Урок української мови 6 клас
Тема уроку : Узагальнення й систематизація знань про прикметник
Мета: поглибити, узагальнити, систематизувати знання учнів з теми «Прикметник» , розвивати пам`ять і логічне мислення, вміння систематизувати вивчений матеріал. Виховувати любов до рідної мови.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого (урок-подорож) з використанням інтерактивних методів навчання
Обладнання : проектор, карта подорожі, роздатковий матеріал
Хід уроку
Слово вчителя: ми закінчуємо вивчення теми «Прикметник, як частина мови», тому наше завдання на сьогодні: поглибити, узагальнити, систематизувати знання з теми «Прикметник», розвинути пам`ять, логічне мислення, вміння систематизувати вивчений матеріал.
Але що це? До нас прийшла телеграма. «Загубився Прикметник. Допоможіть терміново його розшукати. У королівстві пропали барви».
Морфологія
А ось і сама королева Морфологія з поетичним звертанням (слайд №3):
Прикметник – це частина мови
Без неї нам не обійтись
Ти вслухайсь в слово пречудове
Йому, як другові всміхнись.
Земля – ласкава, люба, рідна,
А сонце – щире, золоте,
А небо – лагідне, погідне
Життя – прекрасне, молоде.
А очі в мами – добрі, ніжні,
А голос – чистий і дзвінкий,
А руки – теплі і надійні,
А погляд – сонячний, ясний.
Квітки у полі – білі, сині
Червоні, жовті, голубі.
Хмарки у небі бистрокрилі,
Весняні, літні, зимові.
Давайте прочитаємо поезію без прикметників.
Прикметник – це частина мови
Без неї нам не обійтись
Ти вслухайсь в слово пречудове
Йому, як другові всміхнись.
Земля –
А сонце –
А небо –
Життя –
А очі в мами –
А голос –
А руки –
А погляд –
Квітки у полі –
_________________
Хмарки у небі -
__________________
Дійсно, без прикметника збідніє мова, то ж давайте вирушимо на пошуки Прикметника і ознайомимося з правилами мандрівки (слайд №4):
А щоб вирушити на пошуки наші детективні агентства повинні зібрати інформацію про прикметник
І Актуалізація опорних знань
Ми зібрали інформацію і можемо вирушати в дорогу. Давайте розглянемо карту маршруту (слайд №5).
ІІ Тренувальні вправи
Але королева Морфологія пропонує нам виконати завдання (слайд №6,7,8).
Робота з текстом :
1) Випишіть якісні прикметники
2) Випишіть відносні прикметники
3) Визначте розряд та граматичні категорії
Робота біля дошки:
Знайди «зайве» слово і поясни чому воно зайве:
І - світлий, місячний, кривий, далекий
ІІ - круглий, західний, народний, український
ІІІ - сестрина, качиний, дощова, собачий
Доберіть словосполучення з прикметником іншого значення
Дерев’яний стіл-
Срібна ложка-
Золоте серце-
Солодка груша-
Кам’яна споруда-
Вовчий апетит-
Слово вчителя: королева Морфологія задоволена тим, як ви справились із завданням і можемо вирушати у королівство «Словотвір. Будова слова.», де нас з нетерпінням очікує правитель (слайд №9,10,11,12,13).
І. Утворіть присвійні прикметники. Підкресліть слова в яких відбувається чергування звуків.
Андрій, Юля, лікар, Таня, Марійка, листоноша, Тарас, орел, миша, дочка, дідусь, Ольга, товариш, Софія.
ІІ. Утворіть прикметники від поданих іменників.
Овруч, Кагарлик, Лейпциг, козак, таджик, Галич, Острог, Магдебург, викладач, турок, молодець, рекрут, Гринвіч, Одеса.
ІІІ. Виписати прикметники, від яких ступені порівняння не утворюються:
Вороний, активний, чорнобровий, малиновий, вразливий, хворий, порожній, милий, свіжий, тонкий, вечірній, дерев’яний, небесний, товстелезний, гіркий, готовий, жвавий, гнучкий, мертвий, прадавній, м’який, кришталевий.
Утворіть ступені порівняння від прикметників (індивідуальне завдання для учнів).
№1 дорогий №2 високий №3 тонкий
IV. Утворіть прикметники за допомогою суфіксів –ов, -ев, -єв. (робота в групах)
Калина, свинець, наука, фірма, сторож, поле, бароко, значення, замша, черешня, плющ, емаль, гроші, груша.
ІV. І. Розберіть прикметники за будовою (робота біля дошки):
темний
2 команда - білосніжний
олов’яний
невисокий.
Слово вчителя: Ми залишаємо країну Словотвір і вирушаємо на пошуки Прикметника у царство «Синтаксис» (слайд №14)
І. Підкресли, яким членом речення виступає прикметник.
Ситий голодному не товариш
Старого горобця на полові не обдуриш
Не скупий володіє багатством, а воно ним
Хто на чуже зазіхає, своє втрачає
Один мудрий сто немудрих навчить
ІІ. Складіть речення із словами
військовий
учений
лінивий
щоб у першому реченні вони виступали іменником, а у другому – прикметником.
Слово вчителя: Давайте завітаємо до Лексикології. Можливо, вона підкаже, де Прикметник? Але, щоб отримати інформацію, виконаємо завдання. (слайд №15)
Добрати синоніми та антоніми до поданих прикметників:
1 команда - світлий (ясний, прозорий)
широкий (безмежний, просторий, обширний)
2 команда - веселий (радісний, безтурботний)
добрий (доброзичливий, сердечний, славний, лагідний)
3 команда - новий (новітній)
молодий (юний, )
Слово вчителя: А ось перед нами високі вежі замку Орфографії. Можливо, саме там і гостює Прикметник. Давайте пригадаємо, які види орфограм ви вивчили у темі «Прикметник»? На нас очікує словниковий диктант (слайд №16)
Дощовий, кущовий, граматичний, міфічний, замшевий, плащовий, грошовий, грушевий, незламний, несміливий, недбалий, осінній, кінний, скляний, ясночолий, жовтогарячий, зелено сірий, військовозобов’язаний, синьоокий, південно-східний, глухонімий, західноукраїнський.
Слово вчителя: Ви чудові детективи, гарно справились з диктантом, але де ж наш Прикметник? (відповідь учнів). А ми знову отримали телеграму (слайд 17)
«Дорогі шестикласники! Щиро дякую Вам за ваші гарні знання.»
Вивчайте мову українську –
Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,
Прекрасну, милу і чудову,
Як материнську пісню колискову.
P.S. Коли я знову вирушу у подорож, обов’язково попереджу королеву Морфологію.
Прикметник
Слово вчителя: Завершилася наша мандрівка (слайд № 18)
Рефлексія
На уроці я:
- повторив та узагальнив....
- зрозумів....
- навчився....
- найбільший мій успіх — це....
- я не вмів, а тепер умію.....
- я забув, а тепер пригадав і засвоїв....
- наступного уроку я хочу....
Д/з: підготовка до контрольної роботи