція, гіперфункція, ендокринологія, карликовість, гігантизм, акромегалія, соматотропін, меланотропін, вазопресин (антидіуретичний гормон), окситоцин

 

План уроку

 

Етапи уроку,

їх зміст

Час

Форми і методи навчальної діяльності

Цільове призначення

І. Орієнтація, мотивація діяльності

2 хв.

Привітання класу,   «Створення сприятливого клімату»

(девіз уроку)

Створення позитивної психологічної  атмосфери, яка сприяє цілісному розвитку особистості, налаштування на активну роботу на уроці

 

ІІ. Цілепокладання

12 хв.

 Бесіда,

«Проблемне запитання»,

 «Мікрофон»

 

Актуалізація й корекція опорних знань, мотивація навчальної діяльності, визначення теми, мети, завдань, очікувань уроку

ІІІ. Цілереалізація

25 хв.

 

 

Пояснення учителя з елементами бесіди, робота з матеріалом підручника, складання опорного конспекту,

«Мікрофон»,

вправи для зняття зорової втоми

 

Сприйняття й первинне усвідомлення  навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення;

узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих;

повідомлення  та пояснення домашнього завдання

 

ІV. Рефлексивно -оцінюючий

6 хв.

 «ПРЕС», «Взаємооцінювання»

Усвідомлення учнями власного рівня знань; підведення підсумків уроку;  рефлексія;

оцінювання

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Орієнтація, мотивація діяльності

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку

«Створення сприятливого клімату»

Девіз уроку:

Замало мати гарний розум,

Головне – вміти  його застосовувати

ІІ. Цілепокладання

1. Актуалізація й корекція опорних знань

Бесіда за запитаннями:

?

  • Які функції виконує нервова система?
  • Які особливості нервової регуляції? (рефлекторний характер роботи, значна швидкість дії, відносно нетривалий час дії, спрямованість дії (місцева реакція)).
  • Які види регуляції Ви ще знаєте?

2. Мотивація навчальної діяльності

«Проблемне запитання»

Учитель зачитує уривок з повісті М. Булгакова «Собачье сердце» про пересадку гіпофіза людини собаці, записів щоденника Борменталя, які закінчуються словами: «Отныне загадочная функция гипофиза разъяснена. Он определяет человеческий облик. Его гормоны можно назвать гормонами облика – главными в организме…Создан гомункул. Профессор Преображенский, Вы –творец!»

?

  • Чи це дійсно так? Що таке гормони?
  • Чи можуть гормони викликати такі неймовірні перетворення?

3. Повідомлення теми, мети, завдань  уроку

Учні разом з учителем формулюють мету, завдання уроку.

4. Визначення очікуваних результатів

 «Мікрофон»

?

– Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

ІІІ. Цілереалізація

1. Сприйняття й первинне усвідомлення  навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення

 Пояснення учителя з елементами бесіди; робота з матеріалом підручника; складання опорного конспекту

  • Гуморальна та гормональна регуляції функцій організму

Опорний конспект до матеріалу уроку:

  • Гуморальна регуляція – регуляція функцій за допомогою хімічних речовин (СО2 регулює роботу дихального центру довгастого мозку;

гормонів – гормональна регуляція (ендокринна)).

  • Гормони – біологічно активні речовини-регулятори (БАР), які в невеликій кількості здатні робити на організм значний вплив.
  • Ендокринологія – наука, що вивчає будову і функції залоз внутрішньої секреції.

Залози

  • залози зовнішньої секреції – виробляють хімічні речовини (ферменти та ін.), що через протоки виділяються на поверхню шкіри, в порожнину тіла, органів (потові, молочні, сальні залози);
  • залози внутрішньої секреції – виробляють гормони, не мають власних протоків, виділяють свої секрети безпосередньо в кров (епіфіз, щитоподібна, надниркові залози);
  • залози змішаної секреції – виконують одночасно зовнішньо секреторну і внутрішньо секреторну функції (підшлункова, статеві залози).

2. Природа та дія гормонів

                                                         Гормони

                     Ефекторні                Регуляторні

діють безпосередньо на органи              діють на залози внутрішньої секреції

                              (тропні гормони)

                               Нейрогормони

                 утворюються в гіпоталамусі,

регулюють утворення регуляторних гормонів гіпофізу

 

  • за хімічною природою гормони: білки, стероїдні (жироподібні).
  • функціонування залоз: нормальна секреція, гіпофункція (мало гормонів), гіперфункція  (надлишок гормонів) ендокринних залоз.
  • Відмінність гуморальної регуляції від нервової

Опорний конспект до матеріалу уроку:

Особливості гуморальної регуляції:

  • повільна;
  • довготривала,
  • всеохоплююча дія на організм.
  • Будова та функції гіпофіза

Опорний конспект до матеріалу уроку:

Будова: аденогіпофіз (передня частина), нейрогіпофіз (задня частина), ніжка гіпофіза (0,5-0,6 г)

 аденогіпофіз  соматотропін (гормон росту) 

                                           - карликовість – (гіпофункція в дитячому віці)                                 

                                                     - гігантизм – (гіперфункція в дитячому віці)                                 

                                                     - акромегалія – (гіперфункція в дорослому віці)                                 

Гіпофіз                              меланотропін

(внутр. секр.)                                        (вплив на синтез меланіну)

 

                       Порушення секреції: порушення пігментації   шкіри

 

                                          4 регуляторних гормони

       

нейрогіпофіз  антидіуретичний (вазопресин)

     (вплив на реабсорбцію сечі, підвищення АТ,)

                                                                       окситоцин

(керує скороченнями матки під час пологів,

     вироблення молока молочними залозами)

! вазопресин і окситоцин синтезуються в гіпоталамусі, зберігаються в гіпофізі

 

2. Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих

«Мікрофон»

?

  • Пояснити вираз: «Маленькі залози великого значення»
  • Чим гуморальна регуляція відрізняється від нервової?

 «Вправи для зняття зорової втоми»

  1. Міцно заплющити очі на 3-5 секунд, потім розплющити їх на 3-5 секунд, повторити 6-8 разів.

Вправа знімає втому, зміцнює м’язи повік, сприяє поліпшенню кровопостачання, розслабленню м’язів ока.

  1. Швидко моргати протягом 1-2 хвилин.

Вправа сприяє поліпшенню кровообігу.

3. Повідомлення  домашнього завдання

  • опрацювати § 54, матеріал конспекту уроку;
  • відповісти на запитання до § 54 (1-6, 1*, с. 250-251);
  • індивідуальне завдання рубрики «Слідство ведуть біологи»: підготувати презентацію на тему «Гіпофіз та його функції»*.

ІV. Рефлексивно-оцінюючий

  1. Підведення підсумків уроку
  2. «ПРЕС»

?     

  • Чи змістовним і корисним був для вас урок ?
  • «Я вважаю, що...»
  • «Тому що...»
  • «Наприклад...»
  • «Отже...»
  1. Цінування, оцінювання

«Взаємооцінювання»

 Учні виставлять один-одному оцінки, аргументуючи їх. Учитель за необхідності коригує.

 

 

 

Використані джерела:

  1. Біологія: підруч. для 8-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Н.Ю. Матяш [та ін.]. – К.: Генеза, 2016. – 288 с.
  2. Біологія: підруч. для 9-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / С.В. Страшко та ін. – К.: Грамота, 2019. – 296 с.
  3. Яковлєва Є.В. Уроки біології в 9 класі. Методичний посібник для вчителів біології. – Запоріжжя: Просвіта, 2001. – 224 с.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Галятовська Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Галятовська Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Галятовська Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 лютого 2020
Переглядів
9078
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку