Урок "О. Генрі «Останній листок». Новела «Останній листок» – гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана.

Про матеріал

Даний матеріал - це конспект уроку із зарубіжної літератури для 7 класу. Автор розробки - Терещенко Наталя Миколаївна, вчитель зарубіжної літератури Бердянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №7. Тип уроку: Урок засвоєння нових знань і розвитку на їхній основі умінь і навичок. На уроці використано інтерактивні методи й прийоми: Теоретичне лото, «Мікрофон», "Мозкова атака".

Перегляд файлу

Тема уроку: О. Генрі «Останній листок». Новела «Останній листок» – гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана.

Мета уроку:

Учні повинні знати: зміст новели «Останній листок», риси характеру головного героя; назви художніх засобів, за допомогою яких характеризується герой; знаходити літературний портрет у творі.

Учні повинні вміти: виразно читати епічний твір; складати блок-схеми до образу головного героя твору й уміти користуватися ними під час аналізу; складати усну характеристику персонажу твору; добирати цитати на підтвердження власної думки; давати власну оцінку діям і вчинкам персонажу.

 

Очікувані результати:

Учень/учениця:

Ключові компетентності

  • висловлює судження щодо моральної відповідальності за свої вчинки та утвердження справедливості; цінує щирість людських стосунків (НЛ-2);
  • усвідомлює цінність життя (НЛ-3);
  • шанобливо ставиться до мистецького хисту (НЛ-4).

Предметні компетентності

  •               виразно читає і переказує  (близько до тексту) новелу;
  •               виявляє у новелі основні проблеми (моральні, філософські та ін.), їхнє художнє втілення в подіях, образах, символах, назвах та інших компонентах твору;
  •               визначає особливості розвитку сюжету новели, напружені (кульмінаційні) моменти твору;
  •               характеризує образи персонажів новели у їхніх стосунках, динаміці, виявляє ключові риси персонажів, їхні моральні якості;
  •               порівнює образи героїв новели О. Генрі;

 

Тип уроку: Урок засвоєння нових знань і розвитку на їхній основі умінь і навичок.

 

Обладнання: Комп’ютер, мультимедійний екран, портрет письменника, ілюстрації до твору, тексти, таблиця «Риси характеру Бермана», підручники, зошити.

 

Я не знаю вищого подвигу, аніж  подати руку занепалому духом.

                                                                                                                     М.Гоголь

 

                                                 Хід уроку

 

І. Етап орієнтації. Забезпечення мотиваційної готовності

(Підготовка до сприйняття навчального матеріалу)

Слово вчителя (звучить музика Вівальді). Вслухайтесь у звуки чарівної мелодії… У ній відчувається осіння прозорість, легкий смуток, спокій, тихий шелест листя, що непомітно падає на землю. Восени, коли дерева скидають листя, природа постає перед нами в неприкрашеному вигляді, в ній відчувається незахищеність. Саме в цій порі криється одвічна тайна спорідненості людини й природи… Адже і в житті обов’язково є така мить, коли ми позбавляємося від усього фальшивого, несправедливого, наносного. У цей момент прозріває душа особистості. Людина стає добрішою, вразливішою, милосерднішою, прагне зрозуміти інших.

Саме це й сталося з героями твору О.Генрі «Останній листок», який ми прочитали на попередньому уроці.

 

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда. Які уроки моралі нам подарував письменник О.Генрі на минулому занятті? (Треба вміти виживати у світі попри всі негаразди; любити життя; думати про смерть – гріх; роби добро людям; готовність до самопожертви заради інших; розуміти себе і людей; від наших вчинків може залежати доля і життя інших людей)

Теоретичне лото. Учням пропонується знайти відповідність між теоретичним поняттям та визначенням.

  1. Протиставлення у художньому творі
  2. Ставлення до людини як до найвищої цінності
  3. Виразна подробиця, засіб словесного мистецтва, якому властива особлива змістова наповненість
  4. Невеликий розповідний твір про якусь незвичайну подію з несподіваним фіналом

А) іронія;  Б) антитеза;  В) гуманізм;  Г) новела;  Д) художня деталь

Самоперевірка

Чи уважний ти читач? Твір входить у нашу свідомість здебільшого не описаними подіями та образами, а враженнями від прочитаного. Часто запам’ятовується якась деталь, вона може стати символом твору. Ми зараз перевіримо, чи уважні ви читачі, чи приділяєте увагу художнім деталям. Пропоную вам вставити пропущені слова в речення.

У невеличкому районі на захід від площі Вашингтона вулиці просто __________ й розбились на вузькі смужки, що називаються _______________. Отож люди __________ незабаром налетіли в старий чудернацький Гринвіч-Вілідж у пошуках вікон, що виходять на __________, голандських мансард і __________ квартирної платні. Вони познайомилися за табльдотом і побачили, що їхні погляди на __________, салат з листя _________ та широкі модні__________ цілком ___________, і вирішили найняти спільну студію. Це було в ______________. А в ____________ невидимий прибулець, якого лікарі називають ______________, почав бродити по колонії. Джоні лежала на … ліжку, дивлячись … на глуху _________ сусіднього мурованого будинку. Старезний __________ із шишкуватим стовбуром та підгнилим корінням видряпався, звиваючись до половини цієї стіни.

Слова для довідок: плющ, стіну, Пневмонією, листопаді, травні, збігаються, рукави, цикорію, мистецтво, низької, північ, мистецтва, проїздами, показилися, залізному.

 

Шквал запитань:

  1. Чому люди мистецтва оселялися в цьому кварталі?
  2. Назвіть дійових осіб твору (Сью, Джонсі, Берман)
  3. Що їх об’єднує? Зверніться до тексту
  • Вікна на північ
  • Низька квартирна плата
  • Салат із листя цикорію
  • Широкі рукави
  • Погляди на мистецтво
  1. Чому героями твору стали люди мистецтва?
    •     Особливі люди
    •     Почуття розвинені сильніше
    •     Легко поранити, образити
    •     Автор сам належав до цього світу
  2. З якою метою Джонсі рахує листя плюща? Чому вона порівняла своє життя з листом осіннього плюща? (Тому, що вважала, що з останнім листком плюща помре. Дівчина зливається з природою, і переконує себе, що її смерть пов’язана із смертю листя на плющі)
  3. З якою метою Бермана було запрошено до помешкання дівчат?
  4. Чому Берман мріє намалювати шедевр? (Щоб вибратися із злиднів, розбагатіти)

 

 

Словникова робота. Одна із груп пояснює символіку новели.

Шедевр – 1. Символ достатку (в новелі)

                  2. Визначний твір мистецтва

                  3. Світ Добра, Щирості, Любові

Плющ – (в античній міфології) – символ безсмертя та буяння життя

Листя – людське життя

Листок плюща, намальований Берманом, - символ щирості людського серця, здатного творити добро.

Слово вчителя. Джонсі втратила любов до життя, поступилася слабкодухості, а своїм життям за це заплатив Берман. Сьогодні він стане героєм нашого уроку.

 

ІІІ. Етап цілепокладання.

  1. Оголошення теми та мети уроку; постановка проблеми.
  2. Технологія «Озвучення очікуваних результатів» (Учні повинні закінчити речення «Думаю, робота над темою уроку буде цікавою та повчальною, бо…»)

 

ІV. Етап організації виконання плану діяльності.

1. Слово вчителя. На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося, в чому була унікальність Бермана, які риси характеру він мав, навчимося вдивлятися в людину. Яким є перше враження від персонажа? Назвіть ключові слова:

  • Типовий невдаха
  • Лузер
  • Бридкий старий буркотун
  • Пияка
  • Дивиться на себе як на пса-охоронця, що спеціально захищає художниць

Але це хибне враження. Сутність людини, її душа невловимі. Тому важливо вчитися бачити не тільки очима, а й серцем. Відкрийте свої серця до сприймання історії про справжню людину – готову до самопожертви заради ближнього.

 

2. Обирання епіграфа до уроку (цитатна доріжка):

  • Краща у світі мета – бути хорошою людиною (Цицерон)
  • Перлина любить ховатися в непоказній оболонці (японське прислів’я)
  • Я не знаю вищого подвигу, аніж подати руку занепалому духом (М.Гоголь)
  • Голос краси звучить тихо: його вловлюють лише найчутливіші вуха (Ф.Ніцше)
  • І серед людей більше копій, ніж оригіналів (П.Пікассо)
  • Треба бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це важливо (О.Генрі)
  • Бути людиною – означає відчувати, що ти за все відповідаєш (А. де Сент-Екзюпері)
  • Байдужість – це найбільша жорстокість (Т.Вознюк)

3. Характеристика образу Бермана

а) Місце героя в художньому творі

(Усна зв’язна розповідь учнів про роль і місце образу Бермана в новелі)

б) Зовнішність героя

  • Знайдіть у тексті опис Бермана. Прочитайте його виразно. Які деталі впали вам в око?
  • У Бермана – «тіло карлика». Чи можемо ми сказати, що в невдахи-художника і душа карлика?
  • Чи випадково в новелі згадується скульптура Мікеланджело «Мойсей»

4. Презентація зображення скульптури Мікеланджело «Мойсей»

Коментар. Завжди привертала увагу митців постать вождя ізраїльського народу пророка Мойсея, що ціною неймовірних зусиль і страждань вивів свій люд з єгипетської неволі. Геніальний митець Мікеланджело зобразив пророка в останній період його життя. Духовний наставник народу, проводир нації був зневажений, вигнаний, побитий камінням власним народом, хоч усе життя поклав на його спасіння. Лише після смерті Мойсея народ Ізраїлю віддасть йому належне. Минають тисячоліття, а ми й досі захоплюємося трагічною величчю саможертовного подвигу титана-пророка Мойсея в ім’я народу, співчуваємо йому як людині, котра на довгому життєвому шляху зазнала також гіркоти невдач, зневіру і розпач.

5. Презентація учнями ілюстрацій «Портрет Бермана»

Бесіда. Якого кольору може бути добро? Які кольори обирали ви для ілюстрації «Портрет Бермана»?

6. З перелічених якостей людей підкресліть, аргументуючи свій вибір, ті, що були притаманні героєві:


Вміння співчувати

Мудрість

Миролюбність

Почуття власної гідності

Обов’язковість

Доброта

Терпимість

Витримка

Вміння прощати

Небайдужість

Почуття відповідальності

Дисциплінованість

Правдивість

Ініціативність

Доброзичливість

Веселість

Мужність

Скромність

Вміння працювати в колективі

Сміливість

Щедрість

Цілеспрямованість

Слухняність

Надійність

Готовність до самопожертви

Тактовність

Чесність

Вірність

Чуйність

Милосердя


  • Оберіть з переліку 5 якостей, що найбільше подобаються в людях.
  • Оберіть 5 якостей, які б хотіли мати ви.
  • Чи потрібні людям такі якості, як доброта, совість, чесність, справедливість, скромність, тобто риси, що вважаються духовними  і народжуються в душі людини?
  1. Слово вчителя. Ціннісну систему можна уявити у формі зрізаної піраміди: багато цінностей біля підніжжя і кілька на вершині.

 

         Доброта, милосердя, чуйність, співпереживання, уміння розділити чужий біль

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вміння співчувати, мудрість, миролюбність, почуття власної гідності, обов’язковість, терпимість, витримка, вміння прощати, небайдужість, почуття відповідальності, дисциплінованість, правдивість, ініціативність, доброзичливість, веселість, мужність, скромність, уміння працювати в колективі, щедрість, цілеспрямованість, слухняність, надійність, готовність до самопожертви, тактовність, чесність, вірність

 

8. Із запропонованих частин фразеологізмів оберіть той, що стосуватиметься душі Бермана.

Заяча, Каїнова, мишача, мотузяна, пропаща, темна, черства, широка, золота, щира

Коли про людину кажуть, що в неї прекрасна душа?

9. Рольова гра – інсценування розмови Сью та Джонсі про вчинок Бермана (У кінці інсценування звучить музика Ф.Шуберта «Ave Maria»)

10. Які риси характеру заважають побачити в Бермані прекрасну людину?

 

    Самостійна робота учнів: заповнення таблиці «Риси характеру Бермана»

 

Позитивні риси характеру

Негативні риси характеру

 

 

 

Взаємоперевірка (робота в парах)

 

11. Ставлення читача до героя

 

«Мікрофон»: «Про Бермана я думаю…»

 

 

 

  V. Етап контрольно-оцінювальний; рефлексія

1. Підбиття підсумків (бесіда)

  • У чому полягає гуманізм новели О.Генрі «Останній листок»?
  • Які літературні герої теж готові до самопожертви заради щастя інших? (Прометей, Дік Сенд, Тарас Бульба)
  • Якою людину робить доброта?

2. Цінування. Оцінювання

Самооцінювання (на листочках плюща виставити собі оцінку за урок)

 

VІ. Етап визначення й пояснення домашнього завдання.

Творча робота. Доберіть приклади з власного життя до таких тверджень:

«Добро може бути лише…»

«Жити – означає…»

«Робити добро – означає…»

 

VІІ. Поетична хвилинка.

Творіть добро, щоб кращим став цей світ,

Не знали б горя щоб старі й малі,

Страждання нищіть нанівець,

Свій слід залиште на землі,

Теплом своїм ви серце обігрійте

Тому, хто вже наругу притерпів

Тому, кому терпіть не сила,

Хто горе побороти не зумів.

Байдужими не станьте тільки

І пам’ятайте, що ми – люди.

Творіть добро, піклуйтеся про інших –

І посвітлішає усюди.

Л.Сліпенко

doc
Додано
29 березня 2018
Переглядів
4738
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку