Урок "«Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»Елементи незвичайного в творі. Символіка країни Недоладії та її мешканців. Морально-етичні проблеми в казці."

Про матеріал
Розробка уроку з української літератури з використанням завдань на мультимедійній дощці!
Перегляд файлу

Тема: «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»Елементи незвичайного в творі. Символіка країни Недоладії та її мешканців. Морально-етичні проблеми в казці.

Мета: продовжити знайомити учнів зі змістом повісті-казки; дослідити композиційну будову, жанрові ознаки повісті-казки; визначити реальне й фантастичне у творі; розкрити символіку образів;  визначати морально-етичні проблеми твору;  виховувати прагнення доводити усі розпочаті справи до кінця; сприяти вихованню позитивних рис характеру, прагнення робити добро.

Очікувані результати:

       учні усвідомлюють ідейний зміст казки;

       вільно висловлюють свої думки про вчинки героїв;

       виявляють артистичні здібності;

       прагнуть творити добро і доводити справи до кінця;

       вміють працювати на мультимедійній дошці

Тип уроку: комбіновани

Обладнання:  портрет письменниці,дитячі малюнки, відео , роздатковий матеріал, текст повісті-казки, дид. матеріал,завдання на мультимедійній дошці.

                                Хід  уроку

І. Організаційний момент

1. Привітання

2. Перевірка готовності учнів до уроку

3. Перевірка відсутніх.                                                            

Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо .

Роботу швидше починаймо

Самоналаштування.

посміхніться та подаруйте посмішку сусідові.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Сценка «Аля із 5 – Б»

-         А я сьогодні чергова-а-а..

-         У-у-у, як не хочеться. А Світлана Володимирівна сказала, щоб клас був ідеально прибраним. Що ж робити?

-         Ідея!А можна я буду не черговою, а напівчерговою?

Вчитель:А як це?

-         Ось так: підмету тільки півкласу!

-         Витру тільки півдошки!

-         Ще запишу дату. 28 лютого. Е-е-е, вистачить тільки 28.

-         Класна робота. А-а-а, досить тільки класна!

-         Ось і все. Супер!

Вчитель:А хіба так можна?Так буде правильно?

Слово вчителя.

-       Кого ми впізнали у нашій черговій учениці? (дівчинку Алю) З якої казки до нас завітала ця героїня? («Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії») 

Слово вчителя.

З раннього дитинства нас супроводжують казкові герої. Казка – це чарівна країна. Це давній і мудрий порадник. Це вона дає нам перші уявлення про добро і зло, правду і кривду, чесність і справедливість. То сьогодні ми знову помандруємо у світ казки. А саме ми будемо продовжувати  вивчати повість ­–казку «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

Перед опрацюванням нового матеріалу мені потрібно знати чи уважно ви прочитали казку.

III. «Перевірка домашнього завдання»(як уважно читали казку)

Гра «Чи уважний ти читач?»

Учитель читає твердження за змістом твору.

Якщо твердження правильне, то учні плещуть в долоні

 Якщо твердження неправильне, то не плещуть..

1.Аля подарувала бабусі чудового рушника. (ні)

2. Недочеревик чекав на неї в її власній кімнаті. (так)

3.Аля опинилась на березі озера в якійсь дивній країні. (так)

4. Недоладько був дуже красивим хлопцем. (ні)

5.Будинки в Недограді були рівні та ошатні. (ні)

6. Недороль злякався Алі під час першої зустрічі. (так)

7. Недорадник носив шолом замість голови. (так)

8.Аля потрапила до будинку Недочеревика через вікно. (ні)

9.Із в’язниці Алі допоміг втекти охоронець. (так)

10. Годинника на центральній башті не вдалося відремонтувати. (ні)

11. Недоладько відправився додому разом з Алею. (ні)

12. Аля звільнила Недоладію від Першого недорадника. (так)

- Молодці! Всі уважно прочитали казку.

Ми можемо впевнено переходити до вивчення нової

C:\Users\Стьопа\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\20200228_102200.jpg

теми.

Оголошення теми та мети уроку

Епіграфом до уроку стануть слова Івана Баско

(Епіграф написаний на дошці    )

Мета та тема на мультимедійній дощціC:\Users\Стьопа\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\20200228_103146(0).jpg

іV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель. Художні твори бувають різних видів (жанрів). Багато жанрів ви вже знаєте. Пригадайте їх (казка, міфи, легенди, народні перекази, вірші, оповідання).

- Що називається казкою? Казка – невелика оповідь про вигадані події та явища. Що таке повість – (це великий розповідний прозовий твір, у якому широко змальовано життя одного або кількох героїв протягом тривалого або важливого за подіями часу. Повісті властиві такі ознаки: прозова мова, великий обсяг, декілька героїв, розповідь про події.)

– Одним з досить цікавих жанрів дитячої літератури є повість-казка, яка на прикладі вигаданих ситуацій пропонує вам розібратися в стосунках людей, вчитися відрізняти погане від хорошого, оцінювати вчинки персонажів. Повість-казка створює вигадані світи, але при цьому дає можливість знайомитися зі світом реальним, його правилами та особливостями. Крім того, в повісті-казці діють вигадані герої, відбуваються чарівні події. Що ж таке повість – казка?(Визначення на мультдошці)Записати визначення в зошит

Персонажі повісті-казки найчастіше діляться на дві групи – тут є звичайні люди (як правило, діти), які живуть за звичайними законами і їх життя не віщує нічого особливого або незвичайного. Крім того, в повісті-казці діють також і чарівні персонажі, яких зустрічають головні герої, потрапляючи в казковий світ.

Доведіть, що твір Галини Малик “Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії” – це повість-казка

(Повість, тому що написана прозовою мовою, діє багато героїв, події відбуваються впродовж тривалого часу;казка, тому що вигадані події та явища)

– Читаючи цей твір, ви, напевно, звернули увагу на незвичайних героїв твору. Назвіть їх.

Заповнити таблицю Герої твору(вправу виконуємо на мультдошці)

Фантастичні герої

Реальні C:\Users\Стьопа\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\20200228_103626.jpg

Скільки розділів налічує наша повість – казка?(30розділів (29 і епілог)(Зачитуємо з твору епілог)

Далі поговоримо про композицію нашого твору .Що ж таке композиція?

Композиція – це зумовлена змістом побудова художнього твору, розміщення і співвідношення всіх його частин, порядок розгортання подій і розстановка персонажів(запис визначення в зошит)

     Композиційно її можна поділити на три частини:

Зачин(зав’язка)

Знайомство з Алею, яка через свою вдачу потрапляє в невідому країну.

Основна частина

Пригоди Алі: знайомство з мешканцями Недоладії, намагання втекти, допомога друзів, усвідомлення своїх вчинків.Кінцівка(розв’язка)

Доля мешканців Недоладії вирішена. Аля виконує важливу місію.

Робота з картками

«Б юро знахідок»

Черевик – Недочеревику

Кришталева туфелька – Недопопелюшці

Стрічка – Аля

Тканина у вигляді штанів- Недоштанько

Намальована голова-Недоладько

Годинник – годинникарю

Корона – Недоролю 10C:\Users\Стьопа\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\20200228_104130.jpg

 

Робота з підручником. C:\Users\Стьопа\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\20200228_104724.jpg

Діти!!!Ви помітили як часто в творі зустрічається префікс недо-?

     Префікс недо-, який означає дію, стан або якість, що виявляються в процесах, ознаках і предметах неповною мірою: недопиши, недо, недороби, Недоград, Недоладько, Недочеревик. Це підкреслює той факт, що всі персонажі казки тією чи іншою мірою недороблені, та й самі ніколи не доробляли свої справи. Назви та імена героїв є авторськими неологізмами. Репліки героїв здебільшого короткі та дуже емоційні (переляк Недороля, гнів Недорадника, беззаперечний тон Недочеревика, відчай Алі). Зачитати з твору .Давайте ми охарактеризуємо наших

героїв   Гра «літературний пазл»(мультидошка) C:\Users\Стьопа\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\20200228_104909.jpg

v .Словникова робота.

Символ – це умовне позначення якогось предмета, поняття, явища; це художній образ, який відтворює певну думку, ідею. Наприклад, хліб-сіль – символ української гостинності, голуб – символ миру, верба і калина символізують Україну.

-А зараз, учні, ми визначимо, які ж є символи у повісті-казці «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».

Робота з таблицею.

Символ

Символічне значення

Країна Недоладія

безлад і недороблені справи

Недоладько

працьовитість і відданість

Недопопелюшка

дружелюбність і безкорисливість

Недокватирка

людська недбалість

Недочеревик

справедливість, колекціонування недороблених справ

Недороль Десятий

бездіяльність і боягузтво

Перший Недорадник

жорстокість і лють Недовус

Прегляд відеоілюстрацій на мультимедійній дошці

 

C:\Users\Стьопа\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\20200228_103935.jpg

Учитель:

-А тепер, діти, скажіть, якого персонажа казки ми ще не згадали?

-Правильно, Алю.

-Але, щоб сказати, що символізує образ Алі, треба обов’язково вам визначити, якою була Аля спочатку і як вона змінилась.

3.Бесіда вчителя з учнями.(фото на дошці)

-Якою була Аля спочатку?(Учень зачитує опис)

-Якою стала дівчинка?( Учень зачитує опис)

Складання сенкану.(Пригадати ,що таке  « Сенкан»)

Характеристика образу Алі

      Робота на дошціC:\Users\Стьопа\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\20200228_105808_001.jpg

(СЕНКАН – неримований вірш у 5 рядків на запропоновану тему .Імен 2 прикм 3 дієсл фраза висновок з 4 слів ім -синонім до теми)

I уч (складає сенкан, якою Аля була спочатку).

1.                Аля.

2.                Неохайна, лінива.

3.                Недороблює, не слухає, не виконує.

4.                Аля недороблює свої справи.

5.                Нечупара.

II уч (складаємо сенкан, якою Аля стала після повернення з Недоладії).

1.                Аля.

2.                Охайна, відповідальна.

3.                Працює, виконує, встигає.

4.                Аля відповідає за свої вчинки.

5.                Розумничка

 

 

C:\Users\Стьопа\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\20200228_110037.jpg

А які ж проблеми порушено в повісті – казці?

  Які, на вашу думку, проблеми порушує автор у творі? (відповідальність, лінь, байдужість,безгосподарність, добро і зло, взаємодопомоги, дружби, патріотизму, родинні зв’язки, бездушність…)

(Приклеювати на дошку і розповідати де саме це висвітлюється.)

    Евристична бесіда 

-  Чому саме Аля потрапила в Недоладію? Коли це сталося? Що вона відчувала? (Сота справа недороблена. В День народження бабусі. Гнів і сором – усвідомлення провини, тому є надія на виправлення)

-         Для чого потрібно було Алі пройти випробування? (зрозуміти свою причетність до існування країни Недоладії; відповідальність за результати своїх вчинків; зміна внутрішнього світу)

-         Хто побудував країну і для чого? (карлик Недочеревик, хотів приховати свою бездушність)

-         Доки карлик буде будувати країну? («…аж поки люди не навчаться хазяйнувати»)

-         Чому карлик Недочеревик залишився при своїй роботі? ( робота з 1 епіграфом)

-         Чому мешканці Недоладії не захотіли залишати свою країну? («Бо це наша батьківщина», зріднилися, відповідальність)

-         Для чого Аля пришпилила портрет Недорадника у себе над столом? І чому вона тепер його не боїться? (Щоб нагадував про недо…)

 

 «Народна мудрість»

Прочитайте та прокоментуйте запропоновані вислови. Який із них, на вашу думку, найкраще висвітлює проблему, порушену у творі? Із яким твердженням ви не погоджуєтесь? Які вислови вам сподобалися?

1. Людина віддзеркалюється у вчинках (Ф. Шиллер).  2.Не залишай на завтра те,що можна зробити сьогодні(Народна мудрість)3. Не золотом цінується людина, а розумом і серцем доброчинним (Ш. Перро). 4. Який характер, такі і вчинки (Народна мудрість). Що вподобав, на те й перетворився (Г. Сковорода).»

«Проблемне питання»

- Чому тільки Аля змогла змінити життя в Недоладії, а іншим мешканцям це не вдалося? (Попередники Алі – це незавершені справи, Аля – перша людина, яка прибула в Недоладію. Саме людина, підкреслює авторка повісті-казки, спроможна виправити помилки, якщо проявить силу волі та наполегливість)

 

VІ.  Підсумок уроку.

– Чи було цікаво читати повість і чому?

 – У який момент за долю героїні ви переживали особливо?

  – Які сторінки повісті хотіли б перечитати ще раз?

  Чи запропонували б ви прочитати цю казку своїм батькам?

Рефлексія(На дошці)

«Незакінчене речення».

  Інформація, отримана на уроці, дозволяє зробити висновок… .

– Сьогодні я дізнався…; навчився…; зрозумів…; змінив погляд на…; мені сподобалось... .

– На уроці мені було…

Учитель.

- Ми з вами крок за кроком переходимо до завершення нашого уроку.

 

VII. Оцінювання. 

Наш урок сьогодні скінчився,

всі ви, я бачу, дуже сьогодні втомились,

тож роздаю вам очікувану нагороду –

гарні оцінки за плідну й сумлінну роботу.

 

VIII. Домашнє завдання.

2.     Написати  від Алиного імені  бабусі листа з країни Недоладії. Розкажіть,  що ви там побачили та поясніть, чому  дівчинка не приготувала подарунок на її день народження.

 

 

- Бажаю вам завжди доводити справи до кінця та ніколи не потрапляти в поле зору Недочеревику.

docx
Додано
26 березня 2020
Переглядів
2402
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку