Урок "Яка роль повітря в природі"3 клас ЯДС

Про матеріал
Урок з використанням елементів STEM-освіти. Виконуючи реальні досліди, діти доходять власних висновків, отримують задоволення від освітнього процесу.
Перегляд файлу

 

План - конспект  уроку  ЯДС  3  клас

Тема: Яка роль повітря у природі.

Мета:

формування предметних компетентностей: розширити знання учнів про значення повітря для об’єктів живої природи; розвивати допитливість, спостережливість, прагнення шукати і пропонувати нові ідеї, самостійно і в групі спостерігати та досліджувати властивості повітря, формулювати припущення і робити висновки на основі проведених дослідів;

 уміння вчитися: вміння спілкуватися державною мовою, уміння навчатися протягом життя,  компетентності в природничих науках та технологіях, екологічна грамотність.

Очікувані результати:

  • досліджує самостійно / у групі властивості повітря;
  • складає розповідь про значення повітря для рослин, тварин, людини.

Мета за напрямками STEM :

  • S  - наука – хімія, географія : формування поняття про атмосферу, як повітряну оболонку Землі, про склад повітря, як суміш хімічних елементів. 
  • Т – технології- виготовлення паперового літачка
  • Е – інжиніринг- розвиток вмінь працювати за схемами
  • М - математика- розв̕ язування задач, пов̕ язаних  з тематикою уроку.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок

Обладнання: комп̕ ютер, відео ресурс з інтернету https://osvitoria.media/experience/5-doslidiv-iz-predmetu-ya-doslidzhuyu-svit-yakym-zradiyut-dity-pid-chas-onlajn-navchannya/, https://www.youtube.com/watch?v=CETBtb7kRYA(0:40)

підручник «Я досліджую світ» 3 клас Ч.1.Т.Гільберг, схема – таблиця ЗХД.

Матеріали для дослідів -  пластикові пляшки, повітряні кульки, тарілки, свічки в металевому корпусі, склянки, монети  (за кількістю груп), оцет, сода, пакети малі (для кожного учня) , схеми виготовлення паперових літачків, рулетка;

для конструювання – аркуші паперу А4 (кольорові, односторонні), фломастери або кольорові олівці. 

Освітні галузі: природнича, технологічна.

Хід уроку

  1. Організація класу до уроку
    1.   Перевірка готовності учнів до уроку
    2.   Створення сприятливого психологічного комфорту

Які найдієвіші ліки у світі?

Обійми! Вам скажуть дорослі і діти.

Обійми! Вгамують і біль, і образу.

Обійми! Це те, що подіє відразу.

Н.Карпенко 

-  Обійміть сусіда праворуч, обійміть сусіда ліворуч, обійміть того, хто вам подобається найбільше. Обіймемося всі разом, бо ми сьогодні повинні бути сильною командою, адже попереду в нас багато завдань і пригод.

2. Актуалізація опорних знань.

2.1. Зіткнення учнів з проблемою й висловлення первинних гіпотез

-  Зробіть , будь ласка, глибокий вдих і, затримуючи повітря, рахуйте подумки. Полічимо на скільки секунд кожен із нас можете затримати дихання.

Висновок: людина не може існувати без повітря.

  • Воно їй необхідне більше, ніж їжа та вода. Але, як виявляється,  споживає людина повітря по-різному, в залежності від темпу життя.

2.2. Задача.

Під час відпочинку  людина споживає – 12 кг повітря

Під час легкої роботи – 45 кг

Під час важкої роботи – 69 кг

На скільки менше вживає людина повітря під час відпочинку, ніж під час важкої роботи? Розв̕ яжіть задачу.

  1.                      Вивчення нового матеріалу

3.1. Визначення теми й мети уроку, мотивація навчальної діяльності

-  Тож сформулюйте тему сьогоднішнього уроку. 

Так, сьогодні ми будемо досліджувати склад повітря, ви дізнаєтесь, що таке атмосфера, яке значення  має повітря для об’єктів живої природи,  а також будемо конструювати,  вирішувати  цікаві задачі, адже урок буде з використанням елементів STEM .

3.2. Стратегія ЗХД. Запишемо у перший стовпчик таблиці, що вам відомо з цієї теми. У другий стовпчик, про що хотіли б дізнатися. Третій – заповнимо в кінці уроку.

Знаємо

Хочемо  дізнатися

Дізналися

 

 

 

 

 

 

  1.      Вправа «Мозковий штурм»

- То для чого нам повітря?

- А чи можна його побачити?

- Чи можна зловити повітря? Діти висловлюють припущення.

3.4. Дослідницька робота. Робота з гіпотезами, висловленими учнями.

Проведемо дослід 1.

-  У кожного на парті є одноразовий целофановий пакет.

- Що у ньому є? 

- Відкрийте і різким рухом зачерпніть, зловіть повітря.

-  Швиденько закрутіть, ми отримали повітряну подушечку. Наш пакетик наповнився.

Висновок. Повітря – це газоподібне тіло, як будь - яке тіло, займає певне місце та складається з речовин.

-  З яких речовин складається повітря?

3.4.1.  Експеримент.  Хто дістане монетку з води, не замочивши рук? https://osvitoria.media/experience/5-doslidiv-iz-predmetu-ya-doslidzhuyu-svit-yakym-zradiyut-dity-pid-chas-onlajn-navchannya/

- Я пропоную провести один експеримент, що доведе наявність кисню у повітрі. Будемо працювати в групах.

У вас на партах є:

  •              Маленька пласка тарілка
  •              Монетка
  •              Свічка у корпусі, щоб могла стояти без підсвічника.
  •              Склянка , якою можна буде повністю накрити цю свічку.

Важливо: дослід з вогнем можна проводити тільки в присутності дорослих, щоб дотриматись усіх правил протипожежної безпеки. Тому запалювати свічку буду вам я.

Спершу покладемо монету в пласку тарілку і налиємо  трохи води — 0,5-1 см. Переконаємось, що справді монетка втонула.  Спробуйте дістати зараз монетку з води й при цьому не замочити пальці. Нічого не вийшло? Що ж, 1час починати експеримент, який у прямому сенсі слова допоможе «вийти сухим із води».

Запалюємо свічку та поставимо її в центр тарілки поруч із монеткою. Настав  час накрити  свічку, що горить, склянкою. І в цей момент починається «магія»! Вогонь швидко згасає. Чому? Так, закінчився кисень, а вода піднімається вгору по перевернутій склянці, звільнивши монету від води. Вуаля, можна 1брати монетку, не змочивши пальці!

Висновок:

Свічка згасає, бо в повітрі, яке було в склянці згорів кисень, тиск всередині склянки стрімко падає, і вода з тарілки заповнює порожнє місце.

Отже, ми довели, що в повітрі є кисень.

3.4.2. Експеримент «Самонадувна кулька».

- Наша міні-лабораторія продовжує працювати. Проведемо наступний експеримент.

Для нього потрібні такі матеріали: повітряні кульки, порожня пляшка ємністю 1 або 1,5 літри, чайна ложка, лійка, столовий оцет, гідрокарбонат натрію (харчова сода).

Працюємо за алгоритмом:

  •              заповнюємо пляшки на третину оцтом;( у дітей вже заповнені)
  •              засипаємо  в кульку за допомогою лійки 2-3 чайні ложки соди;
  •              надягаємо кульки на пляшку;
  •              спостерігаємо: кулька надувається.

Висновок: У пляшці відбувається хімічна реакція. В ході реакції виділяється вуглекислий газ, кулька надувається. Отже, в повітрі є вуглекислий газ.

Важливі нюанси : Якщо хочете, щоб повітряна кулька зависла під стелею, потріть її об будь-який синтетичний матеріал і відпустіть – завдання буде виконане. Кулька протримається вгорі до 5 годин.

  1.      Розв̕ язування задачі . Ми вже довели, що в повітрі є кисень, вуглекислий газ.
  •              А найбільше в повітрі є азоту. Близько 80 %. Кисню у 4 рази менше. Скільки % кисню у повітрі? Розв̕ яжіть задачу.
    1.      Робота з діаграмою «Склад повітря». У підручнику на с. 100 досліджуємо діаграму.

    - Яким кольором позначено азот? Бачимо, що його найбільше.  Але він не потрібний живим організмам для дихання. Живі організми вдихають і видихають однакову кількість азоту.

  •                  Якого газу найменше? Так. Вуглекислого газу  в повітрі дуже мало. Він виділяється в повітря під час горіння, гниття решток рослин і тварин, виверження вулканів та під час дихання.
  •              Яким кольором зображений кисень?  Саме кисень потрібний для дихання живим організмам, тобто рослинам, тваринам, людям.
  •                   Невеликий відсоток становлять інші гази: водяна пара, дим, сажа, відпрацьовані гази автомобілів та ін.. 
    1.           Обговорення гіпотез.

– Чому люди насаджують рослини у населених пунктах та розводять у своїх помешканнях?

-   Рослини є джерелом утворення кисню на планеті. Вони, для утворення поживних речовин, поглинають вуглекислий газ, а виділяють кисень.  Відбувається лише у світлу частину доби. Цікаво, що більшу частину кисню виділяють водорості, і тільки невелику – рослини суші.

3.8. Інформаційне повідомлення з демонстрацією відео «Будова атмосфери». https://www.youtube.com/watch?v=CETBtb7kRYA(0:40)

  1. Робота за інженерним напрямком.

4.1. Розповідь з елементами бесіди

-   Людина використовує повітряний простір для здійснення перельотів на великі відстані. Сьогодні ви будете конструкторами і створите модель літака з паперу. Виготовлення літаків з паперу - це не тільки дитяча забавка. Авіаконструктори у випробувальних центрах спочатку проводили випробовування на моделях літаків з паперу. Американський концерн Lockheed Corporation першим почав тестувати авіаційні розробки саме на паперових копіях своїх лайнерів.

-      Поміркуємо : яким має бути ідеальний літачок з паперу?

- Найголовніша характеристика літачка – це дальність його польоту. Тривалість і дальність польоту залежать від багатьох факторів: моделі виробу, симетричності згинів, погоди, місцевості, якості паперу.

4.2. Самостійна творча робота учнів

- Будемо працювати за схемами. У вас є 4 варіанти схем для виготовлення  виробу та зразки виготовлених літачків. Зробіть свій вибір.

Паперовий літак — ВікіпедіяЯк скласти долголетающій паперовий літачокЛітачки з паперу, які літають дуже довго: схеми, опис та рекомендаціїЛітачок з паперу схема складання покроково. Літак з картону, який може  літати: майстер-клас з покроковими фото і відео-уроками

4.3. Випробовування літачків на дальність польоту. Вимірювання відстані польоту кожного літачка рулеткою. Визначення рекордсмена польотів.

4.4. Обговорення  результатів. Удосконалення робіт (за потреби).

5. Рефлексія

- Заповнимо третю колонку таблиці «Дізналися».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кедик Aнна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 листопада 2021
Переглядів
7682
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку