Урок № 8
Тема:Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації.
Мета уроку:
Освітня. Формувати в учнів знання про нуклеїнові кислоти як найважливіші сполуки, що зумовлюють існування всіх живих організмів; ознайомити учнів зі складом і будовою нуклеїнових кислот;
Розвиваюча. Розвивати уміння логічно мислити, спостерігати та робити відповідні висновки,сприяти розвитку вміння долати труднощі, розвивати пізнавальні можливості, самостійність, самовдосконалення, увагу, пам’ять, формувати оптимальний харчовий раціон; формувати уявлення про матеріальну єдність світу, діалектичні положення про організацію речовини «від простого до складного» на прикладі нуклеїнових кислот; показати біологічну роль нуклеїнових кислот.
Виховна. Виховувати матеріалістичні погляди та уявлення про спадковий зв’язок живої і неживої природи на основі єдності хімічного складу.
Тип уроку: комбінований.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, робота з підручником та м\медійною дошкою;
б)наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
в) практичний: виконання лабораторної роботи.
Прийоми навчання: : виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно-пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схематичних малюнків.
5.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва
6.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв ́язки: хімія, екологія, основи здоров’я.
Матеріали та обладнання:
Презентація, підручник для 9 класу «Біологія», «Робочий зошит» до підручника для 9 класу, фотографії, схеми, малюнки, що дозволяють ілюструвати структуру, функції та різноманітність нуклеїнових кислот.
Основні поняття та терміни: нуклеїнові кислоти, ДНК, РНК, нуклеотид, полінуклеотидний ланцюг.
Хід уроку
1.Організаційний етап
1.1. Привітання.
1.2. Перевірка готовності класного приміщення до уроку.
1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.
1.4. Перевірка присутності учнів: кількість за списком ____, кількість присутніх на уроці ___, відсутніх ___.
2. Перевірка домашнього завдання
Бесіда
За яким критерієм ліпіди були об’єднані в одну групу?
Чим визначаються властивості жирів?
Як структура фосфоліпідів пов’язана з їхніми функціями?
У чому полягає енергетична функція жирів?
Завдяки яким своїм властивостям жири виконують терморегуляторну функцію?
Чи можна налити в склянку ендогенну воду, що утворилася при окисненні жирів?
Які регуляторні функції можуть виконувати ліпіди?
3. Мотивація навчальної діяльності
3.1.Слово вчителя
Відомо, що однакові організми складаються з однакових білків. При
цьому організми різних видів містять дуже подібні білки. Наприклад,
сироватковий альбумін свині, корови та людини однакові як за складом,
так і за будовою. Крім того, організми дітей за білковим складом є такими
самими, як і у батьків.
«Мозковийf штурм»
— Як ви вважаєте, яким чином досягається передача інформації про
білки від батьківського організму до дитячого та чому при великому розмаїтті видів майже всі види складаються практично з однакових речовин?
(Заслуховуються всі пропозиції учнів).
3.2.Фронтальна бесіда
4. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
4.1. Повідомлення теми уроку. «Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації.»
4. 2. Формулювання учнями самостійно мети і визначення завдань уроку. Учитель записує їх на дошці та коригує пропозиції учнів.
Завдання уроку:
Ознайомитися нуклеїновими кислотами та з’ясувати їх роль ,як носія спадкової інформації.
5.Засвоєння нового матеріалу
Розповідь учителя
Нуклеїнові кислоти — найважливіші сполуки, що обумовлюють
можливість існування й розвитку всіх живих істот. Вони відіграють
основну роль у збереженні та реалізації генетичної інформації.
Молекули ДНК мають значно більшу молекулярну масу.
Нуклеїнові кислоти уявляють собою природні високомолекулярні
сполуки, набагато складніші, ніж білки та полісахариди.
Нуклеїнові кислоти — найважливіші органічні сполуки, що зумовлюють можливість існування й розвитку всіх живих організмів. Вони відіграють головну роль у збереженні й реалізації генетичної інформації. Нуклеїнові кислоти були відкриті в середині 60-х pp. XIX ст. швейцарським ученим Ф. Мішером. Вивчаючи склад деяких клітин, він виявив невідому речовину біологічного походження, що істотно відрізнялася від відомих на той час білків, жирів і вуглеводів. Учений назвав цю речовину нуклеїном, оскільки виділив її з ядра клітини. Хімічний склад нуклеїнових кислот остаточно було встановлено лише наприкінці 30-х pp. XX ст., а їхній склад — значно пізніше, ученими Д. Вотсоном і Ф. Кріком, за що в 1953 р. вони були нагороджені Нобелівською премією.
Нуклеїнові кислоти — це біополімери, макромолекули яких складаються з багаторазово повторюваних ланок — нуклеотидів. Тому їх називають також полінуклеотидами.
Розрізняють два типи нуклеїнових кислот: дезоксирибонуклеїнові кислоти (ДНК), що зберігають генетичну інформацію, і рибонуклеїнові (РНК), які беруть участь у процесах передачі генетичної інформації та біосинтезі білка в клітинах. Головна відмінність їхнього хімічного складу полягає в тому, що в молекулах ДНК міститься залишок вуглеводу дезоксирибози, а в молекулах РНК — рибози. Це відбито в їхніх назвах.
Нуклеїнові кислоти — природні високомолекулярні сполуки, набагато складніші, ніж білки й полісахариди. Молекулярна маса нуклеїнових кислот коливається від 100 тисяч до 60 мільярдів
Молекули ДНК — найбільші за розмірами молекули серед усіх відомих, їхня довжина може сягати кількох сантиметрів, що в 10 млн разів більше за розміри звичайних молекул. У клітинах вони багаторазово згорнуті, але якщо молекулу ДНК однієї лише клітини людини розгорнути в довжину, то вона становитиме ланцюжок завдовжки кілька метрів. Це свідчить про складність будови молекул нуклеїнових кислот. Утім, головний принцип їхньої будови дуже простий. Ланцюжки нуклеїнових кислот складаються з постійно повторюваних ланок — нуклеотидів, специфічне повторення яких і зумовлює запис спадкової інформації.
Нуклеотид — структурна ланка нуклеїнових кислот — має три складові:
• азотисту основу — піримідинову (урацил, цитозин) або пуринову (аденін, ізанін);
• моносахарид — рибозу або 2-дезоксирибозу;
• залишок фосфатної кислоти.
Нуклеотид — фосфорний естер нуклеозиду. До складу нуклео- зиду входять два компоненти: моносахарид (рибоза або дезоксирибоза) і азотиста основа.
У молекулах ДНК наявні чотири головні типи нітрогеновміс- них основ: аденін, гуанін, цитозин і тимін. До складу РНК замість тиміну входить подібний до нього за будовою урацил.
Нуклеотиди, з’єднуючись один з одним, утворюють полінуклеотидний ланцюг. Молекули РНК складаються з одного такого ланцюга, а молекули ДНК — з двох полінуклеотидних ланцюжків. Ці ланцюжки сполучаються між собою водневим зв’язком у чіткій послідовності: тимін з одного ланцюжка — лише з аденіном з протилежного, а цитозин — включно з гуаніном.
З’єднавшись, два полінуклеотидні ланцюжки згортаються в спіраль, тобто молекула ДНК стає подвійною спіраллю. У клітинах живих істот молекули ДНК з’єднуються з особливими, ядерними, білками, багаторазово згортаються й утворюють хромосоми.
Макромолекула ДНК являє собою два паралельні нерозгалужені полінуклеотидні ланцюги, закручені навколо загальної осі в подвійну спіраль.
Така просторова структура втримується безліччю водневих зв’язків, утворених азотистими основами, спрямованими всередину спіралі.
Водневі зв’язки виникають між пуриновою основою одного ланцюга й піримідиновою основою іншого ланцюга. Ці основи становлять комплементарні пари (від лат. complementum — «доповнення»).
Утворення водневих зв’язків між комплементарними парами основ зумовлено їхньою просторовою відповідністю. Піримідинова основа комплементарна пуриновій основі:
ТИМІН (Т) комплементарний АДЕНІНУ (А),
ЦИТОЗИН (Ц) комплементарний ГУАНІНУ (Г).
Здатність ДНК не лише зберігати, але й використовувати генетичну інформацію визначається такими її властивостями:
молекули ДНК здатні до реплікації (подвоєння), тобто можуть забезпечити можливість синтезу інших молекул ДНК, ідентичних вихідним;
молекули ДНК можуть цілком точно й визначено спрямовувати синтез білків, специфічних для організмів певного виду.
6.Узагальнення і закріплення знань
В організмі людини міститься величезна кількість білків, кожен з яких виконує специфічну функцію. При цьому функціональні можливості та спеціалізація кожного з них визначається будовою й розташуванням у їхніх молекулах амінокислот.
Інформація про амінокислотну послідовність кожного білка, що синтезується в організмі, закодована в молекулах ДНК.
Нуклеїнові кислоти — головні дійові особи в синтезі білків. Усе, що потрібно клітині для життя, запрограмовано на ділянках молекул ДНК — генах. Записана в генах інформація реалізується молекулами РНК. На молекулі ДНК синтезується молекула інформаційної РНК. На молекулі інформаційної РНК, як на матриці, синтезується молекула певного білка, а окремі молекули амінокислот для синтезу постачаються транспортною РНК.
Кількість ізомерних пептидів різко зростає зі збільшенням кількості неоднакових а-амінокислот, що беруть участь у їхньому утворенні. У живому організмі біосинтез поліпептидів (білків) із заданою природою послідовністю а-амінокислотних залишків спрямовують дезоксирибонуклеїнові кислоти (ДНК). Безпосередньо його здійснюють рибонуклеїнові кислоти (РНК інформаційні, транспортні, рибосомні) та ферменти.
Для синтезу поліпептидів, що містять велику кількість амінокислотних залишків, потрібна значна кількість реакцій, що супроводжуються операціями з виділення й очищення продукту на кожній стадії. У класичному синтезі це поєднано не лише з великими витратами часу, але й із утратами речовини, тому в результаті експерименту вдається одержати лише мізерні кількості кінцевого продукту.
Для розв’язання цих проблем було запропоновано твердофазовий синтез пептидів на полімерній матриці. Наразі створено автоматизовані прилади (синтезатори), які в запрограмованій послідовності здійснюють усі необхідні операції. Якщо в класичному синтезі для приєднання однієї амінокислоти потрібні дні й навіть тиждень, то умови твердофазового синтезу дозволяють приєднувати шість амінокислот за добу.
7.Підбиття підсумків уроку, рефлексія
1. До якого класу органічних сполук можна віднести нуклеїнові кислоти?
2. Чому ДНК та РНК називають кислотами?
3. Назвіть чотири відмінності в будові ДНК та РНК.
4. Чи можна зобразити молекулу ДНК якоюсь певною формулою — так,
як записують формули полімерів?
5. Що є первинною структурою нуклеїнових кислот?
6. Що є вторинною структурою ДНК? За рахунок чого вона утворю-ється?
7. Порівняйте будову ДНК з будовою білків.
Рефлексія
На уроці Я…
– дізнався…
– зрозумів…
– навчився…
– найбільший мій успіх – це…
– найбільші труднощі я відчув…
– я не вмів, а тепер умію…
– я змінив своє ставлення до …
– на наступному уроці я хочу…
8.Інформування учнів про домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання.
8.1. Завдання для всього класу
Підручник _______________________________________________________________
8.2. Індивідуальне завдання.