Урок " Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників."

Про матеріал
Урок української мови 6 клас.Тема "Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників" Урок-казка.
Перегляд файлу

 

                        Підготувала

                 вчитель української мови і літератури

                                                    Туріянської ЗШ І-ІІІ ступенів

                                                 Новомиргородського р-ну,

                                                                    Кіровоградської області                                                                                                                                              

                                            Коломієць Ліна Іванівна

 

                                        Урок літератури 6 клас

 

 Незмінювані  іменники.  Рід  незмінюваних  іменників.

 

Мета-формувати компетентності: предметні- закріпити  вивчене  про  незмінювані  іменники, навчити  визначати  в  них  рід  та  відмінок, особливості  узгодження  незмінюваних  іменників  з  іншими  словами  у  реченні;

 ключові- з’язне мовлення, мислення, формувати  комунікативні  та  орфографічні  навички  та  вміння;

загальнокультурні-   прищеплювати  любов  до  українського  слова;

виховувати  любов  до  книги,  прагнення  пізнати  нове,  цікаве,  стати  ерудованою  людиною.

Обладнання. Мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, орфографічні та тлумачні словники, словники іншомовних слів, виставка книг, журналів, газет. 

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу. 


                                                    Хід уроку 

І. Організаційний момент (привітатись, записати в зошитах дату). 
ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Робота з епіграфом.

Епіграф. (СЛАЙД) 
Книга – се джерело мудрості, 
бо є у книгах незмірна глибина. 
Літопис Руський 


     Ці слова записані ще в сиву давнину за часів Київської Русі в „Літописі Руському”.                                                                                                                  - Поясніть, як ви їх розумієте ? 

Дійсно, з книгами ми йдемо по життю, з ними почуваємо себе мудрішими та впевненішими. Пригадайте, як на попередніх уроках ви сміливо пірнали у глибину наукових книг, щоб почерпнути знання про іменник. 

А тепер подивимось, як наші учні набралися мудрості з книг.

2.  Лінгвістичний двобій

( Двоє учнів по черзі ставлять, підготовлені вдома питання)

  • - Яка частина мови називається іменником?
  • - За чим змінюється іменник?
  • - Як визначити рід іменника?
  • - Які іменники належать до власних назв?
  • - Як пишуться власні назви?
  • - До якого роду належать назви осіб за професією чи посадою?
  • - У якому роді вживаються при таких іменниках означення-прикметники?
  • - Які іменники належать до спільного роду?


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. 

Вчитель. Урок у нас незвичайний : це урок з елементами казки.

                     Отож, слухайте.

Учень:  « Уже тиждень школярі-відмінники розбігалися після уроків не з радісним  галасом і жартами, а зі сльозами . Поспішали додому, притримуючи пальтечка, кожушки й курточки руками. Бо не було на них… гудзиків. Так-так , усі ґудзики хтось щодня ретельно зрізав на всіх одяганках, залишених у шкільному гардеробі. Уже й чергові у роздягальні пильнували, і прибиральниця чатувала з віником – нічого не допомагало. Гудзики продовжували зникати , а злодій гуляв на волі.

         (СЛАЙД №) Аж ось у гардеробі знайдено записку: « Якщо ви, зубрили-відмінники , не будете підказувати на уроках бідолашним двій очникам, я поріжу усі ваші пальто, а з кашнів зв’яжу довжелезну боу. З вас усіх натовчу такого пюра, якого ще не зазначили в жодному мені. Не шукайте мене. Бігаю я швидко, не наздоженете мене ні автом, ні таксою, ні на метрі. Ховаюсь так, що не побачите мене ні в окулярах, ні в пенсні. ( Фантомас)».    

Вчитель – Діти, щось тут не так в записці? Що саме? Чи ніщо « не ріже вуха», коли ви слухаєте цю записку? Вкажіть допущені помилки у написаному тексті. Які іменники вжито неправильно?

( Учні відповідають: пальта, кашне, боа, пюре, меню, авто, таксі, пенсне, із кіно).

   -    А чи всі знають, як правильно їх вживати?

   -  Тож на сьогоднішньому уроці, побувавши в казці й допомагаючи її героям, ми вивчимо незмінювані іменники і повправляємося у визначенні їх роду.

- Але ж не забувайте, що, мандруючи казкою, ви повинні продемонструвати свої орфографічні навички і вміння, тому будьте дуже зібрані й уважні.  Випишіть, будь ласка, запишемо в зошити незмінювані іменники із щойно    прочитаного тексту –записки у правильній формі.

Казка продовжується .

Учень:  Цей « документ»  потрапив до рук чергових.

  • Тепер ми того поганця відшукаємо!- зраділи вони.
  • Але як? – здивувалась старенька прибиральниця.- За відбитками пальців?  За почерком? За запахом?
  • Простіше! – пояснили чергові.
  • Шукатимемо того, хто не знає незмінюваних іменників!

ІV. Вивчення нового матеріалу. 

Робота з підручником

  • Хто не зрозумів правил?
  • Зараз ми побачимо, як ви зрозуміли ці правила й навчимось їх застосовувати.

V. Закріплення нового матеріалу.

1. Робота з підручником

Виконання вправи №274 (учні самостійно виконують вправу)

Перевірка правильності виконання за слайдом(СЛАЙД )

А хто зможе довести, що ці іменники є незмінюваними?

Учень: - у першому реченні – «радіо» стоїть у давальному відмінку, але звучить як у називному. В другому реченні у місцевому відмінку, а в третьому та в четвертому – в знахідному відмінку.

  1. Незмінювані прізвища

А) То чиї ж прізвища належать до незмінюваних ? (прізвища жінок) 
-- Назвіть прізвища дівчаток вашого класу, які закінчуються на приголосний і не змінюються (Горобець, Довгаленко, Приз, Стрілець). 
-- Діти, пригадайте твори якого письменника ми нещодавно читали? (В. Винниченка) А чи змінювалося б прізвище його дружини?  
-- Підсумуйте, які жіночі прізвища не відмінюються ? ( На приголосний та - о ). 

Б) Візьміть картки зеленого кольору і виконайте завдання. 
Вставити, де потрібно, пропущені букви. Зверніть увагу, це прізвища. 

До нас підійшла Петренк.. Г. М. і всім нагадала, що у Савчук.. Тетяни сьогодні день народження. Ми з Іриною Похитайл.. приготували для ювілярки подарунок-сюрприз. Тетяна запросила однокласників до себе на гостину. А ввечері всі, крім Воловенк.. Сергія, завітали до іменинниці. 

- Для самоперевірки пропоную вам відновлений текст. ( СЛАЙД  ) Уважно звірте з вашими записами. 

-  У кого все було так, як на слайді – підніміть зелену картку.

- Що допомогло визначити рід незмінюваних іменників ? ( імена, форми дієслів ). Молодці! 

 

  1. Словникова робота

- Нашими помічниками часто стають книги. Дім, у якому живуть книги, називається книгозбірня.

● Як утворилося це слово? (книги збирати).

● Звідки воно походить? Де виникло? (власне українське).

● Підберіть синонім до слова книгозбірня (бібліотека).

● Визначіть, яке це слово за походженням. (іншомовне) ( СЛАЙД )

( Бібліотека - від грец. бібліос – книга, тека – сховище ).

● Змініть слово бібліотека. (у бібліотеці...)

● Виявляється, запозичені слова теж можуть змінюватися. Але чи всі?

4. Творча робота "У кафе"

А тепер ви вже, напевне, хочете їсти. Тож уявіть собі, що ви завітали до кафе. Там вам запропонували меню. Хто не знає, що означає слово «меню»?

Учні: - Це перелік страв, які пропонують у кафе, ресторані, столовій.

  • У меню вам запропонували пюре, олів’є, рагу а також ескімо та какао

Складаємо асоціативний кущ.

Складаємо асоціативний кущ. Створюємо матрицю - добираємо до цих іменників прикметники. - Конспект уроку з української мови у 6 класі

Створюємо матрицю - добираємо до цих іменників прикметники.

Наприклад. (Слайд№)

  •         Меню - багате, бідне, обмежене.
  •         Какао - смачне, гаряче, солодке.
  •         Рагу - овочеве, м ясне, свіже.
  •         Пюре - рідке, густе, гаряче, смачне.
  •         Олів є - запашне, дороге.

Диференційоване завдання: учням І - ІІ рівнів скласти речення, ІІІ - ІV рівнів - написати твір-мініатюру, використовуючи подані словосполучення.

5. Робота з підручником

Виконання вправи №279 (усно)

Виконання вправи №280 (письмово самостійно, звіряються з дошкою)

А як же визначити рід незмінюваних іменників? Нам з вами треба допомогти знайти розбійника. Ви ще пам’ятаєте про казочку?

Тож читаємо правило на сторінці 130.

         6. Розподільний диктант

Я зараз вам читаю словосполучення, а ви замінюєте їх незмінюваним іменником синонімом (вправа №282)(СЛАЙД )

Відповіді: Мас-медіа, Шоу, Он-лайн, Євро, Капучино, Монако.

Визначте, будь ласка, рід кожного із

 

 

 

 

 

 

 

1. Створення проблемної ситуації. 
Зверніть увагу на дошку. ( СЛАЙД ) Прочитайте написане. 
Об’ява 
Якщо ви хочете стати актором дитячого лялькового театру „Усмішка”, що діє при бібліотеці, завітайте у суботу об 11 годині. Звертайтесь до Боклан І. М. 
Режисер театру. 
● Чи все влаштовує вас у цьому повідомленні ? ( виправити у заголовку: оголошення ). 
У школу прийшла нова учениця й захотіла стати актором дитячого лялькового театру. У призначений час вона зайшла в бібліотеку і побачила чоловіка і жінку, які про щось розмовляли. „Хто з них Боклан І. М.”- задумалася учениця. ? ? Але хвилинку поміркувавши, вона підійшла до... 
Як ви думаєте, до кого ? Чому ? 
Як називаються такі іменники? 

2Оголошення теми і мети уроку. 
Ви вже знаєте, що, крім відмінюваних іменників, є ще й незмінювані. 
( СЛАЙД ) Отже, тема уроку „Уживання незмінюваних іменників”. Запишіть її в зошит. ( СЛАЙД ) 
Сьогодні на уроці ми закріпимо наші знання про незмінювані слова та особливості узгодження їх з іншими членами речення, будемо визначати рід незмінюваних іменників. А також ви зможете виявити свою ерудицію, кмітливість та уміння мислити. Допомагати нам будуть різні книги. 



1. Незмінювані прізвища. 
А) То чиї ж прізвища належать до незмінюваних ? (прізвища жінок) 
-- Назвіть прізвища дівчаток вашого класу, які закінчуються на приголосний і не змінюються (Козачук, Чорномаз, Панчук, Христюк). 
-- У вашій школі є Прокопенко Олександр і Галина. Підписуючи зошити, Сашко ставить прізвище у родовому відмінку – Прокопенка. А як підписує зошити Галинка ? Чому? 
-- Ви не раз чули прізвище Віктор Міняйло. Це письменник, наш земляк. Чи буде змінюватися прізвище у його дружини ? 
-- Підсумуйте, які жіночі прізвища не відмінюються ? ( На приголосний та -ко, -ло ). 

Б) Закріплення. 
-- Візьміть картки зеленого кольору і виконайте завдання. 
Вставити, де потрібно, пропущені букви. Зверніть увагу, це прізвища. 

До нас підійшла Петренк.. Г. М. і всім нагадала, що у Савчук.. Тетяни сьогодні день народження. Ми з Іриною Похитайл.. приготували для ювілярки подарунок-сюрприз. Тетяна запросила однокласників до себе на гостину. А ввечері всі, крім Воловенк.. Сергія, завітали до іменинниці. 

● Для самоперевірки пропоную вам відновлений текст. ( СЛАЙД ) Уважно звірте з вашими записами. 
● Що допомогло визначити рід незмінюваних іменників ? ( імена, форми дієслів ). Молодці! 

2. Іншомовні слова. 
Нашими помічниками часто стають книги. Дім, у якому живуть книги, називається книгозбірня. 
● Як утворилося це слово? (книги збирати). 
● Звідки воно походить? Де виникло? (власне українське). 
● Підберіть синонім до слова книгозбірня (бібліотека). 
● Визначіть, яке це слово за походженням. (іншомовне) ( СЛАЙД ) 
( Бібліотека - від грец. бібліос – книга, тека – сховище ). 
● Змініть слово бібліотека. (у бібліотеці...) 
● Виявляється, запозичені слова теж можуть змінюватися. Але чи всі? 

А) Якось слухаючи переказ художнього твору, я звернула увагу на такий діалог. ( СЛАЙД ) Подивіться уважно на дошку та прочитайте його. 

ПЕППІ. Гарно привітайся з шимпанзом, Нільсоне. Мені здається, що він родич двоюрідного брата твого діда. 
НІЛЬСОН. Здрастуйте. 
ПЕППІ. Молодець! Досить дивитися. Треба починати купівлю. Я хочу купити піаніну. 
НІЛЬСОН. Ти ж зовсім не вмієш грати, Пепп ! 
ПЕППІ. Так, треба дуже довго вправлятися, щоб грати на піаніні без піаніни ! 

● Уривок з якого твору ви прочитали? („Пеппі – довга панчоха”) 
● Молодці! Та чи помітили ви помилки, які зробили герої? Як потрібно було казати? 
Випишемо правильно ці слова: шимпанзе, піаніно, Пеппі. 
● Що їх об’єднує? (ці слова є іменниками). 
● Які вони за походженням? (запозичені). 
● А чи змінюються вони? 

ВИСНОВОК: незмінюваними є також деякі запозичені слова з кінцевим голосним. 
● Чи можуть мати такі слова закінчення? (ні!) 
● На окремих партах є словники. Тож я попрошу цих учнів попрацювати сьогодні словникарями. 

Б) Робота зі словником. 
Щоб перевірити, чи слово незмінюване, потрібно звернутися до орфографічного словника. Словникарі допоможіть нам знайти слово піаніно 
(с. 545 (3 ряд)) , подивіться на позначку. ( СЛАЙД ) На цій сторінці знайдіть ще незмінювані іменники ( піано, пі ). ( СЛАЙД ) 
Пам’ятаймо, що словники – наші друзі. Вони завжди нам допоможуть. 

В) – А ми рухаємося далі. Прочитайте записані на дошці ( СЛАЙД ) речення, знайдіть незмінювані іншомовні слова та запишіть їх у зошити. 
1. Якось ненароком у кафе зустрів я чоловіка в галіфе. 
2. Вирує цунамі, і очі смутніють у нашої мами. 
3. Ці маленькі коні мають назву поні. 
4. У ліс поїдемо усі на новенькому таксі. 
Галіфе ( с.149, 2 колонка ). 
Кафе (с. 344, 1 колонка). 
Поні ( с. 552, 1 колонка ). 
Таксі ( с. 658, 2 колонка ). 
Цунамі ( с.747, 2 колонка ). 
Перевіряємо. Молодці! Усе правильно. 
● А чи всі слова вам зрозумілі? 
● Де можна з’ясувати значення слів ? ( Користуємося тлумачним словником ). 
● Знову наші словникарі шукають тлумачення слів. 
● Згадайте, яка особливість словників? (слова запис. в алфавітному порядку) 
● Укажіть послідовність слів (поставте цифри над словами), щоб було в алфавітному порядку. 
● Будь ласка, надаємо слово нашим словникарям. 
(у цей час слайди з тлумаченням слів) ( СЛАЙД ) 
Дякую. Ви відмінно впоралися із завданням. 

3. Рід незмінюваних слів. 
Г) Я , наприклад, дуже люблю перечитувати книги. А ви? Чому? 
Пригадаємо знайомі книги. Напишемо диктант-вікторину. Я читаю речення , а ви відгадуєте, з якого твору воно. 
Диктант-вікторина 
1. Ява запропонував провести під свинарником метро. ( В. Нестайко „Тореадори з Васюківки” ). 
Знайди незмінюваний іменник і підкресли його. Молодець! 
2. Раптом з темряви почувся пронизливий крик какаду Сільвера. ( Роберт Стівенсон „Острів скарбів”). 
3. Дивись, Нільсоне, ця леді почепила на шию бридке боа. ( А. Лінгрен „Пеппі...” ). 
-- Хто з вас знає значення слова боа? Словникарі до роботи ( СЛАЙД ) 

Г) робота з підручником. 
Нам допомагають не тільки словники, а й підручники. Відкрийте сторінку 137 та прочитайте правило, як визначити рід незмінюваних іменників. 

Д) У нашій бібліотеці побувала Пеппі. Вона порозкидала книги, а одну навіть порвала. 
-- Чи добре зробила Пеппі? Як потрібно поводитися з книгами? Допоможіть бібліотекарю відновити сторінку з правилом про рід незмінюваних іменників. 
( СЛАЙД ) 
Назви тварин, назви осіб жіночої статі, назви неістот, назви осіб чоловічої статі. 
Рід незмінюваних іменників 
Чоловічий 
Жіночий 
Середній 


е) Молодці! А тепер визначимо рід іменників у коментованому диктанті. Пояснимо, чому саме так. 

є) Фізхвилинка. ( СЛАЙД ) 
Спробую перевірити ваші знання з допомогою фізхвилинки. Якщо в моїх твердженнях є помилка, повертайте головою, якщо ні – плескайте в долоні. 
1. Нам сподобавсь над усе цей кмітливий шимпанзе. 
2. Заговорить до ладу це розумне какаду. 
3. На столі лежить досьє на старенького мосьє. 
4. Що за звір сидить в мішку? Це ж маленьке кенгуру. 

● Які помилки були допущені в реченнях? 


ж) Ерудитами стають ті, хто багато читає. Мені, думаю, і вам також дуже подобаються акровірші. А що це таке? Зараз у вас є можливість виявити ерудицію за допомогою кросвордного акродиктанту. (1 учень біля дошки ). Слова записуємо одне під одним. Якщо не знаєте, то залиште місце. 

Кросвордний акродиктант ( СЛАЙД ) 
1. Звертання до жінки в Німеччині. Фрау 
2. Розмова журналіста з цікавою людиною. Інтерв’ю 
3. Майстерня з пошиття одягу. Ательє 
4. Акробатичний стрибок з перевертанням тіла у повітрі Сальто 
через голову. 
5. Артист, який веде концертно-естрадну програму. Конферансьє 
6. Салат ( традиційно новорічний ). Олів’є. 

Зверніть квагу на правопис іншомовних слів. 
Перевіряємо. Визначте рід цих іменників. 
ОЦІНКА. 
Підкресліть першу букву в кожному слові. Що вийшло? Що таке фіаско? 
Знайдіть тлумачення цього слова у словниках. (с.709, 1 колонка) ( СЛАЙД ) 
( Фіаско – цілковита невдача, поразка, провал ). 

з) Робота з фразеологізмами. 
-- А чи чули ви фразеологізм потерпіти фіаско ? З огляду на значення слова, як ви думаєте, що цей вислів означає? ( зазнати цілковитого краху ). ( СЛАЙД ) 
-- Складіть і запишіть речення з фразеологізмом потерпіти фіаско. 

-- Незмінювані іменники також зустрічаються і в інших фразеологізмах 
( зберігати інкогніто, грати соло ). ( СЛАЙД ) 

и) Корисну інформацію можна почерпнути не тільки з книжок, а й з газет та журналів. В одному з журналів я прочитала про Міссурі й дізналася, що 
( СЛАЙД ) 
Міссурі – назва річки ( ж.р. ) 
Міссурі – назва плато ( с.р. ) 
Міссурі – Назва штату в Центральній частині США ( ч.р. ) 

Як же визначити рід незмінюваних іменників у власних назвах? 

і) Творча робота. Робота на картках за вибором учня. 
-- Перед вами є картки жовтого та червоного кольорів. Оберіть завдання за власним бажанням. На картці жовтого кольору потрібно дописати закінчення прикметників, узгодивши їх із родом іменників, а на картці червоного кольору – самостійно дібрати прикметники до кожного незмінюваного іменника. 

Працюємо самостійно. За роботу на картках кожен отримає оцінку. 

Діти, ви гарно попрацювали. Я дякую вам за роботу на уроці. 
Хочеться відмітити активних ...., тому я ставлю ..... проте попрацюй ще над ..... 

Підсумок уроку. 
Ми перегорнули ще одну сторінку мудрої книги – української мови. На чому ми зосередили увагу? То які іменники належать до незмінюваних? 
Над чим потрібно, на вашу думку, ще попрацювати? 

VІ. Домашнє завдання. ( СЛАЙД ) 

Скласти невеликий текст „У зоопарку”, використовуючи незмінювані іменники разом із прикметниками.

 

Список використаної літератури

1 Глазова О.П. Українська мова :підруч. Для 6 кл./ О.П. Глазова.-К. :Видавничий дім «Освіта», 2014.

2  Використано фрагменти уроку «Незмінювані іменники» з таких сайтів:

  1. In Share;
  2. uroki.net;
  3. www.uroki.net/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Додаток 1

 

                                          Методичний коментар

Рід абревіатур

Відмінювані абревіатури, утворені поєднанням початкової частини слова (чи частин слова) з повною формою іменника, зберігають значення оду відповідного іменника:довгоочікувана зарплата, студентська профспілка, міська санепідемстанція, столичний педуніверситет.
Відмінювані абревіатури, що утворюються з початкових звукосполучень або звуків кількох слів, а також ті, що утворюються поєднанням початкових частин слів, значення чоловічого роду набувають за зовнішньою подібністю до іменників ІІ-ої відміни на приголосний: Ковельський ліспромгосп, районний військоммат, Центральний загс, найкращий вуз, занедбаний колгосп.
Невідмінювані абревіатури, утворені поєднанням початкової частини першого слова повної назви з формою непрямого відмінка другого слова, мають рід першого складового елемента: нечесний завскладом, суворий комроти, веселий помкомвзводу.
Рід інших невідмінюваних абревіатур визначається за родом іменника, який входить до абревіатури в називному відмінку однини: міський райвно (відділ - чол.рід), важлива НТР(революція - жін.рід). Проте тут можуть бути і винятки: НАТО повідомило - середній рід (набуто за зовнішньою подібністю до іменників середнього роду). До речі, це запозичена абревіатура - НАТО (NATO - North Atlantic Treaty Organization - з англ. Північно-атлантична договірна організація). Подібно до цього набувають рід і такі абревіатури як ЮНЕСКО, ООН, ЄЕС. 

 

Рід незмінюваних іменників

При визначенні роду незмінюваних іменників треба мати на увазі, що:

  •                  серед іншомовних слів назви осіб набувають рід відповідно до статі: ця леді, цей аташе, випещений денді;
  •                  назви тварин мають чоловічий рід: австралійський кенгуру, домашній шимпанзе, шотландський поні;
  •                  назви неістот належать переважно до середнього роду: бюро, жюрі, кіно, меню, рагу, кашне, пенсне;
  •                  власні назви зберігають рід загальних назв: Екзюпері (письменник), Жорж Санд (письменниця), Юманіте (газета), велике Тбілісі (місто), знамените Онтаріо (озеро), мутна Огайо (річка) і Огайо (штат) прийняв гостей.

 

 

 

docx
Додано
1 березня 2020
Переглядів
3677
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку